Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

zestaw fotowoltaika 4,83KWp

tomasz.kochanski 10 Mar 2019 19:44 13752 145
  • Pomocny post
    #121
    rfid
    Poziom 8  
    emigrant napisał:
    Żeby dodać swoją instalację do systermu Fronius na ich stronie trzeba być w ich bazie instalatorem. Sam siebie wybierasz, czy firmę która robiła tę instalację. Żeby być samemu instalatorem trzeba być firmą, mieć ŚK.

    Nie trzeba, ilekroć mowa o utworzeniu instalacji w Solarweb i uaktywnieniu zdalnego podglądu. Dane instalatora wymagane są na etapie rejestracji falownika, celem przedłużenia gwarancji i otrzymania certyfikatu, a to osobna sprawa. Może zdarzyć się tak, że instalator nie figuruje w bazie Froniusa, w związku z czym należy dodać taki podmiot ręcznie i nie jest to w żaden sposób problematyczne.
    zestaw fotowoltaika 4,83KWp
    Do kolegi @tomasz.kochanski , który rozważa zakup Froniusa proponuję poczytać o procesie serwisowym, wydano na ten temat kompletne webinarium.
    https://www.forum-fronius.pl/opis-procesu-serwisowego/
    Na tym etapie chciałbym również napisać kilka słów o niewłaściwych zachowaniach instalatorów względem obsługi platform. Pełen dostęp do kont powinien posiadać inwestor, a instalatorowi nadać jedynie status gościa - celem wglądu w pracę systemu. Bardzo często dochodzi do sytuacji, kiedy to instalatorzy "fotowoltaiki pod klucz" przyznają inwestorom jedynie konto o statusie poglądowym w platformie Solarweb, nie wspominając już o koncie w sieci lokalnej, a to przyczółek do problemów. Co czynić w sytuacji, gdy zajdzie konieczność aktualizacji danych, dodania nowego falownika/datalogger'a, a instalator zniknął z rynku i słuch po nim zaginął? Oczywiście, można liczyć na wsparcie producenta, ale takich problemów daje się najzwyczajniej unikać.
  • #122
    emigrant
    Poziom 28  
    rfid napisał:
    Nie trzeba, ilekroć mowa o utworzeniu instalacji w Solarweb i uaktywnieniu zdalnego podglądu. Dane instalatora wymagane są na etapie rejestracji falownika, celem przedłużenia gwarancji i otrzymania certyfikatu, a to osobna sprawa. Może zdarzyć się tak, że instalator nie figuruje w bazie Froniusa, w związku z czym należy dodać taki podmiot ręcznie i nie jest to w żaden sposób problematyczne.

    Jeżeli tak jest jak mówisz to jest ok. Tylko kto by chciał falownik bez gwarancji? Dobre i to 5 czy 7 lat. Tak czy siak warto mieć ten status instalatora, albo iść w łaski(za $) kto pod taką instalacją się podpisze. Jeżeli ktoś by sam robił całą instalację nie mając statusu instalatora.

    No dobrze... Nie będąc instalatorem, instalację wykonałem sam. Mogę nadać sam sobie status "Nadzorcy", czy jest to tylko możliwe po rejestracji falownika, więc de facto trzeba podać dane instalatora, albo nim być?

