Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Drukarka 3D DIY na Ramps 1.4 + Arduino Mega2560

Mrxnnx 09 Mar 2019 01:26 3501 26
  • Cześć! Dziś chciałem zaprezentować wam moją konstrukcję drukarki 3D od początku do końca zaprojektowana i wykonana przeze mnie! Zacznę od konstrukcji, na końcu podsumuje koszta :) Drukiem 3D zostałem zajarany przez koło druku 3D na moim wydziale na studiach, jako że dopiero skończyłem liceum to warto by było się w coś takiego wkręcić, ale zamiast uczestniczyć w życiu koła bardziej interesowały mnie same maszyny i dlatego postanowiłem sobie samemu taką zbudować (do dziś nie jestem w tym kole, a całą wiedzę na temat druku 3D zawdzięczam internetowi i doświadczeniu)

    Zacząłem od zrozumienia w jaki sposób działa taka drukarka i jest to dość proste, są trzy osie sterowane silnikami krokowymi XYZ oraz głowica która się rozgrzewa i przez nią jest "przeciskany" filament do druku. Jeżeli ktoś chce więcej informacji to internet jest ogromnym źródłem.

    Moja drukarka jest typu FDM czyli trzy osie w układzie kartezjańskim. Rama jest zbudowana z profili aluminiowych 20x20x2mm (około 5-6m) oraz dość sporej ilości śrub z łbem imbusowym (M3 i M4 różnych długości). Wymiary to około 50x50x50cm, pole robocze to około 30cm w osiach x i y oraz 40 w osi Z.

    Zacząłem od budowy podstawy drukarki czyli po prostu ramy dolnej:

    Drukarka 3D DIY na Ramps 1.4 + Arduino Mega2560

    oraz montażu prowadnic wałkowych do stołu drukarki (osi Y).

    Pierwszy problem pojawił się w momencie próby robienia tzw. bramy, otóż nie wiedziałem jak połączyć dość stabilnie z zbudowaną wcześniej ramą. Chciałem początkowo kupić gotowe łączniki, ale nigdzie nie były one dostępne w takim kształcie jakim bym chciał, a na frezowanie ich w aluminium szkoda było mi kasy. Trochę zaryzykowałem i wyciąłem łączniki z drewna laserem.

    Drukarka 3D DIY na Ramps 1.4 + Arduino Mega2560 Drukarka 3D DIY na Ramps 1.4 + Arduino Mega2560

    Tak wyglądały te łączniki i moja drukarka. Następnym krokiem był montaż stołu na łożyskach (oś Y).





    Drukarka 3D DIY na Ramps 1.4 + Arduino Mega2560

    Zatem skoro mam podstawę osi Y trzeba się zabrać za osie X i Z, następnym krokiem był montaż prowadnic pod osie Z, uchwyty na wałki wykonałem z 8mm grubości i 20mm szerokości kawałka aluminium odpowiednio wywierconego i nagwintowanego przeze mnie.

    Drukarka 3D DIY na Ramps 1.4 + Arduino Mega2560 Drukarka 3D DIY na Ramps 1.4 + Arduino Mega2560

    Niestety podczas tego etapu budowy zaprzestałem robienia zdjęć i kolejne mam dopiero jak już mam zamontowane wszystkie osie, i wygląda to tak:

    Drukarka 3D DIY na Ramps 1.4 + Arduino Mega2560

    W tym momencie był już zamontowany stół na sprężynach dzięki którym będzie możliwa regulacja jego wysokości i poziomu, a wygląda to tak:

    Drukarka 3D DIY na Ramps 1.4 + Arduino Mega2560

    Pozostał montaż głowicy i praktycznie zabawka skończona. Nie wspominałem chyba, ale osie Y i X są napędzane paskami GT2 6mm, a oś Z dwiema śrubami trapezowymi z gwintem T8 (osie X i Y po jednym silniku, natomiast oś Z posiada dwa silniki). Po montażu głowicy odbyły się pierwsze wydruki.

    Drukarka 3D DIY na Ramps 1.4 + Arduino Mega2560

    Tutaj zdjęcie sprzed tygodnia, od tamtego czasu dodałem grzany stół i poukładałem (trochę) kable. Teraz drukarka jest prawie skończona i gotowa do zabawy.

