Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zamek szyfrowy na EEPROM

GadQ 08 Wrz 2005 20:19 2866 6
  • #1 08 Wrz 2005 20:19
    GadQ
    Poziom 10  

Witam ! Jestem w 3 klasie technikum i w ciągu tego roku muszę zaprojektowac zamek szyfrowy z możliwością zmiany kodu z klawiatury. Niestety mikrokontrolery zaczynają się dopiero w 4 klasie i nauczyciel dopuszcza rozwiązania tylko oparte na układach małej i średniej skali itegracji. Zasugerował mi, abym zmianę i odczyt kodu otwierającego przeprowadził na kostce EEPROM, tylko problem w tym, że niewiem jak to wogóle obsłużyć i na jakiej zasadzie to działa. Jeśli ktoś mógłby mi pomóc (pokazać obsługę wejść/wyjść itd.) to będę bardzo wdzięczny.

0 6
  • #2 08 Wrz 2005 20:41
    elektryk
    Poziom 42  

Otwórz sobie specyfikacje pamięci np 28C64 i będziesz widział. Myśle że ukłąd będzie dość rozbudowany, ale od strony edukacyjnej bardzo ciekawy.

0
  • #3 09 Wrz 2005 04:57
    shg
    Specjalista techniki cyfrowej

Będzie nawet bardziej niż bardzo rozbudowany :]
    No i trochę "na wyrost", a to ze względu na bardzo duży rozmiar pamięci w porównaniu do wymagań.
    Znacznie bardziej "dopasowany" byłby jakiś mały EEPROM z interfejsem szeregowym, np. 24C01, no ale obsługa interfejsu szeregowego bez mikrokontrolera to kupa scalaków :]

Rozwiązać to proponuję tak:
    Licznik podający adres do zapisu.
    klawiatura + enkoder np. 1 z 10 na BCD.
    Naciśnięcie dowolnego klawisza powoduje zwiększenie adresu (impuls zegarowy), odczytanie komórki pamięci EEPROMu i porównanie jej zawartości ze stanami na wyjściach enkodera.
    Jeżeli wartość z pamięci i z enkodera będą się różnić, to licznik adresu powinien zostać zresetowany. Można ewentualnie wygenerować też opóźnienie na przerzutniku monostabilnym, aby uniemożliwić szybkie wprowadzanie kodów "na chybił trafił". Powiedzmy 10s (+jakaś kontrolka LED)