Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Autotuning falownika wektorowego

05 Lut 2019 21:29 543 15
  • Poziom 24  
    Lepiej to zrobić na zimnym silniku czy na "gorącym"?
    Zastanawiam się ponieważ podczas pracy silnik się nagrzeje i rezystancja się zmieni. Jak radzicie?
  • Poziom 30  
    Zazwyczaj robi się automatyczne strojenie na zimnym silniku.
    W przypadku gdbyś zrobił na ciepłym silniku, algorytm sterowania mógłby być błędny w przypadku zmiany impedancji.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 24  
    Jak zrobię na zimnym to też impedancja się zmieni przecież po kilku, kilkunastu godzinach pracy.
  • Specjalista Automatyk
    Witam,

    A jaka to aplikacja? Praca w otwartej pętli/zamkniętej pętli?

    Pozdrawiam,
  • Poziom 24  
    Na razie użyłem U/F jest to napęd wrzeciona. Jest sterowanie wektorowe w otwartej pętli SVVC na czym ono polega?

    Jak używam teraz u/f to wpisałem po prostu parametry silnika do falownika i tyle.
    nie robiłem autotuningu.
  • Poziom 15  
    Lepiej zrobić na silniku troche już nagrzanym (pracująćym) bardziej odzwierdziedla to rzeczywiste warunki pracy.
    Przy autotunningu silnik będzie chwile obciążony prądem powyżej pradu znamionowego.
  • Specjalista Automatyk
    Witam,

    Wrzeciono raczej będzie ciągle chodziło więc tak ja kolega radził na rozgrzanym.
    Zresztą możesz sprawdzić czy będą jakieś zauważalne różnice w pracy.

    Pozdrawiam,
  • Poziom 30  
    Nie jestem specjalistą automatykiem ;) ale większość spotkanych mi dokumentacji wspomina o autotuningu na zimnym silniku...

    Przykładowo:
    Cytat:
    Attention: To gain optimum tuning of frequency converter, run AMT at a cold motor.

    Link

    Kolejny przykład:
    Cytat:
    Auto-tuning must be performed with the motor connected and cold.

    Link

    No i słynny wśród specjalistów automatyków Micromaster Siemensa ;)

    Cytat:
    The motor data identification routine must be carried-out with the motor in the cold
    condition so that the motor resistance values saved can be assigned to the
    parameter of the ambient temperature. Only then is correct temperature adaptation
    of the resistances possible during operation


    Link
  • Specjalista Automatyk
    Witam,

    Skoro tak mówi dokumentacja tzn. że tak zaleca producent i nie ma co
    gdybać ;) Podane przykład mówią że na zimno więc tak zrób. I ja się
    przy okazji czegoś dowiedziałem ;)

    Pozdrawiam
  • Poziom 20  
    No ale autotuning robi się di sterowania wektorowego i na zimno. Napisałeś ze aktualnie używasz U/F do wrzeciona wystarczy. poślizg jest rzędu 3%. aby używać sterowania wektorowego musisz mieć tacho lub enkoder. Bezczujnikowe sterowania wektorowe to zabiegi marketingowe przy takim sterowaniu falownik wpuszcza w silnik około 15?% więcej prądu.
    Zrobiłęm sobie kiedyś test w centrali wentylacyjnej były dwa silniki na dwóch falownikach 11KW prądy nominalne przekraczały już przy 45Hz,przy sterowaniu wektorowym silniki zaczęły walczyć ze sobą i nie były w stanie wejść w obroty, Nominalny prąd w tej konfiguracji jest przy 62Hz (dobory wydajności)
  • Poziom 23  
    Zrobiłęm sobie kiedyś test w centrali wentylacyjnej były dwa silniki na dwóch falownikach 11KW prądy nominalne przekraczały już przy 45Hz,przy sterowaniu wektorowym silniki zaczęły walczyć ze sobą i nie były w stanie wejść w obroty, Nominalny prąd w tej konfiguracji jest przy 62Hz (dobory wydajności)
    ----------------------------------
    Najprędzej to wygląda na niepoprawnie ustawione parametry silnika. Źle skonfigurowany wektor objawiać się lubi impulsowymi skokami prądu, które nie zawsze są widoczne z panela falownika (zależy od sposobu uśredniania wskazania). W przypadku poprawnie skonfigurowanych kilku wentylatorów pracujących na wspólną sekcję w centrali, wypadnięcie jednego z nich niekoniecznie oznacza przeciążenie pozostałych, a tym bardziej różnica kilku Hz (poślizg, niedokładność odczytu wejścia analogowego, itp.) gdy pracują wszystkie.

    Tryb wektorowy stosuje się w układach ze zmiennym momentem obciążenia i spisuje się to znakomicie w warunkach gdzie skalarne u/f ma problem z utykaniem. Aplikacje wentylatorowo-pompowe są w zestawieniu z powyższym śmiesznie proste (kwadratowa charakterystyka momentu, stała wartość obciażenia dla stałych obrotów) i bezproblemowe.
  • Poziom 24  
    Dziękuje. To teraz rozkmina dlaczego na zimnym się stroi.
    Czyli to SVC to "bajka?
    Nie mam tacho. SVC też reguluję częstotliwością? Też mogę zwiększać ponad f znamionowe aby kręcić silnik szybciej??
    To wektorowe polega na tym, że jak silnik zwalnia bo ma duze opory to falownik daje mu większą częstotliwość, napięcie aby przyspieszył, żeby miał stały moment?


    Jak używam u/f to nie muszę robić autotuningu ? Bo np. wpisał prąd znamionowy 3.3A a prąd jałowy falownik wyliczył 1,5A.
  • Poziom 24  
    U/f nie trzeba autotuningu? Wystarczy same dane z tabliczki?
    Czy prąd wpisywany z silnika ma BARDZO DUŻE znaczenie? Akurat mam przypadek że nie mogę spisać prądu. Mam podane moc i napięcie. Obliczyć i wynik troszkę zwiększyć ze względu na cos fi? Czy pomierzyć?
    Czy ktoś może opisać sterowanie SVC? Czym tam regulujemy? Częstotliwością, prądem? Napięciem?
  • Poziom 15  
    Prąd znamionowy jest jednym z najważniejszym parametrem i nie wyobrażam sobie go wpisać, służy jako elektroniczne zabezpieczenie przed przeciążeniem silnika.

    Cieżko zrozumieć Twój post, cieżko spisać prąd, ale jednak go masz... zdecyduj się.

    Sterowanie SVC, jest jedna z gałeżi sterowania wektorowe, zapewnie moment na poziomie 1,5 Tn nawet przy cześtotliwości f=0Hz, stosowane do rozruchów cieżkim napędów, jak walcarki czy bębny.(charakterystyka mechaniczna- moment obciążenia maleje wraz z wzrostem prędkości obrotowej)
  • Poziom 24  
    Poprawiłem. Mam podane moc i napięcie.

    Ok to wiem ale w SVC czym sterujemy? Jaką wielkością?
    Jak w u/f chcemy utrzymać stały stosunek i to nam zapewnia "stały moment"
    to tutaj w SVC aby stały moment otrzymać regulujemy czym?
  • Poziom 23  
    U/f nie daje stałego momentu.

    U/f bierze się z faktu że I = U / omega * L więc nie można zmniejszać częstotliwości nie zmniejszając napięcia, bo to grozi przekroczeniem dopuszczalnego prądu.

    Kolega trochę poczyta zamiast tylko zadawać pytania. W ten sposób nie można się dokształcić, można jedynie załatać jakieś małe braki.