    Drukarka 3D DIY na Ramps 1.4 + Arduino Mega2560 Drukarka 3D DIY na Ramps 1.4 + Arduino Mega2560 Drukarka 3D DIY na Ramps 1.4 + Arduino Mega2560

    Jeżeli chodzi o elektronikę to użyłem dość popularnego rozwiązania jakim jest arduino mega2560 (klon) z nakładką ramps 1.4 (+stepsticki A4988 do silników krokowych). Silniki krokowe to znane nema 17 (nie ma sensu pakować większych). Dodatkiem jest tutaj kontroler LCD który umożliwia działanie drukarki bez komputera.

    Drukarka 3D DIY na Ramps 1.4 + Arduino Mega2560 Drukarka 3D DIY na Ramps 1.4 + Arduino Mega2560 Drukarka 3D DIY na Ramps 1.4 + Arduino Mega2560


    Wybaczcie za tak krótki opis, jest dość późno, jutro odpowiem na każde pytanie :)

    Przykładowe wydruki:

    Drukarka 3D DIY na Ramps 1.4 + Arduino Mega2560 Drukarka 3D DIY na Ramps 1.4 + Arduino Mega2560

    Muszę z przykrością dodać że niestety jeszcze nie każdy wydruk wychodzi ładnie, obwiniam za to chińską głowicę i przymierzam się do zakupu oryginalnej głowicy e3d :)


    Koszty takiej zabawy:
    - Profile aluminiowe 20x20x2m i blacha 3mm - 100zl
    - Śruby, nakrętki, podkładki - 100zł (dużo zostało)
    - Prowadnice (wałki 12mm) 6szt - 75zl
    - Łożyska 12szt - 100zl
    - Uchwyty na prowadnice 8szt - 40zł
    - Łożyska do śrub trapezowych 2szt - 10zł
    - Śruby trapezowe T8 500mm z nakładką 2szt - 30zł
    - Sprzęgła elastyczne 2szt - 20zł
    - Uchwyty na silniki 3szt - 20zł
    - Pasek GT2 6mm za 5m - 8zł
    - Zębatki na pasek (kilka różnych) - 20zł
    - Silniki nema 17 5szt - 140zł
    - Arduino mega2560 klon - 40zł
    - Ramps 1.4 - 15zł
    - Stepsticki A4988 4szt - 10zł
    - LCD - 40zł
    - Ekstruder MK8 - 20zł (podajnik filamentu)
    - Głowica E3D klon - 20zł
    - Switche krańcowe - 10zł

    Suma - 818zł

    Sprawy takie jak kable i inne pierdoły pomijam bo miałem w domu,
    więcej nie pamiętam, jak coś to proszę pytać :)


    Koszty na pewno były troszkę większe ale było to spowodowane tym, że czasami coś niewłaściwego zostało wysłane lub po prostu coś się psuło.

    Jeżeli ktoś chce spytać czy warto, to szczerze raczej nie. Rzadko się zdarza, że człowiek drukuje coś większego niż 20x20x20cm a za kwotę którą wydałem można dostać przyzwoitą drukarkę do hobbystycznego drukowania. Natomiast jeżeli ktoś chce spróbować swoich sił i mieć ogromną satysfakcję to polecam, super zabawa.

    Jeżeli ktoś się zdecyduje na budowę drukarki 3D to chętnie pomogę rozpocząć tą przygodę, więc śmiało pisać.

    Pozdrawiam i dobrej nocy :)


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • #2 09 Mar 2019 09:16
    LA72
    Poziom 40  

    Fajna drukareczka.
    Jaki zastosowałeś stół grzejny?
    Oprogramowanie sam kompilowałeś czy skądś zaadoptowane?
    Warto pomyśleć o MOSfecie, RAMPS potrafi się po jakimś czasie stopić na gnieździe zasilania.

  • #4 09 Mar 2019 10:42
    error105
    Poziom 9  

    elektronik2018 napisał:
    818 zł... Trochę mija się z opłacalnością kupna nowej drukarki.