    Ten screenshot co pokazałeś to byłem tam. To etap rejestracji falownika. Nawet nie mając falownika można dojść do tego etapu i wpisując miasto czy kod pocztowy dowiedzieć się kto jest dopisany z instalatorów w naszym regionie i później w googlu znaleźć danego instalatora - cały kontakt.
  • #123
    rfid
    Poziom 8  
    @emigrant to prawda, okres gwarancyjny nie rozpieszcza. Zakupiony falownik posiada gwarancję, a zarejestrowanie urządzenia na platformie internetowej dodatkowo ją przedłuża do 5 lub 7 lat (w okrojonej wersji). Opcjonalnie tj. odpłatnie gwarancję można rozszerzyć/przedłużyć o kolejne lata. Wirtualny charakter całego procesu to przemyślany zabieg marketingowy, ale nie o tym mowa.
    Co do statusu instalatora, najlepiej być elektrykiem, instalatorem OZE, czy posiadać wymagane uprawnienia budowlane i machnąć wszystko na własnych pieczątkach zgodnie z prawem i bez niczyjej łaski. Jednakże, jeśli instalacja została wykonana samodzielnie pojawia się problem znalezienia osoby, która weźmie za to wszystko odpowiedzialność, opieczętuje stosowne dokumenty, a finalnie zainkasuje odpowiednią kwotę za podjęte ryzyko. Jako, że proces serwisowy jest restrykcyjny dlatego przestrzegam przed wpisywaniem podmiotów, które nie miały fizycznego kontaktu z instalacją na danym obiekcie. Fronius w pierwszej linii wymusza procedurę serwisową/ wstępne oględziny na instalatorze.

    W moim przypadku instalacją, sporządzeniem dokumentacji, wypełnieniem wymaganych punktów wniosku do ZE i opieczętowaniem wszystkiego zajął się elektryk z uprawnieniami dozór+eksploatacja, czyli wymóg formalny został spełniony.
    Kwestie dotyczące platformy Solarweb, konta w sieci lokalnej, rejestracji, ustawień sieciowych wykonałem już po wymianie licznika i odbiorze instalacji przez ZE. Tutaj udział instalatora/elektryka w klikaniu myszą był zbędny, a po drugie dlaczego płacić za rzeczy, które można przeprowadzić samodzielnie. Na etapie rejestracji urządzenia dopisałem Pana elektryka do bazy instalatorów Froniusa i na tym koniec, wszystko zgodnie ze sztuką.
    Co do konta o statusie nadzorca, można przyjąć, że będzie to każde nowe konto założone w oparciu o:
    -numer seryjny falownika
    -identyfikator datalogger
  • #124
    aniol34
    Poziom 8  
    Jestem posiadaczem istniejšcej od około 3 lat instalacji składajšcej się z 12 paneli po 250 W. Na poczštku dzięki niej zmniejszyłem pobór pršdu z sieci, bo zużywałem własnš produkcję. Po jakimœ czasie udało się podpisać umowę prosumenckš z Energš i został zainstalowany licznik do odczytu poboru i nadprodukcji. Po kilku miesišcach zgłosiłem reklamację, że licznik rejestruje za mało energii wprowadzonej do sieci (około 25 kWh w słoneczne miesišce). Licznik został wymieniony, ale ten rejestruje jeszcze mniej (na poziomie 5 kWh). Niestety z różnych przyczyn nie mogłem się tš sprawš zajšć w tamtym czasie i teraz wracam do tego tematu. Tak natknšłem się na to forum. Czytam, czytam, ale sam tego nie rozgryzę. Czy jest możliwe, że instalator z zewnštrz blokuje oddawanie energii do sieci bšdŸ nie przestawił czegoœ w inwerterze? Na wyœwietlaczu widzę przecież na bieżšco jakie jest zużycie i jak np. włšczę czajnik to pokazuje 1950, a po wyłšczeniu 230 to reszta powinna iœć w sieć. Czy to nie tak i ja zbyt prosto rozumuję. Nadmienię, że nie mam żadnego wykształcenia „pršdowego” i moja wiedza ogranicza się raczej do zamontowania gniazdek i oœwietlenia. Macie jakieœ propozycje, co może być nie tak w moim przypadku? Z góry dziękuje za podpowiedzi.
  • #125
    theo33
    Poziom 20  
    aniol34 napisał:
    Na wyœwietlaczu widzę przecież na bieżšco jakie jest zużycie i jak np. włšczę czajnik to pokazuje 1950, a po wyłšczeniu 230 to reszta powinna iœć w sieć. Czy to nie tak i ja zbyt prosto rozumuję. Nadmienię, że nie mam żadnego wykształcenia „pršdowego” i moja wiedza ogranicza się raczej do zamontowania gniazdek i oœwietlenia. Macie jakieœ propozycje, co może być nie tak w moim przypadku? Z góry dziękuje za podpowiedzi.


