Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fiat seincento 1.1SPI - Zerwany pasek rozrządu.Procedura ustawienia.

18 Lut 2019 23:54 666 23
  • Poziom 4  
    Cześć.
    Urwałem pasek rozrządu w czasie jazdy i teraz nie wiem jak nowy zamontować bo stary wyleciał.

    Znalazłem taki temat https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2074921.html

    Jednak dalej nie jestem pewny jak to ustawić bo nie mam paska i koła się poprzestawiały więc opiszę jak to widzę i proszę o poprawki fachowców którzy to robili już.
    Zakładanie paska :

    1.Zakładam pasek i kręcę kołem dolnym tak żeby koło górne CA ustawiło się na znaki jak na rysunku 5 .
    2.Ściągam pasek i kręcę kołem samochodu z wbitym biegiem 5 żeby ustawić koło oznaczone CS na znaki z rysunku 4
    3.nastepnie znów zakładam pasek strzałka zgodnie z kierunkiem obrotów zegara i napinam finalnie tak żeby nie móc go skręcić więcej niż 90 stopni.

    4.Po zamontowaniu paska i napięciu wrzucam luz i kręcę kołem dolnym 2 obroty i jeśli nie blokuje się to jest ok i zakładam pasek alternatora ,czujnik i resztę osprzętu i odpalam silnik.
    ps Czy w seicento 1.1 są jeszcze jakieś znaki w otworze diagnostycznym na skrzyni bo na jednym z linków jest takie zdjęcie...
    A może po prostu najpierw ustawić oba koła na znaki a potem pasek założyć i nic się nie stanie jak pokręcę górnym kołem i dolnym za pomocą klucza.

    Fiat seincento 1.1SPI - Zerwany pasek rozrządu.Procedura ustawienia.
  • Poziom 13  
    Witam, tak jak napisałeś w ostatniej linijce ustawiasz koła dokładnie na znaki i zakładasz nowy pasek który ma oznaczenie kierunku. Jedyne niespodzianki jakie się zdarzają, to różne paski. Występuje kilka odmian z ilością zębów i szerokości. Najlepiej przy zakupie nowego mieć stary pasek ze sobą.
  • Poziom 35  
    Znak na wale to znak dla kreski na pasku . Prawdziwy GMP znajdziesz na obudowie skrzyni biegów . Jest tam okienko w którym wyciecie koła zamachowego ustawiasz na 0
  • Poziom 4  
    misiek-888
    1.Czyli na dolnym kole napedzającym wał ma się pokrywać kreska na pasku ze znakami na kole i obudowie tak ?
    2.Od której strony jest to wycięcie bo nie mogę znaleść od strony zdjętego prawego koła czy musze pod auto wejść bo robię pod domem na parkingu i żabie więc może być z tym problem...
  • Poziom 4  
    Fiat seincento 1.1SPI - Zerwany pasek rozrządu.Procedura ustawienia. ok juz rozumiem kreska na pasku i znak na kole i obudowie tylko ze mam 3 kreski na pasku nowym ale dopasuje jakoś.
    Ale dalej nie moge zlokalizowac tego okienka na skrzyni da sie to bez kanału zobaczyć ? moze lewe kolo ściagnac tez trzeba ?
  • Poziom 4  
    Nigdy bym go nie znalazł dziękuję.

    Czy mogę ustawić na sam ten obrazek co w 1 poście dałem bo za nic nie widzę w tym okienku znaku mimo że we 2 osoby kręcimy wałem i patrzymy chyba że jakieś lusterko inspekcyjne trzeba i nie widać tego od góry ?
    Jutro suwmiarką ustalę gmp na 1 cylindrze przez otwór świecy i będę jeszcze szukał tego znaku lusterkiem w tym położeniu może się pojawi tak jak ta zaślepka :)

    A jak nic nie znajdę to ustawię same koła na znaki i zobaczę czy odpali.


    ps wiem że moje pytania są laickie i wręcz abstrakcyjne ale pierwszy raz to robię a nie jestem mechanikiem.
  • Poziom 4  
    Ustaliłem gmp wstępnie przy pomocy otworu świecy i na tej podstawie znalazłem znacznik na skrzyni biegów choć nie wygląda tak jak na zdjęciu tylko malutki rowek 2 mm długi praktycznie niewidoczny.
    I teraz ustawiłem dolne koło wału na 0 stopni następnie ustawiłem górne koło wałka rozrządu na znak i założyłem pasek kreską na górnym kole na znaku niestety na dolnym kole pasek się nie pokrywa ze znakami o conajmniej 4-5 zębów .
    Pasek ma 3 białe znaki na sobie i nie mogę tak ustawić żeby 2 były na znakach.

    Auto próbnie odpaliłem i przejechałem się no i wygląda że jeździłem z przestawionym rozrządem bo teraz auto jest dynamiczne i pracuje równo a było mułowate i bez mocy.

