Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Nowa instalacja C.O nie chce współpracować

Jacek 1223 24 Feb 2019 12:10 360 29
Automation24.pl
  • #1
    Jacek 1223
    Level 5  
    Witam mam duży problem w nowej instalacji grzewczej.
    Mam 6grzejnikow w domu 4 grzeją bardzo mocno.
    3 pierwsze są osobno podłączone od pompki obiegowej grzeją naprawdę mocno. 3 kolejne są połączone szeregowo i z biegiem połączenia czwarty grzejnik grzeje dobrze piąty trochę słabiej a szósty nie grzeje wcale. Nie mam pojęcia co może być przyczyną. Grzejniki odpowietrzone. Pompa OHI 25-40. Pomyślałem że ten obieg szeregowy może byc za długi i pompka nie daje rady. Proszę o pomoc, rady, wskazówki. Pozdrawiam
  • Automation24.pl
  • #2
    BUCKS
    Level 39  
    Jacek 1223 wrote:
    3 kolejne są połączone szeregowo i z biegiem połączenia czwarty grzejnik grzeje dobrze piąty trochę słabiej a szósty nie grzeje wcale.

    Zwykle wymaga to odpowiedniego dobory średnicy rur doprowadzających ciepłą wodę oraz odpowiedniego kryzowania.
    Woda ma tendencję, że płynie tam gdzie jest jej łatwiej, więc może być tak, że przez grzejniki płynie więcej wody niż w rzeczywistości potrzeba, ten nadmiar na jednych grzejnikach skutkuje niedoborem wody przy dalszych grzejnikach.
    Może to być tez efekt pompy, która w danej instalacji nie daje rady.
    Jeśli masz opcję kryzowania grzejników to musisz się pobawić odpowiednimi ustawieniami i skręć te grzejniki, które są bliżej kotła, wtedy więcej wody popłynie do tych dalszych grzejników.
  • Helpful post
    #3
    stanislaw1954
    Level 43  
    Jacek 1223 wrote:
    3 kolejne są połączone szeregowo
    A jakiego rodzaju, wielkości są te grzejniki i dlaczego tak połączone ?
  • Helpful post
    #4
    BUCKS
    Level 39  
    Aby zobrazować Ci to na przykładzie to wyobraź sobie, że masz 6 grzejników i każdy z nich wymaga przepływu wody 100 l/h.
    Masz pompę o wydajności 600 l/h, czyli idealnie, na styk dopasowaną ;-)
    Ale w praktyce woda nie płynie tak idealnie i nie dzieli się po aptekarsku.
    Jeśli teraz przez grzejniki masz przepływ na poziomie 200 l/h to wydajność pompy starczy Ci na obsłużenie 4 grzejników, 2 pozostałe będą niedogrzane.
    Mam nadzieję, że teraz lepiej rozumiesz idee kryzowania, Chodzi o to, aby każdemu grzejnikowi zapewnić wody wedle jego rzeczywistych potrzeb, bo przepływ ponad miarę skutkuje niedogrzewaniem przez pozostałe grzejniki będące na końcu obiegu, dalej od kotła.
  • Automation24.pl
  • #5
    Jacek 1223
    Level 5  
    stanislaw1954 wrote:
    Jacek 1223 wrote:
    3 kolejne są połączone szeregowo
    A jakiego rodzaju, wielkości są te grzejniki i dlaczego tak połączone ?

    Grzejniki są stalowe 2x 100, 2x120, 1x140 ,1x40
    Grzejniki zostały tak połączone ponieważ pewien znajomy tak doradził. Instalacje robiłem sam. Pozdrawiam
  • Helpful post
    #6
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Jacek 1223 wrote:
    3 kolejne są połączone szeregowo i z biegiem połączenia czwarty grzejnik grzeje dobrze piąty trochę słabiej a szósty nie grzeje wcale. Nie mam pojęcia co może być przyczyną.

