Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

down 10 Mar 2019 23:32 1893 21
  • Witam serdecznie jestem nowy na forum i chciałbym przedstawić temat budowy mojego samochodu rc od podstaw.

    Posiadanie przeze mnie narzędzia :
    -Tokarka nutol.
    -Wiertarka pionowa.
    -Całe mnóstwo gratów typu brzeszczoty klucze śrubokręty itp.
    -Komputer z odpowiednim oprogramowaniem CAD.
    -Rozmaite elektronarzędzia.
    -Drukarka 3 D również własnej konstrukcji o ciekawej budowie ale o tym innym razem.

    Oraz mnóstwo zapału i radochy.

    Założenia :
    -Skala 1 do nie wiem . Jak wyjdzie tak będzie.
    -Napęd na 4 koła.
    -Pośredni mechanizm różnicowy z możliwością blokady.
    -Napęd bez-szczotkowy elektryczny.
    -V-max=ok 80 kph.
    -Napęd za pomocą silnika lotniczego 900 W.
    -Bateria 14.4 V.
    -Konstrukcja łatwo modyfikowalna.
    -Hamulec mechaniczny oraz bieg wsteczny również co wynika z użycia lotniczego regulatora obrotów który
    działa w jedną stronę.
    -Pełne regulacje zawieszenia.
    -Dla ewentualnych zainteresowanych osób udostępnię projekt oraz wszystkie pliki z częściami w formacie stl lub
    obj gotowe do druku 3 D.
    -Budżet hmmm... głownie ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    down
    Poziom 16  
    Offline 
    down napisał 256 postów o ocenie 48, pomógł 21 razy. Mieszka w mieście Kraków. Jest z nami od 2019 roku.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #2
    down
    Poziom 16  
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    No to jedziemy . Na początek rozmyślalem na tematr poziomych punktow mocowań wahaczy przekladni itd ...
    Narysowalem coś takiego aczkolwiek zanim do tego doszedlem to trwało to caly boży dzień,i chodź nie wygląda sensownie ani zrozumiale dla przeciętnego czlowieka to dla mnie jest zrozumiały i musi to wystarczyć ponieważ ograniczony czas nie pozwala mi bawić się w profesjonalne rysunki techniczne
    .

    Dodano po 7 [minuty]:

    Pierwszy gotowy do druku element . Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Muszę tu zaznaczyć ,że nie będe przedstawial tysięcy problemów ktore musialem rozwiązywać na bierząco ,lecz jeśli temat będzie żywy chetnie będe odpowiadal na wasze pytania

    Dodano po 7 [minuty]:

    Zdjęcie powyżej przedstawia statyw tylnego https://www.elektroda.pl/rtvforum/posting.php?mode=reply&t=3561990dyferencjalu tylnego Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam. Tym raze przedni statyw dyfra.

    Dodano po 17 [minuty]:

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    P.ierwsze wydrukowane elementy

    Dodano po 2 [minuty]:

    Moje magiczne pudełko ze wszystkim i niczym hehe.....
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    znalazły sie tam jakies dyferki ,zębatki i trochę innych bzdetów.
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Dodano po 5 [minuty]:

    |Korpus przekladni głównej tylna i przedznia część.
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam. Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Już wydrukowane i rozpoczęty montaż.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Wytoczony bęben sprzęgla odśrodkowego
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    trochę slabo widać ale to ten element ameliniowy leżący na suporciku imaka.
  • #3
    down
    Poziom 16  
    Dziś opiszę pewien mały problem ,który zauważyłem w prototypie .
    Ze względu na użycie regulatora i silnika lotniczego nie było możliwości wystartować ze względu na zbyt duże obciążenie. Regulator po prostu odcinał silnik po dodaniu gazu ponieważ jest to takie zabezpieczenie na wypadek zablokowania śmigła.
    Wymyśliłem więc rozwiązanie w postaci zamontowania na wale silnika sprzęgła odśrodkowego aby silnik mógł osiagnąć odpowiednie obroty i moment.

    Dodano po 9 [minuty]:

    pierwsze części przekładni głównej z hamulcem już wydrukowane na zdjęciach poniżej widoczne również okładziny cierne hamulca sterowanego serwem wycięte z blachy alu 2mm. Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam. Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Dodano po 2 [godziny] 27 [minuty]:

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Puszka sprzęgła.