    Zastanawiam się dlaczego znaki na pasku się nie pokrywają ze znakami na kołach ?
  • Pomocny post
    Poziom 29  
    Nie patrz na znaki na pasku.


    Ustaw wałek na znak (kręć bez obaw silnik jest bezkolizyjny). Potem ustaw koło zamachowe na ząbek 0st w otworze pod cewkami. Załóż pasek. Zrób przy pomocy klucza 13 dwa pełne obroty silnikiem. Ustaw znowu koło zamachowe na ząbek 0st i zobacz czy koło wałka jest na znaku. Jak jest- gotowe. Rozrząd ustawiony prawidłowo.

    Zawsze się dokonuje wyboru. Albo ustawia się na znaki na pasku, albo na znaki na kołach. Ja osobiście zawsze ustawiam na znaki na kołach. Pewniejszy sposób.
  • Poziom 4  
    Właśnie tak zrobiłem i działa nawet bardzo dobrze.

    Mimo to dalej nie rozumiem dlaczego znaki na pasku się nie pokrywają z tymi na kołach skoro można tak i tak ustawić.
  • Poziom 29  
    Pewnie takiej jakości pasek :P Jakiej firmy zakładałeś?


    Auto normalnie ma moc i wkręca się do końca do ,,odciny"? W tych autach lubiło ścinać klin na dolnym kole rozrządu. Wtedy zamach może być w punkcie a i tak dolne koło rozrządu będzie źle przez co nie pokryje się ze znakami na pasku.
  • Poziom 35  
    XMarian napisał:
    Mimo to dalej nie rozumiem dlaczego znaki na pasku się nie pokrywają z tymi na kołach skoro można tak i tak ustawiać
    pokrywają się na 100% . Te znaki dają 200% pewnosci
  • Poziom 4  
    Więc
    A . mam źle rozrząd ustawiony.
    B.Pasek dayco po vinie kupiony ma inne znaki
    C.Jeździć obserwować:P
  • Poziom 35  
    Jak 0 na wale i znak na wałku zgrywaja sie za kazdym drugim obrotem wału to jest dobrze. Znaki malowane na pasku ułatwiają montaż ale poktywają sie ponownie po X-tym obrocie wału
  • Poziom 4  
    0 na wale i znak na wałku sie zgrywa.
    Za to znaki na pasku już przy montażu nie zgrywały się mimo że nawet w drugą stronę próbowałem zakładać.
    Auto jest po pizzy rozwozie i wszystko się sypie wiec może ten klin rzeczywiście się wytarł.

    Do odcinki to nigdy nie wkręcałem z obawy że się rozsypie :) widzę że auto przyśpiesza i to żwawo aż nadto bo przegub mam do wymiany a też nie wiem jak :)
  • Poziom 29  
    Co do przegubu prosta robota, w środku jest zawleczka którą wystarczy rozszerzyć dwoma śrubokrętami a potem lekko szarpnąć przegub :D Pięknie zeskakuje z półosi ;)

    Wracając do silnika. Te motory są masakrycznie TWARDE i nie do zarżnięcia tak więc wkręcaj bez obaw ;) Miałem takiego z dostawy. Kupiłem go z przeznaczeniem na części a jeździłem nim rok. Miał najechane ponad pół miliona, brał olej dosłownie hurtowo (ponad litr na 100km). Przejechałem nim ponad 15km bez chłodnicy (urwałem w lesie). Zgrzał się tak, że stracił moc i po zgaszeniu nie chciał odpalić :D Jak ostygł zagadał na pół obrotu i dalej jeździł :P W końcu go sprzedałem bo znudziło mi się kupowanie litry oleju przy każdym tankowaniu :D


    Zauważyłem że przestawienie rozrządu o jeden ząbek w tym aucie absolutnie nie powoduje spadku mocy. Zwyczajnie silnik zaczyna się ,,gubić" przy wyższych obrotach i nie może dokręcić się do ,,odcięcia".

    Obecnie kupiłem Seicento VAN 1.1 mpi z fabrycznym LPG z przebiegiem prawie 280tysięcy. Również auto nie do zajechania :D



    Dopiszę: NIE ZAKŁADAJ PASKA ODWROTNIE! Jest na nim nadrukowany kierunek obrotów. Nie może być założony tył na przód :)
  • Poziom 4  
    W takim razie na luzie spróbuje dokręcić na maksa .
    Jutro jeszcze pokrywe silnika ściągnę i sprawdzę luzy i uszczelniacze bo może też bym to sam zrobił jak już mam dostęp do wału żeby pokręcić.

    ps.To moje 1 seicento i już wiem ze nie ostatnie strasznie fajne autko .
  • Poziom 29  
    XMarian napisał:
    W takim razie na luzie spróbuje dokręcić na maksa .
    Jutro jeszcze pokrywe silnika ściągnę i sprawdzę luzy i uszczelniacze bo może też bym to sam zrobił jak już mam dostęp do wału żeby pokręcić.

    ps.To moje 1 seicento i już wiem ze nie ostatnie strasznie fajne autko .


