Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nie włącza się pompa c.o w piecu elektrycznym

keishla.lailee 30 Sty 2019 11:54 312 20
  • #1 30 Sty 2019 11:54
    keishla.lailee
    Poziom 3  

    Cześć wszystkim,
    Posiadam w domu jednorodzinny ogrzewanie poprzez kominek z płaszczem wodnym oraz piec elektryczny. Zawsze paliłem w kominku natomiast to za mało na ostatnie mrozy. Niestety okazało się po włączeniu pieca elektrycznego, że w ogóle nie włącza się pompa c.o. Natomiast pompa od c.w.u działa dobrze. Z rzeczy które udało mi się sprawdzić to, to że pompa c.o w ogóle nie dostaje napięcia. W czym leży problem? Wydaje mi się też, że na ten wiatraczek na sterowniku od pieca powinien być wyświetlany tylko wtedy gdy piec jest włączony, natomiast świeci się cały czas. W załączniku przesyłam zdjęcia.

    Nie włącza się pompa c.o w piecu elektrycznym Nie włącza się pompa c.o w piecu elektrycznym Nie włącza się pompa c.o w piecu elektrycznym Nie włącza się pompa c.o w piecu elektrycznym

    Dodano po 14 [godziny] 25 [minuty]:

    Teraz zauważyłem, że jeżeli zmniejszę temperaturę na bojlerze to wyłącza się pompa c.w.u, pompa c.o dalej się nie włącza. Natomiast pompa c.o. dostaje wtedy zasilanie

    0 20
  • #2 30 Sty 2019 12:55
    Steryd3
    Poziom 32  

    Sterownik na zdjęciach wygląda jak produkt amatorskiej roboty. Nie wiem co jest w środku ale nie wygląda to na wyrób jakiejś dużej renomowanej firmy a raczej jakiegoś "fachowca" (może i nie głupiego) który by potanić koszty coś tam "urzeźbił" na własną rękę. Z pewnością sposób wykonania podłączeń tego sprzętu pozostawia wiele do życzenia.

    Co się mogło zepsuć...trudno określić. Trzeba by zajrzeć w bebechy tego urządzenia.
    Najlepiej zawezwać kogoś kto to instalował...on powinien mieć pojęcie co i jak powinno działać oraz jak to naprawić.

    Z takimi konstrukcjami wpół amatorskimi jest taki problem, iż ciężko się je naprawia nie będąc ich konstruktorem. Jeżeli to była ta sama osoba która to instalowała to po wyglądzie wnoszę, że był to raczej hobbysta amator który zrobił prowizorkę.

    0
  • #3 30 Sty 2019 13:08
    keishla.lailee
    Poziom 3  

    Jeśli chodzi o sprzęt to jest to :
    Podgrzewacz wody : Galmet SG-WS 100
    Kocioł : Elterm EKW-As12
    Sterownik : Euroster 2005

    Wydaje mi się ze nie są to noname ale nie znam się. Niestety kontaktu do osoby, która to zakładała nie mam ;/

    0
  • Pomocny post
    #4 30 Sty 2019 13:11
    BUCKS
    Poziom 33  

    keishla.lailee napisał:
    wyłącza się pompa c.w.u, pompa c.o dalej się nie włącza. Natomiast pompa c.o. dostaje wtedy zasilanie

    Tradycyjna pompa ma prostą budowę i jak dostaje zasilanie to się kręci. Być może u Ciebie pompa się zacięła albo po prostu padła.
    Spróbuj odkręcić tę śrubę na froncie pompy i śrubokrętem przekręcić wirnik pompy zgodnie ze strzałką, czy da radę go ruszyć.
    Możesz tez spróbować odkręcić 4 imbusy po wcześniejszym odcięciu pompy od instalacji, aby wypływająca woda Ciebie nie zalała i zdjąć pompę z korpusu, wtedy zobaczysz, czy są tam jakieś zanieczyszczenia uniemożliwiające swobodną pracę pompy.
    Jeśli wszystko będzie OK to pozostaje wymiana kondensatora na nowy lub wymiana całej pompy, bo nic innego raczej tam nie wymyślisz.

