Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

- Volvo Fh4 Zółty przewód pneumatyczny - nie ma ciśnienia

Piotr 2223 10 Lut 2019 17:19 369 22
  • #1 10 Lut 2019 17:19
    Piotr 2223
    Poziom 8  

    Witam
    Posiadam Volvo fh4 2016r, i może moje pytanie będzie głupie dla niektórych
    W żółtym przewodzie pneumatycznym który idzie do na naczepy nie ma wgl ciśnienia powietrza, czy to jest normalne?
    W premium dxi jest tam ciśnienie wiedz wydaje mi się to dziwne
    Hamulce działają prawidłowo, komp nie pokazuje błędów

    0 22
  • Pomocny post
    #2 10 Lut 2019 17:44
    Under_Pressure
    Poziom 11  

    Żółty przewód jest sterujący i masz tam ciśnienie w momencie hamowania.
    Naciśnij hamulec i wtedy powinieneś mieć tam ciśnienie

    0
  • #3 10 Lut 2019 18:21
    piotr budzowski
    Poziom 23  

    nie każde volvo na zaciągniętym hamulcu ręcznym ma powietrze na przewodzie żółtym

    0
  • #4 10 Lut 2019 18:42
    Piotr 2223
    Poziom 8  

    Dzięki wielkie!

    0
  • #5 10 Lut 2019 22:10
    thesperado
    Poziom 13  

    piotr budzowski napisał:
    nie każde volvo na zaciągniętym hamulcu ręcznym ma powietrze na przewodzie żółtym

    Trochę to dziwne , no bo jak wysterować hamulce p-py z ręcznego jak diagnosta sobie tego zażyczy na badaniu technicznym. Ponadto czy taki hamulec ma nie spełniać roli także hamulca awaryjnego .

    0
  • #6 11 Lut 2019 08:35
    hubert04
    Poziom 21  

    We Volvach typu FH12 2000 do FH12 2006 i FH 2006 do FH 2012 jest typowa wajcha od hamulca ręcznego, ale ona tylko hamuje 4 koła. W ciągniku obok niej jest taki grzybek, który to po wyciągnięciu hamuje naczepę. Ot i taki ręczny jest zrobiony we Volvach na wzór pojazdów amerykańskich. Volva FH4 mają ręczny elektryczny w formie przycisku. Jeśli kolega po wciśnięciu zwalnia ręczny i wciskając hamulec nożny jest brak ciśnienia w żółtej słuchawce, to uszkodzenie jest w samochodzie.

    0
  • #7 11 Lut 2019 08:53
    thesperado
    Poziom 13  

    hubert04, dzięki. Jeździłem kiedyś FL-em solówką bez zaczepu z takim grzybkiem i cholery można było dostać zanim się przyzwyczaiłem. Dopóki powietrze nie zeszło z układu dźwignia ręcznego robiła jak w każdym pojeździe, ale gdy układ pompowany był od zera to ten grzybek (mam nadzieję, że myślimy o tym samym) sam wyskakiwał i żeby ruszyć to poza zwolnieniem ręcznego trzeba go było bodaj wdusić.

    0
  • #8 11 Lut 2019 18:36
    Under_Pressure
    Poziom 11  

    hubert04 napisał:
    Volva FH4 mają ręczny elektryczny w formie przycisku.

    Hubert04 co w takim razie z hamowaniem awaryjnym?

    0
  • #9 11 Lut 2019 19:10
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    thesperado napisał:
    hubert04, dzięki. Jeździłem kiedyś FL-em solówką bez zaczepu z takim grzybkiem i cholery można było dostać zanim się przyzwyczaiłem. Dopóki powietrze nie zeszło z układu dźwignia ręcznego robiła jak w każdym pojeździe, ale gdy układ pompowany był od zera to ten grzybek (mam nadzieję, że myślimy o tym samym) sam wyskakiwał i żeby ruszyć to poza zwolnieniem ręcznego trzeba go było bodaj wdusić.


    Ten grzybek, o którym piszesz służy zupełnie do czego innego. Jest to dodatkowe zabezpieczenie wymagane na niektórych rynkach aby w momencie gdy z jakiegoś powodu nie jest zaciągnięty hamulec ręczny (kierowca zapomniał, zwolni go przez przypadek czy jakikolwiek inny powód) i nie ma w kierowcy w kabinie to podczas pompowania powietrza samochód nie stoczył jak tylko w układzie będzie tyle powietrza, że siłowniki puściły. Więc aby zwolnić ręczny to raz, że trzeba spuścić manetkę od ręcznego to jeszcze dodatkowo trzeba wcisnąć przycisk.

