Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmiana oleju VB 1.6 75kW - Wymiana z 15w-40 mineralnego na 10w-40 półsyntetyk

05 Mar 2019 18:04 258 19
  • Poziom 6  
    Witam, ostatnio zakupiłem samochód pech chciał że handlarz który mi go sprzedawał wymienił olej z 10w-40 (plakietka na silniku z wymiany na 200 000km) na 15w-40 (obecnie 250 000) wymiana w granicach 240 000km. Czy jest sens wracać na tamten? Auto ma spalanie aktualnie w granicach 10-12l/100km, (przy jeździe ekonomicznej) więc chciałem zapytać czy ma to związek z olejem? Czy zmiana w jakimś stopniu sprawi że silnikowi będzie "lżej"? No i oczywiście czy jest to bezpieczne w rozumieniu uszczelek itp?
  • Poziom 6  
    Płukanka czy zwykła wymiana?
  • Poziom 6  
    Nie mniej jednak w kwestii spalania nie będzie zmiany?
  • Poziom 19  
    Jak będzie to pół litra może litr. Olej cudów w spalaniu raczej nie zrobi.
    Zresztą mały silnik w dosyć sporym samochodzie to nigdy nie jest dobre dla spalania.
    Możesz zobaczyć czy nie ma jakichś błędów,sondy, katalizator jak jest czy nie przytkany itp.
  • Poziom 39  
    Whoami_Penguin napisał:
    (plakietka na silniku z wymiany na 200 000km) na 15w-40 (obecnie 250 000) wymiana w granicach 240 000km

    Czy ja dobrze czytam? Chyba jednak nie i chodzi o to że ostatnio wymieniono olej przy przebiegu 240 000 km. Więc po pierwsze skąd masz widzę jaki olej jest w silniku a po drugie, czy już pora na wymianę? A poza tym to zwyczajnie ale porządnie wymień olej na ten 10W40 bez fanaberii. Zużycie paliwa raczej nie zmieni się ale może wzrosnąć głośność silnika. Płukania sprawnych silników to wymysły z czasów kiedy oleje były zwyczajnie słabej jakości.
  • Poziom 6  
    Po prostu informacja od handlarza. Twierdzi on iż zalany jest mineralny 15w-40. Nie wiem co go skłoniło do zmiany na gorszy ale no niestety tak było. A to 240 000km było takim przewidywanym strzałem bo plakietka wskazuje że serwisowo był wymieniony na 200 000km więc stosunkowo niedawno ktoś wymienił.
  • Pomocny post
    Specjalista Sieci, Internet
    W stosunku do olejów krąży wiele mitów, niedopowiedzeń i może nawet celowych legend będących wynikiem działania marketingowców.

    Lepkość:
    10W i 15W różni się tylko lepkością i płynnością w ujemnych temperaturach.
    Oba oleje mają taką samą lepkość przy wysokich temperaturach (40) więc spalanie się nie zmieni.
    Możesz wlać 5W-40, to będziesz miał łatwiejszy start w zimie i lepsze smarowanie na zimnym silniku. Tylko nie lej 5W-30, bo wtedy na gorącym silniku olej będzie miał niższą lepkość (30) i nieco gorsze smarowanie.

    Baza olejowa:
    Jest pięć grup określających sposób produkcji oleju. Im wyższa grupa, tym olej ma lepsze właściwości (głównie jest trwalszy - przejedziesz więcej kilometrów bez wymiany). W Niemczech olejem syntetycznym można nazwać olej na bazie z grupy IV i V, półsyntetyczny to grupa III. W Polsce nie ma w tym zakresie żadnych regulacji i może być tak, że jeden producent nazwie olej z grupy III Full, a drugi Semi Syntetycznym.

    Dodatki:
    Środki czyszczące, antykoagulacyjne, antypieniące itd mogą być dodawane zarówno do oleju z grupy I jak i grupy IV/V. Oczywiście w oleju z wyższej grupy tych dodatków uszlachetniających może być więcej.
    Możesz wlać olej mineralny (grupa I) wysokiej jakości z dużą zawartością środków myjących, a możesz też wlać pseudo full syntetyk (Grupa III) bez żadnych dodatków.