    Jak to kto monter idiota, tylko na koszty i przeróbkę cię naciął.
    Przecież to jasne że na każdym grzejniku będzie spadek temp wody grzewczej.
    Skąd takiego partacza imbecyla wynajołeś?
  • Helpful post
    #7
    BUCKS
    Level 39  
    Jacek 1223 wrote:
    Grzejniki są stalowe 2x 100, 2x120, 1x140 ,1x40
    Grzejniki zostały tak połączone ponieważ pewien znajomy tak doradził.

    Opisz bardziej szczegółowo swoją instalację.
    Jaki masz rury PEX, miedź?
    Jak masz rozłożoną tą instalację narysuj schemat lub opisz jak to wygląda.
    Np. Jest kocioł od niego idzie rura o średnicy X o długości Y, potem jest rodziecza/trójnik i dalej jakie średnice rur, jakie długości i jaki grzejnik.
    Będzie to bardziej obrazowało Twoją sytuację i łatwiej będzie coś doradzić.

    Choć w tej chwili jeśli masz zawory z regulacją wstępną i zawory odcinające na powrocie to nie pozostaje nic innego jak tylko próba kryzowania.
    W najgorszym wypadku może okazać się, że dla tych grzejników w szeregu będziesz musiał zwiększyć średnicę jeśli dałeś za małą.
  • Helpful post
    #8
    stanislaw1954
    Level 43  
    BUCKS wrote:
    Zwykle wymaga to odpowiedniego dobory średnicy rur doprowadzających ciepłą wodę oraz odpowiedniego kryzowania.
    Woda ma tendencję, że płynie tam gdzie jest jej łatwiej, więc może być tak, że przez grzejniki płynie więcej wody niż w rzeczywistości potrzeba, ten nadmiar na jednych grzejnikach skutkuje niedoborem wody przy dalszych grzejnikach.
    Może to być tez efekt pompy, która w danej instalacji nie daje rady.
    Jeśli masz opcję kryzowania grzejników to musisz się pobawić odpowiednimi ustawieniami i skręć te grzejniki, które są bliżej kotła, wtedy więcej wody popłynie do tych dalszych grzejników.
    A wszystko to dotyczy grzejników połączonych"normalnie", czyli równolegle. Jeśli przydławisz obojętnie który grzejnik w układzie szeregowym, to tylko przyhamujesz przepływ i nic poza tym .
  • Helpful post
    #9
    BUCKS
    Level 39  
    Strumien swiadomosc... wrote:
    Skąd takiego partacza imbecyla wynajołeś?

    Napisał, że sam robił instalację.
    Ale jeszcze ustalmy co dokładnie znaczy szeregowo wg autora.
    Bo ja ro zinterpretowałem, że ma 3 grzejniki na jednym obiegu, tak jak ja mam u siebie, a nie, że 3 grzejniki są podłączone dosłownie szeregowo (że powrót z pierwszego jest zasilaniem drugiego, a powrót z drugiego jest zasilaniem trzeciego), bo to jest idiotyzm.

    Dodano po 3 [minuty]:

    stanislaw1954 wrote:
    A wszystko to dotyczy grzejników połączonych"normalnie", czyli równolegle

    Dla mnie normalnie to jest podłączenie równoległe, bo innego nie dopuszczam. Dopiero Strumień świadomości otworzył mi oczy, że szeregowe podłączenie może oznaczać dosłowne szeregowe. Idiotyzmów nie brałem pod uwagę.
  • #10
    Jacek 1223
    Level 5  
    BUCKS wrote:
    Strumien swiadomosc... wrote:
    Skąd takiego partacza imbecyla wynajołeś?

    Napisał, że sam robił instalację.
    Ale jeszcze ustalmy co dokładnie znaczy szeregowo wg autora.
    Bo ja ro zinterpretowałem, że ma 3 grzejniki na jednym obiegu, tak jak ja mam u siebie, a nie, że 3 grzejniki są podłączone dosłownie szeregowo (że powrót z pierwszego jest zasilaniem drugiego, a powrót z drugiego jest zasilaniem trzeciego), bo to jest idiotyzm.