    0
  • Pomocny post
    #5 30 Sty 2019 13:15
    Steryd3
    Poziom 32  

    Pozostaje Ci więc poszukać jakiegoś rozgarniętego elektronika/automatyka który przyjrzy się całości i spróbuje określić co jest nie tak w oparciu o Twój opis jak to ma działać poprawnie.

    Możliwości są dwie...albo coś działa poprawnie tylko Ty nie wiesz, że to tak ma działać bo zapomniałeś a instrukcji obsługi pewnie brak (bo kto by pisał przez ileś godzin instrukcję do jednego urządzenia) lub coś się zepsuło.

    Jeżeli mamy do czynienia z drugą opcją to możliwe, że zwyczajne rozkręcenie i oględziny środka mogą dać jakąś odpowiedź. Może, że skleiło jakiś przekaźnik, przepaliło ścieżkę, przewód się wypiął... to trzeba rozebrać i pooglądać. Na forum zdolnościami telepatycznymi nikt tego nie naprawi.

    0
  • Pomocny post
    #6 30 Sty 2019 13:32
    BUCKS
    Poziom 33  

    Skoro pompa c.w.u, działa na 100% to możesz dla testu spróbować kabel zasilający pompę c.o. podłączyć na chwilę do pompy c.w.u..
    Pamiętaj o prawidłowym podłączeniu fazy, zera i uziemienia. Najlepiej zrób sobie fotkę przed rozłączeniem, aby nie było pomyłki i zawsze będziesz mógł mieć wgląd jak było podłączone oryginalnie.
    Jeśli po włączeniu c.o. pompa c.w.u. podłączona chwilowo do zasilania c.o. zacznie pompować to masz pewność, że sekcja zasilania pompy c.o. jest OK i problem tkwi w samej pompie c.o.
    Pompa powinna cyklicznie był załączania, aby się nie zacięła.
    Być może pomoże ruszenie wirnika śrubokrętem lub rozebranie pompy po odkręceniu 4 imbusów o czym pisałem wcześniej. Jak nie to to wymiana kondensatora lub kupno nowej pompy.

    Z opisu wynika, że problem jest tylko w samej pompie c.o., która nie startuje, więc na chwilę obecną skupiłbym się na tej pompie i sprawdzeniu, czy to wina pompy, czy jednak coś poważniejszego.

    Dodano po 3 [minuty]:

    można też zrobić odwrotnie kabel od zasilania pompy c.w.u. podłączyć do pompy c.o. i wymusić na chwilę włączenie grzania c.w.u.. Jeśli pompa c.o. ruszy to znaczy się, że sama pompa jest OK, jeśli też nie drgnie pomimo pojawienia się zasilania to wszystko będzie wskazywało na winę po stronie pompy c.o.

    0
  • Pomocny post
    #7 30 Sty 2019 13:33
    Steryd3
    Poziom 32  

    Jeżeli to jest problem samej pompy to podłącz zwykły kabel z wtyczką do gniazdka 230V i sprawdź czy pompa pracuje...możliwe, że sama pompa do wymiany/naprawy.
    Oczywiście trzeba wszystko pooznaczać by do tego wrócić.

    Sam kanał można sprawdzić np. żarówką lub multimetrem.
    Z tym, że trzeba zachować ostrożność....z prądem nie ma żartów.

    0
  • #8 30 Sty 2019 22:14
    keishla.lailee
    Poziom 3  

    Dzięki za pomoc panowie :) póki co postanowiłem odkręcić zaślepkę i przekręcić wirnik. No i niestety albo stety wirnika w ogóle nie dało się przekręcić. W pewnym momencie, gdy myślałem że się udało to okazało się ze pękł gwint od tego wirnika. Podsumowując na pewno była zatarta pompa i teraz muszę ją wymienić.

    Do tej pory był to Grundfos UPS15-40 CIL 130, parametry IP44, TF 95, Class H, Max 3bar.

    I teraz pytanie? Czy kupić taki sam czy może zaproponujecie coś lepszego? Pozdrawiam

    0
  • #9 30 Sty 2019 22:35
    BUCKS
    Poziom 33  

    Jakbyś chciał podmiankę 1:1 to powinna być o takich samych wymiarach fizycznych i o takich samych złączach, czyli pompa 15-40 130.
    15 to wielkość złączy przyłączeniowych, a 130 to odległość między złączami w mm, czyli jest to krótka pompa.
    Lepiej zachowaj podobne parametry wydajności, czyli jak była 40 to niech zostanie 40, nie ma sensu kupować mocniejszej 60 jeśli 40 była fabrycznie i dawała radę.