    Opisz dokładniej o jakim wyświetlaczu piszesz? jaki masz inwerter, jaki licznik, z czego odczytałeś te 1950, jak z licznika to jaki rejestr?, możesz jakieś fotki podesłać
  • #127
    tomasz.kochanski
    Poziom 5  
    Chce mieć pełen dostęp online, nie tylko gościa, cenna uwaga dzięki. Czekam na dostępność paneli qcells 325 wat
    I będziemy zaczynać kontaz- podobno mają być dostępne już w połowie marca A więc za kilka dni.

    Dodano po 8 [godziny] 49 [minuty]:

    Onemeter działa tylko z nowymi licznikami? Jest inf że musi być jakiś port optyczny pewnie dzisiaj jeszcze w moim liczniku to nie ma... Ale urządzenie świetne! Łączy się po wifi z telefonem po bluetooth?
  • #128
    aniol34
    Poziom 8  
    Trochę to trwało, ale musiałem wrócić do domu i porobić zdjęcia. Inwerter jest firmy Steca i pisałem o jego wyświetlaczu, który na bieżąco wskazuje moc wyjściową, tak to nazwali. Tak jak pisałem, w zależności od produkcji i włączonych urządzeń w domu pokazuje zużycie wyprodukowanej energii. W momencie kiedy bieżące zużycie przekracza produkcję to gaśnie żółta dioda oznaczona jako limit.I teraz o to mi chodzi, że w momencie kiedy ta dioda się świeci to wiem, że jest nadprodukcja i powinna iść w sieć, a z jakiejś przyczyny nie idzie albo licznik jej nie rejestruje. Do licznika nie mam dostępu, chyba że poszukam jakiejś klamki od skrzynki. Akurat Energa udostępnia aplikację "Mój licznik" i mogę przeglądać zużycie i wytworzenie prawie w czasie rzeczywistym. Te ekrany wyświetlane z Onemeter wyglądają bardzo podobnie, więc nie wiem, czy się nie pokrywają. Porobiłem kilka zdjęć.
    zestaw fotowoltaika 4,83KWp
    zestaw fotowoltaika 4,83KWp zestaw fotowoltaika 4,83KWp zestaw fotowoltaika 4,83KWp zestaw fotowoltaika 4,83KWp zestaw fotowoltaika 4,83KWp
  • #129
    theo33
    Poziom 20  
    Wychodzi na to że masz bardzo inteligentne urządzenie StecaGrid SEM które prawdopodobnie ogranicza produkcję z PV ( świadczy o tym żółta dioda Limit (żółta) On: Moc falownika jest zmniejszona) w zależności od zaprogramowania urządzenia a także może być zdalnie sterowane, prawdopodobnie było to potrzebne gdy nie miałeś jeszcze licznika dwukierunkowego ale teraz to raczej może tylko szkodzić, chyba że steruję to jakimiś odbiorami np. grzanie wody.
    Żeby sprawdzić jak to zostało zaprogramowane to trzeba połączyć się z tym SEM i może być konfigurowane przez oprogramowanie użytkownika StecaGrid (od wersji 3.0). Oprogramowanie jest darmowe i dostępne na stronie www.stecasolar.com
    Podaj jeszcze model inwertera bo być może można tego SEMa całkowicie odłączyć aby inwerter pracował normalnie z mocą jaką wytworzą panele, chociaż najlepiej byłoby skontaktować się z instalatorem który to podłączał i programował
  • #130
    aniol34
    Poziom 8  
    To się trzyma kupy, bo zestaw hulał prawie rok bez umowy dla prosumenta. Namówili mnie na ten zestaw jeszcze w ramach starej ustawy, potem PAD zamroził na pół roku jej obowiązywanie, aż w końcu uchwalili nową z tymi 80%. Gdybym to wiedział to bym się nie zdecydował wtedy. Generalnie z firmą rozstałem się w niezbyt pozytywnych relacjach, chociaż kto inny sprzedawał, a kto inny instalował (chyba przewinęły się ze 3 ekipy przez okres montażu). Pisałem kiedyś do jednego z instalatorów, ale nie odezwał się. Model pewnie będę mógł sprawdzić w domu, ale w mojej dokumentacji projektowej podali, że został wybrany falownik StecaGrid 3203 i inwerter Steca coolcept3. Pamiętam, że jeden z instalatorów mówił, że potem będę mógł się podłączyć laptopem przez to gniazdo obok diod, ale nie bardzo wiedziałem co tam klikać na tej stronie. Raczej jestem zdany na Wasze wsparcie...
  • #131
    theo33
    Poziom 20  
    Piszesz że "został wybrany falownik StecaGrid 3203 i inwerter Steca coolcept3." to nie bardzo rozumiem, masz w sumie trzy urządzenia, łącznie z tym SEM?
    Ofotografuj to i zwróć uwagę na gniazda RJ ile tam jest kabelków(skrętka) i ew dokąd idą i czy ten zestaw jest połączony z siecią (internetem)
  • #132
    aniol34
    Poziom 8  
    Pewnie namieszałem, było na 2 stronach i wziąłem to za różne urządzenia. Do internetu raczej nie jest podłączone, ewentualnie po podłączeniu z laptopem, ale nie robiłem tego. Podłączony jest licznik, ale to przez Energę. Porobiłem jeszcze kilka zdjęć i znalazłem maila od instalatora, mogę przesłać. zestaw fotowoltaika 4,83KWp zestaw fotowoltaika 4,83KWp zestaw fotowoltaika 4,83KWp zestaw fotowoltaika 4,83KWp zestaw fotowoltaika 4,83KWp zestaw fotowoltaika 4,83KWp zestaw fotowoltaika 4,83KWp
  • #133
    theo33
    Poziom 20  
    Czy w swoich dokumentach w związku z instalacją dostałeś jakieś hasło serwisowe, czy w tym mailu od instalatora przypadkiem nie ma, a może wchodzisz w ustawienia bez hasła?
    Jak coś masz to daj na priv.

