Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Za duże ładowanie w motocyklu - Za duże doładowanie akumulatora, jak obniżyć?

Matiw92 19 Feb 2019 20:39 1863 18
  • #1
    Matiw92
    Level 5  
    Witam, mam taki problem. W motocyklu jest wsadzony akumulator 6 V. Cewka poprzez regulator daje mi z powrotem na akumulator 7,8 V co wg. mnie jest zdecydowanie za dużą wartością. Chciałbym to jakoś ograniczyć, żeby regulator (nie oryginalny, bez możliwości ustawienia) dawał ok. 6,7 V maksymalnie. Próbowałem dawać rezystory w miejscu:za cewką na wejściu do regulatora, za wiele to nie dało, tak naprawdę napięcie albo się nie zmieniało, albo od razu całkiem spadało i nie byłoby wcale ładowania akumulatora oraz na obwodzie wzbudzenia cewki (przed cewką), lecz wtedy w ogóle nie było różnicy. Czy ktoś ma jakiś pomysł jak to ograniczyć? Pozdrawiam.
  • #3
    Matiw92
    Level 5  
    piachu1994 wrote:
    Jaki to motocykl?


    BSA W32
  • #4
    helmud7543
    Level 43  
    Dla 6V powinno być 7,2V, 6,9V to już absolutne minimum - i tak w zimie i na krótkich trasach będzie mało.
  • #5
    Matiw92
    Level 5  
    helmud7543 wrote:
    Dla 6V powinno być 7,2V, 6,9V to już absolutne minimum - i tak w zimie i na krótkich trasach będzie mało.


    Czyli i tak jest za duże ładowanie, wracając do tematu, masz pomysł jak je obniżyć?
  • #6
    helmud7543
    Level 43  
    Za duże, smaży ogniwa jeśli występuje regularnie, choć w niskiej temperaturze jako ładowanie startowe czy ładowanie końcowe przy ładowaniu prostownikiem jest ok. Niestety nie znam konstrukcji tego układu żeby coś podpowiedzieć.
  • #7
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Załóż na przewodzie z prądnicy do akumulatora diodę szotkiego lub zmień ładowanie na regulatorze.
    Czy napięcie jest takie samo z oświetleniem i bez?
  • #8
    Matiw92
    Level 5  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Załóż na przewodzie z prądnicy do akumulatora diodę szotkiego lub zmień ładowanie na regulatorze.
    Czy napięcie jest takie samo z oświetleniem i bez?


    Regulator nie ma możliwości zmiany ładowania. Nie jest takie samo, po włączeniu oświetlenia i wprowadzeniu motocykla w obroty wzrasta do prawie 8V z regulatora na akumulator.

    Tą diode dać za prądnicą, ale przed regulatorem, czy za regulatorem?
  • #10
    Matiw92
    Level 5  
    Regulator jest z jakiegoś starego samochodu, tylko już nie pamiętam jakiego i jest właśnie bez możliwości ustawienia. Teoretycznie co mi da wpięcie diody w obwód?
  • #12
    Matiw92
    Level 5  
    A możesz mi wyjaśnić, dlaczego wpinając rezystor na wyjściu z cewki nie obniża mi to napięcia? Myślałem, że zwiększając pobór prądu zmniejszy mi się napięcie dawane na akumulator.
  • #13
    abart64
    Level 32  
    Pokaż zdjęcie tego regulatora, co tu będziemy teoretyzować. Ze starego samochodu 6V to może być trabant albo garbus. Chyba że jeszcze starszy ale te stare były regulowane.
    Wpięcie diody spowoduje spadek napięcia na złączu diody i jest to jakiś doraźny półśrodek ale lepiej jak by to doprowadzić do własciwego działania.
  • #14
    web69
    Level 32  
    Ze starego samochodu, to mechaniczny i da się zmienić napięcie. Nie kombinuj z żadnymi rezystorami, przewinięcie prądnicy do zabytka to spory koszt.
  • #15
    Matiw92
    Level 5  
    web69 wrote:
    Ze starego samochodu, to mechaniczny i da się zmienić napięcie. Nie kombinuj z żadnymi rezystorami, przewinięcie prądnicy do zabytka to spory koszt.


    Nie no nie da się zmienić, pełna elektronika, w którą wolę nie ingerować. Chyba faktycznie będę musiał dobrać inny regulator (wcześniejszy mi wypaliło), ewentualnie jutro podskoczę do sklepu i ogarnę tą diodę, może to coś da- warto spróbować.
  • #17
    web69
    Level 32  
    W żadnym starym samochodzie z instalacją 6V nie było elektronicznego regulatora. Ostatnim był Trabant, ale w latach 70 zmieniono instalację na 12V.
  • #18
    Matiw92
    Level 5  
    Prądnica. Szybka poprawka, regulator jest z jawy, typ RP-15T

    Zapomniałem jeszcze dodać, że na regulator idzie napięcie lekko ponad 8 V więc też chyba za dużo?
  • #19
    web69
    Level 32  
    RP 15t to współczesny zamiennik mechanicznych regulatorów do prądnic. Da się go rozebrać, sprawdzić i naprawić. 8V to zdecydowanie za dużo, 7-7.4V jest OK