Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wymiennik wody c.o.- bojler do centralnego ogrzewania

Edytka kobitka 29 Sty 2019 22:08 228 10
  • #1 29 Sty 2019 22:08
    Edytka kobitka
    Poziom 3  

    Witam wszystkich. Proszę o poradę osoby zorientowane :). Pytanie dotyczy założenia ogrzewania w kamienicy w mieszkaniu. Kamienica wysoka, nieocieplona, temat stary jak świat.
    Chcę zamontować ogrzewanie ścienne , na metraż 40 m2 będzie 5/6 promienników zasilanych wodą. Każdy z nich ma pojemność 31ml wody . Woda będzie doprowadzana jednoobiegowo rurą o średnicy 17 mm, Łacznie z obiegiem potrzebuję do systemu ok max 20l wody. Możliwość jej podgrzewania mam jedynie prądowo- czyli potrzebowałabym- no właśnie bojler? Czy są do tego jakieś specjalistyczne bojlery?
    Dzięki z góry za pomoc

    0 10
  • #2 30 Sty 2019 07:22
    Zutket
    Poziom 31  

    Witam.
    Zastosowanie elektrycznego kotła CO wiąże się z dość sporym zapotrzebowaniem na energię elektryczną rzędu 12-24 KW i instalacji trójfazowej. Pytanie, czy posiadasz takie przyłącze. Jeżeli to stara kamienica, to nie ma gazu? Może jednak lepiej rozważyć tą opcję ogrzewania?

    0
  • #3 30 Sty 2019 08:17
    janek1815
    Poziom 38  

    Edytka kobitka napisał:
    Każdy z nich ma pojemność 31ml wody . Woda będzie doprowadzana jednoobiegowo rurą o średnicy 17 mm, Łacznie z obiegiem potrzebuję do systemu ok max 20l wody.


    Te 31ml to rozumiem że 3,1 litra?

    0
  • #4 30 Sty 2019 08:25
    DiZMar
    Poziom 43  

    janek1815 napisał:
    ...

    Te 31ml to rozumiem że 3,1 litra?

    31ml to 0,031 litra czyli nieco ponad kieliszek 25. Więc co autor ma na myśli?

    0
  • #5 30 Sty 2019 08:34
    ls_77
    Poziom 31  

    Podaj link do tych promienników :idea:

    0
  • #6 30 Sty 2019 09:24
    janek1815
    Poziom 38  

    DiZMar napisał:
    31ml to 0,031 litra czyli nieco ponad kieliszek 25. Więc co autor ma na myśli?

    Właśnie tak. Zastanawiam się który kocioł elektryczny podgrzeje te 7 kieliszków. ;) Coś tu jest nie tak. Chociaż później docelowo ma być niby 20l w instalacji.

    0
  • Pomocny post
    #7 30 Sty 2019 14:29
    BUCKS
    Poziom 34  

    ls_77 napisał:
    Podaj link do tych promienników :idea:

    Patrząc po danych to zakładam, że chodzi o ogrzewanie ścienne 3Thermo, bo idealnie pasują.

    Dodano po 12 [minuty]:

    Edytka kobitka napisał:
    Kamienica wysoka, nieocieplona, temat stary jak świat.

    No to spokojnie można liczyć 100W/m2 albo nawet więcej.
    Przy 100W/m2 dla 40m2 wychodzi 4kW, jeśli policzymy 130W/m2 to mamy 5,2kW dla mrozów -20.
    Najlepiej wtedy byłoby mieć kocioł gazowy 1-funkcyjny o mocy minimalnej rzędu 2,2kW.
    Ale skoro w grę wchodzi tylko prąd to trzeba by poszukać jakiegoś kotła elektrycznego, bo nie wiem co innego by pasowało z gotowych rozwiązań.
    Co do 3Thermo to nie znam nikogo kto by z tego korzystał, aby mieć zdanie, czy to działa i jak działa.
    Mała pojemność wodna wymusza dużą prędkość przepływu wody, więc zapewne szumy są znaczne.
    Z tego powodu podejrzewam, że rurki z wodą muszą być zatopione w podłodze, bo to pełni role dodatkowej izolacji akustycznej.
    Osobiście chyba wolałbym tradycyjne grzejniki jako sprawdzone rozwiązanie od którego wiem czego się spodziewać, niż robić remont mieszkania i inwestować w rozwiązanie, które nie wiadomo jak zadziała w praktyce.
    Mała pojemność wodna wymaga odpowiednio niskiej mocy, aby nie dochodziło do taktowania, a promienniki musiałyby bardzo szybko przejmować ciepło od wody.
    Bez namacalnych testów to ja podchodzę sceptycznie do takich cudownych rozwiązań, bo koszty inwestycyjne są znaczne i w razie niezadowolenia z efektów można sobie włosy z głowy wyrywać ;-)
    W przypadku grzejników w razie W można grzejnik 2-płytowy wymienić na 3-płytowy, więc coś można zmodernizować, aby poprawić efekty i komfort cieplny, w przypadku 3Thermo to nie ma takiej opcji.
    Życie pokazuje, że papier wszystko przyjmie ale dopiero rzeczywistość pokazuje jak coś działa w praktyce.

