Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Honda Goldwing 1500 1988 - jak utworzyć moduł do kontrolki ładowania?

01 Mar 2019 15:38 555 16
  • Poziom 8  
    Szanowni,
    zbliża się sezon moto i planuję wyjazd w Europę goldasem. Chciałbym zrobić sobie kontrolkę ładowania, żeby w trasie w porę móc zareagować.

    Generalnie jest dedykowany zestaw do mojego motocykla, jednak nie wysyłają tego do Europy. Wydaje mi się, że powodem jest koszt wysyłki, który były wyższy niż wartość urządzenia.
    W tym wątku ktoś sobie montuje taki zestaw: https://goldwingdocs.com/forum/viewtopic.php?t=32282
    Ja chciałbym właśnie coś takiego, właśnie tak zamontowanego. Żeby wystarczyło podłączyć żarówkę, plus i minus gdzieś w instalację i gotowe.

    Może ktoś by mógł zrobić mi taki schemat, żebym go pokazał elektronikowi jak ma to wyglądać?

    Poniżej schemat mojego układu ładowania. Pewnie będzie pomocny. Z książki serwisowej wynika, że Honda ładuje w zakresie 13,5V-15,5V. Czyli byłoby dobrze, gdyby kontrolka zapaliła się, gdy napięcie w układzie spadnie poniżej 13V (ewentualnie 12,5V)?
    Honda Goldwing 1500 1988 - jak utworzyć moduł do kontrolki ładowania?

    Pozdrawiam i do zobaczenia na trasie;)
  • Poziom 37  
    Wystarczy lm431.
  • Poziom 8  
    Dziękuję za tak szybkie zainteresowanie tematem.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Grzegorz_madera napisał:
    Wystarczy komparator okienkowy, włączony gdziekolwiek między + a masę, który zgasi kontrolkę kiedy napięcie instalacji będzie w granicach 13,5-15,5V. Poza tym zakresem kontrolka będzie się świecić.


    Ok czyli to jest jakiś układ scalony? Mógłbyś narysować schemat? Najlepiej z opisem czym są symbole na rysunku.
    Byłbym wdzięczny za "łopatologiczne" wyjaśnienie tematu.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Zbigniew 400 napisał:
    Wystarczy lm431.


    Mam kupić takie takie coś i wystarczy?
    https://allegro.pl/oferta/tl431-to92-zrodlo-napiecia-odniesienia-lm431-x2szt-7757945917

    Jak to podłączyć?
  • Poziom 8  
    Chyba układ z jednym komparatorem (lm 431 z pomysłu Zbigniew400) byłby prostszy? Jak by to wyglądało? Wydaje mi się, że im mniej tego wszystkiego tym trwalszy będzie układ. Jeden komparator zamiast dwóch byłby lepszy (bo jeden wystarczy?).

    Czytałem trochę wczoraj o lm431. Generalnie do tego będzie potrzebne jeszcze coś , co obniży napięcie wejściowe (powiedzmy 13,5V) na np 12V - to, przy którym komparator zapali lampkę?

    To będzie działać tak, że jak jest 13V (lub więcej) w układzie to lampka się nie świeci a opornik? będzie obniżał napięcie "porównawcze" do 12v (poniżej tego napięcia lampka się zaświeci). Jak ładowanie się zepsuje (czyli napięcie w układzie spadnie poniżej 12V) lampka się zaświeci. Tylko wtedy ten opornik nie mógłby już "obniżać" napięcia "porównawczego" bo w przeciwnym razie ciągle próg zaświecenia lampki byłby niższy o te 1,5V?

    Dobrze to rozumiem?

    Dodano po 12 [minuty]:

    Dodaję rysunek dla lepszego wyjaśnienia jak to widzę

    Honda Goldwing 1500 1988 - jak utworzyć moduł do kontrolki ładowania?
  • Poziom 32  
    Źle rozumujesz. Układ ze schematu, który zamieściłem po modyfikacji polegającej na wstawieniu jednej LED działa tak, że LED nie świeci jak napięcie jest w przedziale 13,5V-15,5V i świeci jak jest poza tym przedziałem. LM393 to dwa komparatory w jednej obudowie, więc nie ma sensu robić na jednym skoro drugi jest dostępny. Układ na jednym komparatorze czy TL431 zasygnalizuje Ci tylko jeden przypadek, czyli spadek napięcia poniżej pewnego progu. A układ, który zaproponowałem sygnalizuje zarówno za niskie napięcie ładowania jak i za wysokie, praktycznie przy tej samej komplikacji układu.
  • Moderator Samochody
    Ale cudujecie. W Goldwingu wzbudzenie "IG" idzie bezpośrednio ze stacyjki. Prosty numer - wystarczy wpiąć w ten przewód szeregowo żaróweczkę bodaj 4W i Voila - dopóki alternator czerpie prąd z akumulatora, żarówka się świeci.
    Gdy altek się wzbudzi wystaczająco, żarówka gaśnie. Przetestowane w praktyce, właściciel motocykla do tej pory reklamacji nie zgłasza.
  • Poziom 8  
    robokop napisał:
    Ale cudujecie. W Goldwingu wzbudzenie "IG" idzie bezpośrednio ze stacyjki. Prosty numer - wystarczy wpiąć w ten przewód szeregowo żaróweczkę bodaj 4W i Voila - dopóki alternator czerpie prąd z akumulatora, żarówka się świeci.
    Gdy altek się wzbudzi wystaczająco, żarówka gaśnie. Przetestowane w praktyce, właściciel motocykla do tej pory reklamacji nie zgłasza.


    W początkowym poście dodałem schemat ładowania golda. Czy mógłbyś pokazać gdzie dokładnie i jak podłączyć taką kontrolkę? Czy żarówka koniecznie musi być 4W?