    Bardzo fajne i bardzo podatne na modyfikacje. Wystarczy wrzucić lepszy zawias, hamulce, jakiś silniczek lepszy typu 1.2 czy 1.4 (z serii fire pasuje nawet na łapy bez przeróbek) i mamy małego ,,gokarta" który potrafi naprawdę na ulicy zdziwić. Znam nawet wariatów co powrzucali 1.4 tjet i robią bez problemu auta 3 razy większe :D :D :D

    Dokręcaj śmiało do końca. W cieniasie mam wrzucony podobny silnik (1.2 z punto) i zmodyfikowałem mapę w sterowniku przez co odcinkę mam dopiero przy 7900 obr/min (fabrycznie jest około 6800). Jeżdżę tak drugi rok, często dociągam go ,,do końca" i absolutnie nic się mu nie dzieje :D Nawet oleju nie powącha :)

    Co do luzów zaworowych z ustawieniem ich samemu możesz mieć problem. Nie ma tam ,,śrubek" jak w polonezie do regulacji luzu. Luz jest regulowany ,,płytkami" które wciska się w szklankę. Owe płytki trzeba obliczać i wymieniać na inne. Niekiedy wystarczy je poprzekładać ale to trzeba mieć szczęście aby akurat się zgrały.
  • Poziom 4  
    Spoko najpierw zmierzę i popatrzę jak to wygląda pod pokrywą bo olej niemiłosiernie cieknie.
    Luzy dla silnika 187a1.000 (od 2000r)
    wlot 0,35+-0,05
    wylot 0,45+-0,05
    Czyli licząc od 1 cylindra strony rozrządu to pierwszy jest zawór wlotowy a potem wylotowy bo tego nie wiem .
    1 wlotowy wylotowy 2 wlo wyl 3 wlo wyl 4 wlo wyl
    czyli 1 cylinder od rozrządu strony liczać pierwszy zawór 0,35 nastepny zawór 0,45 2 cylinder 0,35 i 0,45 itd ...
  • Poziom 4  
    Czy jest jakaś serwisówka w pdf do tego auta bo nie chce zawracać głowy a kolejne problemy się pojawiły. Mam tylko "sam naprawiam seicento"

    Tymczasem walczę nadal bo wczoraj pracował perfekt, dziś znów nie chce palić na benzynie i gaśnie, chyba że przytrzymam gaz na full wtedy tak zamula chwile a potem się wkręca na obroty maksymalne.
    Na lpg odpala i pracuje normalnie.

    I teraz myślę czy to możliwe że dolne koło pasowe jest niedokładnie dokręcone i czujnik walu przez to źle steruje, bo luz jest tak 2 mm w lewo prawo bo tej wypustki nie ma więc na śrubach na środku ustawiłem.


    Pompa paliwa też mi czasem szwankowała jak paliwa mało było, jutro postaram się o manometr i sprawdzę czy podaje 0,8-1,2 bara na wejściu do wtrysku.
  • Poziom 29  
    Wypustka na dolnym kole rozrządu musi trafić w otwór w kole pasowym. Jak nie ma wypustki musisz ustawić na prosto jej "pozostałości" .

    Inaczej czujnik położenia wału źle sczytuje sygnały i silnik albo nie odpali albo będzie wariował.

    Koło ma siedzieć prosto, nie może "kolibać" się na boki.

    Co do serwisówki, to jako takiej nie ma, ale ten silnik jest tak prosty, że nie jest potrzebna. Jak czegoś nie wiem - posiłkuję się książką od punto i cinquecento. To te same silniki.


    Skoro auto nie ma wolnych obrotów na benzynie przyjrzałbym się silniczkowi krokowemu. Jednakże wiem, że z jego wykręceniem możesz mieć nie lada problemy bo te małe śrubki lubią się zapiekać.

    Ogółem jak masz laptopa polecam nabyć interfejs VAG KKL z obsługą FIATECUSCAN i przejściówkę 3 pin. Do tego darmowa aplikacja Iaw Scan 2. Auto może samo "powiedzieć" co mu dolega. :)
  • Poziom 4  
    Odkręciłem koło pasowe porobiłem sobie znaki na miejscu bolca i ustawiłem bardzo dokładnie na środku i auto od strzała pali bez gazu.Jak widać 1-2 mm różnicy to całkiem sporo dla zapłonu.


    Dziękuję wszystkim za cierpliwość i naukę.
    Poprawka po paru dniach jazdy koło się znów przestawiło więc jeszcze raz rozebrałem i po ustawieniu dokładnym przewierciłem oba koła pasowe i to od wału,dziurę nagwintowałem i w nią wkręciłem śrubę m6 na kleju niebieskim.
    Jak narazie działa i się nie przestawia.