    Ale można też zrobić inaczej tj. zostawić oryginalny korpus, a podmienić tylko pompę o ile nowa będzie miała tę samą budowę.
    Daj zdjęcie rozkręconej pompy po zdjęciu jej z korpusu, gdy masz odkręcone 4 imbusy.
    Moim zdaniem powinna to być ta sama budowa co w pompie Omnigena Omis 25-40 180, wtedy możęsz kupić nową taką pompę.
    Odkręcasz 4 imbusy i odkręcasz pompę od oryginalnego korpusu i przykręcasz ją do korpusu w Twoim kotle.
    Taka podmianka jest mało inwazyjna, bo nie ruszasz śrubunków ale musisz mieć pewność co do budowy pompy aby nowa miała fizycznie tę samą budowę, średnicę wirnika, rozstaw otworów mocujących itp.
    Najwyżej może być mała rozbieżność co do mocy ale przynajmniej będziesz miał zamiennik za grosze, a skoro rzadko używasz c.o. to raczej nie ma sensu wydawać większej kasy na oryginalnego Grundfosa, bo używka będzie droższa niż nowy Omis 25-40 od Omnigeny.
    Czy wykorzystasz moją sugestię to już Twoja decyzja.

    0
  • #10 31 Sty 2019 09:07
    BrodowskiG
    Poziom 17  

    Na początku napisałeś, że pompa nie dostaje napięcia, teraz, że się nie obraca.
    Jakbyś szukał sam silnik grundfosa to napisz do mnie priv.

    0
  • Pomocny post
    #11 31 Sty 2019 09:15
    BUCKS
    Poziom 33  

    BrodowskiG napisał:
    Na początku napisałeś, że pompa nie dostaje napięcia, teraz, że się nie obraca.

    Nie czytałeś uważnie, bo pisał, że pompa c.o. nie dostawała napięcia ale potem okazało się, że był priorytet c.w.u., a gdy obniżył temperaturę c.w.u. to pojawiło się napięcie na pompie c.o. ale mimo tego też nie działała.
    Dlatego w mojej ocenie pompa była pierwszym winowajcą i na niej należało się skupić, a nie szukać elektronika, który rozbierze kocioł i będzie szukał innej przyczyny.
    Finalnie okazało się, że pompa padła tylko trzeba było to ustalić dlatego ja najpierw sugerowałem testy, aby wykluczyć problem z sekcją zasilania dla pompy c.o..

    0
  • Pomocny post
    #12 31 Sty 2019 09:20
    BrodowskiG
    Poziom 17  

    Pod obrazkami nie zauważyłem, w takim razie najlepiej odkręcić śruby imbusowe i wyciągnąć silnik.

    0
  • #13 31 Sty 2019 13:56
    keishla.lailee
    Poziom 3  

    Jest dokładnie tak jak napisał BUCKS. Co do tego jak działała pompa to nie mam pojęcia ponieważ, poprzedni właściciel od którego kupiłem dom podobno w ogóle nie używał ogrzewania elektrycznego. Cały czas ogrzewał z kominka z płaszczem wodnym. Więc wynika z tego, że ta pompa nie była używana kilka lat. Nawet jakbym miał wykręcić tylko śruby imbusowe i wyciągnąć silnik, to dostęp do tej pompy jest tak tragiczny, że i tak najpierw całą musiałbym wykręcić. Jeżeli to nie przeszkadza to mogę wymienić sam silnik. Tylko sytuacja wygląda tak, że na wiosnę zakładam panele fotowoltaiczne i chciałbym, aby głównym źródłem ogrzewania było własnie ogrzewanie elektryczne. Dlatego nie wiem czy ten zamiennik to dobry pomysł. Z tego co widzę to ciężko w ogóle kupić pompę o parametrach 15-40...czy to źle jakby była pompa o wartości 14-50 albo 14-60?

