Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Maluch "elegant" nie odpala

elektronikq 24 Mar 2019 15:41 1776 59
  • #31
    elektronikq
    Level 24  
    Napięcie jest równe napięcie aku. 4-6. Żarówki tam nie podlacze i sprawdze tylko H4 chyba nie będę miał. Właśnie sie zastanawiałem nad stykami. Bo napięcie jest a żarówka nie świeci. Jak podłączę żarówkę pod zasilanie cewki to ona powinna migac? Nanoplex gdy dostaje impuls z czujnika podaje mase na zasilanie cewki i sie indykuje strzał w cewki na świece?

    Dodano po 1 [minuty]:

    12V po stacyjce na cewkę jest bo względem masy żarówka swieci. Natomiast jak podłączę do zasilania cewki żarówkę to żarówka nie świeci. Moze to ten modul pod cewka?
    Rozrusznik kreci żwawo, nie ma problemów z kręceniem. W podszybiu w bagażniku?
    A może problem jest z jakims bezpiecznikiem serwisowym. Dziwne bo elegant nie ma szyby podgrzewanej a tam jest bezpiecznik od podgrzewania szyb, oczywiście go nie wsadzalem.

    Ten czujnik podciśnienia powinien byc zwarty? Jesli przewody sa ok i nie ma sterowania na cewce to może wina nanoplexa?
  • Helpful post
    #32
    Pedros050
    Level 43  
    Masz na podmianę moduł zapłonu może być z fiata 700 pasuje i już będziesz pewny jeśli czujnik prędkości obrotowej wału jest sprawny?
  • #33
    elektronikq
    Level 24  
    Przypuszczam że albo moduł bo napięcie na cewke miernik pokazuje 12V ale żarówka nie świeci albo coś z przewodami. Wezmę posprawdzam i dam znać.
    Jak coś moduł będę miał w weekend.
  • #34
    Hektar Zahler
    Level 34  
    Kolego nie teoteryzuj tylko sprawdź zasilanie modułu jak Ci radzono DOKŁADNIE. Pomierzyłeś cewkę na wszystkie sposoby i nic, bo słuchasz teorii o miernikach. Tymczasem za jednym zamachem, robiąć użytek z tej H4, tzn. jak wepniesz ją między 6-7 modułu, to iskra ma być. Natomiast modułu samego w sobie możesz być prawie pewien, że jest okej.
  • #36
    anchilos
    Level 37  
    Grzegorz_madera wrote:

    elektronikq napisał:
    tylko H4 chyba nie będę miał
    H7, H1 itd. porównywalnej mocy. 50 - 60W.
  • #37
    elektronikq
    Level 24  
    6-7? 6 to masa a 7 to impulsy względem masy więc jak ma się zapalić żarówka?
    Idę wepnę między 4 i 6 i napisze co i jak.
  • #39
    elektronikq
    Level 24  
    4-6 żarówka świeci jasno i napięcie ok 11,9V
    dalej mamy, że jak podłącze pod zasilanie cewki żarówkę z woltomierzem to żarówka nie świeci i 0V ale jak złączam przewody w złączce to często pyka ta dysza w gaźniku. Jak podłącze sam woltomierz to 12,5V. Omomierzem sprawdziłem ciągłość z kostki nanoplexa przewodu pin7 do zasilania kostki cewki. przewodność jest 0,1Ω.
    Przewód z kostki od cewki po stacyjce jest ok. Podłączyłem do niego żarówkę i drugi koniec żarówki do masy i żarówa świeci.


    A jeśli chodzi o iskrę to rozumiem. Odepnę ten moduł i sprawdzę te 6-7 ale do tego to nie potrzebna jest żarówka.
    Ale zrobię z żarówką ale to jutro bo już dzisiaj ciemno.

    Odpiąłem i wyjąłem nanoplex, jutro wezmę troszkę oczyszczę jego styki jakimś spray do elektroniki.