    Ten symbol w zaznaczonym kółku oznacza redukcję mocy inwertera, czy od początku były niskie osiągi mocy, a jaki uzysk masz za 2018
  • #134
    3301
    Poziom 24  
    theo33 napisał:

    Ten symbol w zaznaczonym kółku oznacza redukcję mocy inwertera, czy od początku były niskie osiągi mocy, a jaki uzysk masz za 2018


    Znajomy ma też zainstalowane takie urządzenie StecaGrid SEM i jeszcze licznik, który jest z nim połączony, produkcję ma bardzo słabą i prawie zawsze na inwerterze świeci się ten symbol ograniczenia.
    Czy problem wcześniej opisany został rozwiązany i czy jest możliwe przeprogramowanie tych urządzeń bez posiadania hasła serwisowego?
  • #135
    aniol34
    Poziom 8  
    Zbieram się do opisania w całości tego problemu, ale chcę mieć dane za cały kwiecień. Akurat u mnie póki co wystarczyło odłączyć kabelek widoczny na zdjęciu z inwertera. Co prawda teraz świeci się dioda "error", ale ogranicznik jest wyłączony i cała nadprodukcja idzie w sieć. Na szczęście zdążyłem w czas, bo ostatnia pogoda jest wręcz wymarzona do naszych instalacji. Kabelek z wtyczką jak do internetu.
  • #137
    rfid
    Poziom 8  
    3301 napisał:
    Po wielu próbach udało się połączyć z falownikiem, jest wpisany limit 3,6kW i nie można zmienić, potrzebne hasło instalatora, falownik z odzysku.

