Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Axor 2 - Zawór sterujący powietrzem układu SCR adblue nieszczelny

pikuza 23 Lut 2019 17:08 306 16
  • #1 23 Lut 2019 17:08
    pikuza
    Poziom 9  

    Witam ostatnio zauważyłem że w samochodzie zaczyna mi szwankować adblue .migający check jednak usterka po pewnym czasie jak gdyby sama się naprawiała ,pomagało czyszczenie dozownika.Elektrozawór sterujący powietrzem w systemie adblue nr wabco 9750090010 uchodzi z niego powietrze z dziurki nad blaszką z nr.Po podłączeniu komputera chyba z programem Texa mechanik coś mówił o niestabilnym zasilaniu powietrzem.Czy możliwe że ten zawór jest uszkodzony z tąd ubytek powietrza czy może inna jest przyczyna tej nieszczelności np.za małe ciśnienie na wejściu zaworu i się nie domyka sam nie wiem,Najgorzej że ten zawór był podobno podmieniony na inny rzekomo sprawny i też zaczął syczeć może koledzy macie jakieś doświadczenia w tym temacie za wszelkie wskazówki z góry dziękuje

    0 16
  • Pomocny post
    #2 24 Lut 2019 09:34
    thesperado
    Poziom 13  

    Jaki kod usterki był generowany przy "migającym check-u"? Jakie ciśnienie powietrza miałeś w układzie wg odczytów z systemu SCR? Czy było mierzone ciśnienie manometrem, a jak tak to ,w którym miejscu? Jak mechanik używa TEXY, to ta całkiem nieźle dogaduje się z Axorem 2, a w kartach systemów w temacie MR jest też wątek o SCR. Informacje mogą być pomocne, ale uwaga, są częściowo nieaktualne. Mam Axora 2 na tapecie, ale SCR zostawiłem sobie na deser, jak ogarnę hamulce, nie mniej zaworu takiego jak podałeś tam nie ma. Jak możesz podaj coś więcej o pojeździe np. rocznik, model, który bluetec. SCR w Mercedesie miał trochę wad i zmieniali "soft" i "hardware" (różne moduły pompy i dyfuzory) i być może stąd ta różnica.

    0
  • Pomocny post
    #3 24 Lut 2019 11:12
    maxetm
    Poziom 17  

    Kolego jest to nic innego jak reduktor ciśnienia z cewką i nie może tamtędy lecieć powietrze. Tam pod blaszką jest odpowietrzenie części reduktora i wszystko na to wskazuje że jest on uszkodzony. Zobacz jakie ciśnienie jest na wyjściu z reduktora, powinno się utrzymywać w zakresie 5,5-5,8 BAR 25L/MIN. Natomiast na zasilaniu reduktora 8,5 BAR.

    0
  • #4 24 Lut 2019 15:28
    pikuza
    Poziom 9  

    Bardzo dziękuje thesperado i maxetm za zainteresowanie dzięki waszym podpowiedzią wszystko powoli zaczęło układać mi się w całość. Axor jest z 2009r model 1833 bluetec5.Podczas migającego checka nie diagnozowałem komputerem błędów,w samochodzie w trybie diagnostyki też nie pokazywał żadnych błędów lecz teraz check zapalił się na stałe i syczy wyżej wspomniany zawór.wydaje mi się że za taki stan może być odpowiedzialny zawór wieloobwodowy sześciodrożny w którym po rozebraniu ,wymianie uszkodzonego uszczelniacza może coś zostało żle złożone,pojawiły sie jakieś( złe ciśnienia,tzn za wysokie )które docierając do tego syczącego zaworu go uszkodziły aha w przewodzie powietrznym zasilającym zawór zauważyłem odrobinę oleju,którego tam raczej nie powinno być.System scr wykrył różnicę tych ciśnień i wyłączył układ dozowania.Muszę pomierzyć manometrem te ciśnienia i może coś więcej się okaże jeszcze raz bardzo Panowie dziękuje za podpowiedzi jeśli uda mi się z tym poradzić napiszę co się okazało, pozdrawiam

    0
  • Pomocny post
    #5 24 Lut 2019 15:50
    maxetm
    Poziom 17  

    Zawór sześciodrożny owszem reguluje ciśnienia za pomocą dwóch wbudowanych w sobie reduktorów układu hamulcowego 1 i 2 oraz układu 3 i 4.
    Ale jeśli zawór sześciodrożny został źle wyregulowany i na zasilaniu owego reduktora SCR pojawiło się wyższe ciśnienie powyżej 8,5BAR bądź nie niższe niż 6BAR owy reduktor nie powinien syczeć z tego miejsca co opisujesz.

