Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Cięcie częstotliwości na zwrotnicy głośnikowej

Matheo26 07 Feb 2019 21:30 1770 21
Tespol
  • [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • Tespol
  • #2
    aksakal
    Tube devices specialist
    Analizując techniczne charakterystyki głośników wybrałem by F 300Hz i 4.5kHz
  • #3
    marian133
    Level 38  
    Cięcie to jedno, a zaprojektowana dobrze zwrotnica to drugie.
    Nic Tobie nie da że będziesz znał miejsce cięcia, bo charakterystyki głośników nie są równe a impedancja głośnika nie jest stała, a na tym bazują kalkulatory zwrotnic które można znaleźć w sieci.

    aksakal wrote:
    Analizując techniczne charakterystyki głośników wybrałem by F 300Hz i 4.5kHz


    Przy jakim zboczu filtra?
    Z tym 300Hz bym się jeszcze zgodził, ale nie z 4,5kHz, bo to za wysoko dla tego FTR08.
    Po za tym bez pułapek się nie obejdzie przy niskim zboczu.
    Dodatkowo ten Tonsil nie nadaje się do takiego połączenia, już prędzej D800 od STX-a, którego można niżej uciąć, co by mogło to się zgrać z tym FTR08.

    Ale to i tak czysta teoria, bez pomiarów dobrej zwrotnicy nie będzie, ponieważ do charakterystyki jeszcze dołoży obudowa jak i rozmieszczenie głośników na froncie.
  • #4
    aksakal
    Tube devices specialist
    Pasmo przenoszenia GDWT 12-19/150 = 4 - 20 kHz Pasmo przenoszenia Celestion FTR08 - 2011d = 70Hz - 6.0kHz ( największa liniow. - 200Hz - 6kHz ) . Dlaczego 4.5kHz za wiele, tym więcej, że głośnik wysokotonowy ma F dolną 4kHz przy której jego nieliniow. więcej niż przy 4.5kHz.
  • Tespol
  • #6
    aksakal
    Tube devices specialist
    Dlaczego krytykujesz czyjeś rekomendacje , lepiej wyloz swoje, realizacja których,na twój pogląd, usatysfakcjonuje pragnienia autora tematu.
  • #8
    aksakal
    Tube devices specialist
    W oczekiwaniu twojej odpowiedzi przejrzał charakterystyki 38 akustycznych fachowych głośników. W 90 odsetkach z ich górna częstotliwość średniotonowego głośnika ograniczona 4 - 6 kHz. I tylko w 2 głośnikach ta częstotliwość 3kHz, lecz przy czym dolna częstotliwość wysokotonowego glosnika - 2 kHz.
  • #9
    DjMapet
    Level 43  
    Ten tweeterek GDWT, nijak się ma do kolumn o mocy 400W.
    No i tak się zastanawiam, dlaczego akurat kolumna trójdrożna? Dobry driver z niskim (900-1200Hz) cięciem i nie będzie takich problemów, jak ze skomplikowaną zwrotnicą trójdrożną.

    Do czego mają te kolumny służyć?

    Pozdrawiam.
  • #10
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Ludzkie ucho jest najbardziej czułe w zakresie częstotliwości 1-3kHz. Nie dość, że jest najbardziej czułe to jeszcze najbardziej wrażliwe na zniekształcenia sygnału.
    Ludzka mowa dla pełnej zrozumiałości potrzebuje zakresu 500Hz - ok. 3kHz. Oczywiście wokal korzysta z szerszego pasma, także i poniżej 500Hz, ale w trakcie masteringu częstotliwości poniżej 500Hz dla wokalu są mocno cięte, ponieważ w trakcie pracy z mikrofonem tam się pojawia wiele dudnień związanych z głoskami wybuchowymi, które częściowo redukuje się popfiltrami, a resztę wycina się w masteringu.
    Najważniejszymi instrumentami w nowoczesnej muzyce, muzyce tanecznej i rozrywkowej jest tzw. sekcja rytmiczna, która składa się z gitary basowej oraz perkusji. Gitara basowa potrzebuje podstawowego pasma od ok. 100 do 300Hz.

