Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Szkolenia SEP
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Protokół odbioru instalacji elektrycznej + Pomiary ochrone- kwestie praktyczne

jan.jan2 19 Lut 2019 22:27 729 9
  • #1 19 Lut 2019 22:27
    jan.jan2
    Poziom 3  

Witam.

Jestem inżynierem elektrotechniki i posiadam świadectwa kwalifikacyjne SEP "E" i "D"
    W pełnym zakresie z wyjątkiem urządzeń do elektrolizy. (w tym kontrolno pomiarowe).

Znajomy poprosił mnie abym wykonał mu pomiary ochronne wraz z wykonaniem protokołu odbioru instalacji elektrycznej z późniejszym wpisem do ksiązki budowy.

W związku z tym mam kilka pytań .

Instalacja domu jednorodzinnego jest w wykonaniu bez puszkowym, bez instalacji odgromowej i z zasilaniem 24V(oświetlenie) do łazienki.

Pomiary jakie bym chciał wykonać to:

* Pomiar rezystancji uziemienia.
    Tutaj sprawa chyba najszybsza, uziemienie fundamentowe z wyprowadzeniem taśmy FeZn 25x4 mm.

Pomiar metodą trzy przewodową.

*Pomiar ciągłości przewodów ochronnych.

Tutaj takżę sprawa nie jest trudna prosta. Od głównej szyny PE rozdzielni do wszystkich bolców gniazd i wyprowadzeń PE źródeł oświetleniea.

*Pomiar impedancji pętli zwarcia(sprawdzenie skuteczności SWZ).

Pomiar na gniazdach szybki, na oprawach oświetleniowych nieco kłopotliwszy.

W zasadzie chyba każdy obwód jest zasilony z wyłączników rożnicowoprądowych(z wyjątkiem zasialcza 24V do zasilania oświetlenia w łazience).

Więc do tabelki będe wpisywał wymaganą impedancje przy zabezpieczeniu klasycznych wyłącznikiem nadprądowym o wyłącznikiem roźnicowoprądowym(przy założenii 5x IΔN).

Bardziej kłopotliwe będzie przy pomiarach oprawach oświetleniowych, trzeba będzie wszystko odłącząć od źródła światła.

*Pomiar rezystancji izolacji przewodów.