Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Naprawa modułu zapłonowego w motorze Yamaha DT 125 97r.

24 Lut 2019 14:02 624 20
  • Poziom 7  
    Witam. Posiadam Yamahe DT 125 97r. i kupiłem ją z oryginalnym modułem zapłonowym. Niestety na 99% coś jest nie tak z modułem, to znaczy motor odpala za 2,3 kopnięciem i tak pracuje, wkręca się normalnie na obroty, ale gaśnie po 10 sekundach. Po zgaśnięciu od razu nie odpala, tylko trzeba odczekać z 10 sekund. Tak jest za każdym razem. Nie patrzyłem tylko jak wygląda na nim iskra, w ogóle nie wyjmowałem świecy. Kupiłem używany moduł, z myślą że już będzie jeździł, i okazuje się, że iskra jakaś jest (nie wiem czy powinna być taka, czy mocniejsza) bo na nim w ogóle motor nie odpala, tylko coś tam lekko próbuje, ale leci tylko dym z tłumika. Chciałbym dowiedzieć się jaką rolę pełnią tutaj q1, q2, q3 oraz tr(1)? q1 to NEC 2P4M (68)? q2 P2M 68 q3 P4M 66 oraz tr1 C3940AR JAPAN 68 Czy te wszystkie elementy najprawdopodobniej się przegrzewają albo któryś z nich i są powodem, że ta iskra jest słabsza albo w ogóle zanika na pewien czas (tego nie wiem) i należałoby wymienić albo któryś z tych w pierwszej kolejności? Jak nie trafiłem w odpowiedni temat, bo może tutaj nie zaglądają elektronicy to proszę o przeniesienie tematu na odpowiedni dział. Zdjęcia modułu mogę wysłać dokładniejsze jakby ktoś potrzebował.
    Naprawa modułu zapłonowego w motorze Yamaha DT 125 97r. Naprawa modułu zapłonowego w motorze Yamaha DT 125 97r.
  • Poziom 7  
    Dioda jest rozcięta niechcący, podczas wylutowania jednej nóżki ułamała mi się. Diody wydają się być w porządku, ale jeszcze raz je posprawdzam. Tranzystory natomiast mają każda po 3 nóżki i nie wiem jak je pomierzyć?
    Naprawa modułu zapłonowego w motorze Yamaha DT 125 97r. Naprawa modułu zapłonowego w motorze Yamaha DT 125 97r.
  • Poziom 7  
    Który rezystor 22k Ohm smd?
  • Poziom 7  
    Nie ma na nim cyny, i nie jest rozerwany.
  • Poziom 7  
    Czy majstrował tego nie wiem, ogólnie ten moduł był zatopiony fabrycznie taką czarna jakby gumą, której resztki zostały przy diodach,a ich nóżki są poodkrywane, jakby ktoś je mierzył. Diody są ok, niewiem jakie tam mają wartości bo, trzeba byłoby je wylutowac i odczytać, ale każda coś pokazuje w m ohm. Tylko te dwa paskowe pokazuje, że jest zwarcie a jak zamienie wtyczki to pokazuje 0.04 m ohm. W Q1 1-2 nóżka 10.41 m ohm, 1-3 .993 k ohm 2-3 przerwa Q2 1-3 .553 k ohm 1-2 9.93 m ohm 2-3 10 m ohm i ciągle rośnie Q3 1-3 .996 k ohm 1-2 27.6 k ohm 2-3 34 k ohm. W Tr dałem plus z lewej 1-2 5.61 k ohm 1-3 8.80 m ohm i maleje 2-3 przerwa. Wtyczki w q2 i q3 przykładałem plusem od prawej strony jak jest zdj od spodu czyli w q3 od dołu plus, bo jak odwroce wtyczki to pokazuje inne wartości. Nie wiem czy to co napisałem coś pomoże.
  • Poziom 39  
    Na początek sprawdź zasilanie logiki z cewki zasilającej CDI (drugi przewód od cewki), tam układ składający się z tyrystora i diody zenera lubił się upalać. W dalszej kolejności sprawdź, czy nie masz uszkodzonego regulatora napięcia i nie przeładowuje Ci akumulatora (logika jest także zasilana z aku). Zwróć uwagę na zasilanie mikrokontrolera (stabilizator, kondensatory MLCC), czy nie dochodzi do resetowania się pod wpływem zakłóceń. Mogą one także wystąpić w przypadku świecy lub fajki bez rezystora przeciwzakłóceniowego. Szczegółowo mógłbym powiedzieć po zrysowaniu schematu, przydałby się także opis które punkty lutownicze są od czego. Prócz samego CDI jest tam układ interlock.
  • Poziom 7  
    Mógłbyś mi to wszystko pokolei jeszcze raz wytłumaczyć, używając prostrzych słów/opisu?