    Jeżeli chodzi i podziały pasm na zwrotnicy to trzeba pamiętać, że każdemu takiemu punktowi podziału towarzyszą pewne zjawiska, a są nimi przesunięcia fazowe i interferencje, które wprowadzają zniekształcenia dźwięku oraz powstające "dziury" akustyczne. Wyznaczając podziały z użyciem zwrotnic pasywnych powinno się unikać pasm wokalnego oraz basu.

    Robienie podziałów w zakresie częstotliwości 900-1200Hz to chyba najgorszy z możliwych pomysłów, ponieważ jest to środek pasma wokalnego. Wykonanie podziału w tym miejscu powoduje, że wokale stają się nieczytelne i jak gdyby przesunięte na dalszy plan.
    Aby wokale były czytelne należy unikać podziałów w paśmie od 500Hz do 3kHz.
    Podział dla 3-drożnego zestawu głośnikowego 300Hz oraz 4,5kHz wydają się wręcz idealne. W przypadku zestawu 2-drożnego podział należy robić w zakresie 2-3kHz. Oczywiście najlepiej też by było zrobić przy 4-4,5kHz, ale trudno jest znaleźć głośnik nisko-średniotonowy, który pracowałby bez dużych zniekształceń w zakresie od poniżej 100Hz do 4-4,5kHz. Niestety głośniki takie borykają się z kolejnymi problemami. Ponieważ zakresy niskich i średnich częstotliwości stawiają przeciwstawne wymagania dla głośników. Głośnik niskotonowy wymaga ciężkiej i sztywnej konstrukcji w tym też i masywnej ciężkiej cewki. Głośnik taki pracuje jak tłok. Zaś konstrukcja głośnika średniotonowego musi być lekka. Cewka musi być lekka. Efektem połączenia tych przeciwstawnych wymagań są głośniki posiadające w miarę lekkie cewki i membranę, która potrafi się dzielić. Membrana takiego głośnika przy różnych częstotliwościach raz się zachowuje jak tłok, a innym razem jej powierzchnia dzieli się na obszary drgające w różnych fazach. Tu powstają zniekształcenia fazowe, a dodatkowo powstają zniekształcenia dopplerowskie. Zniekształcenia dopplerowskie powodują zmianę generowanych częstotliwości zakresów o wyższych częstotliwościach na skutek poruszania się całej membrany w przód i w tył zgodnie z generowanymi niskimi częstotliwościami. Można to porównać do efektu leslie (wirujących głośników).
    Podział przy 2-3kHz jest kompromisem pomiędzy możliwościami i jakością głośnika, a zniekształceniami powstałymi na skutek podziału pasm.

    Szczerze mówiąc od czasu, kiedy budowałem takie zestawy i muzykowałem trochę lat minęło. Być może pojawiły się lepsze konstrukcyjnie głośniki. Jednak ogólne zasady budowy zestawów głośnikowych i podziałów pasm się nie zmieniły. Choć na rynku można coraz częściej znaleźć zestawy głośnikowe, które łamią te zasady, ale budowane są w oparciu o zwrotnice aktywne, kontrolowane przez procesory DSP, których zadaniem jest korygowanie przesunięć fazowych, redukowanie zniekształceń dopplerowskich oraz wyrównanie pasm głośników.
  • #11
    DjMapet
    Level 43  
    Plumpi wrote:
    Robienie podziałów w zakresie częstotliwości 900-1200Hz to chyba najgorszy z możliwych pomysłów,

    Mniej więcej, taki podział stosuje się w praktycznie wszystkich dwudrożnych zestawach głośnikowych z wyższej półki a w tych z naprawdę wysokiej, już w okolicach 500 Hz.
    Czyli wszystkie firmy popełniają ten "najgorszy z możliwych pomysłów" w zestawach 15" + dobry driver, np. z 3" cewką?

    Trójdrożny zestaw? Jak najbardziej, ale pasmo dzielone aktywnie.
    Co do podziału pasywnego, to:
    marian133 wrote:
    bez pomiarów dobrej zwrotnicy nie będzie, ponieważ do charakterystyki jeszcze dołoży obudowa jak i rozmieszczenie głośników na froncie.


