Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Modernizacja kotłowni - dobór kotła gazowego i automatyki

kudlatyy1 20 Feb 2019 18:30 1323 30
  • #1
    kudlatyy1
    Level 12  
    Witam, panowie poczytałem i mam mętlik w głowie, przymierzam się do zmiany ogrzewania z kopciucha na kondensat, dom mały drewniany ok 80m dół i poddasze ,dach kopertowy, na dole podłogówka + grzejniki ok 25 żeberek i na górze same grzejniki z racji stropu drewnianego, dół:ściany to belek 14cm delatacja ok. 5-7 cm i wata 10cm , następnie gips karton, ogrzewanie podłoga: mieszacz z pompą. I co teraz muszę robić to sprzęgło hydrauliczne?. Może ktoś doradzi co mam zrobić , o jaki piec pytać.

    Wydzielono z:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3526146.html

    3.1.14. Nie wysyłaj wiadomości nie związanych z tematem

    MOD: piracik
  • #2
    Plumpi
    Heating systems specialist
    kudlatyy1 wrote:
    Witam, panowie poczytałem i mam mętlik w głowie, przymierzam się do zmiany ogrzewania z kopciucha na kondensat, dom mały drewniany ok 80m dół i poddasze ,dach kopertowy, na dole podłogówka + grzejniki ok 25 żeberek i na górze same grzejniki z racji stropu drewnianego, dół:ściany to belek 14cm delatacja ok. 5-7 cm i wata 10cm , następnie gips karton, ogrzewanie podłoga: mieszacz z pompą. I co teraz muszę robić to sprzęgło hydrauliczne?. Może ktoś doradzi co mam zrobić , o jaki piec pytać.


    Możesz opisać jaką masz instalację, bo bez tych informacji to tylko można zgadywać co trzeba u Ciebie zrobić.
  • #3
    ls_77
    Level 36  
    kudlatyy1 wrote:
    Witam, panowie poczytałem i mam mętlik w głowie, przymierzam się do zmiany ogrzewania z kopciucha na kondensat, dom mały drewniany ok 80m dół i poddasze ,dach kopertowy, na dole podłogówka + grzejniki ok 25 żeberek i na górze same grzejniki z racji stropu drewnianego, dół:ściany to belek 14cm delatacja ok. 5-7 cm i wata 10cm , następnie gips karton, ogrzewanie podłoga: mieszacz z pompą. I co teraz muszę robić to sprzęgło hydrauliczne?. Może ktoś doradzi co mam zrobić , o jaki piec pytać.

    A jak dużą masz "kotłownię"? Czy masz i jaki zasobnik/wymiennik na CWU? Na jaki rodzaj gazu będzie kocioł kondensacyjny? Czy masz już gaz "na działce" czy dopiero będziesz zakładał?
    Z tym sprzęgłem - to zależy na jaki kocioł się zdecydujesz. Większość producentów kotłów wiszących do układów mieszanych: podłogówka i grzejniki zaleca sprzęgło hydrauliczne i za nim pompa na grzejniki i pompa z mieszaczem na podłogówkę.
    Ale są kotły stojące (np. Vaillant VKK ecoVIT pro lub SaunierDuval Niedźwiedź KKS) które ze względu na swoją budowę nie potrzebują sprzęgła - same są sprzęgłem. Za nimi stosuje się tyle pomp i mieszaczy ile potrzebuje układ hydrauliczny. Fakt że są to dość duże kotły (gabarytowo) ale są to tzw. kotły "renowacyjne" - na zamianę za stare kotły węglowe, gazowe, olejowe. Pewnie większość instalacji w kotłowni po twoim kopciuchy da się zostawić.
  • #4
    kudlatyy1
    Level 12  
    W tej chwili mam kopciucha 14 kw i tak jak wyżej opisane podłogowe ogrzewanie na całym dole plus grzejniki 25 żeberek, grzejniki panelowe, kotłownia mała 1x3 m, rozdzielacz i mieszać na podłodze, rurka z gazu w kotłowni gaz gz50
  • #7
    Plumpi
    Heating systems specialist
    kudlatyy1 wrote:
    Po co ci zdjęcia, nie widziałeś pieca i kupę rurek? Chyba, że chcesz mi zaprojektować kotłownię 😂 😂