    0
  • #14 31 Sty 2019 16:16
    BrodowskiG
    Poziom 17  

    ja kupuje z hurtowni silniki 55 i montuję w kotłach gazowych i zawsze było ok, jak stała kilka lat to pewnie wystarczy rozruszac i może będzie działać. nawet silniki od pomp elektronicznych przekładam.

    0
  • #15 31 Sty 2019 17:40
    BUCKS
    Poziom 33  

    keishla.lailee napisał:
    Dlatego nie wiem czy ten zamiennik to dobry pomysł.

    Jeśli masz dostęp do 4 imbusów i możesz wymienić pompę to zamiennik też będzie OK. To, że kocioł będzie głównym źródłem ciepła nie ma wpływu na zamiennik. Można polemizować na ile zamiennik będzie trwały względem oryginalnego Grundfosa ale moim zdaniem kilka lat wytrzyma, a nie wiadomo, czy za kilka lat nadal będziesz miał ten kocioł.

    Jeśli masz ograniczony dostęp do pompy i łatwiej jest ją wykręcić w całości to nie pozostaje nic innego jak wykręcić całą pompę, wtedy albo motnujesz nową o identycznych parametrach albo robisz podmiankę samej pompy wkręcając ją do starego korpusu i montując na nowo.
    Nie wiem co dokładnie ukręciłeś w tej starej pompie, więc podmianka wydaje się być najsensowniejsza.
    Można też próbować z częściami zamiennymi jak pisze BrodowskiG ale sam takiej operacji nie robiłem. Podmiankę pompy odkręcając ją od korpusu to już robiłem kilka razy z powodzeniem.

    0
  • #16 31 Sty 2019 20:52
    keishla.lailee
    Poziom 3  

    Pękł ten gwint wirnika, którym można go obrócić. Poniżej fotka :
    Nie włącza się pompa c.o w piecu elektrycznym

    Żeby mieć dostęp do tych 4 imbusów muszę odkręcić pompę od c.w.u :D Czyli rozumiem, że jeżeli będę wymieniał całą pompę to muszę mieć dokładnie 15-40 130 ? I nie może być na przykład 15-50 130? A jeżeli wymienię tylko ten środek po odkręceniu 4 imbusów to wtedy mogą się różnić i brać to co podesłałeś wyrzej?

    0
  • #17 31 Sty 2019 21:15
    as007
    Poziom 13  

    Ten gwint nie wpływa na działanie pompy. Najpierw odkręć imbusy i spróbuj wyczyścić i rozruszać wirnik. Jak się nie obraca swobodnie to trzeba wymienić pompę (możesz mieć problem z doborem odpowiedniego wirnika do obudowy pompy). Wstaw jakiś zamiennik jeśli to wykorzystujesz okazjonalnie i nie kombinuj z niewiadomo czym. Byle rozstaw się zgadzał i moc względnie ta sama (jak będzie wyższa to ograniczysz bieg przełącznikiem na puszce elektrycznej). Ważne jest też żebyś nie zostawiał pompy nieużywanej przez cały rok bo zawsze się zastoi.

    0
  • #18 31 Sty 2019 21:51
    BUCKS
    Poziom 33  

    keishla.lailee napisał:
    Pękł ten gwint wirnika, którym można go obrócić.

    to tylko małe wcięcie na śrubokręt, więc nie powinno mieć to wpływu na działanie pompy.
    Ja z pierwszej chwili myślałem, że jak śrubokrętem nie dało to w końcu odkręciłeś imbusy i tam coś Ci pękło.

    keishla.lailee napisał:
    Żeby mieć dostęp do tych 4 imbusów muszę odkręcić pompę od c.w.u

    To jak masz dostęp to lepiej odkręć pompę od c.o., bo bez sensu odkręcać c.w.u., aby potem odkręcać imbusy od c.o.
    Jak zdejmiesz całą pompę to wówczas będziesz miał swobodny dostęp do imbusów i możesz ją dalej rozkręcać.
    Być może uda Ci się rozruszać pompę po odkręceniu imbusów i obejdzie się bez wymiany na nową.

    keishla.lailee napisał:
    Czyli rozumiem, że jeżeli będę wymieniał całą pompę to muszę mieć dokładnie 15-40 130 ? I nie może być na przykład 15-50 130?