    0
  • #6 24 Lut 2019 18:07
    thesperado
    Poziom 13  

    pikuza napisał:
    Podczas migającego checka nie diagnozowałem komputerem błędów,w samochodzie w trybie diagnostyki też nie pokazywał żadnych błędów lecz teraz check zapalił się na stałe i syczy wyżej wspomniany zawór

    A szkoda. Małe ciśnienie powietrza, może nie wysterować zaworu przelewowego w pompie, bo ten już np. nie domaga i się przycina. To znowu powoduje niskie ciśnienie Adblue w dozowniku, co na dłuższą metę skutkuje błędem MR bodaj 6721.
    pikuza napisał:
    mechanik coś mówił o niestabilnym zasilaniu powietrzem.

    Ciekawe co miał na mysli? Ciśnienie mierzone przez czujnik na dyfuzorze nie jest stałe ponieważ zawór wspomniany powyżej zasilany jest okresowo, a dodatkowo sam dyfuzor może być zanieczyszczony kryształami Adblue, przez co pomiar ciśnienia powietrza w systemie jest do bani .
    maxetm napisał:
    Zobacz jakie ciśnienie jest na wyjściu z reduktora, powinno się utrzymywać w zakresie 5,5-5,8 BAR 25L/MIN. Natomiast na zasilaniu reduktora 8,5 BAR.

    Sprawdź to, bo to najlepszy pomysł w tym momencie, a po tym zidentyfikuj kod usterki w MR, możesz tez w odwrotnej kolejności. Odczyt kodu zawsze łatwiejszy.

    0
  • #7 24 Lut 2019 20:01
    maxetm
    Poziom 17  

    thesperado napisał:


    maxetm napisał:
    Podczas migającego checka nie diagnozowałem komputerem błędów,w samochodzie w trybie diagnostyki też nie pokazywał żadnych błędów lecz teraz check zapalił się na stałe i syczy wyżej wspomniany zawór


    Kolego "thesperado" nic takiego nie napisałem..........

    0
  • #8 24 Lut 2019 20:31
    thesperado
    Poziom 13  

    maxetm napisał:
    Kolego "thesperado" nic takiego nie napisałem..........

    Racja, sorki , już poprawiłem. Nie zauważałem, że "silnik forum" zrobił psikusa.

    0
  • #9 25 Lut 2019 08:12
    pikuza
    Poziom 9  

    Jak tylko będe miał możliwość to pomierzę te ciśnienia,dyfuzor czyściusieńki ,przemyty,przedmuchany nawet wtryskiwacz ten dolny pod napięciem przepłukany,ewidentnie Panowie macie rację chodzi o powietrze.Rozmawiałem z mechanikiem który podmieniał zawór ten sterujący SCR.podobno to był nowy z półki,czyli wykluczył uszkodzenie zaworu a zaczął syczeć jak ten oryginalny stary.To mnie najbardziej zastanawia ,ponieważ kupie nowy zawór a być może nie rozwiąże to mojego problemu,ale narazie jak wrócę z trasy to pomierzę te ciśnienia.Szanowni koledzy tak tylko teoretycznie zapytam jeśli na wejściu do tego reduktora (powinno być ciśnienie8,5 nie mniejsze niż 6,jeśli dobrze zrozumiałem co wtedy gdy się okaże że ciśnienie jest niższe,mogło by to powodować tą nieszczelność, w sensie że ten reduktor jakoś się nie zamknie w skutek za małego ciśnienia.Wszystkie te problemy zaczęły się w momencie gdy samochód przestał trzymać ciśnienie powietrza,tzn przez noc schodziło do zera bez wyraźnego ubytku słyszalnego na zewnątrz.Jeszcze raz Panowie bardzo dziękuje za zainteresowanie[/code]

    0
  • Pomocny post
    #10 25 Lut 2019 13:54
    maxetm
    Poziom 17  

    Witam.
    Na zasilaniu reduktora powinno być cały czas 8,5BAR (+ - 0,3BAR) - wszystko zależy od wyregulowanych reduktorów w zaworze sześciodrożnym .
    Ale najważniejsze jest ciśnienie na wyjściu z reduktora.

    pikuza napisał:

    przez noc schodziło do zera bez wyraźnego ubytku słyszalnego na zewnątrz.