    Dodano po 9 [minuty]:

    Podsyłam zdjęcia


    A choćby po to, żeby Ci powiedzieć, że masz złe rozdzielcze do podłogówek, bo nie ma czym zbalansować odpowiednio podłogówek.
    Ponadto zrób zdjęcie, aby było widać mieszacz. Czy tam jest zawór mieszający termostatyczny, czy też jest to tylko zawór mieszający z ręczną regulacją?

    Poza tym przydałyby się informacje jak masz ułożone podłogówki? Może masz zdjęcia jak była układana? Jakie i jak duże są grzejniki w poszczególnych pomieszczeniach? Jak duże pomieszczenia. Od tego zależy czy musisz mieć ten mieszacz i jaki.
    Wbrew pozorom prawidłowo pracująca instalacja to nie tylko kocioł i kupa rurek, ale odpowiednio połączone z sobą kocioł, rozdzielacze, sprzęgło, mieszacze i odpowienia automatyka.
  • #8
    kudlatyy1
    Level 12  
    Masz na myśli zły rozdzielacz aby zastosować ogrzewanie gazowe? Tak jest mieszacz z ręcznym ustawieniem. Po lewej podłoga po prawej rozdzielacz do kaloryferow na dolne piętro, na górę idzie bezpośrednio za pompką przy piecu. Przy dzisiejszej temp. Na zewnątrz + 5, rano grzałem podłogę ok. 2 godziny, temperatura w domu +23,5, w piecu pale cały dzień, bo nie chce mi się dwa razy dziennie rozpalać. Także mam duże straty i tak myślę że gaz rozwiąże mi sprawę, tak abym miał umiarkowaną temp całą dobę.
  • #9
    Plumpi
    Heating systems specialist
    kudlatyy1 wrote:
    Masz na myśli zły rozdzielacz aby zastosować ogrzewanie gazowe? Tak jest mieszacz z ręcznym ustawieniem. Po lewej podłoga po prawej rozdzielacz do kaloryferow na dolne piętro, na górę idzie bezpośrednio za pompką przy piecu. Przy dzisiejszej temp. Na zewnątrz + 5, rano grzałem podłogę ok. 2 godziny, temperatura w domu +23,5, w piecu pale cały dzień, bo nie chce mi się dwa razy dziennie rozpalać. Także mam duże straty i tak myślę że gaz rozwiąże mi sprawę, tak abym miał umiarkowaną temp całą dobę.


    Brakuje przede wszystkim rotametrów. Przez co trudno będzie wyregulować przepływy w poszczególnych obiegach. Ten rozdzielacz, który masz do podłogówki jest rozdzielaczem, który nadaje się tylko do grzejników i nie ma tu znaczenia czy układ zasilany jest z kotła gazowego czy też jakiegokolwiek innego.
  • #10
    ls_77
    Level 36  
    kudlatyy1 wrote:
    Po co ci zdjęcia, nie widziałeś pieca i kupę rurek?