    Pozdrawiam.
  • #12
    aksakal
    Tube devices specialist
    Nie chcę komentować zatwierdzenia kolegi względem 2 droznych akustycznych systemów ponieważ u autora tematu pytanie względem 3 droznych. Doprowadzę tylko rekomendacje fachowców - akustyków dla konstruktorów 3 droznych - częstotliwośći rozdziału smug głośników wydostaje się w granicach 300 - 700Hz i 4.5 - 7 kHz, które znajdują się w obwodzie największej czułości słuchu człowieka, lecz to okazuje szczególne wymogi do jakości rozdzielczych filtrów i samych głośników.A konkretne częstotliwości podziału wybiera się już w zależności od konstrukcji , używanych głośników i t.d.
  • #13
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Z proponowanego w pierwszym poście zestawu - średnotonowy może być cięty od dołu nawet do 400Hz, ale górna częstotliwość nie więcej niż 3kHz (najlepiej ok. 2) - powyżej są już widoczne na charakterystyce efekty zwiazane z dzieleniem się membrany, a to znacznie bardzie "drażni" niż cięcie w okolicach największej czułości ucha. Wynika z powyższego , że musi być w takim wypadku zastosowany naprawdę dobry driver wysokotonowy.
    Oczywiście - każda zwrotnica to kompromis pomiędzy płaską charakterystyką, a kosztami, i to należy uwzględnić również. Mim zdaniem jednak jeśłi idzie się na jakość nie należy oszczędzać (na głośnikach). Jeśłi ma być głośno i kolumny mają być do potupajek - można zejść nieco z jakości oszczędzając. Nie mniej jednak do takich mocy nijak się nie sprawdzi GDWK Tonsila. Za mała moc przy niskim cięciu, a z kolei wyższe cięcie to bez sensu, bo ten głośnik nie jest dobry jako super tweter.
    aksakal wrote:
    W oczekiwaniu twojej odpowiedzi przejrzał charakterystyki 38 akustycznych fachowych głośników.
    I bardzo pięknie. Tylko czy Kolega uwzględnił że należy brać pod uwagę głośniki o takich samych parametrach jak w podanych w pierwszym poście? Częstotliwości cięcia dobiera się do parametrów głośnika, a nie do jakiejś normy czy innego kanonu. Oczywiście - są zasady dla których (jak pisał Kol.Plumpi) które zalecają (zalecają - nie kategorycznie nakazują) zachowanie pewnych częstotliwości cięć jako najkorzystniejsze ze względu na czułość ucha, ale jak to bywa w życiu - od każdej zasady są wyjątki - o czym pisałem wyżej.
    No i, co chyba oczywiste, po wybraniu częstotliwości cięć do wybranych głośników (lub też odwrotnie - głośników do wybranych częstotliwości) należy dobrać odpowiednie nachylenie charakterystyki filtrów - i tu zaczyna się dopiero zabawa, bo im bardziej stromy filtr, tym można się spodziewać większych kłopotów związanych z przesunięciami fazowymi, rezonansami itp. Tak więc - na sprawę budowy kolumny należy zawsze patrzeć kompleksowo - nie należy się skupiać na jakimś jednym parametrze, a na ich współgraniu - czasem nawet gdy "na papierze" wszystko wygląda idealnie w praktyce się okazuje, ze należy dużo jeszcze zmienić/poprawić, bo końcowe pomiary wykażą dopiero prawdziwy obraz.
  • #14
    aksakal
    Tube devices specialist
    Jeśli obcinać częstotliwość średniotonowego głośnika na poziomie 2kHz to przy dolnej częstotliwości wysokotonowego głośnika 4kHz ( patrz parametry ) między 2 i 4kHz na charakterystyce głośnika otrzymasz jamę. Kogo interesują techniczne dane akustycznych systemów ( 411 modeli ) znanych firm skorystajcie się tą stroną internetową- http://www.salonav.com/rubriki/obzory-i-testy/akustika/napolnaya-akustika.