    Dodano po 3 [minuty]:

    stanislaw1954 wrote:
    A wszystko to dotyczy grzejników połączonych"normalnie", czyli równolegle

    Dla mnie normalnie to jest podłączenie równoległe, bo innego nie dopuszczam. Dopiero Strumień świadomości otworzył mi oczy, że szeregowe podłączenie może oznaczać dosłowne szeregowe. Idiotyzmów nie brałem pod uwagę.


    Przepraszam za nieporozumienie źle zinterpretowałem znacznie słowa szeregowo.
    Idzie jedną rurka i z tej rurki rozchodzi się na grzejniki.
  • #12
    Jacek 1223
    Level 5  
    Przepraszam wszystkich serdecznie za wprowadzenie w błąd robiłem sam instalacje a mam dopiero 19lat brakuje mi wiedzy technicznej. A na firmę która zakłada instalacje bym musiał zapłacić dużo wiecej niż zrobilem to sam.
    Rury wyjście z pieca aż do rozgałęźnika sa grubości 1cal a z rozgałęźnika idzie już pex. Zastosowałem pex ponieważ odleglosc nie jest duża a ten obieg "szeregowy" co w praktyce jest równoległy jest dosyć długi i chyba to może byc powód tego. Zobaczyłem jak zadziała ustawianie tych zaworów na grzejnikach. Spowodowało to że ostatni grzejnik zaczął trochę grzać.
  • #14
    Jacek 1223
    Level 5  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    A czy te 3 kolejne sa też do pomki podłączone?

    Tak są podlaczone. Cały obieg od wyjścia z pieca zacząłem zaworem później zawór z filtrem później pompka i kolejny zawór
  • Helpful post
    #15
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    To musisz zaworkami przy grzejnikach skręcić te najbliższe pieca i czym dalej tym mniej skręcone.
    POmpa na najszybszy bieg.
  • #16
    Jacek 1223
    Level 5  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    To musisz zaworkami przy grzejnikach skręcić te najbliższe pieca i czym dalej tym mniej skręcone.
    POmpa na najszybszy bieg.

    Spróbuję się pobawić z tym jak nic nie da rady to czeka mnie wymiana pompki lub przerabianie tego długiego obiegu. Pozdrawiam
  • Helpful post
    #17
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Jacek 1223 wrote:
    Spróbuję się pobawić z tym jak nic nie da rady to czeka mnie wymiana pompki

    To nic nie da nawet pompka 80 tka.
    Jedyne rozwiązanie to odpowiednie kryzowanie grzejników.
  • #18
    Jacek 1223
    Level 5  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Jacek 1223 wrote:
    Spróbuję się pobawić z tym jak nic nie da rady to czeka mnie wymiana pompki

    To nic nie da nawet pompka 80 tka.
    Jedyne rozwiązanie to odpowiednie kryzowanie grzejników.

    To w tym tygodniu przerobie instalacje fajnie bo pex jest łatwy i szybki w montażu. Powinno sprawnie pójść. Jak nie pomoże to chyba będę skazany na pomoc z zewnątrz.
  • #20
    BUCKS
    Level 39  
    Strumien swiadomosc... wrote:
    To nic nie da nawet pompka 80 tka.
    Jedyne rozwiązanie to odpowiednie kryzowanie grzejników.

    Kryzowanie to obecnie jedyny sposób ale jeśli kryzowanie na da zadowalających efektów to może z racji długiego obwodu są zbyt duże opory hydrauliczne.
    Wtedy warto byłoby dać większą średnicę rury.
    W teorii każdy obwód powinien mieć ten sam opór hydrauliczny, więc z założenia dłuższe obwody powinny mieć większe średnice, a tym bardziej jeśli dany obwód zamiast 1 grzejnika ma 3 grzejniki.
    U siebie gdy na najdłuższym obwodzie z 3 grzejnikami zwiększyłem rurę miedzianą z 18 na 22 to zauważalnie poprawił się komfort cieplny.
    Być może u autora analogiczne rozwiązanie pomoże.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Standardowo przy grzejniku na rurce zasilającej powinieneś mieć zawór.
    Jeśli jest to zawór termostatyczny z regulacją wstępną to przed założeniem głowicy termostatycznej możesz ustawić maksymalny przepływ wody przez ten zawór zgodnie z zapotrzebowaniem dla danego grzejnika.
    Jeśli nie masz regulacji wstępnej to tutaj nic nie zdziałasz.
    Ale powinieneś mieć też zawór odcinający na rurce powrotnej. Zwykle jest to imbus, którym możesz zamknąć całkowicie przepływ wody lub go przytłumić i tym imbusem możęsz kryzować swoje grzejniki.
    Jeśli nie masz żadnych zaworów to je zamontuj.
    Jeśli kryzowanie nie pomoże to wtedy zwiększ średnicę rury na tym obwodzie z tymi 3 grzejnikami.
    Jaką masz obecnie średnicę i jak długi jest ten obwód, ile metrów jest do każdego z tych 3 grzejników?
  • #21
    Jacek 1223
    Level 5  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    ALe co , nie masz zaworków przy grzejnikach?