    Widziałem i to nie jedną "kupę" :D
    Niestety - tak jak kolega Plumpi pisze - masz rozwiązania, które nie do końca są poprawne. Działają, ale mogą być z nimi problemy i gdybym miał tobie lub sobie projektować kotłownię, to zastosował bym zupełnie inne rzeczy.
  • #11
    kudlatyy1
    Level 12  
    W takiej sytuacji,to kupuje piec kondensacyjny wraz z osprzętem (sterownik,podgrzewacz wody, pogodynka) , sprzęgło hydrauliczne, wywalamy mieszacz z pompką i będzie ok.
  • #12
    ls_77
    Level 36  
    No nie do końca będzie ok.
    Zaczynasz od bazy, czyli kocioł i do niego podłączasz pod odpowiednie przyłącza zasobnik CWU. Wyjścia CO z kotła wychodzą na sprzęgło hydrauliczne, a za sprzęgłem dajesz albo gotowe grupy pompowe, albo składasz wszystko sam na grzejniki (sama pompa) i na O.P. (pompa z mieszaczem). Rozdzielacz na grzejniki już masz, ale na podłogówkę będzie dużo lepszy rozdzielacz przeznaczony na O.P. z rotametrami/przepływomierzami.
    Jeśli na dole masz w przeważającej części O.P. to dobrze gdyby mieszacz na O.P. był zaworem 3-drogowym z siłownikiem elektrycznym sterowanym przez automatykę pogodową. Automatyka ta powinna być tego samego producenta co automatyka kotła, tak by wszystko ze sobą współpracowało, a nie zakłócało się.
    Ze swojego doświadczenia znam automatykę Vaillanta i mogę ci podać schemat instalacji kotłowni wraz z odpowiednią automatyką: Link
  • #13
    kudlatyy1
    Level 12  
    Brakuje przede wszystkim rotametrów. Przez co trudno będzie wyregulować przepływy w poszczególnych obiegach. Ten rozdzielacz, który masz do podłogówki jest rozdzielaczem, który nadaje się tylko do grzejników i nie ma tu znaczenia czy układ zasilany jest z kotła gazowego czy też jakiegokolwiek innego.[/quote]
    A możesz mi wytłumaczyć dlaczego mam zły rozdzielacz do podłogówki?, przecież tam jest mieszacz, gdy temperatura jest na kotle ok 60 stopni to mieszacz nie dopuszcza do podłogi więcej niż 35, tak mam ustawione.
  • #14
    ls_77
    Level 36  
    kudlatyy1 wrote:
    A możesz mi wytłumaczyć dlaczego mam zły rozdzielacz do podłogówki?

    Koledze Plumpi chodziło o to, że do podłogówki stosuje się rozdzielacze z zaworami regulacyjnymi - a lepiej z przepływomierzami - gdzie można płynnie regulować przepływ przez każdą pętlę O.P. osobno regulując ich wydajność i dostosowując do różnej długości każdej pętli. U ciebie takiej regulacji nie ma. Zawory kulowe działąją na zasadzie zamknij/otwórz. Oczywiście jak ktoś się uprze to i zaworami kulowymi przydławi/wyreguluje przepływ, ale to jak by tirem jechać po bułki do osiedlowego sklepu. Zawór kulowy nie ma odpowiedniej charakterystyki do regulacji przepływu, a poza tym gdy ma nie do końca otwartą kulę to "wypłukuje" się z niego uszczelnienie i potem nie trzyma.

    kudlatyy1 wrote:
    przecież tam jest mieszacz, gdy temperatura jest na kotle ok 60 stopni to mieszacz nie dopuszcza do podłogi więcej niż 35, tak mam ustawione.

    Jest to rozwiązanie stałotemperaturowe - dające tylko i wyłącznie efekt tzw. ciepłej podłogi. Raz ustawiona temp. wody w rurze (u ciebie 35°C) na stałe. Oczywiście takie rozwiązanie też możesz zastosować do kotła gazowego, ale moim zdaniem nie daje to takiego komfortu użytkowania jak regulacja pogodowa, czyli zmieniający się parametr temp. wody w O.P. w stosunku do temp. na zewnątrz. Ale do tego jest potrzebna "mądra" automatyka danego producenta kotła grzewczego.
  • #15
    Plumpi
    Heating systems specialist
    ls_77 wrote:
    Automatyka ta powinna być tego samego producenta co automatyka kotła, tak by wszystko ze sobą współpracowało, a nie zakłócało się.
    Ze swojego doświadczenia znam automatykę Vaillanta i mogę ci podać schemat instalacji kotłowni wraz z odpowiednią automatyką: Link