    Dodano po 27 [minuty]:

    Te początkujący koledzy , którzy mają zamiar i chęć do samodzielnej budowy akustyki muszą zrozumieć , że do konstruowania kolumn nie wystarczy mieć kilka głośników z nie dobranymi parametrami , wziąć do ręki hebel , młotek , piłę i śrubokręta , deski i dostaniesz Hi-End. Konstruowanie głośników wymaga przynajmniej minimalnej wiedzy i doświadczenia.

    Dodano po 1 [godziny] 56 [minuty]:

    Na zdjęciu wskazówki specjalistów dotyczące wyboru częstotliwości podziału. Cięcie częstotliwości na zwrotnicy głośnikowej
  • #15
    398216 Usunięty
    Level 43  
    aksakal wrote:
    e 2kHz to przy dolnej częstotliwości wysokotonowego głośnika 4kHz ( patrz parametry ) między 2 i 4kHz na charakterystyce głośnika otrzymasz jamę.
    398216 Usunięty wrote:
    Nie mniej jednak do takich mocy nijak się nie sprawdzi GDWK Tonsila. Za mała moc przy niskim cięciu, a z kolei wyższe cięcie to bez sensu, bo ten głośnik nie jest dobry jako super tweter.
    I dalej:
    398216 Usunięty wrote:
    musi być w takim wypadku zastosowany naprawdę dobry driver wysokotonowy.
  • #16
    Matheo26
    Level 4  
    Dzięki za odpowiedzi :)
    Kolumna była składana w latach 90, oryginalnie był głośnik estradowy Tonsil GD 38/200
    https://www.skleptonsil.pl/gd-38-200-8-ohm,id628.html
    gdy się spalił po około 15 latach chcieliśmy wymienić na ten sam ale przysłali jakiś ulep z inaczej wyglądającą konstrukcją (nie mieli takiego w ofercie) po podłączeniu spalił się po kilku minutach, a potem powiedzieli że innych głośników o takich parametrach nie mają. Więc zrezygnowaliśmy i wybraliśmy celestiona.
    Głośnik średniotonowy spalił się kilka lat później ale że nie było na nim żadnych danych "noname" to wybraliśmy z tej samej firmy co basowy. Ciężko było znaleźć głośnik 8" typowo średniotonowy o wysokiej efektywności.
    Potem dorobiliśmy 2 kolumne. Kolumny nie dawno były przerabiane. Została zmniejszona pojemność z 207 litrów do 177l i czestotliwość strojenia kolumny z okolo 71Hz (średnica otworu br 30cm) na 55Hz(średnica otworu br 26cm z tunelem).
    Kolumny służą do małych prywatnych imprez, zależy mi na tym aby było głośno z dużym basem i z możliwie wysoką jakością (koncertowe brzmienie).
    Pobawiłem się z pomiarem częstotliwości zwrotnicy generując poszczególne częstotliwości i mierząc je decybelomierzem oraz zostawiając podłączony tylko jeden głośnik.
    Wyszło mi że:
    - niskotonowy do ~1200Hz pierwszego rzędu
    - średniotonowy od ~650Hz do ~3200Hz pierwszego rzędu
    - wysokotonowy od ~4000Hz drugiego rzędu

    Gdy z niskotonowym głośnikiem zejde do 500Hz lub 300Hz to stracę około 10dB na średnich tonach. Z tego wygląda że lepiej było by zrobić kolumne 2 drożną z cięciem np. 2,5kHz drugiego rzędu.