    Nie wiem, czy to prawdziwe pytanie, prawdziwej osoby, czy może próba wciśnięcia reklamy na forum, bo różnych sposobów imają się osoby chcące skorzystać z "darmowej" reklamy.

    Dodano po 3 [godziny] 50 [minuty]:

    Edytka kobitka napisał:
    na metraż 40 m2 będzie 5/6 promienników zasilanych wodą

    Rzuciłem okiem na ten system 3Thermo i wynika, że maksymalna temperatura wody kotłowej to 60 stopni, wtedy ściana ma ok. 40 stopni.
    Dal wody kotłowej 60 stopni i 20 stopni w pokoju wydajność cieplna tego systemu to 230-260W/m2.
    Jeden "grzejnik", a raczej siatka aluminiowa ma powierzchnię 1m2, czyli skoro planujesz 6 "grzejników" to wychodzi 6* 260W = 1560W.
    Wziąłem najlepsze parametry jakie wpadły mi w oko, czyli maksymalna wydajność Twojego systemu wyniesie 1,5kW.

    Skoro przyjęliśmy 100W/m2 to dla tradycyjnego ogrzewania wychodzą 4kW, czyli dla temperatury w okolicy 0 będą to 2kW, a system 3Thermo da maksymalnie 1,5kW.
    Jak dla mnie nie ma szans na komfortowe ogrzewanie Twojego mieszkania za pomocą systemu 3Thermo, gdy temperatury spadną poniżej zera.

    Lepiej wziąć pod uwagę np. tradycyjne c.o. z grzejnikami płytowymi.
    W innym wątku ktoś podawał, że ma kocioł elektryczny firmy Elterm.
    Patrzyłem na ich stronie i mają kotły elektryczne np. EKW Major (AsZN) lub EKW Pułkownik (AsZN-W) i do wyboru moc 4kW.
    Regulacja mocy jest skokowa co 1/3 mocy, czyli kocioł może grzać z mocą 1,33kW-2,66kW-4kW.
    Następny w szeregu jest model 6kW, czyli wtedy regulacja mocy jest w krokach 2kW-4kW-6kW.

    Jak dla mnie lepszy komfort cieplny zaoferuję Tobie tradycyjne c.o. z grzejnikami + kocioł elektryczny np. 4kW niż system 3Thermo, bo jest on za słaby jako jedyny system ogrzewania na Twoje nieocieplone mieszkanie.
    Pytanie zasadnicze, czy u Ciebie wystarczy przelicznik 100W/m2, czy może mieszkanie jest tak zimne, że trzeba by przyjąć wyższy przelicznik, wtedy może zamiast kotła elektrycznego 4kW bardziej odpowiedni byłby model 6kW.

    Jeśli przyjmiemy, że średnio będziesz potrzebować 2kW to na dobę wyjdą 48kWh. W przypadku taryfy G11 cena 1kWh to ok. 60 groszy.
    48kWh * 0,60zł = 28,80zł/dobę x 30 dni = 864zł/mc.
    Jakieś oszczędności można szukać zmieniając taryfę na np. G12as, która ma niższą stawkę w nocy 22-6 o ile dotychczasowe zużycie energii było na niskim poziomie, bo jeśli do tej pory ogrzewałaś się elektrycznie to będzie wysoki limit kWh, których nie obejmie niska stawka nocna, więc zmiana na G12as nie będzie miała sensu.
    Koszty mogą odstraszać ale trzeba się z tym liczyć, że tanio nie będzie.

    Ewentualnie pozostaje ogrzewanie akumulacyjne i korzystanie z taryfy G12 z "tanim" prądem przez 8h w nocy + 2h popołudniu i droższym prądem przez kolejne 14h.