    Automatyka nie musi być tego samego producenta. Można zamontować różne podzespoły automatyki. Dzięki temu można dopasować automatykę do swoich potrzeb, a do tego zrobić ją nieco taniej.
    Ale żeby móc to ogarnąć to trzeba naprawdę mocno siedzieć w temacie i wiedzieć jak co działa i jak jest sterowane. Ponadto znać wiele różnych rozwiązań i trzeba umieć to wszystko zaprogramować/skonfigurować.
    Automatyka jednego producenta natomiast ułatwia uruchomienie i sprawia mniej problemów. Choć czasami też może dać nieźle w kość.
  • #16
    ls_77
    Level 36  
    Lepiej żeby była tego samego producenta. Tutaj znowu posłużę się przykładem Vaillant a - kocioł zawsze będzie pracował z najniższą temperaturą wody wymagana w danym momencie
  • #17
    kudlatyy1
    Level 12  
    Wolałbym jak najmniej skomplikowanej instalacji, może to i oszczędności, ale jak mam zmienić mój mieszacz na O.P. z rotametrami to koszt ok 2000 pln. Przecież sprzęgło hydrauliczne powinno wyrównać temperaturę z podłogówki.
  • #18
    Plumpi
    Heating systems specialist
    kudlatyy1 wrote:
    Wolałbym jak najmniej skomplikowanej instalacji, może to i oszczędności, ale jak mam zmienić mój mieszacz na O.P. z rotametrami to koszt ok 2000 pln. Przecież sprzęgło hydrauliczne powinno wyrównać temperaturę z podłogówki.


    Niby co ma mieć wspólnego sprzęgło z temperaturą wody z podłogówki?
    Po pierwsze rotametrami nie ustawia się temperatury wody jaka powraca z podłogówki. Po drugie sprzęgło nie służy do wyrównania temperatur, lecz odseparowania obiegów podłogówki, grzejników i kotła. Mechaniczne odseparowanie przepływów, po to, żeby jedna pompa nie dusiła innej. Mam nadzieję, że wystarczająco zrozumiale piszę?
    Obecnie nie masz żadnej regulacji obiegów. Dlatego w jednym pomieszczeniu może być zbyt zimno, a w innym zbyt ciepło i nie masz jak tym zasterować.
    Rotametry, a w zasadzie zawory regulacyjne, które są zintegrowane z rotametrami służą do zbalansowania obiegów podłogowych. Polega to na takim ustawieniu przepływów, aby uzyskać stałą różnicę temperatur pomiędzy pomieszczeniami. Natomiast za stabilizację temperatury we wszystkich pomieszczeniach odpowiada regulator pogodowy. Gdybyś miał podłogówki w całym domu to już nic więcej nie jest potrzebne, aby niezależnie od temperatur zewnętrznych uzyskać stabilne temperatury w całym domu. Czyli masz automatykę ograniczoną do minimum.
    Ale układ się nieco komplikuje, bo masz grzejniki i podłogówki.
  • #19
    kudlatyy1
    Level 12  
    W moim przypadku, grzejąc całą dobę termostaty na kaloryferach ustawione na 3, prawie nie mają przepływu, czyli zdławione na max, pompa przy piecu na biegu pierwszym, nigdy nie pracowała wyżej, gdy były mrozy to podłogówka pracowała w dzień 3x po godzinie z przerwami 2 godzinnymi i nie zauważyłem, aby jedna pompa przeszkadzała drugiej, tylko rano troszkę dłużej podłoga pracowała tak aby zbalansować różnicę temperatury. No może jedna drugiej przeszkadzała, ale np.rano to i termostaty były otwarte z racji niższej temperatury i grało wszystko.
  • #20
    ls_77
    Level 36  
    Plumpi wrote:
    sprzęgło nie służy do wyrównania temperatur, lecz odseparowania obiegów podłogówki, grzejników i kotła. Mechaniczne odseparowanie przepływów, po to, żeby jedna pompa nie dusiła innej

    Święte słowa.
    W nowym układzie będziesz miał 3 pompy które będą na siebie oddziaływały: pompa w kotle, pompa od grzejników i pompa od podłogówki. Bez sprzęgła pompy się "siłują" i zazwyczaj pierwsza pada pompa w kotle - ta najdroższa.
  • #21
    Plumpi
    Heating systems specialist
    kudlatyy1 wrote:
    W moim przypadku, grzejąc całą dobę termostaty na kaloryferach ustawione na 3, prawie nie mają przepływu, czyli zdławione na max, pompa przy piecu na biegu pierwszym, nigdy nie pracowała wyżej, gdy były mrozy to podłogówka pracowała w dzień 3x po godzinie z przerwami 2 godzinnymi i nie zauważyłem, aby jedna pompa przeszkadzała drugiej, tylko rano troszkę dłużej podłoga pracowała tak aby zbalansować różnicę temperatury. No może jedna drugiej przeszkadzała, ale np.rano to i termostaty były otwarte z racji niższej temperatury i grało wszystko.