    Mam jeszcze pytania:
    - czy dużo tracę na basie używając wzmacniacza Nikko IA 600
    https://www.radiomuseum.org/r/nikko_integrated_amplifier_ia_600.html
    120W RMS na kanał przy głośniku 400W RMS?
    - czy częstotliwośći od 40Hz do 50Hz są przydatne na imprezy?
    - czy STX d800 nie spali mi się przy moim wzmacniaczu jak ma moc 120W?
    - dlaczego gdy się kucnie membrana na wysokości klatki piersiowej to bas jest znacznie potężniejszy i czystszy, a gdy uniesie się kolumny na wysokość klatki piersiowej to efekt jest słabszy niż kolumny stojące na podłodze i słuchacz w pozycji stojącej?
    - jeśli w danych wzmacniacza jest efektywność 105dB a glośnik przykładowo 110dB to czy będzię maksymalna głośność 105dB czy do 105dB po prostu będzie czysto grał?
  • #17
    marian133
    Level 38  
    Matheo26 wrote:
    Kolumny służą do małych prywatnych imprez, zależy mi na tym aby było głośno z dużym basem i z możliwie wysoką jakością


    Musisz wybrać jedno, głośno, z basem albo z wysoką jakością.
    Nie pogodzisz tego razem.

    Matheo26 wrote:
    Pobawiłem się z pomiarem częstotliwości zwrotnicy generując poszczególne częstotliwości i mierząc je decybelomierzem


    Tak się nie mierzy głośników, do tego celu jest specjalne oprogramowanie i sprzęt towarzyszący.

    Matheo26 wrote:
    Gdy z niskotonowym głośnikiem zejde do 500Hz lub 300Hz to stracę około 10dB na średnich tonach.


    To oczywiste skoro ten głośnik ma górkę 10db, ponad swoje pasmo przenoszenia w którym powinien pracować.
    W konstrukcji 3way po filtracji realnie z niego wyciągniesz około 95db.

    Ze średniotonowego po filtracji będziesz miał około 92db.

    My tu gadu gadu a i tak bez pomiarów nic z tego nie będzie.


    Dodano po 5 [minuty]:

    Matheo26 wrote:
    zależy mi na tym aby było głośno


    Matheo26 wrote:
    120W RMS


    Wzmacniacz 120W?
    Nie żartuj sobie.
    Końcówka mocy 500W na kanał przy 8 ohmach, wtedy cała ta budowa będzie miała sens.

    Matheo26 wrote:
    - czy częstotliwośći od 40Hz do 50Hz są przydatne na imprezy?
    - czy STX d800 nie spali mi się przy moim wzmacniaczu jak ma moc 120W?
    - dlaczego gdy się kucnie membrana na wysokości klatki piersiowej to bas jest znacznie potężniejszy i czystszy, a gdy uniesie się kolumny na wysokość klatki piersiowej to efekt jest słabszy niż kolumny stojące na podłodze i słuchacz w pozycji stojącej?
    - jeśli w danych wzmacniacza jest efektywność 105dB a glośnik przykładowo 110dB to czy będzię maksymalna głośność 105dB czy do 105dB po prostu będzie czysto grał?


    Czytając Twoje posty już wiemy że nie masz nawet podstawowej wiedzy z elektroakustyki.
    Kup lepiej gotowe kolumny, bo z tych nic nie wyjdzie.
  • #18
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Matheo26 wrote:
    Dzięki za odpowiedzi :)
    Kolumna była składana w latach 90, oryginalnie był głośnik estradowy Tonsil GD 38/200
    https://www.skleptonsil.pl/gd-38-200-8-ohm,id628.html
    gdy się spalił po około 15 latach chcieliśmy wymienić na ten sam ale przysłali jakiś ulep z inaczej wyglądającą konstrukcją (nie mieli takiego w ofercie) po podłączeniu spalił się po kilku minutach, a potem powiedzieli że innych głośników o takich parametrach nie mają.


    Legendarnej, państwowej firmy Tonsil już nie ma od wielu lat. Prawa do marki Tonsil wykupiła firma prywatna. Z całą pewnością państwowa firma Tonsil i późniejsza spółka akcyjna nie miały aspiracji do produkowania głośników typowo estradowych, a ich oferta w tym zakresie była bardzo uboga. Firmy te były nastawione na sprzęt powszechnego użytku, który był ceniony w świecie.
    Czy obecna, prywatna firma Tonsil robi dobre głośniki tego nie wiem, ale myślę, że problemów z palącymi się głośnikami należy szukać nie tylko w samych głośnikach. Często problemem są wzmacniacze w których rozjechały się prądy spoczynkowe lub wzbudzanie się wzmacniacza.

    Matheo26 wrote:

    Kolumny służą do małych prywatnych imprez, zależy mi na tym aby było głośno z dużym basem i z możliwie wysoką jakością (koncertowe brzmienie).


    Tak jak kolega marian133 już napisał, oczekujesz przeciwstawnych cech:
    - głośno
    - czysto
    - tanio
    W elektroakustyce z ww 3 cech mogą występować jednocześnie tylko 2 cechy.
    Tak możemy mieć:
    Sprzęt, który jest:
    - tani i głośny, ale nie gra czysto
    - tani i gra czysto, ale nie jest głośny
    - gra głośno i czysto, ale nie jest tani
    Do tego dochodzi jeszcze brak doświadczenia, a doświadczenia nabiera się jak zrobisz i przetestujesz przynajmniej kilka-kilkanaście zestawów, nierzadko nieudanych, bo w elektroakustyce liczy się eksperyment i pomiary. Chyba, że korzystasz z gotowego projektu pod konkretne głośniki. Ale w przypadku dobrych zestawów ciężko jest zrobić coś dobrego w małych pieniądzach.


    Matheo26 wrote:

    Mam jeszcze pytania:
    - czy dużo tracę na basie używając wzmacniacza Nikko IA 600
    https://www.radiomuseum.org/r/nikko_integrated_amplifier_ia_600.html
    120W RMS na kanał przy głośniku 400W RMS?
    - czy częstotliwośći od 40Hz do 50Hz są przydatne na imprezy?
    - czy STX d800 nie spali mi się przy moim wzmacniaczu jak ma moc 120W?
    - dlaczego gdy się kucnie membrana na wysokości klatki piersiowej to bas jest znacznie potężniejszy i czystszy, a gdy uniesie się kolumny na wysokość klatki piersiowej to efekt jest słabszy niż kolumny stojące na podłodze i słuchacz w pozycji stojącej?
    - jeśli w danych wzmacniacza jest efektywność 105dB a glośnik przykładowo 110dB to czy będzię maksymalna głośność 105dB czy do 105dB po prostu będzie czysto grał?


    Niestety w elektroakustyce jest tak, że jakość brzmienia uzyskuje się kosztem obniżenia efektywności czyli obniżenia głośności, a głośność kosztem obniżenia jakości.
    Aby mieć zarówno jakość jak i głośność niestety trzeba zainwestować w dobre i drogie głośniki o dużej mocy, dużej sprawności i w miarę wyrównanych pasmach. Zaś obudowę robi się do tychże głośników.
    Niestety te głośniki, które wytypowałeś nie należą do głośników dobrych, a tweeter po prostu jest za słaby do takiego zestawu.
    Sprawa wygląda następująco:
    Aby uzyskać dobre brzmienie musisz wytłumić wszystkie rezonanse głośnika, aby wyrównać charakterystykę, tracąc przy tym sporo na efektywności głośników. Uzyskuje się to poprzez zamkniecie obudowy głośnika lub odpowiednim strojeniu obudowy typu bass-reflex + ewentualnie zastosowanie zwrotnicy aktywnej z odpowiednimi filtrami/pułapkami.
    Dotyczy to zwłaszcza głośników niskotonowych i średniotonowych. Utrata efektywności głośnika o każde 3dB powoduje, że żeby głośnik zagrał tak samo głośno co w obudowie otwartej, musisz mu dostarczyć 2 razy większą moc.
    Utrata efektywności o 6dB powoduje, że musisz mieć głośnik o 4-krotnie większej mocy.
    Kompromisem są obudowy typu bass-reflex, które tylko częściowo tłumią rezonanse i to te największe. Głośnik taki gra głośno, ale niezbyt czysto.

