Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Brak ładowania prawego akumulatora w Belarusie

04 Feb 2019 20:08 891 20
  • Level 5  
    Witam mam taki problem w belarusie 82 nie ładuje jednego aku prawego. Chcę przerobić na 12V i moje pytanie co trzeba ominąć, wyrzucić aby wszystko działało poprawnie ? Mam zamiar kupić czeski rozrusznik planetarny 12V 3,2 KW
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • Level 1  
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • Level 36  
    ICL7660 wrote:
    Masz tam dwa akumulatory 6V połączone szeregowo? Nie ma takiej opcji, żeby jeden się ładował a drugi nie. Oba ładują się jednocześnie (to cecha połączenia szeregowego). Jeśli jeden jest słabszy to należy wymienić oba.
    Jeden akumulator to zimą słaba opcja, bo pojemność spada razem ze spadkiem temperatury. Latem, jeśli często uruchamiasz ciągnik, też lepiej mieć dwa akumulatory, bo zwiększa się ich żywotność przez to, że nie są głęboko rozładowane.

    Teoretycznie tak, jednak użył słowa "Belarus" czyli rozrusznik 24V, instalacja 12V, ładowanie 12V.
    Należy założyć akumulator 12V 200 Ah, do tego wydajniejszy alternator 12V i wszystko będzie działać prawidłowo z tym rozrusznikiem.
  • Level 1  
  • Level 36  
    Wszystko fajnie, tylko Belarusy mają przetwornicę 12/24V i często ona się uszkadza. Szczegół, że jej wydajność to tylko 8A, i nie doładowuje pierwszego akumulatora. Połączenie z alternatorem ma drugi akumulator co pełni funkcję zasilania w całym ciągniku.
    Bez względu na wszystko to ten system nazywam "zemstą Stalina"
  • Level 1  
  • Level 36  
    ICL7660 wrote:
    Jakoś tam musieli zmniejszyć prąd rozruchu nie przechodząc na 24V napięcia w instalacji.

    Jednak alternator 24V byłby dużo lepszym rozwiązaniem, niż ten wymysł, albo na czas rozruchu akumulatory spięte na 24, a w czasie normalnej pracy 12V.
  • Level 1  
  • Level 36  
    Zgadzam się, jednak w "ruskich" były i będą cuda z rozruchem i ładowaniem. Nikt nie wymyślił poprawy tego badziewia. 24V - wieksza moc - szybsze kręcenie, jednak instalacja musi być w pełni sprawna. Jak mam do naprawy taki ciągnik naprawiać, a widzę że wszystko w oleju to od czego zacząć?
    Nie będziemy robić odejścia od tematu. Niechaj autor się wypowie.
  • Level 5  
    Chce przerobić rozruch z 24V na 12 i wstawić 12 V rozrusznik tak jak w mtz niektórzy maja jeden większy akumulator 12V i to wystarczy na odpalenie zima przy -10. Lepiej jak został by rozruch na 24 ale mi nie ładuje prawego aku i to juz 2 akumulator w ciągu 4 lat będzie rozwalony. Wezwałem elektryka posprawdzał pomierzył i stwierdził ze to alternator prawie 4 stówki poszły a problem został, znalazłem 2 elektryka ale on powiedział ze w ruski to się nie bawi. Chcę sam przerobić ten rozruch na 12V ale nie do końca wiem co ominąć i jak by mi ktoś podpowiedział podrzucił jakiś schemat to byłbym bardzo wdzięczny.
  • Level 43  
    Nie bierz czeskiego weź litewski jubana-hitachi
  • Level 5  
    Jakiej firmy to się okaże wyczytałem na jednym forum ze Planetarne rozruszniki są lepsze od tych szybko obrotowych bo wytrzymalsze dłużej chodzą?
  • Level 38  
    piachu1994 wrote:
    Zgadzam się, jednak w "ruskich" były i będą cuda z rozruchem i ładowaniem. Nikt nie wymyślił poprawy tego badziewia.