    Mam tę zawory oraz każdą inną potrzebną część takiej instalacji. Wyżej pisałem właśnie o tych zaworach że jak przykręciłem te bliżej grzejniki to ostatni zrobił się ciepły ale bez szału.
  • #22
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Jacek 1223 wrote:
    Wyżej pisałem właśnie o tych zaworach że jak przykręciłem te bliżej grzejniki to ostatni zrobił się ciepły ale bez szału.

    To bardzie skryzuj te pierwsze.
  • #23
    Jacek 1223
    Level 5  
    BUCKS wrote:
    Strumien swiadomosc... wrote:
    To nic nie da nawet pompka 80 tka.
    Jedyne rozwiązanie to odpowiednie kryzowanie grzejników.

    Kryzowanie to obecnie jedyny sposób ale jeśli kryzowanie na da zadowalających efektów to może z racji długiego obwodu są zbyt duże opory hydrauliczne.
    Wtedy warto byłoby dać większą średnicę rury.
    W teorii każdy obwód powinien mieć ten sam opór hydrauliczny, więc z założenia dłuższe obwody powinny mieć większe średnice, a tym bardziej jeśli dany obwód zamiast 1 grzejnika ma 3 grzejniki.
    U siebie gdy na najdłuższym obwodzie z 3 grzejnikami zwiększyłem rurę miedzianą z 18 na 22 to zauważalnie poprawił się komfort cieplny.
    Być może u autora analogiczne rozwiązanie pomoże.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Standardowo przy grzejniku na rurce zasilającej powinieneś mieć zawór.
    Jeśli jest to zawór termostatyczny z regulacją wstępną to przed założeniem głowicy termostatycznej możesz ustawić maksymalny przepływ wody przez ten zawór zgodnie z zapotrzebowaniem dla danego grzejnika.
    Jeśli nie masz regulacji wstępnej to tutaj nic nie zdziałasz.
    Ale powinieneś mieć też zawór odcinający na rurce powrotnej. Zwykle jest to imbus, którym możesz zamknąć całkowicie przepływ wody lub go przytłumić i tym imbusem możęsz kryzować swoje grzejniki.
    Jeśli nie masz żadnych zaworów to je zamontuj.
    Jeśli kryzowanie nie pomoże to wtedy zwiększ średnicę rury na tym obwodzie z tymi 3 grzejnikami.
    Jaką masz obecnie średnicę i jak długi jest ten obwód, ile metrów jest do każdego z tych 3 grzejników?

    Tak mam takie zawory na każdym grzejniku jest zawór termostatyczny,ten zawór na imbus, korek do odpowietrzania oraz jedną zaślepkę. Każdy z zaworow tych na imbus mam odkręcony na max. Mógłbyś przybliżyć temat z tym kryzowaniem. Dziękuję

    Dodano po 1 [minuty]:

    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Jacek 1223 wrote:
    Wyżej pisałem właśnie o tych zaworach że jak przykręciłem te bliżej grzejniki to ostatni zrobił się ciepły ale bez szału.