    Wydaje mi się to nanoplex padł...
  • #41
    Hektar Zahler
    Level 34  
    Tam sprawdzenie całego aparatu zajmuje co najwyżej piętnaście minut. Sprawdzenie czy cewka daje iskrę powinno zająć nie więcej jak pięć minut. Modułu w maluchu można być pewny jak hostii na wysokości, miernik jest całkowicie zbędny, a złącza modułu są bardzo bobrze zabezpieczone. Wystarczy do tego żarówka H4 i odrobina wiedzy. Godziwy zarobek typowego elektryka, który nie weźmie za to milion dolarów, a zdiagnozuje usterkę z korzyścią dla obu stron. Tymczasem już drugi tydzień uczymy się, że z tych pomiarów dalej nic nie wynika.
  • #42
    andrzej20001
    Level 43  
    Hehe klasyka usterki przełamany przewód czujnika na 90%. Ale i tak kolega nie naprawi. Tak sądzę po postach. Szkoda malucha.
  • #43
    Hektar Zahler
    Level 34  
    Albo trudny do okiełznania przez amatora odstęp od koła, bo są różnice w czujnikach.
  • #45
    elektronikq
    Level 24  
    Podłączyłem żarówkę do 6-7 żarówkę, wtedy już przygotowaną świecę dotknąłem do obudowy silnika i puściłem przewód z 7 i lampa zgasła a iskry nie zauważyłem.
    Potem wziąłem pin 7 zwierałem do masy amperomierzem. Prąd ok 11A ale też iskry nie zauważyłem.

    Spróbuję jutro zrobić bardzo dobrą masę do świecy. Chociaż była dotykana do elementu gdzie był wyczyszczony metal i bardzo mocno. Co do luzu sprawdzałem. Podłączyłem miernik do wtyczki czujnika i kręciłem kołem i sprawdzałem odczyt na mierniku czy się zmienia. Odległość mieści się w granicy 0,4-1mm.


    To skoro moduł jest ok to proszę powiedzcie mi dlaczego na wtyczce do podłączenia cewki jak podłącze żarówkę to mam 0V, żarówka nie świeci. Na włączonym zapłonie i podczas kręcenia.
    Co to za element pod cewką zapłonową gdzie jest podłączone kilka przewodów na schemacie wrzuconym w tym temacie nie ma tego modułu?
  • #47
    elektronikq
    Level 24  
    Tylko jedną świecę. Raz na jednym przewodzie a później na drugim.
    Raczej EL.
  • #49
    elektronikq
    Level 24  
    Rozumiem zrobię tak jak Pan napisał. Obwód sie nie zamknie na jednej świecy i nie bedzie iskry ale wtopa.

    A czemu na kostce zasilania cewki żarówka nie świeci?
  • Helpful post
    #50
    Wawrzyniec
    Level 37  
    elektronikq wrote:
    Raz odpala się jedna świeca a raz druga?
    Nie, obydwie naraz. Te wyprowadzenia na świece to są obydwa końce uzwojenia cewki.
  • #51
    tzok
    Moderator of Cars
    Abstrahując od sprawności układu zapłonowego, to jeśli paliwo w zbiorniku ma 10 lat, to raczej ciężko żeby nawet całkowicie sprawny silnik na nim odpalił.
  • #52
    elektronikq
    Level 24  
    Dziękuję rozmówcom za poświęcony czas i pomoc.
    Paliwo wymienione już dawno. Czy ktoś mógłby odpowiedzieć na 2 pytania:

    1. Dlaczego przy włączonym zapłonie lub jak kręce na wtyczce zasilającej cewkę jak podłącze miernik to mam 12V jak podłącze żarówkę to napięcie spada 0V i żarówka się nie świeci.