    Dodano po 3 [minuty]:

    A teraz kilka zdjęć z kolejnych etapów montażu przekładni głównej.
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam. Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam. Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam. Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Na ostatnim zdjęciu widać gotowe sprzęgło odśrodkowe które zostało wydrukowane na drukarce 3d a następnie dokalibrowane na tokarce w celu wyeliminowania bicia
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #4
    down
    Poziom 16  
    Dziś zająłem się budową tylnego i przedniego mostu napędowego wraz z układem wahaczy.
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam. Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Zdjęcia powyżej to wahacze przednie górny i dolny.
    w czasie gdy części się drukowały postanowiłem przygotować półośki i pierwotnie miały być robione od podstaw lecz po przemyśleniu sprawy stwierdziłem ,że to piekielnie dużo dłubaniny i postanowiłem pójść na skróty.
    Odgrzebałem więc różne rupiecie i znalazłem trochę oryginalnych półosiek z różnych modeli samochodów które hmm... sam nie wiem skąd mam po prostu ktoś musiał mi to kiedyś dać bo straszny rupieciarz ze mnie , a moi znajomi mając to na uwadze obdarowywali mnie od dzieciństwa różnymi ciekawostkami .
    Stąd też wzięło się między innymi magiczne pudełko z początku tematu hehe...
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Kilka pierwszych znalezionych części i oczywiście mam tego więcej ale niestety żadne nie pasują bo mają nieodpowiednią długość , ale nie szkodzi ponieważ daje to okazję do zaprezentowania ciekawej metody jak to zespawać ze soba tak aby było idealnie współosiowe ,oraz żeby się nie pokrzywiło i wielu z was uzna to za banał ,ale uwierzcie mi ,że niektórzy nie wiedzą jak zabrać sie prawidłowo za zespawanie dwóch wałów ze sobą osiowo ,a ja coś o tym wiem ponieważ zawodowo jestem spawaczem.
    JEDZIEMY Z KOKSEM!!!!!
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Dodano po 31 [minuty]:

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Podcięcie należy wykonać ponieważ nadmiar materiału musi tam spłynąć w trakcie spawania aby zrobić prawidło przetop.
    Ważne jest aby pryzma była aluminiowa w przypadku spawania stali ponieważ gdyby była również stalowa to całość nam się po prostu zespawa razem do kupy,natomiast z aluminium już nie.
    Obydwie części walu spawanego należy oczywiście ścisnąć ściskami z pryzmą a po spawaniu nie odkręcać ich aż do całkowitego powolnego wystygnięcia , w przeciwnym razie całość może się odkształcić i będzie i wystąpi bicie w trakcie wirowania.
    A teraz gotowy efekt .
    Na zdjęciu poniżej gotowe półośki,spoina została stoczona na tokarce i zamalowana podkładem antykorozyjnym oraz zieloną farbą.
    Przeguby zostały zabezpieczone przed brudem i wyciekaniem smaru za pomocą końcówek palców z lateksowych rękawiczek ,kiedyś to już testowałem i powiem tyle , że działa to znakomicie.

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    `

    Dodano po 28 [minuty]:

    Projekt rozwija się szybko ponieważ prace trwają po 16 do 18 godzin dziennie ponieważ korzystam z urlopu po wypadku więc mam trochę czasu lecz dziś już idę spać bo ząb mnie boli i straciłem chwilowo wenę twórczą ,dla tego będzie to ostatni fragment projektu na dziś.Tym razem już na etapie slicera nie projektu.
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Wahacz tylny dolny.

