Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Fiat 900T - OHV 903cc - konwersja zasilana na monowtrysk

10 Mar 2019 14:59 231 8
  • Poziom 14  
    Taki temat:

    Fiat 900T - OHV 903cc 37PS - z roku 1979.
    Mikrobusik na bazie Fiata 6oo Multipla z lat 50 i 60.

    Z różnym powodów chcę się z nim pobawić i nieco go usprawnić mechanicznie.

    Mam prawie nowy silnik 899cc wydłubany z Seicento a.d. 2000 o przebiegu nieco ponad 15tys w stanie doskonałym. Silnik oryginalny w moim busiku ma swoje lata i przebieg. Jego remont jest słabo opłacalny. Witz w tym, że silnik ten jest lewoobrotowy. Generalnie od prawoobrotowych, powszechniejszych silników tej rodziny różni się wałkiem rozrządu (symetria z 903 prawoobrotowego) oraz ośką napędu pompy oleju i aparatu zapłonowego.
    Z powodu tej właśnie ośki (wytarta zębatka powodująca duży luz na palcu aparatu zapłonu = wypadanie zapłonów i nie równa praca!) chcę się pozbyć upierdliwego systemu i zmienić go na prawie bezobsługowy system monowtrysku IAW 6F.S0, który przełożę wraz z silnikiem z Seicento. Ponadto planuję założenie LPG a ten silnik lepiej zniesie gaz niż stary oryginał, choćby ze względu na twarde gniazda zaworowe i hydrauliczną klawiaturę. Nie mówiąc już o wygodzie użytkowania LPG.

    Jest jednak jedno ALE...

    Zmiana kierunku obrotów silnika 899cc z SC nie nastręczy kłopotu. Przełożę wałek rozrządu z lewoobrotowego od Busika oraz tę feralną ośkę napędu aparatu - która już w silniku z monowtryskiem nie będzie musiała napędzać aparatu zapłonu a zatem jej luz nie będzie przeszkadzał w napędzie pompy oleju, obrócę korby z tłokami o 180* i gotowe. Silnik na pewno zagada (już kiedyś to robiłem w drugą stronę puszczając w prawo silnik Fiata 850)

    Problemem będzie natomiast układ zapłonu.

    Silnik prawoobrotowy 899cc ma koło foniczne i czujnik impulsów sterujący modułem zapłonu.
    Rozumiem, że przy lewych obrotach musiałbym mieć lustrzane odbicie tego koła. Witz w tym, że takowe nie istnieje.
    Czy tu potrzebna będzie korekta czy seryjne koło z punktem GMP będzie "chodziło" i zapłon zadziała dla lewych obrotów. ..?

    Czy może trzeba będzie zbudować lustrzane odbicie takiego koła..? Np przez nacięcie rowka pod klin wału korbowego symetrycznie do istniejącego.

    Tylko, że jakoś mi się nie wydaje bo przy zwykłych systemach z aparatem zapłonu koło pasowe z prawego i lewego jest takie same. Nacięcia i znacznik na pokrywce rozrządu są tak samo dla obu kierunków obrotów. Czy w przypadku elektronika też tak będzie..? Kolejność zapłonu jest 1342 w obu przypadkach.


    Co na ten temat sądzą Szanowni Koledzy..??


    silnik Fiat 900T wygląda tak:

    Fiat 900T - OHV 903cc - konwersja zasilana na monowtrysk

    Fiat 900T - OHV 903cc - konwersja zasilana na monowtrysk


    Silnik Seicento tak:

    Fiat 900T - OHV 903cc - konwersja zasilana na monowtrysk
  • Poziom 33  
    A na pewno przemyślałeś sprawę smarowania? Zmiana obrotów to brak smarowania bo pompa zebata, chyba że ja czegoś nie wiem. Tłoki chcesz obrócić a co na to głowica? Tłoki są płaskie? Nie sa przypadkiem frezowane pod zawory?
  • Poziom 14  
    Tłoki są płaskie. Silnik jest bezkolizyjny w dodatku na łańcuchu. Były wersje 55konne o pojemności 903cc (100GBC), które miały tłoki frezowane pod zawory ale ja mam zwykły.