    Jak masz sprawny silnik, to nic się nie stanie chociażbyś wlał "proszek do prania". Jak masz zjechany silnik, gdzie nikt oleju latami nie zmieniał, to lejąc wysokiej jakości olej mineralny z dużą ilością środków czyszczących możesz doprowadzić do zatkania kanałów.

    PS
    Byłem parę lat temu w jednej z naszych rafinerii. Produkują oleje. Ten sam olej rozlewają dla różnych marek. Podobno cena tego samego oleju w zależności od marki może się różnić o kilkaset procent. Nie uzyskaliśmy odpowiedzi o jakie marki chodzi, ale nie zaprzeczyli gdy wymienione zostały te najpopularniejsze w Polsce.
  • Poziom 6  
    Dzięki za pomoc. Czyli przesądzone pora kupić 10w-40 i zobaczyć co opelek na to, jak nie zapomnę dam znać czy coś się zmieniło. Już żeby nie wchodzić w nowy temat szybkie pytanko wie ktoś w czym może być problem w ciągłym przelocie z nawiewów przy jeździe z wyłączoną klimatyzacją/grzaniem? Jakaś nieszczelność? Na zamkniętym obiegu nie wieje.
  • Poziom 33  
    Obieg otwarty - klapa ustawiona na filtr kabinowy i pobiera powietrze z zewnątrz
    Obieg zamknięty - powietrze krąży tylko w kabinie
    Normalne, że na obiegu otwartym będzie podczas jazdy powietrze lecieć z kratek.
  • Poziom 6  
    Generalnie nie tylko mi się to wydawało dziwne bo jestem z nielicznych którzy tak mają (w gronie znajomych) nie mniej jednak dzięki za info :P
  • Poziom 24  
    Piszesz "10W-40 przy 200tys,15W40 przy 240tys obecnie 250tys".
    Co ile ten olej był zmieniany?Czy silnik w takiej kondycji ze dolewając go do właściwego poziomu "jest cały czas świeży"?
  • Poziom 6  
    Możliwe że po drodze była wymiana ale handlarz co innego plakietki co innego i nie dojdziesz.
  • Poziom 24  
    Lej 10W40 polsyntetyk to jest minimum zalecane dla tego silnika.Wszelkiego rodzaju gęstszy wynalazek zabije hydraulikę zaworów w tym silniku (jesli jeszcze istnieje).
    Sprawdź czy nie ma wycieków i sprawdzaj regularnie poziom oleju.Dowiesz sie więcej o kondycji silnika a możliwe ,ze nawet o przybliżonym przebiegu 😉.
  • Poziom 39  
    Pojawia sìę pytanie dlaczego handlarz wymienił na minerał?
    Kiepska kondycja silnika i hałaśliwa praca? Handlarze z reguły niczego nie wymieniają jak nie muszą.
  • Poziom 6  
    Trochę poczytałem i handlarze (zwłaszcza starzy) mają jakiś nawyk do 15w-40 po prostu, z reguły, "na zaś".
  • Poziom 24  
    Whoami_Penguin napisał:
    Trochę poczytałem i handlarze (zwłaszcza starzy) mają jakiś nawyk do 15w-40 po prostu, z reguły, "na zaś".

    I tym dobijają hydraulikę zaworów.Oczywiscie przez chwile jej nie słychać.😜.
    Producent nie przewiduje mineralnego oleju do Twojego silnika.Jak na 10W40 będzie zle to silnik-szrot lub remont.
    Na marginesie te silniki do 400-450tys potrafiły na polsyntetyku chodzić.😜
  • Poziom 33  
    Whoami_Penguin napisał:
    Trochę poczytałem i handlarze (zwłaszcza starzy) mają jakiś nawyk do 15w-40 po prostu, z reguły, "na zaś".

    Masz racje, bo tez się z tym tematem spotkałem