    Opisana sytuacja to dobry przykład dlaczego inwestor nigdy nie powinien godzić się na zakładanie haseł na własnym sprzęcie. Jeśli firma/instalator spadła z rowerka i nie funkcjonuje już na rynku możesz wystosować zapytanie bezpośrednio do producenta za pomocą poniższego formularza:
    https://www.steca.com/index.php?Contact&email
    Myślę, że można podarować sobie w uzasadnieniu, że to urządzenie z drugiej ręki. Ot, instalator zniknął z rynku a wraz z nim hasło dostępowe, przez co planowana rozbudowa systemu jest niemożliwa.
    Być może bardziej doświadczeni koledzy posiadają wiedzę czy tego typu urządzenia można przywracać do ustawień fabrycznych poprzez przestawienie zworki lub odłączenie źródła podtrzymującego zasilanie, jak w przypadku komputerów?
  • #138
    cheef7
    Poziom 10  
    rfid napisał:
    Nie trzeba, ilekroć mowa o utworzeniu instalacji w Solarweb i uaktywnieniu zdalnego podglądu

    Czy to oznacza że można dodać instalację do Solarweb jeśli falownik nie jest zarejestrowany?
    Włączenie bez akceptacji instalatora?
    A co z ograniczeniami włączenia instalacji bez umowy prosumenckiej?
  • #139
    rfid
    Poziom 8  
    cheef7 napisał:
    rfid napisał:
    Nie trzeba, ilekroć mowa o utworzeniu instalacji w Solarweb i uaktywnieniu zdalnego podglądu

    Czy to oznacza że można dodać instalację do Solarweb jeśli falownik nie jest zarejestrowany?
    Włączenie bez akceptacji instalatora?
    A co z ograniczeniami włączenia instalacji bez umowy prosumenckiej?


    1. Pamieć może być zawodna, jednakże nie przypominam sobie, aby Solarweb wymuszał procedurę rejestracji/przedłużenia gwarancji po zalogowaniu się na konto po raz pierwszy, blokując inne funkcje.

    2. System sprawdzić trzeba, a wychodzimy z założenia, że instalator wykonał robotę w sposób należyty, na sprzęcie spełniającym wymagane normy przez co, żadna akceptacja na uruchomienie nie powinna być wymagana. Kwestie rzetelności, odpowiedzialności itd. powinny wynikać ze sporządzonej umowy na linii inwestor-wykonawca.

    3. Ograniczenia? Wniosek złożony, instalacja wykonana, pozostał tylko finalny odbiór przez ZE. Chyba, że miałeś na myśli czas przestoju pomiędzy momentem ukończenia instalacji systemu przez uprawniony podmiot, a finalnym odbiorem/montażem licznika dwukierunkowego przez pracownika ZE? To powszechna praktyka, że ukończone lecz nieodebrane przez ZE instalacje hulają wesoło w promieniach słonecznych. Jednak bez wymiany licznika produkcja energii naliczana jest jako pobór, ale ciekawość zawsze przezwycięża i nikt nie trafił z tego powodu na szafot. A wspomniany czas przestoju to idealny moment na dokonanie ustawień w sprzęcie/oprogramowaniu, co postaram się rozwinąć w następnych zdaniach.

    Teoretyczna sytuacja - instalacja wykonana, jednak nie została nigdy uruchomiona i zgodnie z terminem pojawia się pracownik ZE. Dokonuje zgrubnych oględzin, przeprowadza dokumentację zdjęciową, wymienia licznik i następuje start systemu po raz pierwszy. Fronius pyta o ustawienia podstawowe, a następnie o wybór normy. I co dalej? To pracownik ZE ma coś ustawiać? Wątpię, że się odważy.