    1
  • #8 01 Lut 2019 01:02
    Edytka kobitka
    Poziom 3  

    tak chodzi o 3 thermo, ilość grzejników może być wziększona,Jest kilka obiektów użyteczności publicznej, w których ten system jest zainstalowany i tam przeprowadzę "dochodzenie" wśród użytkowników jak chodzi np o komfort itp . Ich koszty akurat nie będą ciekawić Obecnie mam piece termodynamiczne i II taryfę. Planuję max remont i docieplenie. Mieszkanie uzytkuję 2 lata i jest to 2 system ogrzewania. Pierwszym był kominek:) kupiony wraz z mieszkaniem więc musiał byc zdemontowany. 2 są piece, kupiłam używane bo nie miałam wcześniej styczności z takim grzaniem. Generalnie chciałam też wiedzieć jak to będzie działać w praktyce. Z podliczeń z poprzedniego sezonu grzewczego wyszło mi zapotrzebowanie 170W/m2 w sezonie grzewczym. W całym roku to średnia spada o połowę , ale mnie intreuje zima.Mieszkanie będzie docieplone od wewnątrz całe- podłogi, sufity i ściany w systemie steico i ten parametr spadnie w zależności od grubości płyty, przy najcieńczej możemy uzyskać wynik ok 50- 60W/m2 ( i chyba przy nim zostanę)- na szybko policzone wyszło mi 5/6 tych promienników, ale mogę wrzucić do 10. Zastanawiała mnie właśnie ta woda- jej niewielka ilość podgrzana elektrycznie i nie wiem np. czy są jakieś możliwości zmagazynowania takiej wody- w sensie zbiornik np 200 l żeby nagrzewał się w tańszej taryfie a oddawał ciepło w dzień. Wadą oczywiście prądowych rozwiązań innych niż piece dynamiczne jest słaba akumulacja , lub jej brak jak np. w przypadku podczerwieni - więc ją wykluczyłam. Zadałam pytanie, bo może ktoś się zetknął z tematem

    A jeszcze jedno- jeżeli miałyby pozostać grzejniki jako element grzewczo- dekoracyjny :) to już wolałabym pozostać przy piecach termodynamicznych. Kalafiorów nie cierpię i najchętniej zaistalowałabym coś schowanego właśnie w ścianach, nie w podłodze, nie w suficie a ścianach i musiałobybyć cienkie- czyli mamy jakieś maty ( przy czym nie wiem czy są takie "bezregipsowe"- gdyż rygips na ścianach odpada i dlatego 3 termo by mi bardzo pasowało. Przy docieplonym mieszkaniu koszt tej instalacji jest do przeżycia- pozostaje opanować jeszcze wydajność i komfort.
    Jak chodzi o sieć to 2 fazowa , do dyspozycji ma 11KW

    0
  • Pomocny post
    #9 01 Lut 2019 16:59
    BUCKS
    Poziom 34  

    Edytka kobitka napisał:
    Jest kilka obiektów użyteczności publicznej, w których ten system jest zainstalowany i tam przeprowadzę "dochodzenie" wśród użytkowników jak chodzi np o komfort itp

    tylko raczej wątpię, aby taki 3Thermo był jedynym i głównym systemem ogrzewania, chyba, że jest to bardzo ciepły budynek. Jak masz taką możliwość to im bardziej będziesz dociekliwa tym mniejsze będzie rozczarowanie tym systemem.

    Edytka kobitka napisał:
    Z podliczeń z poprzedniego sezonu grzewczego wyszło mi zapotrzebowanie 170W/m2 w sezonie grzewczym.

    to dużo, więc masz zimne mieszkanie. Chyba, że coś źle policzyłaś.

    40m2 * 170W = 6800W, czyli 6,8kW, czyli przeciętnie wychodzi 3,9kW.

    Edytka kobitka napisał:
    przy najcieńczej możemy uzyskać wynik ok 50- 60W/m2

    Zwykle najlepsze parametry uzyskuje się w najlepszych warunkach, a nie zawsze u Nas w domu będą te najlepsze warunki, bo istotny jest montaż, a jak ktoś go skopie to nie uzyskamy papierowego wyniku.
    Podobnie jak z oknami, producent chwali się współczynnikiem X ale jeśli montażysta skopie montaż takiego okna to współczynniki zostaną tylko w katalogu.
    Przyjmijmy hipotetycznie, że ocieplenie da spadek zapotrzebowania o 50%, czyli zamiast Twoich 170W/m2 wyjdzie 85W/m2, co dla 40m2 daje 3,4kW, czyli w przeciętny dzień zimowy będzie to ok. 1,7kW.

    Z kolei biorąc pod uwagę 60W/m2 to mamy 2,4kW, czyli średnio 1,2kW. Nawet jak weźmiemy najlepsze 50W/m2 to wychodzą 2kW, a średnio 1kW.
    Jakby nie licząc owe 6 grzejników to za mało. Jak możesz to monituj 10 sztuk, bo 10 * 260W = 2600W, czyli 2,6kW. Ale przyjmując niższy parametr 230W/m2 dla wody kotłowej 60 stopni to mamy 2,3kW.
    Czyli prawie na styk jeśli po ociepleniu zyskasz zapotrzebowanie 60W/m2. Jeśli okaże się, że 3Thermo będzie miało mniejszą wydajność to nie dasz rady dogrzać mieszkania w srogie mrozy jeśli się pojawią.

