Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
HelukabelHelukabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

jak podłączyć silnik 220/380v od bramy ze sterownikiem

07 Mar 2019 22:21 738 16
  • Poziom 5  
    Witam.
    Chciałbym się dowiedzieć jak mogę podłączyć silnik z reduktorem do sterownika i ogólnie do prądu? Z jednej fazy dwóch czy trzech? To jest silnik pod bramę przesuwną.
    jak podłączyć silnik 220/380v od bramy ze sterownikiem
  • HelukabelHelukabel
  • Poziom 24  
    A ten silnik z reduktorem to w zestawie do sterownika?
  • HelukabelHelukabel
  • Poziom 5  
    Nie. Sterownik muszę dokupić.
    Na tym silniku był zamontowany jakiś stary sterownik z guzikami, raczej bez pilota to było.
  • Pomocny post
    Poziom 24  
    Jak widzisz sterownik jest jednofazowy a silnik trójfazowy. Więc potrzebne dwa styczniki trójfazowe. Sterownik będzie sterował stycznikami, a odpowiedni stycznik będzie włączał odpowiedni kierunek obrotów.
  • Poziom 5  
    Mogę jeszcze prosić o pomoc w podłączeniu? Na rysunku dorysowałem 2 styczniki.
    Proszę o edycję w Paintcie :)
    I pytanie. Silnik podłączyć w trójkąt czy gwiazdę?
  • Poziom 24  
    Nie wiem jaki to silnik, pokaż jego tabliczkę znamionową. Ale raczej tylko gwiazda. Oczywiście mam na myśli że silnik będzie zasilany z sieci trójfazowej. I jeszcze kwestia zabezpieczenia bramy w przypadku jej zablokowania. Nie wiem czy ten sterownik ma takie zabezpieczenia, bo jeżeli ma to w przypadku zastosowania styczników to zabezpieczenie nie będzie działać.
  • Poziom 5  
    podłączony na gwiazde raczej musi być. Do sterownika muszę podłączyć jeszcze przewód neutralny więc. Będą 3 fazy, PE i NE. Co do sterownia nie jestem pewny.

    jak podłączyć silnik 220/380v od bramy ze sterownikiem


    Całe podłączenie to widzę tak:

    jak podłączyć silnik 220/380v od bramy ze sterownikiem


    Dodano po 14 [godziny] 37 [minuty]:

    I podłączenie do silnika tych 6 przewodów zrobiłbym tak

    jak podłączyć silnik 220/380v od bramy ze sterownikiem


    Ma to prawo działać? Nie jestem elektrykiem dlatego pytam
  • specjalista -automatyka bramowa
    Raczej dobrze - tylko może nie puszczaj fazy L3 przez przekaźnik sterownika a podepnij ją bezpośrednio do styczników jak pozostałe dwie, a zasilanie sterownika (i tym samym sterowanie stycznikami) weź także bezpośrednio z którejś fazy ze ściany.

    Do sterownika nie przypinaj kondensatora (byłby potrzebny dla silnika zasilanego z 1 fazy 230), a co do kontroli przeciążenie to ten sterownik (ELMES STP) nic takiego nie ma - na wyjściu ma gołe przekaźniki więc nadaje się do takiego układu.
  • Poziom 24  
    I pod środek gwiazdy w tabliczce zaciskowej silnika nie podłączaj nic.
  • Poziom 5  
    Jakas roznica w działaniu Bedzie?
    Po co wiecej zbednych kabli?
    Czemu do srodkowego zacisku nie podłączac ? Wytłumacz.
    Co myslicie o bezpieczeństwie użytkowania takiej bramy?
  • specjalista -automatyka bramowa
    Różnicy w działaniu nie będzie, ale pełny prąd jednej z faz zasilających silnik będzie płynął przez przekaźniki sterownika - strasznie duży (przy mocy silnika 550W) nie będzie ale po co je zużywać - po to są styczniki.
    Do środkowego zacisku gwiazdy silnika (znaczy tych 3 zmostkowanych zacisków po prawej na schemacie silnika) nic się nie podpina bo 3 fazowy silnik zasila się tylko z 3 faz bez zera (czyli bez tego niebieskiego przewodu).
    Bezpieczeństwo możesz zwiększyć instalując barierę foto (jest wrysowana na schemacie sterownika).
    Nawet fabryczne napędy z silnikami 230V (o 3-fazowych nie mówiąc) rzadko mają elektryczny układ antyzgnieceniowy (a jeśli już jest to oparty na osobnych czujnikach obrotów silnika - no i centralka musi umieć takowy obsłużyć). Załóż sensownie fotobarierę.