    Na dzień odbioru w pobliżu rozdzielni z zainstalowanym falownikiem był również inny falownik Froniusa (starsza generacja) ze zdjętą obudową, a rozmowa wywiązała się mniej więcej taka:
    Pracownik ZE: to też falownik?
    - tak
    Pracownik ZE: k... to w środku wygląda jak telewizor!

    To tyle względem kompetencji i odbiorów. Udanego weekendu. :)
  • #140
    cheef7
    Poziom 10  
    rfid napisał:
    To powszechna praktyka, że ukończone lecz nieodebrane przez ZE instalacje hulają wesoło w promieniach słonecznych. Jednak bez wymiany licznika produkcja energii naliczana jest jako pobór


    Dodano po 14 [minuty]:

    Dziękuję rfid za wyjaśnienia.
    Mój przypadek to punkt 3.
    Spróbuje dokonać rejestracji w Solarweb wieczorem kiedy panele nie pracują i nie stwarzają ryzyka puszczenia energii na nie zmieniony licznik.
    Jeszcze jedno pytanie, tak z praktyki, jaką wersję przedłużenia gwarancji wybrać 5 czy 7 lat?
    Wszystko przemawia za wersją 7 lat, ale nie mam pojęcia jak Froniusy sprawują się w eksploatacji i jaki ta gwarancja ma wpływ na późniejsze koszty.
  • #141
    rfid
    Poziom 8  
    cheef7 napisał:
    Jeszcze jedno pytanie, tak z praktyki, jaką wersję przedłużenia gwarancji wybrać 5 czy 7 lat?

    Wybrałem na 5 lat jako pełen pakiet. Co do awaryjności, w jednym z webinariów padło stwierdzenie, że 80% - 90% nie pamiętam dokładnie, sytuacji problematycznych z falownikami w Polsce wynika z błędów w instalacji. Znaczy to mniej więcej tyle, że same urządzenia o ile zainstalowane poprawnie nie wysypują się z byle powodu.
    W międzyczasie zapoznaj się z procedurą serwisową oraz zwróć uwagę na stronę 24 : https://www.forum-fronius.pl/download/prezentacja-opis-procesu-serwisowego/
    Przy ustawianiu sieci najpewniej przyda się ten program: http://www.fronius.com/froniusdownload/SE_SW_Fronius_Datalogger_Finder_MULTI.zip
  • #142
    cheef7
    Poziom 10  
    Dziękuję rfid za pomoc :) :ok: :bye: :spoko:
    Wstrzymałem się z wyborem gwarancji a falownik jest już zarejestrowany w Solarweb.
    Trzeba mieć troszkę cierpliwości :crazyeyes: :shii: przy korzystaniu z kreatora w aplikacji Solar.web live.
    Próbowałem z pod Microsoftu, Androida i iPhona i ta ostatnia doprowadziła mnie do finału. :please:
    Jak data-manager falownika dostanie adres IP z sieci lokalnej, to dalsza konfiguracja już z górki, w przeglądarce lub w aplikacji :)
  • #143
    tomasz.kochanski
    Poziom 5  
    po długich namysłach nadszedł czasna montaż fotowoltaiki,
    zestaw który chec założyć na dachu to inwerter 6 3 m Fronius, do tego 20 paneli brukbet black jakieś tam,
    właściwie podpisałem już umowę, ale na horyzoncie pojawiła sieinna firma która proponuje łączenie fotowoltaiki w systemy 4 panelowe i montaż mikroinwerterów- co sądzicie o takim rozwiązaniu? niby jest tylko 2 tyś droższe od łączenia szeregowego, a ma sporo zalet.
  • #145
    tomasz.kochanski
    Poziom 5  
    ktoś kojarzy stiloenergy? na jakich podzespołach montują instalacje? bo w broszurze informacyjnej nie mogę się doczytać, sprezdawca zachwala równoległe łączenie
  • #146
    tomasz.kochanski
    Poziom 5  
    panele to exiom solution 380w
    model ex360m(B)-144 (Half CElls)
    ktoś miał z tym stycznośc?