    To bardzie skryzuj te pierwsze.
    przykręcalem zawory termostatyczne a tę zawory na imbus na max mam odkręcone. Wszystkie
  • #24
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Jacek 1223 wrote:
    Każdy z zaworow tych na imbus mam odkręcony na max. Mógłbyś przybliżyć temat z tym kryzowaniem

    Wkręcasz imbusa i zmniejszasz przepływ w tych bliższych.
    Ostatni ma być na max otwarty.
  • #25
    BUCKS
    Level 39  
    Jacek 1223 wrote:
    Grzejniki są stalowe 2x 100, 2x120, 1x140 ,1x40

    Co do kryzowania to pamiętaj, że:
    im mniejszy grzejnik tym potrzebuje mniej wody.
    W Twojej instalacji masz grzejniki o długości 140, 120, 100 i 40cm. Przyjmuję, że wszystkie są to te same typy, czyli o identycznej grubości i wysokości, a różnią się tylko długością.
    Inaczej mówiąc 140 będzie najbardziej otwarta, potem masz 120, czyli ona będzie musiała być trochę skręcona, następnie 100 jeszcze bardziej, a najmocniej będzie skręcona 40.

    Potem musisz uwzględnić odległość grzejnika od kotła i długość obwodu.
    Im dalej od kotła tym większe opory, więc grzejnik powinien być bardziej rozkręcony.
    Musisz szukać optymalnych ustawień, aby wszystkie grzejniki grzały mniej więcej tak samo.

    Na czas kryzowania wszystkie głowice termostatyczne odkręć na maksa, aby one nie fałszowały regulacji.
    Musisz tak wyregulować przepływy przez grzejniki aby wszystkie nagrzewały się tak samo.
    W celu uproszczenia możesz spróbować zrobić tak:
    Zamknij wszystkie grzejniki oprócz tych 3 na tym najdłuższym obwodzie.
    W takich warunkach ten najdalszy powinien grzać prawidłowo.
    Jeśli nie to spróbuj ten najdalszy grzejnik jeśli jest największy otworzyć na maksa, a pozostałe skręć odpowiednio. Potem dołączasz kolejne grzejniki kontrolując jak to wpływa na grzanie tego najdalszego grzejnika iw razie potrzeby korygujesz poziom kryzowania.
    Pamięć jest zawodna to zapisz sobie wartości kryz dla każdego grzejnika, abyś mógł przywrócić w przyszłości te ustawienia jeśli z jakiś względów będzie zmuszony je zmienić.

    Dodano po 4 [minuty]:

    po znalezieniu optymalnych ustawień liczyłem sobie ilość obrotów jaka pozostawała do całkowitego zamknięcia imbusa. Nie zapewnia to aptekarskiej dokładności ale wystarczy do przywrócenia ustawień jeśli trzeba będzie zamknąć zawór imbusem i potem będziesz chciał przywrócić właściwe kryzowanie.
    W moich zaworach pełen otwarcie imbusa to było ok. 5 obrotów. Ale musisz uważać, bo niektóre zawory nie mają blokady i można imbus wykręcić całkowicie zalewając pokój. Te lepsze mają zawleczkę z blokadą, więc jest to bardziej idioto odporne ;)
  • #26
    Jacek 1223
    Level 5  
    BUCKS wrote:
    Jacek 1223 wrote:
    Grzejniki są stalowe 2x 100, 2x120, 1x140 ,1x40

    Co do kryzowania to pamiętaj, że:
    im mniejszy grzejnik tym potrzebuje mniej wody.
    W Twojej instalacji masz grzejniki o długości 140, 120, 100 i 40cm. Przyjmuję, że wszystkie są to te same typy, czyli o identycznej grubości i wysokości, a różnią się tylko długością.
    Inaczej mówiąc 140 będzie najbardziej otwarta, potem masz 120, czyli ona będzie musiała być trochę skręcona, następnie 100 jeszcze bardziej, a najmocniej będzie skręcona 40.

    Potem musisz uwzględnić odległość grzejnika od kotła i długość obwodu.
    Im dalej od kotła tym większe opory, więc grzejnik powinien być bardziej rozkręcony.
    Musisz szukać optymalnych ustawień, aby wszystkie grzejniki grzały mniej więcej tak samo.