    Ze smarowaniem nie m problemu.
    Wałek napędzający pompę oleju i w starszych silnikach aparat zapłonowy w obu przypadkach obraca się w prawo. Wałek napędzany od wałka rozrządu jest jak i on lustrzanym odbiciem.

    Fiat 900T - OHV 903cc - konwersja zasilana na monowtrysk

    Pompa oleju jest taka sama dla lewo o prawo obrotowego silnika. Tak samo aparat zapłonowy.

    W przypadku silnika 899cc na wałku napędu nie ma górnego wielowypustu, bo nie ma w nim aparatu zapłonowego.

    Działanie jest takie:

    1. Wałek z lewo obrotowego
    2. Wałek napędu pompy z lewo obrotowego
    3. Obrót tłoków z korbami o 180*

    W przypadku silnika z aparatem zapłonowym wystarczy odpalić ale w 899cc zamiast niego jest moduł zapłonowy Digiplex MED2

    Pytanie, czy koło foniczne na wale korbowym także musi być lustrzanym odbiciem ( co można by osiągnąć przez wycięcie nowego rowka pod klin - symetrycznie do istniejącego) czy nie..?

    Fiat 900T - OHV 903cc - konwersja zasilana na monowtrysk

    Według mnie nie powinno to mieć znaczenia.. ale...
  • Poziom 43  
    Nic z tego nie będzie bo nie przekonwertujesz kierunku obrotów silnika.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Jak już włóż napęd od skody 120 lub podobny.
  • Poziom 43  
    A jak ogarniasz pompe oleju np.?

    Dodano po 1 [minuty]:

    moonchild napisał:
    Po raz pierwszy za to chciałbym pozbyć się aparatu zapłonowego i zrobić lewo obrotowy na digilpexie.

    Odcinasz na tokarce koło foniczne obracasz i osadzasz na orginalnym. stoczonym do nowego rozmiaru.
  • Poziom 14  
    Dobra to z innej beczki...

    Czy do silnika 100G. - lewo obrotowej 903 da się założyć zapłon Digiplex od prawo obrotowej z CC...???

    Dodano po 1 [minuty]:

    Ale koło foniczne pasuje P&P bo wał jest taki sam w obu wersjach...
    Niczego na tokarce nie muszę odcinać.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Pompa oleju jest taka sama jak w prawo obrotowym. Pisałem wyżej.
    Jest identyczna jak w cc90 i w obu wersjach (lewo lub prawo obrotowa) zawsze kręci się w prawo (nota bene na jednym wałku z aparatem zapłonowym).
  • Poziom 43  
    moonchild napisał:
    Ale koło foniczne pasuje P&P bo wał jest taki sam w obu wersjach...

    Szczegół to rozmieszczenie nadajników względem siebie i względem GPZ.


    moonchild napisał:
    w obu wersjach (lewo lub prawo obrotowa) zawsze kręci się w prawo


    Przecież jak silnik zacznie się kręcić odwrotnie to i pompa oleju będzie się kręcić odwrotnie.
  • Poziom 14  
    Co do koła fonicznego - tak racja - musi byćlustro...

    Co do pompy oleju ..
    Nie będzie się kręcić w lewo (odwrotnie) bo wałek rozrządu jest lustrem wałka silnik aprawo obrotowego . Ma też lustrzany ślimak napędzający wałek (który pokazałem wyżej) pompy oleju i aparatu zapłonowego.
    Ten wałek w oby wersjach kręci się w prawo. Dlatego pompa oleju i aparat zapłonowy był wspólny dla obu wersji.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Ponieważ dla mnie będzie dużym kłopotem znalezienie tokarza który przerobi koło foniczne na lustro to może zamiast digiplexa zastosować silnik 899cc na monowtrysku..?
    Innymi słowy czy da się założyć kompletny osprzęt SPI Weber Marelli IAW 6F do silnik a lewoobrotowego..?
    Tam też jest koło foniczne ale ono nie ma tych 4 rogów tylko równą jakby zębatkę i tylko w jednym miejscu jakby przerwę która daje impuls do modułu będącego już w ECU IAW 6F

    Fiat 900T - OHV 903cc - konwersja zasilana na monowtrysk