    Jeżeli do utrzymania ciepła w domu wystarczyło podgrzanie podłogówki przez 3 godziny na dobę to znaczy, że prawdopodobnie masz układ podłogówki spierniczony. W podłogówkę płynie zbyt gorąca woda i podłogówka także zbyt mocno jest rozgrzewana.
    Podłogówka to nie grzejnik. Tu są całkiem inne zasady pracy ogrzewania podłogowego. O ile grzejnik możemy zasilić dowolną temperaturą wody o tyle podłogówki nie możemy zasilać wodą o temperaturze wyższej jak 40-42'C.
    Sama podłoga w pomieszczeniach, gdzie stale przebywają ludzie nie może się rozgrzewać do temperatury wyższej jak 28'C, a tym jest lepiej im ta temperatura jest bliższa oczekiwanej temperatury pomieszczenia. Jedynie w łazienkach dopuszczalna jest wyższa temperatura, nawet do 33'C, ponieważ przebywa się tam krótko w ciągu dnia.
    Podłogówki powinny mieć taką temperaturę, że jak staniesz na podłodze bosą stopą to ta podłoga ma być neutralna. Nie można odczuwać wyraźnego ciepła, ani zimna. Jeżeli odczuwasz, że jest ciepła to znaczy, że już jest przegrzana.
    Takie przegrzane podłogi po kilku latach potrafią doprowadzić do problemów krążeniowych w żyłach nóg. Aby więc uniknąć tych problemów to temperatura podłogi musi być taka, aby udało się jej nagrzać pomieszczenie, a jednocześnie jej temperatura nie przekroczyła tych 28'C. Po to właśnie potrzebny jest projekt podłogówki, mieszacz z automatyczną regulacją temperatury, zawory regulujące przepływy w obiegach oraz stałe zasilanie wodą o niskiej temperaturze z regulacją pogodową lub kontrola temperatury podłogi.

    Podłogówka, grzana przez 3 godziny w ciągu doby zachowuje się prawie jak zwykły grzejnik z możliwością kumulacji ciepła. Ale jej działanie niesie z sobą więcej złego niż dobrego.
  • #22
    kudlatyy1
    Level 12  
    I tu się zgadzam z tobą w 100 %.Na zaworze trójdrożnym,podczas grzania temperatura wg. termometra nie przekracza 35 stopni C. Czy da się zrobić mieszacz z automatyczną regulacją temperatury, zawory regulujące przepływy w obiegach oraz stałe zasilanie wodą o niskiej temperaturze z regulacją pogodową lub kontrola temperatury podłogi w takiej instalacji jak ja mam? Jeśli tak to bym zrezygnował z zamiaru palenia gazem.
  • #23
    Plumpi
    Heating systems specialist
    kudlatyy1 wrote:
    I tu się zgadzam z tobą w 100 %.Na zaworze trójdrożnym,podczas grzania temperatura wg. termometra nie przekracza 35 stopni C. Czy da się zrobić mieszacz z automatyczną regulacją temperatury, zawory regulujące przepływy w obiegach oraz stałe zasilanie wodą o niskiej temperaturze z regulacją pogodową lub kontrola temperatury podłogi w takiej instalacji jak ja mam? Jeśli tak to bym zrezygnował z zamiaru palenia gazem.


    Wszystko się da zrobić, ale dziwię się, że chcesz przepłacać za węgiel. Węgiel to już jest przeżytek i wychodzi drożej od gazu w domach, które mają jakiekolwiek ocieplenie oraz okna, które nie mają szczelin, że można rękę wsadzić. Do tego nie dość, że drożej węglem to jeszcze trzeba się dużo narobić przy śmieciuchu.

