Wpadł w moje ręce taki fajny silniczek (najprawdopodobniej zdemontowany dziesięciolecia temu z elektromechanicznego sumatora):
Schemat połączeń (wybaczcie artyzm rysunku):
na schemacie naniosłem impedancje uzwojeń. Pierwotnie miałem nadzieję, że to jest mały silnik trójfazowy, niestety asymetria uzwojeń nie dawała spokoju i w końcu doszedłem do tego, że to silnik z uzwojeniem rozruchowym. I faktycznie tak działa: po uruchomieniu uzwojenie AB można odłączyć, silnik kręci się w najlepsze dalej.
Niestety, o takich silnikach nie wiem nic, stąd może ktoś zorientowany w napędach elektrycznych pomoże w odpowiedzi na poniższe pytania:
- czy uzwojenie rozruchowe załączane tak jak na schemacie przez kondensator może zostać podłączone na stałe, czy trzeba je odłączać? Próby na stole bez obciążenia wykazują, że po odłączeniu kondensatora silnik pracuje "czyściej", mniej buczy, ale to równie dobrze może być spowodowane tym, że dałem mniejszy kondensator, niż zalecany (2,2uF, powinien być 3uF).
- jak u licha zmienić kierunek obrotów? Próbowałem prostego zamienienia końców uzwojeń DE, ale po zamianie silnik buczy, nie kręci.
- czy jest jakaś szansa na regulację obrotów i/lub momentu w takim silniku?

Schemat połączeń (wybaczcie artyzm rysunku):

na schemacie naniosłem impedancje uzwojeń. Pierwotnie miałem nadzieję, że to jest mały silnik trójfazowy, niestety asymetria uzwojeń nie dawała spokoju i w końcu doszedłem do tego, że to silnik z uzwojeniem rozruchowym. I faktycznie tak działa: po uruchomieniu uzwojenie AB można odłączyć, silnik kręci się w najlepsze dalej.
Niestety, o takich silnikach nie wiem nic, stąd może ktoś zorientowany w napędach elektrycznych pomoże w odpowiedzi na poniższe pytania:
- czy uzwojenie rozruchowe załączane tak jak na schemacie przez kondensator może zostać podłączone na stałe, czy trzeba je odłączać? Próby na stole bez obciążenia wykazują, że po odłączeniu kondensatora silnik pracuje "czyściej", mniej buczy, ale to równie dobrze może być spowodowane tym, że dałem mniejszy kondensator, niż zalecany (2,2uF, powinien być 3uF).
- jak u licha zmienić kierunek obrotów? Próbowałem prostego zamienienia końców uzwojeń DE, ale po zamianie silnik buczy, nie kręci.
- czy jest jakaś szansa na regulację obrotów i/lub momentu w takim silniku?