    Dodano po 2 [godziny] 50 [minuty]:

    Popraw mnie jeśli źle piszę: taka najprostsza kontrolka ładowania działa tak, że podłącza się plus i minus do żarówki (chyba jest ważne, jak duża jest ta żarówka). Po włączeniu zapłonu żarówka świeci ALE po zapaleniu silnika, kiedy zacznie być ładowanie na którymś kabelku robi się znak przeciwny (czyli do żarówki w obu przewodach zaczyna dochodzić taki sam znak) i żaróweczka nie świeci.
    Zaznaczyłem na schemacie ładowania zaznaczyłem skąd wziąłbym plus żeby działał po przekręceniu kluczyka. tylko to będzie plus stały, więc gdzieś jeszcze trzeba by było znaleźć przewód, który po przekręceniu kluczyka da masę, a po uruchomieniu silnika zrobi się tam plus.
    Albo:
    podłączyć kontrolkę do masy na stałe. I znaleźć przewód, w którym po przekręceniu kluczyka będzie plus a po uruchomieniu silnika (ładowania) zrobi się tam minus.

    ???

    Honda Goldwing 1500 1988 - jak utworzyć moduł do kontrolki ładowania?
  • Poziom 8  
    Czy ktoś mógłby pokazać na rysunku, jak podłączyć tą kontrolkę według pomysłu kolegi robokopa?
  • Poziom 8  
    Tak to jest rozwiązanie.
    ALE
    Mam też na uwadze estetykę. Zamontowanie takiego wskaźnika "gdzieś" nie wchodzi w grę. Poniżej zdjęcie z forum goldasa z montażu takiego wskaźnika w miejscu gdzie ja zamontuje kontrolką według pomysłu robokopa (to jest chyba miejsce fabrycznie przygotowane pod kontrolkę).
    Honda Goldwing 1500 1988 - jak utworzyć moduł do kontrolki ładowania?

    Niby fajnie ale po przyjrzeniu się bliżej widać, że potrzeba było "rzeźbić" a tego się wystrzegam.
    Honda Goldwing 1500 1988 - jak utworzyć moduł do kontrolki ładowania?

    Zrobię kontrolkę według pomysłu robokopa i będzie dobrze. Jak alternator przestanie ładować po prostu kontrolka się zaświeci. Może jeszcze dodatkowo zamontuję sobie woltomierz pod boczkiem przy akumulatorze - żeby po zaświeceniu się kontrolki moc sprawdzić ile mam jeszcze prądu.

    Muszę rozejrzeć się na szrocie za taką ładna gumową oprawką z żarówką 5W (bo 4W nie ma-przynajmniej na alle) i do dzieła.
    Postaram się wrzucić kilka zdjęć dla potomnych, zwłaszcza z wyjęcia alternatora i lokalizacji kabla IG i jak to wygląda po zakończeniu operacji. Także tematu nie zamykam jeszcze.
    A jak by co inne pomysły mile widziane.
    Pozdrawiam
  • Poziom 32  
    I dobrze, że nie pchasz się w woltomierz. Takie rozwiązanie rozprasza kierowcę, a skupienie jest szczególnie potrzebne w motocyklu. Generalnie w każdym pojeździe jest zasada, że jak jest wszystko ok, to nic nie ma się świecić. Dopiero jak jest awaria ma się zaświecić odpowiednia kontrolka.
  • Poziom 8  
    Kontrolka ładowania zrobiona. Pomysł robokopa genialny w swojej prostocie. Ostatecznie zamiast czerwonej lampki 5W zamontowałem lampkę LED chyba 1,2W. Ogólnie wygląda to tak, jakby fabryka zrobiła. Niestety nie miałem pod ręką telefonu żeby zrobić zdjęcie wyjętego alternatora ale wytłumaczę to na zdjęciu znalezionym w necie.
    Honda Goldwing 1500 1988 - jak utworzyć moduł do kontrolki ładowania?

    Generalnie chodzi dokładnie o tą wtyczkę i wsuwkę z podwójnym kablem - to jest złącze IG. Ja wypiąłem wsuwkę z plastiku i wsunąłem tam nową z pojedynczym kablem (i poprowadziłem to do licznika). Wsuwkę z dwoma kablami nieco przyciąłem i zlutowałem z przewodem, który poszedł w peszlu razem z drugim kablem. Przy liczniku zlutowałem z kabelkami z gumowej wtyczki i gotowe.

    Żarówka LED daje mocne czerwone światło, zazwyczaj gaśnie zaraz po zapaleniu (jak nie - trzeba dać trochę gazu na chwilę).

    Później dodam jeszcze foto jak to wygląda w liczniku.

    Dzięki za pomoc i zainteresowanie tematem.
    Ukłony dla robokopa.
  • Moderator Samochody
    Nie wiem czemu fabrycznie zrezygnowano z kontrolki, pomimo że wolne miejsce na nią jest. Zmora posiadaczy "Goldasów" - nigdy nie wiadomo kiedy zgaśnie.
  • Poziom 8  
    Załączam dla potomnych zdjęcia z już zamontowaną kontrolką. Tak jak mówi robokop - miejsce w liczniku na kontrolkę jest. Całośc wygląda praktycznie jak by była zrobiona fabrycznie. Żadnego cięcia, klejenia przy liczniku. Światło kontrolki (oby nigdy nie zaświeciło się w drodze he he) nie zakłóca kontrolki tempomatu. Zresztą zobaczcie sami. Jeszcze raz dzięki. Honda Goldwing 1500 1988 - jak utworzyć moduł do kontrolki ładowania? Honda Goldwing 1500 1988 - jak utworzyć moduł do kontrolki ładowania? Honda Goldwing 1500 1988 - jak utworzyć moduł do kontrolki ładowania?