    Napompuj układ , jak zbije podstawa osuszacza zgaś samochód ,odkręć filtr i zobacz czy nie syczy środkiem tam gdzie przykręcasz osuszacz. Być może zwrotny nie trzyma i powietrze się cofa powoli do sprężarki .

    0
  • #11 25 Lut 2019 18:51
    pikuza
    Poziom 9  

    Właśnie kolego maxetm od tego się zaczęły moje problemy ,tzn z powodu ubytku powietrza zacząłem sprawdzać gdzie uchodzi ciśnienie przez noc bez wyraźnego syczenia.Podstawa osuszacza poszła do sprawdzenia przez fachowców,rozumiem że zawór zwrotny jest w tej podstawie czyli teoretycznie powinien być sprawny .podczas sprawdzenia panowie podkręcili do 12bar moment spuszczania powietrza,do tej pory było 10,5bar .Pewnie nie miało to wpływu ale od tej pory zaczął mi syczec ten reduktor powietrza scr. Nie jestem fachowcem więc na chłopski rozum przyjąłem że to syczenie jest powodem utraty powietrza i problemów z adblue.Dzięki kolegom z forum staje się powoli fachowcem:)Jako ciekawostkę pomyślałem sobie że przecież w takim elektrozaworze technologi z Nasa nie ma,rozebrałem go i zauważyłem że jeden z elementów jest nadmiernie zużyty,mianowicie taki krążek powleczony gumą,z racji że zestaw naprawczy tego zaworu nie jest normalnie dostępny,wymieniłem tylko oringi złożyłem go ,Odziwo system adblue ruszył lecz syczenie nie ustało szkoda mi kupować nowego zaworu ,ale chyba nie będzie wyjścia

    0
  • #12 25 Lut 2019 19:05
    maxetm
    Poziom 17  

    Hmmm...... podstawa osuszacza powinna zbijać przy 12,5BAR. Na zegarach powinieneś mieć nie więcej niż 10,5BAR.

    pikuza napisał:
    taki krążek powleczony gumą

    To jest zaworek dośc istotny.

    0
  • Pomocny post
    #13 25 Lut 2019 23:15
    thesperado
    Poziom 13  

    Jeżeli się nie zgubiłem to było tak, ze szukano nocnego ubytku powietrza. Ktoś wpadł na pomysł by sprawdzić zawór zwrotny w podstawie osuszacza. Wymontowano ją, sprawdzono i przy okazji tak pokręcono regulacją ciśnienia, że na zegarach na desce było 12 bar, a następnie pojawiło się syczenie, które opisałeś na wstępie. Później zaczęły się problemy z SCR i dyskoteka na desce. Zawór/reduktor, który syczał został podmieniony na inny używany. Jak rozumiem zaglądałeś do niego i stad opis z technologią z NASA. Dalej piszesz, że SCR ruszył (dyskoteka na desce znikła? ), ale powietrze z zaworu jak na fotce dalej uchodzi i myślisz o zakupie nowego.

    pikuza napisał:
    panowie podkręcili do 12bar moment spuszczania powietrza,do tej pory było 10,5bar

    Widziałeś 12 bar na zegarach? Jak dobrze pamiętam to poniżej 12 bar (odczyt parametrów TEXĄ), wywalało błąd czujnika na wieloobwodowym.
    Jeżeli dalej tego wiatru masz za dużo to obniż ciśnienie nawet do 10 bar na zegarach i zobacz jak na to zareaguje ten elektryczny zawór/reduktor.
    A tak przy okazji to jaka podstawa KNORR czy WABCO? Wg mnie powinien być KNORR . Tak przynajmniej jest w tym co się go pozbyłem z BT4 oraz tych z Euro 3 . WABCO jest zamiennikiem.
    Powietrza nocą dalej ubywa, a jak tak to czy do zera czy do jakiejś wartości? Jak szukaliście ubytku to czy było porównywanie spadku ciśnienia na poszczególnych obwodach?

