Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fiat 126p-Cewka zapłonowa - Spalona cewka

gacus321 01 Feb 2019 23:59 2418 6
  • #1
    gacus321
    Level 9  
    Witam! Panowie i Panie zakupiłem traktor Sam-a na podzespołach ciągnika Polskiej produkcji typu Dzik-2. Ogólnie z tego Dzik-a to został tylko skrzyniomost i koła tył. Reszta tj. rama, przód itp to jest składanka z różnych dostępnych rzeczy jakie ktoś tam nazbierał. Jednostka napędowa to słynny Fiat 126p i mam pytanie czy wĺaśnie do tego silnika będzie pasowała cewka zapłonowe z Fiata Cinqeczento 700 cm. Dodam że ten silnik jest jeszcze na zapłonie mechanicznym, aparat, kondensator, przerywacz no i cewka, która u mnie chyba się spaliła . Była zamoczona. Silnik 2 razy odpalił, a teraz cewka piszczy i się grzeje. Czy taka cewka z Cinqeczento się nada do tego układu zapłonowego?
  • Helpful post
    #2
    heniek07
    Level 20  
    Cewki dwubiegunowe do 126p z mechanicznym zapłonem były podłączane przez dodatkowy-specjalny przewód oporowy. Miał coś okołó 1,5 czy 1,7 Ω, tak by cały zestaw cewka + przewód miał około 3,5 - 4 Ω. Poszukaj lub zrób sobie zapłon elektroniczny sterowany przerywaczem, będziesz bardzo zadowolony. Dawno temu produkowane były do FSO 1500, 126p, Lady itp. Do przerywacza to był chyba GL-118, ale moja pamięć może się mylić. Prawdopodobnie można było przerobić inne z serii GL z późniejszego sterowania elektronicznego na przerywacz. Można robić samemu, dziś dostaniesz prawdopodobnie wszystkie elementy. Kiedyś przerabiałem znajomemu, jakiś uszkodzony GL, dostosowując go do Żuka z + na masie. Na szczęście tranzystor wysokonapięciowy BU 326 był sprawny.
    Można oczywiście dokupić specjalne koło pasowe do malucha i przerabiać na sterowanie elektroniczne, tylko nie wiem czy w starym silniku fazy rozrządu będą zgadzać się ze sterowaniem elektronicznym. Być może potrzeba nowego wałka rozrządu do sterowania elektronicznego. Najprościej i najtaniej wg mnie to zapłon elektroniczny do przerywacza. Na pewno będzie wtedy cewka dwubiegunowa i nie potrzebny będzie Ci rozdzielacz. Nawet na najstarszej cewce z rozdzielaczem zauważysz poprawę.
  • #3
    gacus321
    Level 9  
    Dawno mnie nie było. Na wstępie dziękuję koledze heniek07 za wyczerpującą odpowiedź. Będę jednak zmieniał silnik na nowszy właśnie z EL na zapłonie elektronicznym, ponieważ ten mój okazał się zatarty. Znalazłem schemat i wydaje się to bardzo proste do podłączenia, czego się obawiałem. 😁 Mam moduł Nanoplex, cewkę czujnik podciśnienia. Lecz przy module jest jeszcze jakaś centralka bodajże A131. Można to pominąć i do czego w ogóle ona służy? 🤔
  • Helpful post
    #4
    abart64
    Level 32  
    Odcina paliwo przy hamowaniu silnikiem. Steruje zaworem elektromagnetycznym na dyszy wolnych obrotów.
  • #5
    gacus321
    Level 9  
    Panowie temat cewki i zapłonu Nanoplex zamknięty, udało się uruchomić silnik fiat 126p. Wystąpił problem, mianowicie... Silnik od El podłączony na zapłonie Nanoplex pali od strzała, wolne obroty elegancko tylko że przy każdej próbie dodania gazu/zmianie położenia przepustnicy gaśnie 🤔 gaźnik, pompka czy cosik innego może być? Za stary chyba już jestem na ten temat... 😒
  • Helpful post
    #6
    abart64
    Level 32  
    Może być zatkana główna dysza paliwowa.Dostęp do niej po zdjęciu górnej pokrywy z pływakiem.
  • #7
    gacus321
    Level 9  
    Panowie jeszcze jedna sprawa. Czy przy module Nanoplex MagnetiMarelli jest końeczne podłączenie zaworu podciśnieniowego, czy można go pominąć? Steruje on czymś czy tylko ,,zmniejsza spalanie"? Może wpływać na ,,rozjechanie map zapłonu"? Z góry serdeczne dzięki Wszystkim zainteresowanym. 🍻

    Dodano po 6 [minuty]:

    Kolego abart64 odnośnie wcześniejszych postów, głównym winowajcą była padnięta pompka zasilająca. Dzięki za sugestie 🍻