Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Awaria rolet silnik NICE radiowy

przemek20011 09 Mar 2019 10:50 3747 38
  • #1
    przemek20011
    Level 15  
    Witam używałem bezproblemowo rolety zewnętrze przez 4 lata niestety po tej mroźnej zimie 2 z nich uległy awarii. W jednej i drugiej pióra rolet zamarzły i się uszkodziły. Jedną roletę naprawiłem bezproblemowo niestety w drugiej poza piórami coś się stało z silnikiem. Nie wiem czy to roleta się rozprogramowała czy co. Może ktoś wie jak ten problem rozwiązać. Sprawa wygląda następująco po naciśnięciu przycisku opuszczania rolet silnik wykonuje drobny ruch i się zatrzymuje, reszta rolet w innym oknie jedzie w dół. Po naciśnięciu przycisku stop ponownie wykonuje drobny ruch, reszta rolet się normalnie zatrzymuje. Po naciśnięciu przycisku do góry zepsuta roleta nie reaguje a reszta normalnie działa jak trzeba. Nagrałem filmik jak to wygląda.

    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • #2
    adamjur1
    Level 41  
    W silniku rolety jest kondensator, przełączanie uzwojeń w stosunku do niego zmienia kierunek. Jak padnie to są podobne efekty. Zakładam że wykluczone jest "grzebanie " przy nastawieniu krańcówek..
    Nowy mechanizm napędu to ok 100-130 zł., nie wiem czy warto naprawiać..
    Pozdr. J.
  • #3
    przemek20011
    Level 15  
    Krańcówki rolet już ustawiałem więc nie jest to problem dla mnie. Patrzyłem na fakturę to za siłownik płaciłem 400 zł. Muszę w takim razie ściągnąć ten mechanizm i zobaczyć do środka co tam słychać. I silnik jakby chciał pracować bo gorący się robi.
  • #4
    adamjur1
    Level 41  
    Uważaj przy rozbieraniu, bo to mechanizm bardzo skomplikowany, możesz go nie złożyć, cenę jaką podałem to zamienniki , sam wymieniałem u siebie przez 15 lat już ponad połowę z 10 szt. Te zamienniki są dość dobre, szybsze i ciche.
    Grzanie się bez ruchu nieobciążonego napędu wskazuje na kondensator ( musiałby dostać zwarcia)
    Pozdr. J.
  • #5
    przemek20011
    Level 15  
    Ledwo rozebrałem obudowę bo oczywiście musiało się tak ustawić że z tyłu był nit,ale do sedna. Po wyciągnięciu aluminiowej osłony tej na której roleta się zwija silnika pracuje raz do przodu raz do tyłu cały czas, do momentu kiedy wyłącznik temperatury nie zablokuje silnika. Po ostygnięciu nadal pracuje. Jak ostygnie to czasami reaguje na pilota ale to tak jak sam uważa. Wygląda jakby całkowicie rozprogramowana była. Jedno jest pewne silnik działa. Jaki zamiennik kupowałeś.
  • #6
    adamjur1
    Level 41  
    Zamienniki poszukałem w necie, kupowałem kilka razy, przez 15 lat zmieniali się dostawcy i nazwy , tylko wyroby były zawsze Made in China..
    A wracając do Twojego - on sam jeździ w górę i w dół czy jak mu dajesz polecenie z pilota?
    Pozdr. J.
  • #7
    przemek20011
    Level 15  
    Po odłączeniu prądu i ostygnięciu siłownika to wtedy silnik reaguje na polecenia z pilota , ale po jakimś czasie sam niezależnie ode mnie działa. I tak się kręci do czasu wyłączenia silnika przez czujnik temperatury wtedy już nie mam możliwości sterowania i roleta działa jak chce.
  • #8
    adamjur1
    Level 41  
    Odłącz go od sterownika radiowego, i po ostygnięciu sprawdź "na krótko" działanie samego mechanizmu.
    Pozdr. J.
  • #9
    przemek20011
    Level 15  
    Dobra mechanizm działa prawidłowo w prawo i lewo. Po podłączeniu do sterownika radiowego nie reaguje w ogóle na pilota i kręci się cały czas aż do wyłączenia przez czujnik temperatury. . Wygląda jakby była rozprogramowana roleta. Jak to ustrojstwo się programuje? Taki model mam