    Pokaż jakąś fajna drukarkę do 818zł to wtedy ustalimy czy mija się czy się nie mija :)

    Gratuluje zaparcia i całkiem fajnie Ci to wyszło :) Dodałbym jeszcze Autopoziomowanie stołu dla ułatwienia wydruku.

    PS. W zasadzie zrobiłeś to samo co 90% użytkowników Anet A8 - kupują drukarkę za 550zł a potem rama aluminiowa 200zł, RAMPS +Arduino 100zł, Mosfet 30zł, inna dysza od 100 do 200zł i wychodzi to samo co u Ciebie, z tym ze od razu zrobiłeś ją sam :)

  • #5 09 Mar 2019 11:18
    Mrxnnx
    Poziom 5  

    LA72 napisał:

    Jaki zastosowałeś stół grzejny?
    Oprogramowanie sam kompilowałeś czy skądś zaadoptowane?
    Warto pomyśleć o MOSfecie, RAMPS potrafi się po jakimś czasie stopić na gnieździe zasilania.


    Stół to popularny w internecie heatbed
    Drukarka 3D DIY na Ramps 1.4 + Arduino Mega2560

    Oprogramowanie:
    - software to Marlin 1.1.9 skonfigurowany pod moją drukarkę
    - slicer to cura
    - do kontrolowania drukarki używam repetier host
    - zupelnie dodatkowo do projektowania uzywam fusion 360 od autodesk (wersja studenca za darmo)

    Zapomnialem dodać ze mosfet już jest, widać go na zdjęciu obok LCD.

    Dodano po 5 [minuty]:

    error105 napisał:
    elektronik2018 napisał:
    818 zł... Trochę mija się z opłacalnością kupna nowej drukarki.

    Pokaż jakąś fajna drukarkę do 818zł to wtedy ustalimy czy mija się czy się nie mija :)



    Jeżeli komuś zależy na przyzwoitych wydrukach, po prostu takiej małej drukarce hobbystycznej to warto rozważyć Creality Ender 3 dostępną już w okolicach 700zł. Dodrukować kilka udpskonaleń i drukuje to całkiem przyzwoicie :) oczywiscie jak ktoś chce mieć troche zabawy to warto dołożyć troche i zrobić samemu.

    Koszty były troszkę większe niż 818zł bo na pewno o czymś zapomniałem ale nie było to jakoś mega dużo :)

  • #6 09 Mar 2019 13:02
    zeznik2804
    Poziom 8  

    Drukarka którą zbudowałeś pracuje przy użyciu technologi FDM, która to polega na wytłaczaniu roztopionego filamentu i układaniu go warstwa na warstwie budując model 3d.
    http://swiatdruku3d.pl/fdm-fused-deposition-modeling/
    Istnieją również inne technologie druku 3D, chociażby: SLA, SLS, DMLS, Polyjet.
    Natomiast konstrukcja Twojej drukarki oparta jest na układzie kartezjańskim. Ponadto istnieją również drukarki 3d posiadającą inny typ konstrukcji, coreXY, H-bot, SCARA.

  • #7 09 Mar 2019 13:04
    Madman07
    Poziom 19  

    error105 napisał:
    Pokaż jakąś fajna drukarkę do 818zł to wtedy ustalimy czy mija się czy się nie mija


    Na przykład Creality Ender 3. Kupiłem (z polskiego magazynu) w promocji za jakieś 780zł. Jedyne minusy względem drukarki autora tematu to jeden silnik w osi Z i mniej flasha w procku (128k).

  • #8 09 Mar 2019 13:25
    Mrxnnx
    Poziom 5  

    zeznik2804 napisał:
    Drukarka którą zbudowałeś pracuje przy użyciu technologi FDM, która to polega na wytłaczaniu roztopionego filamentu i układaniu go warstwa na warstwie budując model 3d.
    .


    Napisałem na poczatku posta :) ale dzięki za rozwinięcie :)

  • #9 09 Mar 2019 13:29
    zeznik2804
    Poziom 8  

    Mrxnnx napisał:
    zeznik2804 napisał:
    Drukarka którą zbudowałeś pracuje przy użyciu technologi FDM, która to polega na wytłaczaniu roztopionego filamentu i układaniu go warstwa na warstwie budując model 3d.
    .