    0
  • #10 11 Lut 2019 21:12
    dzidek1903
    Poziom 11  

    saron22 Ale ten "grzybek wyskakuje tylko przy całkowitym braku powietrza wiec jaki to miałoby sens
    Jakie z niego zabezpieczenie kiedy jest powietrze w ukladzie i przez przypadek jak napisałeś zwalnia kierowca ręczny Zadne

    thesperado napisał:
    Trochę to dziwne , no bo jak wysterować hamulce p-py z ręcznego jak diagnosta sobie tego zażyczy na badaniu technicznym. Ponadto czy taki hamulec ma nie spełniać roli także hamulca awaryjnego .


    Homologacja pojazdu ciągnącego w tym przypadku Volvo załatwia sprawe z diagnostą

    0
  • #11 11 Lut 2019 22:36
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    dzidek1903 napisał:
    grzybek wyskakuje tylko przy całkowitym braku powietrza


    Nie wyskakuje przy całkowitym braku powietrza tylko przy spadku ciśnienia do jakiegoś tam poziomu. I wyskakuje zarówno przy zaciągniętym jak i przy zwolnionym hamulcu ręcznym.

    Generalnie chodzi o to, że kierowca wsiada do auta, w którym nie ma powietrza i nie jest zaciągnięty ręczny. Następnie uruchamia silnik i idzie robić OC. Sprężarka pompuje powietrze i jak ciśnienie w obwodzie hamulca ręcznego osiągnie określony poziom to auto może się stoczyć.
    Natomiast gdy auto jest wyposażone właśnie we wspomniany "grzybek" to stoczenie jest niemożliwe bo pomimo, że sprężarka nabije ciśnienie do max to ręczny nadal trzyma. Dopiero wciśnięcie "grzybka" powoduje zwolnienie ręcznego. Takie podwójne zabezpieczenie. Jeśli mnie pamięć nie myli to jest to wymagane w krajach ameryki południowej takich jak Meksyk, Brazylia itp.

    0
  • #12 11 Lut 2019 22:49
    thesperado
    Poziom 13  

    Trochę zbaczamy od tematu, ale zawsze dobrze jest wiedzieć więcej tego co może być przydatne.

    dzidek1903 napisał:
    Homologacja pojazdu ciągnącego w tym przypadku Volvo załatwia sprawe z diagnostą
    .
    Tylko kto posiada wyciąg ze świadectwa homologacji dla konkretnego VIN. Nie mówię , że to niemożliwe, nie mniej jednak... .
    A co do grzybka to rozumiem, że mogą być jego dwa rodzaje, do różnych zastosowań i będę im się uważniej przyglądał tzn. ich działaniu i funkcji. Wracając do opisanego przeze mnie FL-a z grzybkiem to był z polskiego rynku, a w innym z Francji grzybka nie było. Trzeba być czujnym.

    0
  • #14 13 Lut 2019 17:55
    maxetm
    Poziom 17  

    saron22 napisał:
    Generalnie chodzi o to, że kierowca wsiada do auta, w którym nie ma powietrza i nie jest zaciągnięty ręczny. Następnie uruchamia silnik i idzie robić OC. Sprężarka pompuje powietrze i jak ciśnienie w obwodzie hamulca ręcznego osiągnie określony poziom to auto może się stoczyć.
    Natomiast gdy auto jest wyposażone właśnie we wspomniany "grzybek" to stoczenie jest niemożliwe bo pomimo, że sprężarka nabije ciśnienie do max to ręczny nadal trzyma. Dopiero wciśnięcie "grzybka" powoduje zwolnienie ręcznego. Takie podwójne zabezpieczenie.


    Dokładnie tak właśnie to dział . Owy grzybek jest na zasilaniu manetki ręcznego więc do póki go nie wciśniemy manetka pracuje na sucho.
    Natomiast wyskoczy automatycznie tylko wtedy gdy spadnie ciśnienie na zasilaniu układu ręcznego poniżej 3BAR.

    piotr budzowski napisał:
    nie każde volvo na zaciągniętym hamulcu ręcznym ma powietrze na przewodzie żółtym


    Są manetki ręcznego które podczas zaciągania do momentu blokady hamulec działa na ciągniku i naczepie natomiast jak dasz do końca aż załączy się blokada manetki naczepa zostaje odhamowana i hamulec ręczy dział tylko na ciągniku.