    Awaria rolet silnik NICE radiowy
  • #10
    adamjur1
    Level 41  
    W części mocowania mechanizmu do ściany kasety masz dwa nastawiacze wieloobrotowe ustawiające ślimakami wyłączniki krańcowe. Ale jeżeli nie ograniczają one wcale ruchu w żadną ze stron to coś jest z nimi nie dobrze - napęd powinien się wyłączyć w każdym kierunku( bez rolety podczepionej do rury), jak tego nie robi to nie masz czym go zaprogramować ( tzn ustawić położeń wyłączania w górę i dół)
    Pozdr. J.
  • #11
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Nie kombinuj i nie szukaj uszkodzenia w silniku. On nie ma prawa reagować na wyłączniki krańcowe bez rury nawojowej którą zdemontowałeś. Mechanizm krańcówek jest oddzielony w tym przypadku od silnika z przekładnią. Uszkodzeniu uległ moduł sterowania TT1N. Możesz go wymienić, lecz wówczas czeka cię programowanie do odpowiedniego kanału, grupy lub/i wszystkich rolet. Możesz też podjąć próbę naprawy lub ją zlecić. Wówczas pozostanie tylko ustawienie krańcówek w silniku który niepotrzebnie "rozebrałeś".
    Kolega @adamjur1 chyba nie zauważył sterownika Nice albo nie zna tego systemu. Czasem warto trochę dłużej poczekać na kilka odpowiedzi kolegów z forum niż sugerować się pierwszą lepszą poradą...
  • #12
    przemek20011
    Level 15  
    Założenie rury to jest kwestia kilku minut więc nie problem.Ustawienie krańcówek też nie problem bo już to robiłem w innej rolecie więc jakoś poradzę. Jeżeli faktycznie zepsuty jest ten moduł sterowania to koszt nowego 200 zł jakoś przeżyje :) tylko muszę definitywnie stwierdzić że to on jest wszystkiemu winny. Kwestia zaprogramowana rolet. Jak programuje się ten system NICE bo od czasu wprowadzenia się do domu miałem zmienić rozkład otwierających/ zamykających się rolet ale zawsze coś innego wychodziło i nie miałem na to czasu. Jestem w stanie to sam zrobić czy muszę dzwonić po gości co mi zakładali rolety. Pamiętam że spec przyszedł z pilotem wielokanałowym chyba z 80 kanałów miał i sprawdzał pojedynczo każdy kanał a następnie kopiował go do pilota który mam. Piloty kopiować potrafię bo zrobiłem sobie 2 dodatkowe do górnej części domu.
  • #13
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    przemek20011 wrote:
    tylko muszę definitywnie stwierdzić że to on jest wszystkiemu winny.

    przemek20011 wrote:
    mechanizm działa prawidłowo w prawo i lewo.

    No to raczej wiadomo że padł sterownik. Dla pewności załóż wałek (bez wałka krańcówki nie zadziałają), płaszcz rolety, podepnij sam silnik bez sterownika. Wyreguluj krańcówki. Jeżeli będzie ok w obydwu kierunkach to winny jest TT1.
    przemek20011 wrote:
    Jeżeli faktycznie zepsuty jest ten moduł sterowania to koszt nowego 200 zł jakoś przeżyje

    Jak masz umiejętność lutowania to koszt naprawy może się zmieścić w kwocie 2-5zł.
  • #14
    przemek20011
    Level 15  
    Ok posprawdzam to i zobaczę czy faktycznie to wina modułu, a co do lutowania to jakoś sobie radzę przyszła mi właśnie nowa zabawka z chin zobaczymy czy daje radę ;)

    Awaria rolet silnik NICE radiowy
  • #15
    przemek20011
    Level 15  
    Ok na 100% winny jest moduł TT1, podpoiłem z innej rolety i wszystko działało jak trzeba. Wyciągnąłem ten zepsuty po rozebraniu wygląda następująco. Co trzeba wymienić żeby zaczął znowu działać? Czy tylko kupno nowego pozostaje. Kilka zdjęć jak wygląda w środku.