    PS - w pierwszym poście jest napisane na malunku, że próbowałeś odpalać na 230V z kondensatorem ale słabo ciągnie z przekładnią. Ten kondensator (ponad 40 uF) jakby za duży - fabryczne napędy przy mocy 300-350W mają kondensatory 8-10 uF, może u ciebie lepiej by chodził na nie większym niż 24 uF - przetestuj różne (od 15 do 30 uF)
  • Poziom 5  
    Niby rzadko stosuje sie takie połączenie.
    jak podłączyć silnik 220/380v od bramy ze sterownikiem

    A z aspektu bezpieczeństwa chodzilo mi bardziej o te 3 fazy w ogrodzeniu :)
    Ogolnie bezpieczniej stosowac mniejsze napięcie. Silniki przeznaczone do bram pracują zwykle na 24v.

    Sprawdzałem na kondensatorze 25uF. -silnik buczal jak i na 50uF.
    Przeliczajac ze wzoru powinno być 40uF
  • Poziom 24  
    merol1234 napisał:
    Sprawdzałem na kondensatorze 25uF. -silnik buczal jak i na 50uF.
    Przeliczajac ze wzoru powinno być 40uF
    Jak masz dostęp do trzech faz to nie kombinuj z kondensatorami. Taki silnik zasilany z kondensatora ma około 1/3 znamionowej mocy. Jak próbujesz zasilać z kondensatora to silnik należy połączyć w trójkąt. Ale i tak potrzebne będą styczniki do zmiany kierunku obrotów. Co do bezpieczeństwa to wiadomo że kabel zasilający silnik musi być ziemny i prawidłowo i pewnie podłączony przewód PE.
    merol1234 napisał:
    A z aspektu bezpieczeństwa chodzilo mi bardziej o te 3 fazy w ogrodzeniu
    Nie ma różnicy czy będzie 1x230V czy 3x400V. Napięcie 400V cię nie porazi, chyba że dotkniesz dwóch przewodów międzyfazowych. Na obudowie silnika czy na metalowej bramie nie pojawi się 400V bo to niemożliwe.
  • specjalista -automatyka bramowa
    AD. 1 Oczywiście że 3 fazy są w 3-fazowym silniku korzystniejsze, ale ogromna większość użytkowników zelektryfikowanych bram ma przy nich tylko pojedyncze 230. I podobnie - ogromna większość napędów na napięcie sieci ma silniki dostosowane do zasilania 1 fazą (i są to silniki połączone w gwiazdę z 2 uzwojeniami spiętymi kondensatorem). I nie trzeba styczników tylko - jak widać zresztą na przykładzie sterownika Elmes przytoczonego przez autora - wystarczą 2 przekaźniki -jeden zwierny i jeden przełączny.
    AD. 2 Przy masywnym przebiciu na obudowę i braku sprawnego PE zestawionego z różnicówką nie będzie istotne czy kropnęło 230 czy 400V (patrz - całkiem sporo przykrych zdarzeń przydarzających się miłośnikom betoniarek).
  • Poziom 5  
    Czyli ma próbować jeszcze podłączać na cewce? Na 45uF silnik rozpędza się, ale jak przykręce silnik do reduktora i dodatkowo obciążę bramą to nie sądzę żeby się otworzyła. reduktor mam 1400/25.
    Akurat mam 2 styczniki BBC SLA7 więc wykorzystam je chętnie. Mam dość pojemną skrzynkę przy reduktorze to nie będzie problemu z pomieszczeniem tego.
    Na pierwszym miejscu stawiam bezpieczeństwo. Silnik i przekładnia w obudowie żeliwnej. Elektryka w "misce" aluminiowej z plastikową pokrywą. I to bezporednio będzie stało przy bramie. Jeśli ma się coś przytrafić to lepiej kupić automata pracującym pod napięciem 24v w plastikowych osłonach.
  • Poziom 24  
    kotbury napisał:
    (i są to silniki połączone w gwiazdę z 2 uzwojeniami spiętymi kondensatorem)
    Bo są to silniki jednofazowe.
  • Poziom 39  
    Czy 1 czy 3 fazy, to względem ziemi nadal mamy 230V AC.
    Tak czy inaczej prawidłowe podłączenie elektryczne ma zabezpieczyć przed porażeniem i dlatego powinni zajmować się tym wykwalifikowani instalatorzy z aktualnymi uprawnieniami eksploatacyjnymi .
    90% napędów do bram jakie instaluje mają silniki na 230VAC.

    Przy tego typu sterowaniu jak na razie brakuje mi to układu zabezpieczenia przed znakiem fazy i zabezpieczenia termicznego.