    Napisałem na poczatku posta :) ale dzięki za rozwinięcie :)


    Mrxnnx napisał:

    Moja drukarka jest typu FDM czyli trzy osie w układzie kartezjańskim.


    Mam wrażenie że mylisz pojęcia technologi druku z typem budowy urządzenia.
    :)

  • #11 09 Mar 2019 14:49
    romulus73
    Poziom 19  

    Taka konstrukcja ma małą sztywność, to nie głowica jest zła tylko dysza, do tego extruder to porażka. Ile masz kroków na mm 90? przy radełku fi 12mm.
    Wydrukuj dodatkowe wsparcie dla pionowej konstrukcji, zrób extruder co najmniej dla 300 kroków na mm. i Daj jakąś lepsza elektronikę niż Mega.
    Jaki masz mikrostep?
    Przy tych gabarytach pokuś się na dual lub chociaż multi hotend.
    Z mojej chinskiej drukarki do tej pory została tylko rama która w układzie cube daje fantastyczną sztywność reszta została wymieniona. daj pski z neoprenu.
    Przy tych materiałach co zastosowałeś to nigdy nie będzie dobrego wydruki paski jak gumki z majtek, jaka jest tolerancja owalu dla tych wałków?

  • #12 10 Mar 2019 08:12
    SylwekK
    Poziom 29  

    Szacun za własne podejście do konstrukcji. Doczepię się do tego drewna. Docięcie laserowe tych wsporników z nierdzewki, aluminium czy nawet zwykłej stali kosztowało by gora 20zł, a wyglądało by dużo lepiej. No i jeszcze ten kudłaty potworek z kabli - nie dało się tego jakoś ładniej ułożyć? ;-)

  • #13 10 Mar 2019 16:15
    zackass1
    Poziom 16  

    Wymień sobie bezpieczniki w rampsie na jakieś samochodowe, bo te co są często sprawiają kłopoty.
    Wywal też złącza od zasilania i grzałek i albo lutuj kable do płytki albo zastosuj jakieś inne, które wytrzymają obciążenie.
    Oryginalne złącza upalą się prędzej czy później.

  • #14 11 Mar 2019 23:44
    Przybyłek
    Poziom 12  

    romulus73 napisał:
    Taka konstrukcja ma małą sztywność, to nie głowica jest zła tylko dysza, do tego extruder to porażka. Ile masz kroków na mm 90? przy radełku fi 12mm.
    Wydrukuj dodatkowe wsparcie dla pionowej konstrukcji, zrób extruder co najmniej dla 300 kroków na mm. i Daj jakąś lepsza elektronikę niż Mega.
    Jaki masz mikrostep?
    Przy tych gabarytach pokuś się na dual lub chociaż multi hotend.
    Z mojej chinskiej drukarki do tej pory została tylko rama która w układzie cube daje fantastyczną sztywność reszta została wymieniona. daj pski z neoprenu.
    Przy tych materiałach co zastosowałeś to nigdy nie będzie dobrego wydruki paski jak gumki z majtek, jaka jest tolerancja owalu dla tych wałków?


    Myslisz ze tolerancja owalu walkow ma tu znaczenie ktora jest w setkach mm?? Bardziej beda sie uginac. Paski z neoprenu?? Przeciez to jeszcze bardziej elastyczny material. Tu autor zastosowal gumowe ze zbrojeniem nie rozciagliwym w srodku.

  • #15 12 Mar 2019 08:11
    Mrxnnx
    Poziom 5  

    romulus73 napisał:
    Taka konstrukcja ma małą sztywność, to nie głowica jest zła tylko dysza, do tego extruder to porażka. Ile masz kroków na mm 90? przy radełku fi 12mm.
    Wydrukuj dodatkowe wsparcie dla pionowej konstrukcji, zrób extruder co najmniej dla 300 kroków na mm. i Daj jakąś lepsza elektronikę niż Mega.
    Jaki masz mikrostep?
    Przy tych gabarytach pokuś się na dual lub chociaż multi hotend.