    Na czas kryzowania wszystkie głowice termostatyczne odkręć na maksa, aby one nie fałszowały regulacji.
    Musisz tak wyregulować przepływy przez grzejniki aby wszystkie nagrzewały się tak samo.
    W celu uproszczenia możesz spróbować zrobić tak:
    Zamknij wszystkie grzejniki oprócz tych 3 na tym najdłuższym obwodzie.
    W takich warunkach ten najdalszy powinien grzać prawidłowo.
    Jeśli nie to spróbuj ten najdalszy grzejnik jeśli jest największy otworzyć na maksa, a pozostałe skręć odpowiednio. Potem dołączasz kolejne grzejniki kontrolując jak to wpływa na grzanie tego najdalszego grzejnika iw razie potrzeby korygujesz poziom kryzowania.
    Pamięć jest zawodna to zapisz sobie wartości kryz dla każdego grzejnika, abyś mógł przywrócić w przyszłości te ustawienia jeśli z jakiś względów będzie zmuszony je zmienić.

    Dodano po 4 [minuty]:

    po znalezieniu optymalnych ustawień liczyłem sobie ilość obrotów jaka pozostawała do całkowitego zamknięcia imbusa. Nie zapewnia to aptekarskiej dokładności ale wystarczy do przywrócenia ustawień jeśli trzeba będzie zamknąć zawór imbusem i potem będziesz chciał przywrócić właściwe kryzowanie.
    W moich zaworach pełen otwarcie imbusa to było ok. 5 obrotów. Ale musisz uważać, bo niektóre zawory nie mają blokady i można imbus wykręcić całkowicie zalewając pokój. Te lepsze mają zawleczkę z blokadą, więc jest to bardziej idioto odporne ;)

    dziękuję bardzo za odpowiedź świetnie biorę się za robotę
  • Helpful post
    #27
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Jacek 1223 wrote:
    Przepraszam wszystkich serdecznie za wprowadzenie w błąd robiłem sam instalacje a mam dopiero 19lat brakuje mi wiedzy technicznej. A na firmę która zakłada instalacje bym musiał zapłacić dużo wiecej niż zrobilem to sam.
    Rury wyjście z pieca aż do rozgałęźnika sa grubości 1cal a z rozgałęźnika idzie już pex. Zastosowałem pex ponieważ odleglosc nie jest duża a ten obieg "szeregowy" co w praktyce jest równoległy jest dosyć długi i chyba to może byc powód tego. Zobaczyłem jak zadziała ustawianie tych zaworów na grzejnikach. Spowodowało to że ostatni grzejnik zaczął trochę grzać.



    Ale teraz będziesz musiał dołożyć tyle, że wyjdzie drożej, bo instalację musisz przerobić.
    Co do radzenia się to zamiast pytać się przypadkowych ludzi, którzy prawdopodobnie nie mieli pojęcia o instalacjach lub też wydawało im się, że coś wiedzą, trzeba było najpierw pytać tutaj na Elektrodzie to byś zrobił raz, a dobrze.

    Jeżeli chcesz robić instalację PEx-em to daj rozdzielacz. Rozdzielacz połącz z kotłem rurą o średnicy co najmniej 1" lub Pex 26mm.
    Od rozdzielacza wyprowadź Pexem 16mm oddzielne obwody do każdego z grzejników.

    Jeżeli chcesz zrobić instalację systemem trójnikowym to musisz stopniować średnice rur stosując trójniki redukcyjne. Powinno się to robić tak:
    opis np. 26/16/20 oznacza trójnik w takim układzie:

    26---------20
             |
            16


    Kocioł zasilanie-> 26--->26/16/26--->26/16/26---->26/16/26--->26/16/20--->20/16/16--->16 ->ostatni grzejnik zasilanie

    Kocioł powrót <-- 26<---26/16/26<---26/16/26<----26/16/26<---26/16/20<---20/16/16<---16 <-ostatni grzejnik powrót
  • #28
    BUCKS
    Level 39  
    Dla wyjaśnienia wrócę do Twojej wcześniejszej wypowiedzi:

