Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AdexAdex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie 4 wtryskiwaczami paliwa poprzez MOSFET - Fuel injector cleaner

09 Lut 2019 16:02 408 4
  • Poziom 12  
    Witam,

    Chciałbym zbudować sobie w celach amatorskich prosty układ do załączania i wyłączania wtryskiwaczy paliwowych w celu ich wyczyszczenia.
    Pierwszym pomysłem było zbudowanie takiego układu z pompą paliwa, filtrem i całą listwą wtryskiwaczy, która pompowała by ten środek w kółko, między czasie wysterowywując wtryskiwacze.

    Stwierdziłem jednak że to za dużo zachodu z tym i trochę niebezpieczne, aby opary paliwa nie spowodowały niechcianego zapłonu poza układem, zatem musiałby być on dość szczelny i zarazem wentylowany z kontrolą ciśnienia w pojemniku paliwa.
    Wyczytałem że zanurzenie ich w nafcie lub dodatku który dolewa się do baku paliwa w celu czyszczenia układu paliwowego będzie wystarczająco dobrym rozwiązaniem.

    Teraz dochodzi kwestia sterowania, zamierzałem użyć do tego modułu Arduino Nano z atmegą 328P
    Wydaje mi się że program mam już gotowy, to znaczy uruchomiłem timer CTC w mikro kontrolerze z częstotliwością 100kHz i w każdym przerwaniu inkrementuje licznik do osiągnięcia maksymalnego okresu czyli np. przy małej prędkości obrotowej licznik CTC działa w ten sposób, że zaczynam zliczać od zera i ustawiam wyjście arduino w stan wysoki , po 3ms zeruje wyjście, a po 79ms zeruje licznik więc proces zaczyna się od nowa ( czyli jakieś 12-13 Hz) - dane czasów wtryskiwaczy zaczerpnięte z badania na Politechnice Białostockiej na temat czasów wtrysków.

    Do sterowania MOSFETu (IRF530N) chcę użyć schematu znalezionego na internecie zamieszczonego poniżej
    Sterowanie 4 wtryskiwaczami paliwa poprzez MOSFET - Fuel injector cleaner


    1 .Rozumiem że układ będzie wystarczający do częstotliwości max 25Hz :?:
    2. Doczytałem że sterowanie wtryskiwacza odbywa się poprzez kontrolę napięcia i prądu dostarczanego do wtryskiwaczy (najpierw napięcie rzędu 200v w bardzo krótkim czasie a potem zejście do napięcie zasilania i pulsowanie napięciem), zatem czy ten układ nie uszkodzi wtryskiwaczy gdy będą pracowały przez około 12 godzin bez przerwy :?:

    Kolejne pytanie, czy do jednego MOSFETa mogę podłączyć, aż cztery wtryskiwacze (równolegle z diodą 1N4007 na każdy wtryskiwacz), gdyż napięcie na jednym po wyłączeniu pikuje do nawet 60-70V, czy powinienem użyć osobnego na każdy wtryskiwacz :?:

    Pozdrawiam i dziękuje za wyrozumiałość w temacie.
  • AdexAdex
  • Poziom 29  
    To piezoelectryczne wtryski? Chyba raczej do 4 ech to zabogato na raz. A jak myślisz rozwiązać przepompowywanie paliwa, utrzymanie ciśnienia, potrzeba by było pompy CR ,listwy, czujnika cisnienia , zaworu sterujacego, napędu pompy, no i arduino które by spieło wszystko do kupy. Nawiasem mówiąc trzymam kciuki za ten pomysł. Ja zbudowałem tylko jednokanałowy generator PWM a na wyjściu dałem trzy mosfety na radiatorze i chłodzone wentylatorem z karty graficznej.
  • AdexAdex
  • Poziom 12  
    wacek.wacek napisał:
    To piezoelectryczne wtryski?

    Zapomniałem dodać, że projekt dotyczy wtryskiwaczy benzynowych z auta z 2005 roku, bo rozumiem że piezoelektryczne to raczej w Common Rail :?:
    wacek.wacek napisał:
    A jak myślisz rozwiązać przepompowywanie paliwa, utrzymanie ciśnienia, potrzeba by było pompy CR ,listwy, czujnika cisnienia , zaworu sterujacego, napędu pompy, no i arduino które by spieło wszystko do kupy

    W pierw myślałem aby złożyć to mniej więcej w ten sam sposób jak wygląda to w samochodzie, czyli jakimś małym zbiornikiem paliwa, pompy paliwa, filtrem po drodze, listwą wtryskową z mechanicznym regulatorem ciśnienia i odprowadzeniem benzyny z powrotem do pompy. Zasilane z akumulatora 12V ładowanego prostownikiem.
    Zrezygnowałem z tego rozwiązania z racji na problem z oparami środka czyszczącego który domyślam się jest także łatwopalny, więc układ musiałby być szczelny (szczególnie w miejscu pompy bo reszta połączona była by wężami), a kontrolować jego szczelność oraz zbyt duże ciśnineie za pomocą czujnika aby rozłączyło samoczynnie układ w razie awarii .
    Dobrze było by co jakiś czas sprawdzić przepływ wtryskiwaczy za pomocą menzurek, czy ilość podawana przez nie jest jednakowa dla wszystkich, a najlepiej zbudować układ przez który cały czas ciecz przepływa przez menzurki, które to opróżniane są co chwilę.
    https://www.youtube.com/watch?v=Bms0dE7t5v4

    Idąc tak daleko, myślę że wtedy lepiej byłoby sterować wtryskiwaczami z pomocą specjalnych driver'ow do wtrysków paliwa jak np. LM1949

    wacek.wacek napisał:
    Ja zbudowałem tylko jednokanałowy generator PWM

    Myślę że to nie problem, aby z jednego kanału PWM wysterowywać, aż 4 MOSFETy jednocześnie, ale wtedy czy gdy za rezystorem 15-33Ohm podłącze równolegle MOSFETy (po 1 na każdy wtryskiwacz) to czy nie stworzy się inny problem typu zbyt małego prądu do pełnego otwarcia MOSFETów :?:

    Natomiast, zostałem przy idei aby zanurzyć je tylko w nafcie (dodatkowe ich chłodzenie i nie przewodzi ona prądu) i tylko je wysterowywać przez około 12 godzin.
  • Poziom 12  
    wacek.wacek napisał:
    Twoim patentem mozna będzie czyścić gazowe też

    Pewnie tak, tylko nie wiem czy z gazowymi jest sens...
    Co do benzynowych, to tak jak dopisałem wcześniej wtedy chyba lepiej zastosować driver np. LM1949

    dudus17 napisał:
    Ja dumam nad testerem takim badziewnym do comonrail.

    Nie zagłębiałem się jak sterować wtryskiwaczami tego typu, ale myślę że na internecie powinien być jakiś artykuł/badanie/praca dyplomowa na którejś z uczelni na temat sterowania nimi.