    Do konsturkcji planuje usztywnienia. Kroków mam około 95 na mm, ekstruder idzie do zmiany w najblizszym czasie. Jezeli chodzi o elektronike to 8bitowe mega musi zostać ze względów finansowych. Mikrostep jezeli sie nie myle to 1/32 albo 1/16. Jezeli chodzi o dual/multi hotend to na ten moment rowniez ze względów finansowy nie mogę sobie pozwolic

    Dodano po 1 [minuty]:

    SylwekK napisał:
    Szacun za własne podejście do konstrukcji. Doczepię się do tego drewna. Docięcie laserowe tych wsporników z nierdzewki, aluminium czy nawet zwykłej stali kosztowało by gora 20zł, a wyglądało by dużo lepiej. No i jeszcze ten kudłaty potworek z kabli - nie dało się tego jakoś ładniej ułożyć? ;-)


    Kable ogarnięte, drewno tak jak i kilka innych rzeczy jest w planach so zmiany :)

    Dodano po 1 [minuty]:

    Przybyłek napisał:

    Myslisz ze tolerancja owalu walkow ma tu znaczenie ktora jest w setkach mm?? Bardziej beda sie uginac. Paski z neoprenu?? Przeciez to jeszcze bardziej elastyczny material. Tu autor zastosowal gumowe ze zbrojeniem nie rozciagliwym w srodku.


    Paski są ze zbrojeniem, są dość sztywne i nierozciągliwe, zastanawiam się nad ich wymianą na paski z włóknem szklanym, ktoś korzystał może z takich pasków i podzieli się opinią?

  • #16 15 Mar 2019 15:59
    nanab
    Poziom 27  

    Wygląda strasznie głośno, nie myslałeś o profilach V-slot i rolkach zamiast wałków i łożysk liniowych?

    error105 napisał:

    Pokaż jakąś fajna drukarkę do 818zł to wtedy ustalimy czy mija się czy się nie mija

    Jest sporo klonów endera3, np alfawise u30 za trochę ok. 600zł, geeetech a10m za ok 900zł, ale to już full opcja, dwa ekstrudery i wszystkie możliwe tuningi w standardzie. Ender3 przechodzi już do lamusa, tak samo jak odeszły anety wyperte przez niego. Mam takiego, ale gdybym miał wybierać teraz to wolałbym to samo tylko lepsze i tańsze albo to samo tylko dużo lepsze i trochę droższe-obie wymieniłem wyżej.

  • #17 15 Mar 2019 17:58
    Mrxnnx
    Poziom 5  

    nanab napisał:
    Wygląda strasznie głośno, nie myslałeś o profilach V-slot i rolkach zamiast wałków i łożysk liniowych?
    .


    Drukarka wbrew pozorom jest cicha, niestety slychac tylko piski silników co zapewne jest spowodowane stepstickami.
    Moim zalozeniem było zrobić to jak najtaniej, koszt V slotów za 1 metr jest okolo 4-5 razy wiekszy. Możliwe, że w przyszłości przebuduje drukarkę i zrobię na V slotach, ale to zalezy od mojego portfela i czy mi sie nie znudzi :)

  • #19 17 Mar 2019 19:33
    Mrxnnx
    Poziom 5  

    oskar777 napisał:
    Mrxnnx byłbyś w stanie podać dokładnie wymiary konstrukcji to co zaznaczyłem, chyba, że kierowałeś się jakimś projektem konkretnym.


    Projekt jest mój, miałem gdzieś szkice na papierze, poszukam.

    Wymiary zgodnie z Twoim oznaczeniem to:
    - A, E i D to 50cm
    - C i B to 24cm "brama" znajduje się na samym środku dolnej ramy. Jeżeli ktoś chciałby coś takiego zbudowac to polecam zaprojektować tak aby to mniej więcej wałki liniowe osi Z były na środku, wtedy głowica będzie bliżej środka, u mnie jest troche wysunięta do przodu i trace około 2.5cm pola roboczego w jednej z osi.

  • #21 17 Mar 2019 21:17
    Mrxnnx
    Poziom 5  

    oskar777 napisał:
    Bardzo Ci dziękuje.
    Chciałem coś podobnego zrobić tylko z profili stalowych.