    Jacek 1223 wrote:
    Tak mam takie zawory na każdym grzejniku jest zawór termostatyczny,

    Tylko nie wiemy czy masz zwykłe zawory termostatyczne bez regulacji wstępnej, czy może jednak masz regulacją wstępną.
    Możesz też odkręcić głowicę termostatyczną i zobaczyć czy po jej zdjęciu na zaworze masz tam wytłoczone jakieś cyferki np. 1-5 sugerujące, że możesz coś regulować.
    Przykład zaworu z regulacją wstępną masz w wątku:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=11540285#11540285

    Jeśli masz zwory termostatyczne bez regulacji wstępnej to pozostaje Ci tylko kręcenie imbusami.

    Jacek 1223 wrote:
    przykręcalem zawory termostatyczne

    Głowice termostatyczne służą tylko do ustawienia temperatury jaka ma być w pokoju, a nie do kryzowania.
    Choć technicznie skręcenie głowicy powoduje pewnego rodzaju skryzowanie grzejnika ale celem tego jest uzyskanie zadanej temperatury w pokoju, a nie zapewnienie przepływu wody odpowiedniego dla danego grzejnika.
    Jeśli na głowicy ustawisz sobie 3 to jest to zwykle odpowiednik 20 stopni.
    W zależności od temperatury w pokoju to głowica będzie mniej lub bardziej otwierała i zamykała zawór termostatyczny, aby średnio uzyskać w pobliży głowicy 20 stopni.

    Podsumowując do kryzowania możesz wykorzystać regulację wstępną na zaworze termostatycznym jeśli taką posiadasz albo regulację za pomocą imbusa albo jedno i drugie.

    Dodano po 10 [minuty]:

    Plumpi wrote:
    Ale teraz będziesz musiał dołożyć tyle, że wyjdzie drożej, bo instalację musisz przerobić.

    Człowiek na błędach się uczy, a widać, że takie błędy go nie zniechęcają i chce dalej szukać rozwiązania.

    Plumpi wrote:
    Jeżeli chcesz robić instalację PEx-em to daj rozdzielacz. Rozdzielacz połącz z kotłem rurą o średnicy co najmniej 1" lub Pex 26mm.
    Od rozdzielacza wyprowadź Pexem 16mm oddzielne obwody do każdego z grzejników.

    Jeżeli chcesz zrobić instalację systemem trójnikowym to musisz stopniować średnice rur stosując trójniki redukcyjne. Powinno się to robić tak:
    opis np. 26/16/20 oznacza trójnik w takim układzie:

    Z tego co zrozumiałem to ma instalację z rozdzielaczem ale mieszaną z trójnikami, bo pewnie z racji układu ciągnięcie osobnej pary rurek do tych 3 grzejników była trochę kłopotliwe i stąd ten "szereg" z trójnikami, zamiast "gwiazda" z rozdzielaczem.
    Coś podobnego ja bym musiał robić u siebie, jakbym chciał mieć rozdzielacz, mając 6 grzejników potrzebowałbym rozdzielacz z 4 wyjściami.
  • #29
    Jacek 1223
    Level 5  
    Dziękuję wszystkim za rady zwiększenie średnicy pex-a, kryzowanie, skrócenie najdłuższego obwodu pomogło. Kilka set złoty więcej wyszło i trochę pracy. Ale warto teraz w domu jest naprawdę ciepło. Pozdrawiam serdecznie wszystkich którzy wypowiadali się w moim poście. :) :)
  • #30
    BUCKS
    Level 39  
    Jacek 1223 wrote:
    Kilka set złoty więcej wyszło i trochę pracy. Ale warto teraz w domu jest naprawdę ciepło.

    Ja bym do tego dołożył satysfakcję z samodzielnie wykonanej pracy, a dzięki temu zdobyłeś doświadczenie, które przyda się w przyszłości, bo jeszcze nie raz w swoim życiu będziesz pewnie stał przed opcją doboru ogrzewania u siebie, więc drugi raz nie popełnisz tego samego błędu :)