    Jak chcesz używać śmieciucha i mieć cały czas ciepłą wodę w obiegu CO to musisz palić w nim bez przerwy lub zamontować duży bufor (zbiornik z wodą) 1000, 1500, 2000 litrów. Wszystko zależy od zapotrzebowania energetycznego domu. Wtedy rozpalasz w takim kotle raz dziennie, paląc od góry, bez dymu i smrodu. W buforze woda się podgrzewa, a instalacja CO pobiera sobie z niego ciepło, kiedy potrzeba.
    Ale takie przeróbki to koszt prawie zbliżony do wymiany kotła na gazowy.

    Aby zrobić instalację z kotłem gazowym należy:
    Zamontować kocioł z czujnikiem pogodowym. I tu zależy jak jest wykonana Twoja instalacja. Jeżeli rury są cienkie i w obiegu jest mało wody to trzeba znaleźć kocioł o dużym zakresie modulacji i jak najmniejszej mocy minimalnej.
    Zamontować sprzęgło hydrauliczne.
    Wymienić rozdzielacz podłogówek na odpowiedni z rotametrami.
    Zamontować zawór mieszający przy obiegu podłogówek. Najlepiej sterowany siłownikiem oraz sterownikiem pogodowym lub też specjalny zawór mieszający, termostatyczny do podłogówek.
    Zamontować dodatkową pompę CO do obiegu grzejników, a w zasadzie jak pozbędziesz się śmieciucha to pompę znajdującą się obecnie przy kotle można wykorzystać do tego celu.

    Ustawić krzywą grzewczą w kotle tak, aby temperatura w obiegu grzejników była jak najmniejsza, a jednocześnie umożliwiała dogrzanie pomieszczeń grzejnikami nawet w największe mrozy.
    Na regulatorze zaworu mieszającego podłogówki ustawia się drugą krzywą grzewczą, bardziej płaską tak, aby temperatura wody w podłogach była jak najniższa, a jednocześnie utrzymała komfortową temperaturę w pomieszczeniach. Przy czym maksymalna temperatura wody nie może przekroczyć 40-42'C.
    Można to zrealizować przy pomocy byle jakiego zaworu 3-drożnego z siłownikiem i sterownikiem np. Tech ST-431 albo Salus WT100
    Rotametrami należy tak poustawiać przepływy, aby w sypialniach utrzymywała się niższa temperatura, a w salonie wyższa.
    Temperatury komfortu to rzecz indywidualna. Jednemu wystarczy 19'C, a inny potrzebuje 23'C. Jednemu się lepiej śpi przy 17-18'C, a inny potrzebuje 20'C.

    Trudno jest doradzić jeżeli się nie zna i nie widzi obiektu, a przy tym osoba, której się doradza jest nietechniczna.
  • #24
    kudlatyy1
    Level 12  
    Dzięki serdeczne za odpowiedź. Osoba nietechniczna, niech Ci będzie.
    Kiedyś robiłem centralne ogrzewania, ale to było bardzo dawno temu, w tej chwili technologia poszła do przodu.Po drugie nie ja to będę przerabiał, niech się za to wezmą fachowcy, dlatego też zadałem tu pytania coby nie być kumatym.Nie twierdzę, że będę palił węglem, mam swój las , który wkrótce będzie się nadawał do palenia. Mimo to serdeczne dzięki za wyczerpującą odpowiedź.Dużo sobie rozjaśniłem spraw.
  • #25
    kudlatyy1
    Level 12  
    Witam po prawie miesięcznej przerwie,jestem już po konsultacjach z Panami serwisantami i wykonawcami co do zmian w moim ogrzewaniu,przechodzę na ogrzewanie gazowe i wybór padł na kocioł gazowy De Detrich. Wykonawcą będzie ten sam Pan co je serwisuje.Wyżej kolega Plumpi pisał ,że będzie potrzeba zastosowania sprzęgła hydraulicznego, natomiast monter mówi, że nie ma takiej potrzeby, czyżby się nie znał na rzeczy?, twierdzi,że nie mam dużych obiegów. Piec może sterować trzema strefami.
  • #26
    Plumpi
    Heating systems specialist
    kudlatyy1 wrote:
    Witam po prawie miesięcznej przerwie,jestem już po konsultacjach z Panami serwisantami i wykonawcami co do zmian w moim ogrzewaniu,przechodzę na ogrzewanie gazowe i wybór padł na kocioł gazowy De Detrich. Wykonawcą będzie ten sam Pan co je serwisuje.Wyżej kolega Plumpi pisał ,że będzie potrzeba zastosowania sprzęgła hydraulicznego, natomiast monter mówi, że nie ma takiej potrzeby, czyżby się nie znał na rzeczy?, twierdzi,że nie mam dużych obiegów. Piec może sterować trzema strefami.