    A co tam jest badziewiem? Przecież taka instalacja jest w połowie maszyn zachodnich z lat 80-90 łącznie z ciężarówkami.
    Rozruch na 24V a reszta zasilana z 12V. Akumulatory do rozruchu spięte przez przekaźnik dużej mocy i jedynym trefnym elementem w tej instalacji to właśnie ten że przekaźnik i słabej jakości zamienniki. Reszta problemów chociażby z niedoładowaniem jednego akumulatora, ciężkim rozruchem i tak dalej jest spowodowana często opłakanym stanem instalacji elektrycznej, wypalonymi stykami, luźnymi przewodami czy chociażby utlenionymi.
  • Level 36  
    bearq wrote:
    A co tam jest badziewiem? Przecież taka instalacja jest w połowie maszyn zachodnich z lat 80-90 łącznie z ciężarówkami.

    Wyraziłem swoją opinię, i dla mnie będzie to nieporozumieniem. Było używane, ale już nie jest, dlaczego? Bo po prostu było zawodne.
  • Level 39  
    Nie cuduj tylko rozbierz przełącznik 12/24, wyczyść styki i poskładaj albo kup drugi za 150 i będzie ładowało i kręciło. Taka awaria to nic nadzwyczajnego i jako ciekawostkę dodam że naprawiałem to w traktorze Fendt.
  • Level 38  
    piachu1994 wrote:
    Było używane, ale już nie jest, dlaczego? Bo po prostu było zawodne.

    Jest ciągle używane chociażby w maszynach budowlanych więc jak wycofali? Zamiast chińskich zamienników można spokojnie kupić taki przełącznik chociażby od IFY który zamiast plastikowej obudowy ma bakelitową. Te chinole się zaczynają topić i to głównie wtedy kiedy dojdzie do wewnętrznej korozji styków lub wypaleniu.
  • Level 35  
    A skąd w ogóle wiadomo, czy ma przekaźnik rozruchu 12/24V, czy przetwornicę ładowania? Jak przetwornicę to rzeczywiście jest to zemsta stalina. A przekaźnik jest do opanowania. W Pronarach były montowane przekaźniki IFA i tam nie ma problemów, przy odrobinie serwisu. A jak elektryk mówi, że nie zna się ruskich to należy go jak najszybciej zmienić.
  • Level 5  
    Właśnie mam przetwornicę i cały czas mi bezpiecznik paliło w niej elektryk stwierdził ze z winy alternatora wiec go wymieniłem bez rezultatu dalej pali ładowania nie ma a nie chce wymieniać wszystkiego po kolei bo to koszt i akumulator też walnięty do wymiany juz 2. Cztery lata sie już mecze a traktor 8 letni u nas elektrycy to dobrzy do 30 albo 60 jeżeli ja jadę do gościa i muszę mu tłumaczyć ze instalacja jest 12 a rozruch na 24 ze tu inaczej jak w mtz to szkoda moich pieniędzy.

    Dodano po 13 [minuty]:

    A dało by się zamontować u mnie ten przekaźnik rozruchu IFA zamiast tej przetwornicy i czy zdało by to egzamin?
  • Level 5  
    Nawet nie mam zamiaru pchać sie w przetwornice dlatego chcę to przerobić z tym przekaźnikiem lub przeróbka rozruchu na 12 V.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Moze zainwestuje w ten przekaźnik tylko był bym bardzo wdzięczny jak by mi ktoś napisał co z czy trzeba połączyć co wyrzucić żeby to ładowanie było?
  • Level 39  
    Alternator 12V i przełącznik 12/24 i trochę kabla. Schemat zwykle na przełączniku jest.
    https://www.google.pl/search?q=przełącznik+12%2F24&oq=przełącznik+12&aqs=chrome.2.69i57j0l3.11172j0j7&client=ms-android-lge&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#imgrc=8N0F4uu64l392M: