Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Moskwicz renowacja, przebudowa na EV

reaven22 04 Mar 2019 22:42 9660 26
  • Moskwicz renowacja, przebudowa na EV

    Chyba każdy z mojego dziecięcego podwórka marzył o podobnym moskwiczu. Koledzy ślinili się na widok, a samo dotknięcie wywoływało niemal ekstazę . Marzyłem też i ja. Wtedy się nie udało... ale kiedy pojawił się mój Junior nie mogłem sobie odmówić realizacji marzenia :)

    Założenia projektu:
    - gumowe pompowane koła
    - napęd elektryczny,
    - przeniesienie napędu możliwie bezgłośne, czyli pasek zębaty
    - wyposażenie jak w prawdziwym aucie (światła, kierunkowskazy, klakson)


    Bazę znalazłem na popularnym serwisie aukcyjnym za kwotę chyba 300pln.

    Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV

    Koła pochodzą od wózka towarowego. Po wstępnej przymiarce wybraliśmy z Juniorem oponę o nieco terenowym profilu.

    Moskwicz renowacja, przebudowa na EV

    Karoseria po wstępnych oględzinach została oddana do piaskowania i malowania podkładem antykorozyjnym.
    Po ogarnięciu "blacharki" przerobiłem i wzmocniłem przednie zawieszenie, układ kierowniczy oraz tylną oś.
    Napęd to 2 silniki od hulajnogi elektrycznej o mocy 150W/24V, duże koła zębate oraz paski pochodzą od robota kuchennego "Kasia MPM", kupione w serwisie MPM za kilka PLN.
    Drążki kierownicze i końcówki to przeguby cięgna gazu od ciężarówki typu STAR.

    Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV

    Przygotowanie pod lakier oraz lakierowanie.
    Kolor wybrał Junior :)

    Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV

    Po lakierze i polerce przyszedł czas na końcowy montaż oraz dopracowanie detali. Bardzo ważny udział w całości prac miał Junior. Pieczołowicie skręcał wszystkie śrubki i sprawdzał czy wszystko trzyma się jak należy.





    Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV

    Montaż pedału gazu, elektryki,
    Pedał gazu to włącznik od wkrętarki akumulatorowej. Patent sprawdzony jeździ już w 2 pojazdach. Oprócz gazu załatwia temat hamowania zwierając przewody od silnika.
    Moskwicz renowacja, przebudowa na EV

    Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV

    Montaż akumulatorów. 4szt 7Ah w połączeniu szeregowo-równoległym. Mocowanie akumulatorów to kaseta z jakiegoś UPS-a.

    Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV


    Czas na pierwsze przymiarki.

    Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV

    W celu uzyskania pozwolenia na użytkowanie pojazdu udaliśmy się do lokalnej instytucji kontroli zabawek "Mama S.A."




    Po wnikliwych testach pojazd wzorowo przeszedł przegląd i mógł zostać przekazany głównemu użytkownikowi.






    Rok po odbudowie :) nadal działa, i nadal bawi.
    Moskwicz renowacja, przebudowa na EV Moskwicz renowacja, przebudowa na EV
    Moskwicz renowacja, przebudowa na EV





    Na koniec szacunkowy koszt budowy. Szacunkowy bo podobno marzenia są bezcenne i wolałem nie denerwować się robiąc rozpiskę wydatków :)
    Materiały które musiałem kupić szacuje na około 1 tys. pln. Czas pracy 50-70 rh rozciągnięte w dłuższym okresie.
    Wrażenia i radocha po wykonaniu projektu ? Bezcenna :)

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    reaven22
    Level 30  
    Offline 
    reaven22 wrote 1403 posts with rating 1265, helped 94 times. Live in city Milanówek. Been with us since 2003 year.
  • #5
    ^ToM^
    Level 41  
    Myślę, że obaj jesteście Mistrzami. Mam nadzieję, że syn przerośnie kiedyś ojca - nie gniewaj się za ten komentarz:) W każdym razie na pewno zostanie wielkim konstruktorem!
    Co do pojazdu, to świetny sposób na odrestaurowanie rzęcha. Dobra robota!

    Sprawdź ile wyciąga fura. Wiadomo - im więcej, tym lepiej. Jednak w przypadku dzieciaka zrobiłbym limiter. Gdyby przy dużej prędkości gwałtownie skręcił kierownicą, na podłożu o dużej przyczepności, to z pewnością dachowanie wchodziłoby w rachubę. Moim zdaniem prędkość 10 km/h to jest max aby była to bezpieczna zabawka. Silnik o mocy 300 W łącznie takie pudełko potrafi zapewne rozpędzić do znaczniej większej prędkości. No chyba, że o tym co napisałem już sam pomyślałeś :)

    PS: Mój kilkuletni syn po obejrzeniu, pyta czy jak Gosia jedzie, to czy ośki się nie uginają :)))
  • #6
    dprzyb
    Level 22  
    Rewelacyjny pomysł i wykon! Gratuluję :spoko:
    Jednak patrząc na filmik podzielam obawy kolegów. Autko rozwija sporą prędkość (takie przynajmniej mam wrażenie) a środek ciężkości jest dość wysoko. Do tego małe kółka. Wystarczy większa dziura w asfalcie i może być problem...
    Mój Junior ma niecałe 1,5 roku ale mam nadzieję, że jak podrośnie to wystarczy mi zdolności i samozapału aby zrobić mu coś podobnego :)
  • #7
    palmus
    Level 34  
    Gratulacje! Jak bym ważył z 75 kg mniej, sam bym pojeździł...
  • #9
    SylwekK
    Level 32  
    Super robota! Faktycznie jak ktoś wspomniał - chłopak trochę jakby za duży do samochodzika, ale radocha z jazdy też duża :)
    I ja próbuje spełniać swoje dziecinne marzenia - od dwóch lat stoi rozgrzebany projekt samochodzika z silnikiem 800W 36V i nie mam go kiedy skończyć, a tak nie wiele zostało żeby jeździć :(
  • #10
    vodiczka
    Level 43  
    Krzysztof Kamienski wrote:
    uważam, ze ten samochodzik jest zwyczajnie za mały jak na wzrost Twego synka.
    reaven22 wrote:
    Czas pracy 50-70rh rozciągnięte w dłuższym okresie

    Może okres na który autor rozciągnął prace, był tak długi że junior urósł nadmiernie ;)
    Auto wspaniałe, będzie w sam raz dla następnego potomka a kiedyś może trafi w zaprzyjaźnione ręce, podobnie jak w PRL przekazywaliśmy sanki i rowery z których się wyrosło.
  • #11
    terminux
    Level 23  
    A na ostatnim zdjęciu, to siostra Franka, czy Junior wyrwał coś na nową furę ;).
    Oczywiście żart.
    Ja też marzyłem o samochodziku na pedały, ale jak już mogłem mieć takie autko to byłem za duży :(. A tutaj fura jak się patrzy - rośnie nowy Kubica :)
  • #12
    krisRaba
    Level 31  
    Chwyt trochę jak z Onetu, patrzysz zdjęcie, czytasz tytuł, wchodzisz, a to o czymś innym :-P

    Konstrukcja ciekawa. Mi bardzo się podoba "kombinowanie", tu silniki z hulajnogi, spust wkrętarki, zębatki z robota kuchennego.. Gratutuję pomysłowości i umiejętności złożenia tego w całość. Końcowy efekt względem stanu pierwotnego - bomba :-)
  • #14
    kaporwojtas
    Level 10  
    Marzenie mojego (pewnie bie tylko mojego) dzieciństwa. Gratuluję, projekt fantastyczny!
  • #15
    reaven22
    Level 30  
    Dzięki za pozytywny oddźwięk, tak myślałem, że paru osobom rzuci się banan na twarz widząc pedalaka. :)

    rs6000 wrote:
    Jak rozwiązałeś zmianę biegunowości ?


    Przełącznik hebelkowy podwójny.

    Moskwicz renowacja, przebudowa na EV

    ^ToM^ wrote:
    Mam nadzieję, że syn przerośnie kiedyś ojca - nie gniewaj się za ten komentarz:


    Ja się nie gniewam, ja mam taką nadzieje :)

    ^ToM^ wrote:
    Sprawdź ile wyciąga fura. Wiadomo - im więcej, tym lepiej. Jednak w przypadku dzieciaka zrobiłbym limiter. Gdyby przy dużej prędkości gwałtownie skręcił kierownicą, na podłożu o dużej przyczepności, to z pewnością dachowanie wchodziłoby w rachubę.


    Przez rok nie udało się dachować wiec jestem o to spokojny :) limiter był w planach ale Junior bez problemu ogarnia furę i wie kiedy może jechać szybciej a kiedy nie.

    ^ToM^ wrote:
    PS: Mój kilkuletni syn po obejrzeniu, pyta czy jak Gosia jedzie, to czy ośki się nie uginają :)))


    Nie ma takiej opcji :) wszystko liczone na moje 90kg, ja też jeżdżę moskwiczem :)

    SylwekK wrote:
    I ja próbuje spełniać swoje dziecinne marzenia - od dwóch lat stoi rozgrzebany projekt samochodzika z silnikiem 800W 36V i nie mam go kiedy skończyć, a tak nie wiele zostało żeby jeździć :(

    Działaj Kolego, i daj znać o efektach. Też tak mam że im bliżej końca tym trudniej... A najgorzej odłożyć projekt na półkę... Obecnie właśnie kończę kolejne wcześniej zaczęte projekty i z każdym kolejnym przychodzą coraz większe chęci na coś nowego :) Tyle że teraz jak zaczynam to lecę do końca !!

    terminux wrote:
    A na ostatnim zdjęciu, to siostra Franka, czy Junior wyrwał coś na nową furę ;).

    To nie siostra :p

    vodiczka wrote:
    Może okres na który autor rozciągnął prace, był tak długi że junior urósł nadmiernie ;)

    Odrobina prawdy w tym jest :)
  • #16
    Szewc Amarantowy
    Level 16  
    Ja mam dwa pytania odnośnie hamulców. Jak skuteczność hamowania silnikami?
    Myślałeś może o jakiejś rekuperacji energii? Zamiast zwierać, podłączyć jakiś BMS, zrobić coś na podobę ładowania jak w samochodach elektrycznych prawdziwych? Już jako wyzwanie bardziej, niż z faktycznej potrzebt.
  • #17
    szeryf3
    Level 27  
    Myślałem, że chcesz postawić na nogi zabytek w skali 1:1 a tu miłe zaskoczenie.
    Fajnie Tobie wyszło.
    Nie jeden z nas by chciał taką limuzynę podarować swojemu wnukowi, synowi.
  • #19
    reaven22
    Level 30  
    Szewc Amarantowy wrote:
    Ja mam dwa pytania odnośnie hamulców. Jak skuteczność hamowania silnikami?
    Myślałeś może o jakiejś rekuperacji energii? Zamiast zwierać, podłączyć jakiś BMS, zrobić coś na podobę ładowania jak w samochodach elektrycznych prawdziwych? Już jako wyzwanie bardziej, niż z faktycznej potrzebt.


    Hamulce dają radę, koła nie zablokują ale spowalniają bardzo sprawnie. Przy prędkościach jakie pojazd osiąga jest to wystarczające rozwiązanie.

    Co do odzysku energii, to niewiele by się tego odzyskało. Pojazd na takich szerokich oponach w terenie poza asfaltem bardzo szybko wytraca prędkość. Są spore opory toczenia. A na asfalt rzadko kiedy zaglądamy.
    Pojemność obecnych akumulatorów jest na razie wystarczająca i chyba nie zdarzyło się aby się w ciągu dnia rozładował. A Junior jest nauczony, że na koniec dnia odstawia pojazd pod wiatę i podpina ładowanie.

    PPK wrote:
    :) :) Widzę, że psiak nieco zdezorientowany... ?