    Jeżeli szukasz w miarę dobrych głośników za stosunkowo niewielkie pieniądze to zainteresuj się głośnikami hiszpańskiej firmy Beyma. W Polsce dystrybutorem tej firmy jest firma Elmuz. Głosniki te co prawda nie mają nadzwyczajnych parametrów, ale wielu producentów w Polsce i na świecie buduje całkiem przyzwoite zestawy nagłośnieniowe na bazie tych głośników.
    Głośniki te są bardzo wytrzymałe i świetnie sobie radzą w zestawach estradowych.
  • #19
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Plumpi wrote:
    Aby uzyskać dobre brzmienie musisz wytłumić wszystkie rezonanse głośnika, aby wyrównać charakterystykę, tracąc przy tym sporo na efektywności głośników.
    Jesteś pewien, że wszystkie rezonanse należy stłumić? Rezonans podstawowy głośnika "fr" również? I jakoś nie do końca mogę się zgodzić z całym Twoim zaleceniem; Po pierwsze najbardziej na jakość wpływa ten fragment charakterystyki, który leży powyżej górnej granicy przenoszenia z w miarę płaską charakterystyką - czyli dopóki nie pojawią się interferencje (jednak to nieco inne zjawisko od rezonansu) związane ze zjawiskiem zwanym "dzielenie się membrany?. A każda kolumna i każda zwrotnica MUSI być tak skonstruowana, by głośnik w tym zakresie nie pracował już z pełną mocą (podział) - ponadto ten fragment charakterystyki i tak już wykazuje spadek efektywności....
    Dalej - Częstotliwość rezonansu głośnika; Niby z jakiej przyczyny chcesz tłumić to co można (i tak jest w 99% wypadków dotyczących zestawów estradowych - a o tym mowa w temacie!) z powodzeniem wykorzystać ? Przecież wykorzystanie obudowy Helmholtza nie bez powodu jest wykorzystywane - w kolumnach basowych, subbasowych, nadstawkach, monitorach, kolumnach szerokopasmowych.... A właśnie dla tej częstotliwość sprawność jest największa - wytłumić coś co można zamienić na swoją korzyść?
    Plumpi wrote:
    Uzyskuje się to poprzez zamkniecie obudowy głośnika

    Zamykanie głośnika niskotonowego czy nisko-średniotonowego w kolumnie estradowej???
    Plumpi wrote:
    ... lub odpowiednim strojeniu obudowy typu bass-reflex + ewentualnie zastosowanie zwrotnicy aktywnej z odpowiednimi filtrami/pułapkami.
    Odpowiednie strojenie to nic innego jak wykorzystanie rezonansu głośnika przez dobranie rezonansu otworu BR. Czyli albo sam sobie zaprzeczasz, albo coś mi umknęło...
    Aha - i nie "ewentualnie" - zwrotnica czy to pasywna czy aktywna jest konieczna w każdym zestawie głośnikowym. A pułapki stosuje się wyłącznie wówczas gdy jest to konieczne. A w 80% wypadków nie jest.
    Plumpi wrote:
    Dotyczy to zwłaszcza głośników niskotonowych i średnio-tonowych.
    Rzekłbym nawet "dotyczy to WYŁĄCZNIE" głośników niskotonowych lub średnio-tonowych - z tym, że raczej w wypadku tych ostatnich nie stosuje się obudów z otworem rezonansowym...
    Plumpi wrote:
    Kompromisem są obudowy typu bass-reflex, które tylko częściowo tłumią rezonanse i to te największe.
    Patrz wyżej. Rezonansowa częstotliwość głośnika może i jest częściowo tłumiona w obudowie BR, ale nie bez przyczyny - wykorzystuje się ją do zwiększenia efektywności (przeważnie) poniżej fr głośnika. Tak więc summa summarum - efektywność jako taka rośnie - bo poszerza się pasmo przenoszenia w którym ta częstotliwość jest mierzona i uśredniana - przynajmniej tak to wygląda "na papierze" w wypadku porządnej firmy produkującej głośniki.
    To tyle z mojej strony.
  • #20
    Plumpi
    Heating systems specialist
    398216 Usunięty wrote:


    Jesteś pewien, że wszystkie rezonanse należy stłumić?

    [...]

    Zamykanie głośnika niskotonowego czy nisko-średniotonowego w kolumnie estradowej???