    Dodano po 3 [minuty]:

    saron22 napisał:
    wyskakuje zarówno przy zaciągniętym jak i przy zwolnionym hamulcu ręcznym.


    Nie wyskakuje przy zaciągniętym ręcznym bo grzybek jest na zasilaniu manetki ręcznego a nie na wyjściu.

    0
  • #15 13 Lut 2019 18:37
    hubert04
    Poziom 21  

    A usterka o braku ciśnienia może być po stronie samochodu czyli trailer valve czynsz nie maxetm

    0
  • #16 13 Lut 2019 19:44
    piotr budzowski
    Poziom 23  

    maxetm
    Autor posty ma volvo fh4 i ręczny jest elektryczny, a koledzy przyczepili się do fh z ręcznym mechanicznym

    0
  • #17 13 Lut 2019 20:05
    maxetm
    Poziom 17  

    piotr budzowski napisał:
    maxetm
    Autor posty ma volvo fh4 i ręczny jest elektryczny, a koledzy przyczepili się do fh z ręcznym mechanicznym


    w rzeczy samej..... w volvo fh4 układem ręcznym steruje zawór APM :) ale jak inni wypisują dziwne historie o mechanicznej manetce ręcznego to warto prostować....

    0
  • #18 13 Lut 2019 20:26
    hubert04
    Poziom 21  

    hubert04 napisał:
    We Volvach typu FH12 2000 do FH12 2006 i FH 2006 do FH 2012 jest typowa wajcha od hamulca ręcznego, ale ona tylko hamuje 4 koła. W ciągniku obok niej jest taki grzybek, który to po wyciągnięciu hamuje naczepę. Ot i taki ręczny jest zrobiony we Volvach na wzór pojazdów amerykańskich. Volva FH4 mają ręczny elektryczny w formie przycisku. Jeśli kolega po wciśnięciu zwalnia ręczny i wciskając hamulec nożny jest brak ciśnienia w żółtej słuchawce, to uszkodzenie jest w samochodzie.
    czytajcie koledzy z uwaga

    0
  • #19 13 Lut 2019 23:33
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    maxetm napisał:
    Nie wyskakuje przy zaciągniętym ręcznym bo grzybek jest na zasilaniu manetki ręcznego a nie na wyjściu.


    Oczywiście, że wyskakuje również na zaciągniętym ręcznym! Wsiądź do auta, nabij ciśnienie spuść ręczny, wciśnij grzybek, rusz 2 metry i zaciągnij ręczny. Następnie spompuj ciśnienie do zera i ponownie nabij. Aby ruszyć dalej musisz zwolnić hamulec ręczny i znów wcisnąć grzybek.

    0
  • #20 14 Lut 2019 17:11
    thesperado
    Poziom 13  

    maxetm napisał:
    w rzeczy samej..... w volvo fh4 układem ręcznym steruje zawór APM :) ale jak inni wypisują dziwne historie o mechanicznej manetce ręcznego to warto prostować....

    A tak z ciekawości i dla poszerzenia horyzontów jak już padło hasło APM, to kto dostarcza system EBS i w jakiej wersji. Jakoś nie miałem kontaktu z FH4.

    0
  • #21 14 Lut 2019 20:09
    dzidek1903
    Poziom 11  

    W volvo zawsze był knorr z tego co się orjetuje

    0
  • #22 14 Lut 2019 21:32
    thesperado
    Poziom 13  

    Był i kopia jego była w Renault i podejrzewam, że w temacie jest wersja 5 lub wyżej (jeśli to Knorr). Znam ją trochę renówek i dla tego trochę mnie dziwi to "urozmaicanie" układów hamulcowych.

    0
  • #23 14 Lut 2019 21:52
    maxetm
    Poziom 17  

    Czy to VOLVO czy RENAULT nadal KNORR.
    W EURO6 porobili udziwnień z APM bo jest ich aż 4 rodzaje ze względu na budowę wewnętrzną (reduktory) oraz podłączenie przewodów pneumatycznych + 2 dodatkowo jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny :)

    0