Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Porstownik/Zasilacz 12V Sterowanie mocy mosfet czy tyrystor?

30 Sty 2019 18:21 489 3
  • Poziom 10  
    Witam Forumowiczów.

    Od jakiegoś czasu noszę się z zamiarem zaadaptowania starego transformatora bezpieczeństwa 24V 1.5kVA jako prostownika/zasilacza do akumulatora samochodowego.

    Funkcje jakie miał by posiadać to:
    -Standardowe ładownie akumulatorów z regulacją prądu i napięcia granicznego ładowania
    -praca jako wspomaganie akumulatora /zasilacz regulowany(długie sesje z car audio :)
    -jak by się dało wspomaganie rozruchu

    Ogólnie całe sterowanie miało by się opierać na jakimś mikrokontrolerze, jednak moje pytanie to :
    Jaki rodzaj sterowania mocą wybrać ? Tyrystorowy fazowy czy mosfet PWM ?
    Bądź jakiekolwiek inne zaproponowane, które w skuteczny sposób osiągnie cel .

    Sterowanie tyrystorowe wydaje tańsze do ogarnięcia i może bardziej odporne, jednak mogę się mylić, oraz nie wiem czy da radę zrealizować moje założenia.

    Będę wdzięczy za jakieś podpowiedzi, linki do podobnych konstrukcji, oraz za wszelką dyskusję pod tematem .

    Pozdrawiam Norbert.
  • Poziom 1  
  • Poziom 43  
    Większość urządzeń do ładowania akumulatorów ma znacznie prostszą konstrukcję w porównaniu z zasilaczami z regulacją napięcia i prądu.
    Może tak być ponieważ akumulator wiele zniesie, prąd może płynąć impulsowo regulowany sterownikiem fazowym, wartość szczytowa nie jest kontrolowana, ale wystarczy że jest ograniczenie napięcia.

    Układy tyrystorowe są prostsze kiedy pracują na prymitywnej zasadzie opisanej powyżej, jeśli chciał byś zrobić coś jak zasilacz laboratoryjny to układ z wysokoczęstotliwościowym PWM będzie miał przewagę, nad tyrystorowym.
  • Poziom 43  
    SadeXo napisał:
    Tyrystorowy fazowy czy mosfet PWM ?

    Głównie chodzi o cenę tyrystor jest 10x tańszy od tranzystora o tych samych parametrach.


    ALe jak w temacie , znajdź połowę uzwojenia i zrób odczep , następnie kupo 2 diody 200A i podłącz.
    Przy tych napięciach będzie dobrze bez zbędnej elektroniki.