    0
  • #14 26 Lut 2019 08:31
    pikuza
    Poziom 9  

    Kolego thesperado masz rację ,można się pogubić.Jeśli chodzi dokładnie jest to podstawa wabco podwójny osuszacz,podstawa w serwisie była sprawdzona i nie wiem czemu przestawiona,co prawda większość tych podstaw ma według katalogu wabco te12bar ale mercedes axor i jakies volvo 10,5bar. Firmy knorr mam ten zawór wieloobwodowy. Powietrze schodzi do 0 czasami 2bary,podczas pompowania trwa to dość długo ,dziwnie to wszystko wygląda przełącza sie z 1 na 2 później spowrotem w pewnym momencie jest jak gdyby ubytek (podczas pompowania)chwilę później jak załapie dobije do końca i wtedy jest ok.Tzn.oprócz tego syczenia.na tą chwilę z zaworu scr syczy wyraźnie silniej niż do tej pory ale adblue zaczeło działać.Co do tej podmiany zaworu scr ,założony był nowy ,tylko jakiś chiński zamiennik i też syczał dlatego bojęsię że wywalę kasę na oryginał a coś będzie nadal źle.Czyli radzisz żeby jeszcze obniżyć ciśnienie na podstawie osuszacza ,jeśli chodzi o obwody to nie były sprawdzane ale na desce w samochodzie można zobaczyć nierówne jak gdyby nabijanie tych obwodów.Nie mam na co dzień dostępu do texy ,zaprzyjaźniony mechanik raz go sprawdził,ale coś tam się nie chciało połączyć,i wyszło tylko coś o niestabilnym zasilaniu powietrzem systemu adblue.Sytuacja jest o tyle ciężka że autko cały czas pracuje i nie ma czasu na porządny serwis tylko takie moje grzebanie po godzinach.
    Jeśli chodzi o to ciśnienie kolego maxetm na zegarach wskazówka,po tych regulacjach poszła daleko za czerwoną kreskę,oznaczającą max ciśnienia ,na koniec skali .Do tej pory dochodziła do tej kreski około 10bar na wyświetlaczu elektronicznym na desce pokazało 12bar,nie wiem czy jest to pomiar wiarygodny i tak jak wspomniałem wyżej zaczęły się problemy z adblue .

    0
  • #15 26 Lut 2019 18:26
    maxetm
    Poziom 17  

    "pikuza" wysłałem Ci wiadomośc priv. Zadzwoń może coś pomogę bo ja też zaczynam się gubić... :D

    0
  • Pomocny post
    #16 26 Lut 2019 18:50
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    Jak kojarzysz angielski, to znalazłem coś na ten temat. Wyślij mi swojego maila na priv.

    0
  • #17 27 Lut 2019 17:39
    pikuza
    Poziom 9  

    Wreszcie Panowie w końcu sukces ,po pomiarach powietrza tym razem ja nie wytrzymałem już ciśnienia.Kupiliśmy ten reduktor ,co prawda nie nowy ale regenerowany przez Wabco ,sprawdzony na stole 100% sprawny .Myślę jak go zamontuje i usłyszę syczenie to koniec,ale po zamontowaniu ,nabiciu powietrza cisza,autko nocą stało rano powietrze jest ,adblue działa ,normalnie nie wierzyłem.Okazało się po sprawdzeniu tego zamiennika że trafiłem na uszkodzony,mimo że nowy to mnie zmyliło.Jeszcze dodam że jak nasłuchiwałem gdzie to powietrze uchodzi,po zgaszeniu to nie słyszałem nic ponieważ trwała sekwencja wydmuchu adblue do zbiornika ,nic nie syczało na zewnątrz ,dopiero jak zawór (ten reduktor)się zamykał następowało syczenie,lecz ja już byłem za daleko,to mnie myliło . Temat do zamknięcia ,OGROMNE PODZIĘKOWANIA SZCZEGÓLNIE DLA KOLEGÓW maxetm , thesperado , Gerri za pomoc i fachową wiedzę którą byli uprzejmi się ze mną podzielić jeszcze raz dziękuje i pozdrawiam

    0