    Oczywiście, że nie. Opisałem tylko ogólną zasadę zależności pomiędzy jakością brzmienia, a efektywnością, aby kolega mógł zrozumieć, że oczekuje dwóch przeciwstawnych rzeczy, a budowa zestawów estradowych jest kompromisem pomiędzy jakością brzmienia, a efektywnością.

    398216 Usunięty wrote:

    Odpowiednie strojenie to nic innego jak wykorzystanie rezonansu głośnika przez dobranie rezonansu otworu BR. Czyli albo sam sobie zaprzeczasz, albo coś mi umknęło...


    Jeżeli odniesiemy to do obudowy zamkniętej to masz rację, że rezonans obudowy typu bass-reflex zwiększa efektywność głośnika. Ale w mojej wypowiedzi chodziło o rezonanse samego głośnika pracującego w układzie całkowicie otwartym w tzw. nieskończenie dużej przegrodzie. Czyli takiej, która pozwala głośnikowi pracować z własnymi rezonansami, a zabezpiecza głośnik przed tzw. zwarciem akustycznym.

    398216 Usunięty wrote:

    Rzekłbym nawet "dotyczy to WYŁĄCZNIE" głośników niskotonowych lub średnio-tonowych - z tym, że raczej w wypadku tych ostatnich nie stosuje się obudów z otworem rezonansowym...


    Masz rację. Dla głośników pracujących tylko w zakresie średniotonowym nie stosuje się obudów z otworem rezonansowym.
    Jednakże w zestawach często stosuje się głośniki niskotonowe subbasowe strojone oraz nisko-średniotonowe, które pracują w obudowach strojonych dla dolnego pasma. Tylko to miałem na myśli.


    398216 Usunięty wrote:

    Rezonansowa częstotliwość głośnika może i jest częściowo tłumiona w obudowie BR, ale nie bez przyczyny - wykorzystuje się ją do zwiększenia efektywności (przeważnie) poniżej fr głośnika. Tak więc summa summarum - efektywność jako taka rośnie - bo poszerza się pasmo przenoszenia w którym ta częstotliwość jest mierzona i uśredniana - przynajmniej tak to wygląda "na papierze" w wypadku porządnej firmy produkującej głośniki.


    Ale sama fr jest tłumiona, właśnie po to, żeby wyrównać charakterystykę i móc poszerzyć pasmo w dół.
    Jedynie w zestawach typowo gitarowych (otwartych) fr nie jest tłumiona, a sam głośnik jest tak dobierany, aby wykorzystać jego rezonanse dla wzbogacenia barwy gitarowej, a przy tym uzyskuje się bardzo dużą efektywność. Tyle, że charakterystyka takiego zestawu uniemożliwia jego wykorzystanie do jakiegokolwiek innego celu, bo charakterystyka jest mocno nieliniowa.
  • #21
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Może inaczej, bo zaraz sią zacznie udowadnianie na siłę swoich racji...
    Albo piszemy jasno i wyraźnie co i kiedy dane zjawisko może mieć miejsce, albo nie piszemy w ogóle.
    Poprzedni Twój post był po prostu nieprecyzyjny - co dla laika mogło być nieprawidłowo zinterpretowane.
    To, że myślałeś o tym co piszesz nie wystarcza by Cię właściwie zrozumieć jeśli swoich myśli nie przelejesz na papier/ ekran monitora.
    Dowodem jest odpowiedź na mój post - czemu trzeba wyjaśniać co "poeta miał na myśli" na forum technicznym? Owszem pewne skróty myślowe są jak najbardziej dozwolone, a nawet wskazane, ale sam przyznasz rację, ze to do czego się "przyczepiłem" powinno być napisane bardziej precyzyjnie?
  • #22
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Dla osoby, która dopiero zastanawia się czy budować czy też nie, dla podjęcia decyzji wystarczy tylko informacja ogólnikowa, aby zrozumieć, że jego oczekiwania są przeciwstawne i zbyt wygórowane. Nie potrzeba w tym przypadku robić wykładów naukowych, bo nawet nie wiemy czy się podejmie tej budowy.