    Awaria rolet silnik NICE radiowy
    Awaria rolet silnik NICE radiowy
    Awaria rolet silnik NICE radiowy Awaria rolet silnik NICE radiowy Awaria rolet silnik NICE radiowy
  • #16
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    2 x kondensator z układu zasilacza beztransformatorowego.
  • #17
    przemek20011
    Level 15  
    Dokładnie o te dwa kondensatory chodzi? Kiepski elektronik jestem :)

    Awaria rolet silnik NICE radiowy
  • #18
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Nie, nie chodzi o "elektrolity". Wymieniasz te 220 nF/250V.
  • #19
    przemek20011
    Level 15  
    Ok niestety dziś już mi się nie udało kupić tych części, więc pewnie dopiero koło poniedziałku spróbuję wymienić.
  • #20
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Weź stare na wzór. Wielkość i rozstaw mają tu znaczenie (ciasno..). Napięcie może być wyższe.
  • #21
    przemek20011
    Level 15  
    Ok przelutowałem te kondensatory po podłączeniu wydaje sygnał jakby chciał się programować czyli podwójny " biip", niestety nie wiem za bardzo jak go zaprogramować, a postępuję zgodnie z instrukcją i rolety nie reagują na pilota . Może ktoś ma jakieś porady jak najłatwiej zaprogramować ten sterownik.

    Awaria rolet silnik NICE radiowy
  • #22
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Same kondensatory (ich wymiana) nie powinny powodować wymazania z pamięci zaprogramowanych wcześniej pilotów (jeżeli nie robiłeś resetu). Moduł nie będzie działał bez części której brakuje na fotce...
  • #23
    przemek20011
    Level 15  
    Przed podłączeniem założyłem tą część i rolety reagują tak samo jak na filmie który wrzuciłem w 1 poście....
  • #24
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    No to niestety więcej "zdalnie" nie jestem w stanie pomóc...
    Wiesz przynajmniej, że uszkodzony jest moduł a nie silnik.
  • #25
    przemek20011
    Level 15  
    Witam ponownie trochę odgrzebie kotleta bo w końcu zachciało mi się naprawiać tą zepsutą roletę i sytuacja wygląda następująco. Winny był sterownik kupiłem nowy zaprogramował się bez problemu sprawdziłem na innej rolecie i normalnie reaguje na pilota działają wszystkie funkcje to jest góra-dół-stop, ale niestety pojawił się problem z silnikiem ( wcześniej działał ale jak założyłem ten stary sterownik to on automatycznie włączał silnik i wyłączał i działał tak do czasu aż wyłącznik temperaturowy nie zadziałał- wiem moja wina pewnie zajechałem ten sinik). Podsumowując chcę sprawdzić co się podziało z tym silnikiem ale za żadne skarby nie mogę go ściągnąć a nie chcę nic urwać. Jak on jest zmontowany? Nie widzę tam żadnych śrub ani zapadek, chyba że jest przyklejony na jakiejś taśmie.

