Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Hyundai Santa Fe I 2,4 Pb/Lpg - oberwany katalizator?

krywoj 06 Feb 2019 09:39 1242 5
  • #1
    krywoj
    Level 13  
    W związku z problemem który się pojawił, mam pytanie do rozeznanych w tego typu problemach.

    Pojawiło mi się od pewnego czasu silne warczenie przy około 3,5 tyś obrotów. Wprawdzie w Santa Fe jazda do ok 120m/h wiąże się z praca na ok 3tyś obrotów, ale każde przyśpieszanie na niższych biegach to słuchowa droga przez mękę.
    Mechanik stwierdził że to prawdopodobnie oberwał się katalizator przedni - w tym aucie jest zaraz przy kolektorze wydechowym mocowany na śrubach bezpośrednio do niego, w kształcie krótkiej beczki. Zarówno przed nim jak i za nim znajdują się sondy lambda.
    Ponieważ na szybko nie dało się usunąć śrub osłon, bez ewentualnej możliwości ich oberwania, na razie są to przypuszczenia. Jednak obserwacja całego układu przy 3,5 tyś obrotów i fakt że całym elementem szarpie i rzuca, pozwala przypuszczać że problem jest właśnie tutaj. Oryginalny katalizator to koszt jak dla mojej zasobności bardzo wysoki, a i zamienniki to grubo ponad 1kpln
    Pytanie do kolegów -
    Czy i w jaki sposób można zastosować jakiś katalizator uniwersalny?
    Czy można w ostateczności usunąć katalizator w sposób nie powodujący ciągłego wyświetlania się błędu sondy lambda, jak oszukać w tym wypadku komputer?
    Z góry dziękuję za odpowiedzi i podpowiedzi i pozdrawiam
  • #2
    robin161
    Level 25  
    Sprawdź najpierw czy nie są poluźnione 3 śruby (na dole tuż za osłoną termiczną) i nie wydmuchało uszczelki między kołnierzem katalizatora a rurą wydechową, jak również mocowanie samej rury wydechowej. Sam katalizator do kolektora jest przykręcony na 5 śrub (niżej do wydechu na trzy), więc niemożliwe aby urwał się. Odgłosy mogą pochodzić z przepalonego złącza elastycznego (plecionki) na rurze wydechowej.
  • #3
    krywoj
    Level 13  
    Plecionka była wymieniona i sprawdzona z kanału.
    Żadnych śladów spalin od przedmuchów między elementami nie ma.
    Zakładamy że oberwał się wkład w środku?
  • #4
    robin161
    Level 25  
    Twierdzisz, że katalizator rusza się. Zdarza się, że mogła miejscowo przepalić się obudowa kata (rzadko), ale to dopiero po zdjęciu osłony można ocenić. Wkład również mógł oberwać się.
  • #5
    krywoj
    Level 13  
    Oki dzięki koledze bardzo, a może jakiś pomysł w razie konieczności usunięcia go?
  • #6
    robin161
    Level 25  
    Wstawiają emulator (mosiężną tulejkę) na drugą sondę (oddala sondę od spalin, przez co oszukuje układ diagnostyczny). Ale lepiej rozejrzeć się za katalizatorem uniwersalnym dobranym do pojemności silnika. Jeśli to urwany wkład, to z naprawą bym nie zwlekał, bo możesz uszkodzić silnik (zassanie pyłu z monolitu do cylindrów poprzez układ recyrkulacji spalin).