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Już się drukują ,lewy i prawy.
  • Pomocny post
    #5
    Zbig63
    Poziom 13  
    Silnik lotniczy i regulator lotniczy to bardzo zły pomysł.
    Silnik lotniczy nie jest pyło/piasko szczelny, a auto łapie wszystko co się da, więc szybko rozwala się łożyska, albo zatrze się wirnik bo złapie piasek miedzy stator i rotor.
    Regulator lotniczy wymaga dobrego przepływu powietrza, żeby się nie przegrzewał. W aucie chłodzenie będzie znikome, więc regulator po prostu się spali. Wiem, bo przerabiałem takie regulatory w aucie.
    Planujesz dużą moc, a tu sprawa jest prosta: Im silnik ma wyższe obroty, tym lepszy jest stosunek mocy do masy. Dlatego w autach stosuje się wysokoobrotowe silniki inrunnery (kv 4000 do 6000). W samolotach stosuje się napęd bezpośredni, a kv dużych silników nie przekracza 1000. Tak więc lotniczy silnik będzie miał mniejszą sprawność a większą masę i będzie się mocniej grzał.
    Obawiam się, że przy założonych prędkościach wydruk 3D nie wytrzyma (a raczej wytrzyma do pierwszego większego dołka czy przeszkody)
    Po co kombinować z hamulcem mechanicznym i sprzęgłem odsrodkowym, skoro regulatory samochodowe dwukierunkowe mają hamulec elektryczny i zapewniam cię, działa on rewelacyjnie. A auto bez wstecznego stosuje się tylko na tor wyścigowy, jazda rekreacyjna bez wstecznego to nieporozumienie.
    No i nie zapomnij o czymś takim jak servo saver, inaczej skasujesz nawet serwa z metalowymi przekładniami.
    A poza tym życzę powodzenia!
  • #6
    down
    Poziom 16  
    Dzięki za rade , ale niestety tym razem nie posłucham ponieważ przerabiałem te silniki lotnicze w wielu nietypowych przypadkach i powiem ,że są świetne i pomimo iż nie mają zbyt dużych obrotów ale za to jaki moment.
    Jeden z tych silników napędza moją fortunkę do szlifowania wałków na mojej tokarce którą sam wykonałem na łożyskach skośnych precyzyjnych .
    Silnik 560W napędza tarcze 125 mm i ma tę zaletę ,że nie generuje wibracji w porównaniu do silnika indukcyjnego który do tego służy normalnie.
    Jeszcze tylko powiem ,że kiedyś użyłem takiego silnika do napędu robota terenowego który jeździł we bagnie piachu i wodzie i nigdy nic mu nie było ,a tak na marginesie to jak by byl z tym problem to zaprojektuje odpowiednie osłony .
    Silnik taki a nie inny musi być ponieważ samochodowego nie mam ,a nie będę inwestował w coś takiego ponieważ lotniczych mam mnóstwo i regulatorów także i to było w głównych założeniach i będe się tego trzymał.
    Na sam koniec projektu wrzucę kilka filmów z prób terenowych oraz szosowych.

    Dodano po 23 [minuty]:

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Ostatni element dyferka przedniego, a zwrotnice kończą się drukować .
    Pragnę zaznaczyć ,że przednie zawieszenie nie jest w żaden sposób uproszczone posiada cechy geometryczne potrzebne do zachowania poprawnej trakcji .
    Najwięcej problemów przysworzyła mi matematyczna analiza trapezowego zamocowania drążków względem różnej długości wahaczy ,ponieważ górne są krótsze i do tego jeszcze są kąty wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oraz pochylenia sworznia zwrotnicy .
    TRYGONOMETRIA ,FUNKCJE I ODROBINA PITAGORASA nie pomogły niestety i bez pomocy profesjonalnego matematyka się nie obyło .
    Ale wszystko ostatecznie udało się ogarnąć.

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Montaż dyferencjału.
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Gotowe.

    Dodano po 31 [minuty]:

    Jedziemy z zawieszeniem.
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Wszystkie elementy potrzebne do zawieszenia .
    Na foto widać zwrotnice z już zamontowanymi łożyskami .
    Ośki zostały pozyskane ze starych CD -ROMów. Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.


    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam. Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    No i zmontowane .
    Całość chodzi gładko bezlucowo i nic się nie blokuje.

    Dodano po 21 [minuty]:

    Teraz pora na tylny most którego wahacze dolne były już wyżej , a teraz następne elementy.
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Statyw tylnego dyfra.
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Wahacz górny tylny
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Piasta łożyska .
    Elementy się drukują na rano będą gotowe .
    Jutro obiecuję zmontować most tylny , a jeśli znajomy dał rade wykonać to zaprezentuję również płytę główną całego podwozia. Wyciąłem ją sam uprzednio trasując na blasze duralowej 2 mm lecz oddałem do wiercenia na stole współrzędnościowym ponieważ mój okazał się za mały, a zależało mi na precyzyjnym rozmieszczeniu podzespołów.
    Na dziś to wszystko, żegnam więc i do zobaczenia jutro i zapraszam do dyskusji ponieważ każdy jest mile widziany a kolega Zbig63 dobrze radzi bo w sumie sensownie , ale tym razem jestem na prawdę pewien tego co robię bo jak wcześniej wspomniałem robiłem naprawdę różne rzeczy z tymi silnikami i jestem do nich przekonany.