    Dodano po 12 [minuty]:

    Chodzi Ci, o punkty lutownicze,gdzie wychodzą przewody?
  • Poziom 7  
    To pytanie jest skierowanie do mnie, bo nie bardzo rozumiem?
  • Poziom 7  
    Jak kupiłem motor, to moduł był bez tej obudowy(czarnej gumy) owinięty taśmą. Historia tej instalacji była taka, że poprzednio były dwa moduły. Chiński moduł był podłączony pod iskrę, a oryginalny pod zawór wydechowy. On z taką instalacją dostał ten motor i zaniósł dla elektryka, żeby wywalił chiński moduł podpiął wszystko pod ten oryginalny. Chyba od tamtej pory gasł, czy najpierw jeżdził, tego nie pamiętam. Dzisiaj albo jutro dodam który punkt jest od czego.
  • Poziom 7  
    Naprawa modułu zapłonowego w motorze Yamaha DT 125 97r. Naprawa modułu zapłonowego w motorze Yamaha DT 125 97r.
    niebieski- idzie do stacyjki na której pali się żarówka N(neutral) to znaczy że jest na luzie
    błękitny-idzie z czujnika luzu
    niebieski z żółtym paskiem-idzie do czujnika stopki(kabel od czujnika stopki mam ucięty)
    zielony-oryginalnie jest koloru zielonego z białym paskiem i idzie razem z cewką(masa cewki?)
    czarny z żółtym paskiem-idzie do silniczka od zaworu
    czerwony-oryginalny jest koloru czarnego z czerwonym paskiem i idzie od cewki w statorze
    czarny-ten obok czerwonego to był podajże od gaszenia a drugi to masa
    pomarańczowy-idzie do cewki WN
    żółto zielony-idzie razem z impulsatorem(masa impulsatora?) oryginalnie jest koloru białego z zielonym paskiem
    biały-impulsator oryginalnie jest koloru białego z czerwonym paskiem
    Dobrze, że zrobiłem wtedy zdjęcie :)
  • Poziom 7  
    Czyli dobrze rozumiem, że cdi zasila przewód zielony?
  • Poziom 7  
    Jak sprawdzić regulator napięcia, jak motor nie odpala?
  • Poziom 31  
    Najpierw sprawdź urządzenia zewnętrzne.
    Czy cewka statora ładuje kondensator?
    Czy jest impuls wyzwalający z impulsatora?
    Moduł elektronicznie zmienia kąt zapłonu. Uszkodzenie modułu najczęściej powodują przepięcia z cewki wysokiego napięcia.
    Zmniejsz przerwę na świecy na 0,2 mm i sprawdź czy na tak małej przerwie pojawi się iskra.
  • Poziom 7  
    Czyli rozumiem, że niczego nie można wyeliminować. Skoro na drugim module jest iskra, to chyba impuls z impulsatora jest? Jak sprawdzić czy cewka ładuje kondensator?

    Dodano po 1 [godziny] 24 [minuty]:

    Tr 1 na płytce który idzie do zasilania cdi https://www.datasheetq.com/datasheet-download/224040/1/Panasonic/C3940AR na nóżce kolektor-emiter pokazuje mi multimetr 586 mV, a na baza-emiter 614 mV. To dobrze? nie mogę znaleźć ile powinno być...
    Dodano po 14 [minuty]:

    Co to są za diody na tej płytce czarno-niebieskie? oznaczenie KL 1D4? nie mogę ich znaleźć w internecie, a chce wiedzieć ile mi powinno pokazać na multimetrze....a pokazuje mi 550 mV na tym co idzie od zasilania CDI