    Edytka kobitka napisał:
    Zastanawiała mnie właśnie ta woda- jej niewielka ilość podgrzana elektrycznie i nie wiem np. czy są jakieś możliwości zmagazynowania takiej wody- w sensie zbiornik np 200 l żeby nagrzewał się w tańszej taryfie a oddawał ciepło w dzień.

    Jest coś takiego jak bufor ciepła ale jest to dodatkowy baniak, który zajmuje dużo miejsca. Zasobnik c.w.u. 100l to już duża bomba, a zbiornik 200l w dobrej izolacji termicznej będzie jeszcze większy. Nie wiem gdzie w mieszkaniu 40m2 chcesz to zmieścić. Ale 200 l to też nie zapewni ciepła na cały dzień, woda w zbiorniku będzie stygła, więc wraz z niższą temperaturą wody będzie spadała moc ogrzewania.
    Ów przelicznik 230-260W/m2 obowiązuje, gdy woda na zasilaniu ma nonstop 60 stopni. Ten warunek może spełnić tylko ciągłe grzanie kotła z odpowiednią mocą.

    Na chwilę obecną najlepszą opcją co do akumulacji energii wydaje się być piec akumulacyjny. Co prawda jest to dodatkowy mebel ale jeśli planujesz ocieplenie lokalu to spadnie zapotrzebowanie na moc cieplną i jeśli obecne piece średnio dogrzewały to po termomodernizacji mogą być nawet zbyt mocne.
    60W/m2 daje 2,4kW * 24h = 57,6kWh. Skoro masz już taryfę G12, gdzie masz 10h "taniej" energii elektrycznej to wystarczy, że będziesz miała piece o łącznej mocy 6kW, aby starczyło to na mrozy -20.
    Licząc 170W/m2 mamy 6,8kW * 24h = 163,2kWh, czyli musiałabyś mieć piece o łącznej mocy 16kW, aby starczyły na mrozy -20 i grzanie wyłącznie w II taryfie.
    A jak wspomniałaś masz przyłącze 11kW, choć nie podałaś mocy pieców akumulacyjnych.

    Osobiście chyba wolałbym zachować piece akumulacyjne, które po ociepleniu na 100% dadzą radę, a ten system 3Thermo nawet po ociepleniu może być nie wystarczający na duże mrozy.
    Rzadko one są ale nie wiadomo co będzie za 10 lat, a nie po to robi się remont generalny, aby potem narzekać, że jest chłodno w chacie.

    1
  • #10 03 Lut 2019 01:38
    Edytka kobitka
    Poziom 3  

    Bardzo dziękuję za wszystkie podpowiedzi , pozdrawiam

    0
  • #11 03 Lut 2019 11:15
    BUCKS
    Poziom 34  

    Ja bym jeszcze dodał takie podsumowanie.
    Skoro masz przyłącze 11kW.
    Przyjmijmy, że masz bojler elektryczny 80l o mocy 2kW do grzania c.w.u.
    To zostają nam 9kW.
    Odliczając 1kW na sprzęt AGD typu lodówka itp. zostaje 8kW.
    Odliczając 2kW na pralkę zostaje 6kW.

    Jak na moje oko mając przyłącze 11kW możesz spokojnie zamontować piece akumulacyjne o łącznej mocy 6kW i mieć spokój, że mocy starczy na równoczesne korzystanie z c.w.u., pralki, lodówki itp.
    Jak chcesz to możesz sobie przyjąć inne wartości i sama policzyć.
    Przyjmując moc pieców akumulacyjnych 6kW i taryfę G12, gdzie tani prąd mamy przez 10h to taki piec w czasie pełnych 10h * 6kW pobierze ok. 60kWh energii. Doba ma 24h czyli średnia ilość energii na godzinę wyniesie 60kWh /24h = 2,5kWh, co daje średnio moc 2,5kW. Licząc dalej 2,5kW = 2500W /40m2 = 62,5W/m2 i tyle możesz uzyskać na piecach akumulacyjnych o mocy 6kW zakładając, że grzejemy wyłącznie w ciągu 10h taniej energii, aby nawet w czasie mrozów -20 nie korzystać z drogiej energii.
    Jak podstawisz sobie inne dane to możesz obliczyć ile uzyskasz W/m2 dla innych mocy pieców akumulacyjnych.
    Najlepiej weź policz jaki wyjdzie Ci przelicznik W/m2 dla obecnych pieców akumulacyjnych, osobno dla poszczególnych pomieszczeń, w których one się znajdują.

    1