    Będzie bardzo cieżkie i trudne do obróbki jeżeli nie masz sprzętu :) ale może poprawi to stabilność maszyny. Jak byś miał jeszcze pytania to pisz PW

  • #22 17 Mar 2019 21:31
    maxipug
    Poziom 12  

    Użycie niepodpartych wałków nie jest zbyt dobrym pomysłem
    Mala stabilność,...
    Zresztą kolega sam zobaczy po jakimś czasie używania....(moja drukarka pracuje praktycznie 24/7) i druga konstrukcja używa prowadnic liniowych
    Głowica to tylo e3d, sam używam od 8 lat i lepszej nie ma, zmieniasz dysze co jakiś czas i jedziesz

    Moja konstrukcja podczas pracy:

    https://youtu.be/CkpdWUSwKks

    Na codzien drukuje z połową tej prędkości

  • #23 17 Mar 2019 22:42
    oskar777

    Poziom 25  

    Mrxnnx nie podam Ci konkretnego tematu, bo dawno czytałem te wątki ale czasem ludzie mieli problemy w tych alu-plastikowych konstrukcjach czyli typowych. Coś się uginało, coś drżało itd. Ja chce dać profile 30x30x3 albo 40x40x3 i jeszcze je epoxy-betonem zaleje ;]. Waga nie ma znaczenia i tak z tym nie będę nigdzie chodził a przenosił będę raz na rok.

    maxipug wałki podparte są sporym wydatkiem coś koło 10zł/cm czyli w tej konstrukcji około 150zł plus mocowania łożysk to mamy z 250-300zł to już chyba lepiej dać dłuższe łożyska liniowe albo wałek 12-16mm. Tak mi się wydaje.

  • #24 17 Mar 2019 22:51
    Mrxnnx
    Poziom 5  

    oskar777 napisał:
    Mrxnnx nie podam Ci konkretnego tematu, bo dawno czytałem te wątki ale czasem ludzie mieli problemy w tych alu-plastikowych konstrukcjach czyli typowych. Coś się uginało, coś drżało itd. Ja chce dać profile 30x30x3 albo 40x40x3 i jeszcze je epoxy-betonem zaleje ;]. Waga nie ma znaczenia i tak z tym nie będę nigdzie chodził a przenosił będę raz na rok.


    Koncepcja fajna, zobaczymy jak Ci to wyjdzie, daj znac.

    Jezeli chodzi o moją konstrukcje to nie ma w niej plastiku :) Pozdrawiam

  • #25 20 Mar 2019 17:10
    pawelcb33
    Poziom 24  

    maxipug ciekawy extruder, sam robiłeś czy zamawiany ?
    Na stole masz coś nałożone czy drukujesz bezpośrednio na nim ?

  • #26 20 Mar 2019 20:35
    Mrxnnx
    Poziom 5  

    Drukarka działa już prawie miesiąc, przeszła trochę udoskonaleń. Na ten moment wydruki wyglądają bardzo przyzwoicie, tutaj zamieszczam zdjęcia jednych z największych wydruków jakie zrobiłem, około 15x7x7cm i trwały około 6 godzin.

    Drukarka 3D DIY na Ramps 1.4 + Arduino Mega2560 Drukarka 3D DIY na Ramps 1.4 + Arduino Mega2560 Drukarka 3D DIY na Ramps 1.4 + Arduino Mega2560 Drukarka 3D DIY na Ramps 1.4 + Arduino Mega2560 Drukarka 3D DIY na Ramps 1.4 + Arduino Mega2560 Drukarka 3D DIY na Ramps 1.4 + Arduino Mega2560

  • #27 24 Mar 2019 21:14
    maxipug
    Poziom 12  

    pawelcb33 napisał:
    maxipug ciekawy extruder, sam robiłeś czy zamawiany ?
    Na stole masz coś nałożone czy drukujesz bezpośrednio na nim ?


    Ekstruder to moja konstrukcja bazowana na printbot,wycięta z aluminium
    Stòł to był prototyp i druk wyjonywany był bezpośrednio.
    Obecna konfiguracja to bowden i stòł mk3