    Który? MCR3?
    Nie wiem jak się obecnie spisuje MCR3, ale MCR2 był bardzo problematyczny. Nie założyłbym go u siebie, nawet jak bym go dostał za darmo.
  • #27
    kudlatyy1
    Level 12  
    Jeden poleca mi Evodens AMC 15, a drugi Cerapur Smart od Junkersa.
  • #28
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Jeżeli zależy Ci na niezawodności i wyjątkowej trwałości to zainteresuj się kotłami Thermagen/ACV/Hoval/Intergas serii Kompakt.
    Nie są to kotły o bardzo małej mocy minimalnej, ale zarówno De Dietrich jak i Junkers mają zbliżone parametry jeżeli chodzi o zakres modulacji.
    W zamian za to wymienione przeze mnie kotły mają bardzo wyjątkowe parametry i sprawdzoną, bardzo trwałą konstrukcję.
    Są już na rynku od kilkunastu lat, a ich konstrukcja jest doprowadzona do perfekcyjnej prostoty. W kotłach tych po prostu nie ma się co zepsuć. Jako jedyne mogą pracować w układach otwartych ze starymi instalacjami, gdzie wcześniej pracowały kotły węglowe.
    Poczytaj w moich postach, bo sporo już napisałem na temat tych kotłów.
    Niezależnie jaką firmę wybierzesz są to te same kotły, produkowane w Holandii przez firmę Intergas.
    Jeżeli chodzi o De Dietricha to posiada podobny wymiennik z kompozytu.
    W przypadku Junkersa ma największy serwis.
    Natomiast kotły serii Kompakt są bardzo łatwe w serwisowaniu.
    Ich jedyną wadą jest dość wysoka moc minimalna, rzędu prawie 6kW. Ale jeżeli masz instalację z dużą ilością wody w obiegu to nie ma to większego znaczenia, tym bardziej, że zaproponowane Ci kotły przez instalatorów mają podobne parametry. Jedynie Cerapur w wersji 14kW schodzi do 3kW.
    Ale za mało danych podałeś, aby można było coś konkretniej doradzić.

    Jeżeli zaś chodzi o instalację to jednak warto zainstalować sprzęgło. Unikniesz w ten sposób wielu problemów.
  • #29
    kudlatyy1
    Level 12  
    Dzięki Plumpi za odpowiedź, cenie takich ludzi jak ty-konkretnie i na temat, co do twojej wypowiedzi , może i skusiłbym się na compakty, ale serwis u mnie byłby kiepski,do serwisanta z didetricha dzwonię już drugi dzień i nie odbiera telefonu, a co będzie jak w zimie będę miał problem , także pozostaje mi Junkers.
  • #30
    Prof. SpecMiernik
    Level 27  
    kudlatyy1 wrote:
    do serwisanta z didetricha dzwonię już drugi dzień i nie odbiera telefonu

    No to to jest dobry serwis ?

    W Lubaczowie widzę, ze masz serwisanta ACV.

    Zrobisz jak uważasz ale ja także polecę te kotły co napisał Plumpi bo sam mam taki.
    Jak masz podłogę i grzejniki to nie rób sobie problemów i zainstaluj sprzęgło.