    2. Co to jest za moduł pod cewką zapłonową?
  • Helpful post
    #53
    tzok
    Moderator of Cars
    ad. 1. Gdzie konkretnie podłączasz ten miernik/żarówkę? Jedną z ważniejszych zalet zapłonu elektronicznego jest to, że nie pozostawia zasilania na cewce gdy silnik nie pracuje. Dioda LED z rezystorem 1k wpięta w miejsce uzwojenia pierwotnego cewki powinna migać podczas kręcenia rozrusznikiem.
    ad. 2. To niebieskie to Nanoplex, czyli moduł zapłonowy, a to czarne to moduł sterujący zaworem odcinającym paliwo do gaźnika (moduł "hamowania silnikiem").
  • #54
    elektronikq
    Level 24  
    Żarówkę podłączam do wtyczki która podłącza cewkę. Odłączam cewkę i podłączam żarówkę. Ok jutro zobaczę diodę LED.

    Ten moduł obok cewki steruje tą dyszą w gaźniku?
  • Helpful post
    #55
    tzok
    Moderator of Cars
    Tak, ale to nie jest dysza tylko elektrozawór odcinający dopływ paliwa do dyszy w gaźniku.
  • #56
    elektronikq
    Level 24  
    Zrobiłem test z diodą LED dioda LED świeci się na zapłonie ale nie miga tylko przygasa przy kręceniu silnikiem co jest zrozumiałe. Chyba że miga tak szybko że nie widzę tego.

    Wyciągnałem 2 świecie gwinty skreciłem przewodem miedzianym i do masy a dwie świece i do przewodów WN. Przewód 7 zwierałem do masy amperomierzem. Prąd rzędu 11-12A. Gdy rozwieram amperomierz iskry brak. Mierzyłem przewody WN omomierzem. Raz mają 1-2kΩ Raz mają nieskonczoność na zakresie 2MΩ. Więc dzisiaj kupię przewody i sprawdzę nowe przewody.

    Prawdopodobnie uda mi się załatwić używany moduł i cewkę więc wrazie co będzie na podmianę na razie spróbuje przewody WN.
  • #57
    tzok
    Moderator of Cars
    elektronikq wrote:
    Zrobiłem test z diodą LED dioda LED świeci się na zapłonie ale nie miga tylko przygasa przy kręceniu silnikiem co jest zrozumiałe. Chyba że miga tak szybko że nie widzę tego.
    Jeśli włączona jest zamiast cewki i się świeci to nie jest dobrze. Jak silnik stoi to nie powinno być masy na cewce.
  • #58
    elektronikq
    Level 24  
    Kupiłem przewody bo stare jeden ma ok 3kΩ teraz a drugi nieskonczoność na 20MΩ. Myślę, że jakąś oporność te przewody mają. Może jutro zdobędę nanoplex więc zrobię próbę. Zmienię przewody ponieważ cewka ma oporność po 1 i po 2 stronie ale na świecach nie widać iskry.

    Sprawdziłem mam 126 elx. Po prostu x było odłamane ale w dokumentach jest elx.

    Dlaczego to jest dziwne? Może coś z instalacją że uszkodziła nanoplex.

    Wiem, że jak jak podaję na pin 7 to pyka elektrozawór od dyszy.
  • #59
    elektronikq
    Level 24  
    Podmieniłem moduł i maluszek załapał. Przewody na którym jednym jest ok 3kΩ a na drugim ∞Ω działają. Więc wygląda na to że przewody mogą mieć bardzo dużą oporność i wytworzy się iskra.

    Jak ktoś będzie sprawdzał cewkę na krótko to zwieranie do masy lepiej wykonać przez przełącznik ponieważ jak przewodami zwierałem ręcznie to iskra raz była raz nie. Bardzo często iskra była na uzw. pierwotnym.

    Maluch pali tylko nie ma siły wejść w obroty tak jakby działał na jeden cylinder. Wymienię świecę. Co jeszcze można zrobić?

    Do tzok: sprawny moduł gdy silnik nie pracuje a podłączyłem do zasilania cewki diodę LED na włączonym zapłonie to dioda się świeciła a moduł jest sprawny.
  • #60
    elektronikq
    Level 24  
    Wymieniony nanoplex.