    Awaria rolet silnik NICE radiowy Awaria rolet silnik NICE radiowy
  • #26
    piwopijca
    Level 9  
    Podepne sie pod temat zeby nie powielac
    Czy sterownik TT1 to najczestsza przyczyna awarii tych napedow do rolet? Juz dwie "padly" u rodzicow wiec zastanawiam sie czy nie bdzie to ten problem.
    Widzialem jedna i sprawia wrazenie jak by sie klinowala podczas podnoszenia lub opuszczania. Ruch trwa tylko chwile w gore lub w dol i sie zatrzymuje.. Powiedzialem im zeby nie bawili sie juz nia bo spala silnik (jesli jest dobry). Wymiana tzw. profesjonalna dla dwoch rolet dla emerytow to juz obciazenie finansowe wiec pomyslalem, ze moze im jakos pomoge. Niedawno naprawialem NICE SPIN naped garazowy (SNA2) i tam wymienialem rezystor i dwa kondensatory. Teraz moze tez wystarczy wymienic wspomniane kondensatory (220 nF/250V)? Czy dziesiec lat temu byly takie same sterowniki jak teraz? Nie chce poki co rozbierac wszystkiego zeby sie przekonac, moze ktos posiada taka wiedze.

    Pzdr.
  • #27
    przemek20011
    Level 15  
    piwopijca wrote:

    Widzialem jedna i sprawia wrazenie jak by sie klinowala podczas podnoszenia lub opuszczania. Ruch trwa tylko chwile w gore lub w dol i sie zatrzymuje.. Powiedzialem im zeby nie bawili sie juz nia bo spala silnik (jesli jest dobry). Nie chce poki co rozbierac wszystkiego zeby sie przekonac, moze ktos posiada taka wiedze.

    Pzdr.


    Jak roleta klinuje się przy opuszczaniu to duże prawdopodobieństwo że urwany jest wieszak (ten biały uchwyt w kształcie litery T co mocuje roletę do wałka), albo tak jak u mnie było po zimie skurczyły się przestrzenie te co roleta w nich idzie i wystarczyło delikatnie rozgiąć te prowadnice i wszystko wróciło do normy.
  • #28
    piwopijca
    Level 9  
    Tak po zimie czy w zime to zdarza sie i czasem poruszanie na boki luzuje rolete. niestety to nie jest to.
    Silnik jak by nie dawal rady albo sam z siebie przerywa prace (moze to wylacznik termiczny) i podnosi tylko np. o 0,5m lub opuszcza rolete na kilka razy - wciskajac przyciskiem wielokrotnie mozna troche ja opuscic. Stad wniosek, ze moze to tez sterownik. Podobnie mialem w bramie garazowej. Po wielokrotnych wcisnieciach czy to pilota czy przyciksu sciennego dopiero udawalo sie uruchomic naped a czasami po 5 - 10 minutach poddawalem sie i otwieralem ja recznie.
    W elektrycznej rolecie nie da sie jej recznie podniesc i opuscic bez demontazu.
    Jak wspomnialem maja dwie uszkodzone i byc moze w jednej to "tylko" wieszak.
  • #29
    przemek20011
    Level 15  
    Jakby ktoś szukał odpowiedzi jak wyciągnąć ten silnik to zasada jest prosta " siłowo". Są tam dwa zatrzaski które trzymaja silnik oraz zamontowany jest on na takim "bolcu" po prostu trzeba lekko odgiąć zatrzaski i ciągnąc wzdłuż do siebie i wyjdzie. Niestety silnik jest spalony.... Moja wina. Musze kupić nowy.
  • #30
    przemek20011
    Level 15  
    Odgrzebię trochę temat bo minął dokładnie rok czasu i w kolejnej rolecie ten sam problem wystąpił. Identyczne objawy jak opisywałem w 1 poście. Nauczony doświadczeniem od razu wymieniłem sterownik i wszystko działa bez problemu. W chwili obecnej mam dwa sterowniki. Może macie jakieś pomysły co byto mogło być popsute bo szkoda je wywalać, a jak już dwa się popsuły to i kolejne 10 też prędzej czy później się zepsuje. Mam też drugie pytanie jaki silnik+ sterownik radiowy polecicie zamiast NICE( jakiś chińczyk co by zestaw nie kosztował 600 zł, a żeby działał już z tym systemem co mam. Chyba że sterownik NICE, a silnik do rolety jakiś inny, powinien też zadziałać.