    To nowy mieszkaniec naszego kwadratu, ogólnie jest jeszcze zdezorientowany :)
  • #20
    Komandor_Ikari
    Level 9  
    Pokłony i szacunek. Kit z kwasją napędu. Kopara mi spadła jak zobaczyłem układ kierowniczy. Bardziej mechanikiem jestem, niż elektronikiem. Prosto, mocno i da się reg. Sam chciałbym mieć takiego Tatę...
  • #21
    DJCheester
    Level 24  
    Witam

    Fajny projekt - podziwiam dopracowanie mechaniczne całości.

    Ja w tamtym roku robiłem swojej córce też pojazd elektryczny ale nie jest tak ładny jak Twój

    Całe nadwozie robiłem sam z tego co miałem lub dokupiłem

    Silnik 500W 24V zasilanie - trochę kanciak ale frajda córki była - co prawda rok po tym muszę powiedziec ze już zostało odstawione w kąt ale synek niedługo będzie mógł wsiąśc i jeździc

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3537798.html

    Można zobaczy temat na linku powyżej.

    Mam pytanie ile pobiera Ci ten samochód maksymalnie prądu z akumulatora (same silniki) bez świateł i innych odbiorników - podczas jazdy ??

    Do jakiej prędkości jeździ to autko ??

    Jaka jest masa całości ??

    Jakie są wymiary długośc i szerokośc autka ??

    Jak dokładnie zrealizowałeś hamulec czy bezpośrednio za pomocą jakiegoś przekaźnika zwierasz bieguny silników ??

    Może jakiś schemat zapodasz elektryczy całego układu połączeń coś tak jak ja u siebie w temacie ??

    Ja jak zwierałem silnik u siebie to szarpał i za szybko wytracał obroty - poza tym nie wiem czy chwilowy taki spory prąd w dłużyszym użytkowaniu nie skróci żywotności komutatora silników.

    Ja finlanie zwieram przez opornik 2.2 ohm 25W (duży drutowy) tracona moc co prawda jest dużo większa niż 25W ale to trwa chwilkę więc drut nawet się nie zdąży rozgrzac.

    Teraz na lato planuję zrobic hamowanie na mosfecie coś takiego jak to mniej więcej

    Moskwicz renowacja, przebudowa na EV

    Potencjometr pod pedał hamulca. Nie wiem czy to zda egzamin ale będę kombinował.

    Pozdrawiam i jeszcze raz fajny projekt - czasochłonny i nie uwierzę w czas pracy nad projektem - na pewno był dłuższy - u mnie zajęło to więcej czasu oczywiście nie liczę tylko czasu poświęconego w garażu a też czas przygotowywania wszystkiego w głowie, na papierze.

    Koszty mojego były mniejsze niż u Ciebie ale to za sprawą podwozia - dostałem je prawie za darmo z napędem oraz sam wykonywałem obudowę.

    Pozdrawiam ....
  • #23
    DJCheester
    Level 24  
    Co masz na myśli mówiąc że nie zda - czy podłączenie mosfeta czy to że potencjometr nie zda egzaminu mechanicznie ??

    Ja mam na myśli takie sprzęgnięcie potencjometru jak w moim pojeździe

    https://obrazki.elektroda.pl/9898504200_1546808829.jpg

    Obecnie jest tam potencjometr od pedału gazu i działa bez problemu sprzęgnięty mechanicznie z pedałem za pomocą łańcuszków i sprężynek - na początku miałem obawy czy aby nie będą sprężynki i łańcuszki spadywac podczas jazdy ale ani razu taka sytuacja nie miała miejssca.

    Pozdrawiam ...
  • #24
    thereminator
    Conditionally unlocked
    Z tego co widzę chodziło raczej o bzdurny schemat...
  • #25
    kortyleski
    Level 43  
    Centrum sterowania ziemią już się frankowi znudziło? Super projekt i dziękuję za inspirację. Mój dorasta do F1. Ale jeszcze z pół roku. Gratulacje
  • #26
    SebMarszal
    Level 13  
    Witam.
    Projekt SUPER, fajnie że ludziskom się chce i mają czas na takie projekty !!!
    Jedna uwaga - sterowanie tak MOSFETA jest średnio dobre. Najlepiej by było użyć PWMa ze zmiennym wypełnieniem.
    Pozdrawiam.