Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Prąd rozruchu silnika prądu stałego w kompresorze 12V pali tranzystor 343A

09 Mar 2019 18:59 396 13
  • Poziom 11  
    Dzień dobry

    Nie mogę poradzić sobie ze sterowaniem kompresorem samochodowym 12V. Kompresor służy do sterowania blokadami pneumatycznymi mostów i jest sterowany presostatem a następnie przekaźnikiem. Przy stałej pracy kompresor potrzebuje ok 40A ale to nie problem.
    Problemem jest moment gdy w instalacji jest 5atm i kompresor powinien dopompować do 7atm.
    W momencie rozruchu jest bardzo duży pik prądu, który skleja 70A przekaźnik od świec żarowych :-(
    Postanowiłem kupić chiński przekaźnik półprzewodnikowy 120A i przepala tranzystor. Więc zmieniłem na IRLB 3040, który ma 343A i też się przepala. Mocniejszego tranzystora w TO220 już nie znalazłem.
    Podczas pompowania od zera nie ma problemu, jest tylko przy dopompowaniu.

    Prośba o sugestie jak to zwalczyć.
    Dziękuję za pomoc
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 38  
    Moim zdaniem powinieneś zrobić układ miękkiego startu - taki w sumie chopper.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 11  
    To musi być układ jak najprostszy i niezawodny. Używam tego na rajdach gdzie czasem pływa to w wodzie, plus wibracje itp.

    Szukam rozwiązania typu drugi tranzystor, może jakaś rezystancja przez termistor, coś co zdławi ten impuls prądowy.
    W ostateczności rozwiązaniem jest zmiana kompresora na słabszy z mniejszym silnikiem ale chciałbym tego uniknąć.
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 43  
    Kup stycznik do silnika DC 200A np. od wyciągarki, lub wózka jezdnego.

    Qwai napisał:
    . Więc zmieniłem na IRLB 3040, który ma 343A i też się przepala.

    Litości , jak mogłeś taką lipe tam wpiąć w TO220 ,masz rozum, jak nóżka cieńsza od zapałka przeniesie 200 czy 300A.??? No jak?
    Jak tranzystor to CM400HA-24A+ sterowanie .
  • Poziom 11  
    Art.B dzięki naprowadziłeś mnie na rozwiązanie - przekaźnik rozrusznika od motocykla. Tani i powinien mieć wystarczająco duży prąd.

    Poczekam jeszcze na inne propozycje ale już jest dobrze :-)
  • Poziom 11  
    Gdy jest prąd silnik rusza bez problemu, czyli nie powinien się spalić. Przy rozruchu korbowód nie ma większego obciążenia niż w monecie gdy jest wyższe ciśnienie czyli przy wyłączeniu, wiec gdzie widzisz zagrożenie?
  • Poziom 43  
    Qwai napisał:
    wiec gdzie widzisz zagrożenie?

    W momencie włączenia napięcia płynie prąd zwarciowy bo nie stosujesz żadnej metody jego zmniejszenia.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Qwai napisał:
    Mocniejszego tranzystora w TO220 już nie znalazłem.

    Jak można TO220 posądzać o przewodzenie prądu powyżej 30A ?
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Qwai napisał:
    Przy rozruchu korbowód nie ma większego obciążenia niż w monecie gdy jest wyższe ciśnienie czyli przy wyłączeniu, wiec gdzie widzisz zagrożenie?

    To jest pozorna prawda. Jeśli silnik pracuje to nawet te 7 atm nie stanowią problemu bo cały układ jest w ruchu, nie ma oporów związanych ze startem silnika, bezwładnośc wirnika, zespołu korbowego tu akurat pomaga.. Natomiast jeśli silnik stoi u ma ruszyć to te kilka atm stanowi bardzo duży opór nakładający się na standardowe istniejące i przy rozruchu "na pusto". Producenci dużych kompresorów nie dla zabawy instalują zawory zwrotne i upustowe. U Ciebie taki zestaw zaworów zlikwidowałby problerm i znacznie wydłużył trwałość silnika kompresora. Ten pik prądu nie idzie "w powietrze" tylko mocno grzeje uzwojenia silnika.
  • Poziom 34  
    Zobacz jak to jest rozwiązane nawet w małych kompresorach - presostat i zawór zwrotny. Dołożysz do tego jeszcze przekaźnik np 200A którym będzie sterował presostat 1-fazowy i silnik startuje bez obciążenia. Myślę że nawet 70A przekaźnik w takim układzie wytrzyma bez problemu.
  • Poziom 11  
    Zastosowałem stycznik od rozrusznika z agregatu i to rozwiązuje problem (od skutera też był by ok).
    Kolega "zworys" ma oczywiście rację. Przy napełnionym zbiorniku tłok ma dużo większy opór i dlatego płynie tak duży prąd.

    Temat zamykam
    Dzięki za pomoc