Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ducato II 2001 - Wskaźnik poziomu paliwa - rezerwa na połowie zbiornika

03 Mar 2019 19:19 492 7
  • Specjalista - Instalacje Elektryczne
    Witam.

    Koledzy, potrzebuję pomocy.
    1. Ducato 2.8D, 2001r, wskaźnik paliwa stracił swoją bezwładność, na dziurach się buja tak, jak paliwo w baku.
    2. Po zatankowaniu do pełna wskazówka leci do góry i się buja aż się ustabilizuje na wskazaniu pełnego zbiornika.
    3. Lampka rezerwy jakiś czas temu zaczęła zapalać się coraz wyżej, teraz zapala się pół kreski poniżej połowy.
    4. Poniżej połowy źle pokazuje stan zbiornika. Przy zapalonej lampce rezerwy pokazuje cały czas 1,5 kreski poniżej połowy.

    Sprawdziłem kostkę stabilizatora elektronicznego, wymieniłem elektrolity w stabilizatorze, tranzystory są OK [na wszelki wypadek jedzie komplet zamienników z TME], wyczyściłem kostkę, sprawdziłem czujnik w zbiorniku i brakło mi pomysłów.

    Jak na razie nie tykałem tylko wskaźnika, bo lampka działa a wskaźnik coś tam pokazuje.

    Wszelakie sugestie mile widziane.

    Pozdrawiam.
    Michał.
  • Poziom 25  
    Miwhoo napisał:
    ...
    1. Ducato 2.8D, 2001r, wskaźnik paliwa stracił swoją bezwładność, na dziurach się buja tak, jak paliwo w baku.
    2. Po zatankowaniu do pełna wskazówka leci do góry i się buja aż się ustabilizuje na wskazaniu pełnego zbiornika.
    3. Lampka rezerwy jakiś czas temu zaczęła zapalać się coraz wyżej, teraz zapala się pół kreski poniżej połowy.
    ... sprawdziłem czujnik w zbiorniku ...

    Sprawdzałeś omomierzem (po wyjęciu pompy ze zbiornika) i przemieszczając pływak - jak zachowuje się ustój w całym zakresie pomiarowym? Nie wkładając do zbiornika, podłącz do instalacji i zmierz napięcia w całym zakresie pracy pływaka.
    Po rozebraniu obudowy, przeczyść/przemyj styki potencjometru czujnika (zwróć uwagę czy nie są już wytarte), i dognij styki ramienia czujnika do pola pomiarowego po którym się przemieszcza. Czujnik ma swoją bezwładność, ale nie aż taką aby zmieniał swoje wskazania podczas jazdy po dziurach, czy też podczas tankowania.
  • Specjalista - Instalacje Elektryczne
    Chodzi mi o taki efekt:

  • Poziom 25  
    Miwhoo napisał:

    Sprawdziłem kostkę stabilizatora elektronicznego, wymieniłem elektrolity w stabilizatorze, tranzystory są OK [na wszelki wypadek jedzie komplet zamienników z TME], wyczyściłem kostkę, sprawdziłem czujnik w zbiorniku i brakło mi pomysłów.

    Nie znam dokładnie schematu, ale w układzie powinien być jakiś kondensator wytłumiający drgania ustroju pomiarowego (włączony równolegle do układu pomiarowego).
  • Poziom 36  
    Sprawdź czy zbiornik nie wygląda tak jak ten Ducato II 2001 - Wskaźnik poziomu paliwa - rezerwa na połowie zbiornika
  • Specjalista - Instalacje Elektryczne
    Zbiornik jest OK, bo jeszcze w zeszłym roku wskaźnik działał normalnie. Przez ostatnie kilka miesięcy postąpił jakaś degradacja i zglupial, zaczął się bujac jak na filmie, gdzie wcześniej powoli dobijał do pełna jak ten od temperatury.
    Do tego to, co mnie dzwi najbardziej, wskaźnik się przeskalował i rezerwa zapala się lekko poniżej połowy, potem długo nic i jak już drgnie na dół, to znaczy, że lecę na oparach.

    W piątek dotarła paczka z zamiennikai. Przelutuję tranzystory i dam znać, co wyszło, bo strasznie mnie denerwuje ten wskaźnik, lata jak w starym maluchu...

    Dodano po 7 [godziny] 47 [minuty]:

    Update.

    Tranzystory wymienione:
    2x BC32740
    2x BC33740
    1x BS170

    Diody na płytce sprawdzone, kondensatory elektrolityczne wymienione tydzień temu.


    Sytuacja bez zmian, wskazówka lata, jak na filmiku. 😒
  • Poziom 25  
    Pozostaje wymiana czujnika poziomu paliwa (ewent. spróbuj podmienić z kimś).
    Duża bezwładność wskazań wynika prawdopodobnie z mechanicznego wyrobienia tulejki w której pracuje ramię pływaka. Zmiana świecenia rezerwy może być spowodowana zmianą parametrów termistora który zanurzony jest w paliwie (zmianą jego czułości w czasie). Z zasady jego pracy wynika, że ma wysoką rezystancję gdy schładzany jest paliwem (kontrolka nie świeci się), niską - po wynurzeniu się (rozgrzanie prądem płynącym przez niego), co powoduje zaświecenie się kontrolki. Inna ewentualność to przemieszczenie się termistora w czujniku.