    Musi być 15-xx 130, a zamiast xx może być 40, 50, czy 60. Im większa liczba tym mocniejsza pompa ale często pompy mają po 2-3 biegi, więc można wybrać prędkość pośrednią ale najlepiej abyś miał 40 to będzie taka sama jak fabrycznie.

    keishla.lailee napisał:
    A jeżeli wymienię tylko ten środek po odkręceniu 4 imbusów to wtedy mogą się różnić i brać to co podesłałeś wyrzej?

    Jeśli chcesz wymieniać środek po odkręceniu imbusów to musisz mieć pewność, że zamiennik ma tę samą budowę, czyli tę samą średnicę wirnika, tę samą głębokość i ogólnie ten sam układ, bo w przypadku rozbieżności nie będzie trzymała taka pompa parametrów i jej wydajność będzie gorsza, a jeśli będzie np. inny rozstaw otworów montażowym na imbusy to nawet fizycznie jej nie zamontujesz.
    Ten Omis co podałem wyżej ma identyczną budowę jak pompa w moim kotle gazowym dlatego tę pompę w wersji 60 mogę zastosować jako zamiennik po odkręceniu 4 imbusów.
    Zakładam, że UPS-y mają tę samą budowę, więc stąd moje podejrzenie, że ten Omis 25-40 będzie fizycznie pasował do Twojej pompy i wystarczy podmianka pod odkręceniu 4 imbusów.
    Ale aby o tym się przekonać to musiałbyś rozkręcić pompę i zrobić fotki, a potem dla pewności pomierzyć suwmiarką.
    Jeśli wymiary by pasowały to możesz kupować i przekładać.
    Ale jak wspomniał as007 spróbuj najpierw rozebrać pompę rozruszać i przeczyścić, może to wystarczy i będzie śmigała.
    Osobiście w ciągu 20 lat nigdy nie spotkałem się z zablokowaną pompą, więc nic Ci nie doradzę.
    U mnie pompa jak nie dla c.o. to latem na c.w.u. chodzi, bo w kotle gazowym mam 1 pompę obiegową + zawór trójdrogowy.
    Choć ja i tak wymuszam dodatkowo raz na miesiąc godzinny wybieg pompy, aby sobie wymieszała trochę wody w c.o.
    Znam prosty trik na włączenie takiego wybiegu pompy bez uruchamiania palnika w swoim kotle i z niego korzystam.

    U Ciebie jak masz dwie osobne pompy to latem wskazane byłoby choćby raz na miesiąc odpalić pompę na chwilę, by nie było powtórki z rozrywki i kolejnej blokady.

    0
  • #19 31 Sty 2019 22:23
    keishla.lailee
    Poziom 3  

    BUCKS napisał:
    keishla.lailee napisał:
    Pękł ten gwint wirnika, którym można go obrócić.

    to tylko małe wcięcie na śrubokręt, więc nie powinno mieć to wpływu na działanie pompy.
    Ja z pierwszej chwili myślałem, że jak śrubokrętem nie dało to w końcu odkręciłeś imbusy i tam coś Ci pękło.

    keishla.lailee napisał:
    Żeby mieć dostęp do tych 4 imbusów muszę odkręcić pompę od c.w.u

    To jak masz dostęp to lepiej odkręć pompę od c.o., bo bez sensu odkręcać c.w.u., aby potem odkręcać imbusy od c.o.
    Jak zdejmiesz całą pompę to wówczas będziesz miał swobodny dostęp do imbusów i możesz ją dalej rozkręcać.
    Być może uda Ci się rozruszać pompę po odkręceniu imbusów i obejdzie się bez wymiany na nową.

    keishla.lailee napisał:
    Czyli rozumiem, że jeżeli będę wymieniał całą pompę to muszę mieć dokładnie 15-40 130 ? I nie może być na przykład 15-50 130?

    Musi być 15-xx 130, a zamiast xx może być 40, 50, czy 60. Im większa liczba tym mocniejsza pompa ale często pompy mają po 2-3 biegi, więc można wybrać prędkość pośrednią ale najlepiej abyś miał 40 to będzie taka sama jak fabrycznie.

    keishla.lailee napisał:
    A jeżeli wymienię tylko ten środek po odkręceniu 4 imbusów to wtedy mogą się różnić i brać to co podesłałeś wyrzej?

    Jeśli chcesz wymieniać środek po odkręceniu imbusów to musisz mieć pewność, że zamiennik ma tę samą budowę, czyli tę samą średnicę wirnika, tę samą głębokość i ogólnie ten sam układ, bo w przypadku rozbieżności nie będzie trzymała taka pompa parametrów i jej wydajność będzie gorsza, a jeśli będzie np. inny rozstaw otworów montażowym na imbusy to nawet fizycznie jej nie zamontujesz.
    Ten Omis co podałem wyżej ma identyczną budowę jak pompa w moim kotle gazowym dlatego tę pompę w wersji 60 mogę zastosować jako zamiennik po odkręceniu 4 imbusów.
    Zakładam, że UPS-y mają tę samą budowę, więc stąd moje podejrzenie, że ten Omis 25-40 będzie fizycznie pasował do Twojej pompy i wystarczy podmianka pod odkręceniu 4 imbusów.
    Ale aby o tym się przekonać to musiałbyś rozkręcić pompę i zrobić fotki, a potem dla pewności pomierzyć suwmiarką.
    Jeśli wymiary by pasowały to możesz kupować i przekładać.
    Ale jak wspomniał as007 spróbuj najpierw rozebrać pompę rozruszać i przeczyścić, może to wystarczy i będzie śmigała.
    Osobiście w ciągu 20 lat nigdy nie spotkałem się z zablokowaną pompą, więc nic Ci nie doradzę.
    U mnie pompa jak nie dla c.o. to latem na c.w.u. chodzi, bo w kotle gazowym mam 1 pompę obiegową + zawór trójdrogowy.
    Choć ja i tak wymuszam dodatkowo raz na miesiąc godzinny wybieg pompy, aby sobie wymieszała trochę wody w c.o.
    Znam prosty trik na włączenie takiego wybiegu pompy bez uruchamiania palnika w swoim kotle i z niego korzystam.

    U Ciebie jak masz dwie osobne pompy to latem wskazane byłoby choćby raz na miesiąc odpalić pompę na chwilę, by nie było powtórki z rozrywki i kolejnej blokady.


    Sorki za literówkę, miało być "wyżej" zamiast "wyrzej". Okay masz rację, najpierw wykręcę i rozbiorę pompę i może uda mi się ją ruszyć. Po prostu niesłusznie założyłem ze skoro pękł gwint to że nie da mi się tego w inny sposób ruszyć. Okay w takim razie biorę się za pompę i dam znać czy cokolwiek ruszyło :)

    0
  • #20 10 Lut 2019 12:39
    keishla.lailee
    Poziom 3  

    Cześć wszystkim, udało się zdjąć pompę. Była bardzo zacięta, trochę trudu ale udało się ją ruszyć, po czym podłączyłem ją na krótko do gniazdka i taaaadam działa. Przykręciłem ją z powrotem do pieca i okazało się, że działa. Piec nadal nie pokazuje, że pompa c.o. działa ale w tej chwili to już chyba tylko problem nie dzialajacej diody :) bo kaloryfery ciepłe. Pozdrawiam i dzięki za pomoc

    0
  • #21 10 Lut 2019 13:50
    BUCKS
    Poziom 33  

    keishla.lailee napisał:
    po czym podłączyłem ją na krótko do gniazdka i taaaadam działa. Przykręciłem ją z powrotem do pieca i okazało się, że działa.

    Wedle zaleceń producentów pomp obiegowych to nie można włączać zasilania 230V dla pompy nawet na kilka sekund jeśli w pompie nie ma wody.
    Woda pełni rolę smarowania i chłodzenia, więc praca pompy bez wody jest niedozwolona.
    To tak na przyszłość jak będziesz sobie czyścił albo odblokowywał inną pompę i będziesz chciał ją przetestować na sucho.
    Przy tej okazji mogłeś spróbować rozebrać pompę, bo może jeszcze został inny syf, którego nie było widać z wierzchu ale skoro działa to powinno być OK.

    I nie zapomnij latem cyklicznie odpalać pompę c.o., aby pracowała i nie zastała się znowu :)

    0