    Dodano po 15 [godziny] 41 [minuty]:

    Wszystko gotowe więc zaczynamy tylny most.
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Dyfer złożony, ale natrafiłem na problem bo tylny i przedni są trochę różne tzn. mają tą samą ilość zębów oraz moduły , ale inną grubość czego wcześniej nie zauważyłem i wydrukowałem 2 identyczne puszki dyferencjałów co spowodowało ,że ten tylny po skręceniu bardzo ciężko się obracał w obudowie gdyż zębatka atakująca za bardzo cisnęła w główną obracającą całym zespołem.
    Problem rozwiązałem przez 2 uszczelki tekturowe z obu stron puszki dyferencjału i już jest wszystko dobrze.

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Wahacze górne ze zmontowanymi już końcówkami .
    Widać również piasty tylnych kół wraz z osadzonymi łożysklami.

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Przygotowanie końcowe tylnych już zespawanych i zabezpieczonych półosiek.
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam. Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Gotowe ok godz. 20 będzie płyta główna.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Tulejki napędzające mosty wytoczyłem z twardego duralu i pomalowałem Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Dodano po 34 [minuty]:

    Układ kierowniczy przysporzył sporo problemów i w sumie to będzie dość nietypowy bo będzie napędzany przez 2 mini serwa z metalową przekładnią i mam pewne obawy co do tego czy ich siła będzie wystarczająca , ale nie będzie z tym większych problemów ponieważ statyw serw zaprojektowany jest w taki sposób aby łatwo było to przerobić .
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Statyw serw i mechanizmów kierowniczych.
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Dźwigienki układu kierowniczego

    Dodano po 7 [minuty]:

    praca na dwie drukarki 3D daje szybkie rezultaty hehe.....
    Jak dobrze pójdzie to po niedzieli pierwsze testy

    Dodano po 3 [godziny] 16 [minuty]:

    Drukują się różne drobne części jak uchwyty serwa hamulca jakieś drobne plastyki , puszka odbiornika itd .
    Mówiąc ogólnie wszystkie pierdoły , a ja tymczasem przedstawię wam pewien patent mojego autorstwa dotyczący smarowania który później wykorzystam do nasmarowania przekładni głównej.
    Około 3 lat temu miałem problem z plastikową przekładnią drukowaną na drukarce 3D i okazało się , że owa przekładnia na dużych obrotach się stopiła ,zatarła i skleiła i wziąłem się na sposób i opracowałem ciekawą maź do suchego smarowania takich przypadków .
    Składniki:
    -parafina zwykła ze świeczki
    -odrobinka oleju syntetycznego bądź jadalnego , ale ten pierwszy jest moim zdaniem lepszy
    -grafit z najlepiej miękkiego ołówka

    Teraz zaczynamy od stopienia w naczyniu parafiny po czym dodajemy odrobinę oleju po to aby ją zmiękczyć . Jeśli tego nie zrobimy parafina w trakcie pracy przekladni calkowicie się wykruszy i utracimy nasze smarowanie.
    Ostatnim krokiem jest dodanie startego papierem ściernym grafitu i dodajemy go ok 40 procent patrząc objętościowo .
    Smar gotowy.

    Gdy trzeba go użyć należy go roztopić i małym pędzelkiem nanieść na każdy ząb przekladni cienką warstwą .
    Nadaje się to wyłącznie do przypadków gdy nie możemy użyć normalnego tawotu lub oleju i przekładnia musi działać na sucho, oraz tylko gdy jest z tworzyw sztucznych gdzie obydwa współpracujące ze sobą tryby są plastykowe.
    Przygotowana Mieszanina jest twarda jak parafina zakrzepła , ale jest bardzo adhezyjna i długo trzyma się powierzchni. Przekładnia którą opisałem powyżej potraktowana taką miksturą zaczęła działać perfekcyjnie przez długi czas.

    Dodano po 59 [minuty]:

    Ku....... mać trochę lipa . Przyszła płyta podwozia z wiercenia ale lakier jest jeszcze miękki i łatwo się rysuje dlatego po oklejałem żeby nie zniszczyć za bardzo .
    Taśmy będą zrywane w trakcie montażu poszczególnych podzespołów, a tak w ogóle to została wykonana tzw. "lepiocha " ponieważ otwory na statyw serw układu kierowniczego zostały wykonane podwójnie co widać na zdjęciach i otwory od serwa hamulca te po prawej stronie również bo koleżka się pier..... w wymiarach. Przepraszam za wulgaryzmy ale troszkę się zdenerwowałem .
    Szło tak dobrze , że aż coś się musiało w końcu sknocić.

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam. Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam. Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Jedziemy więc dalej.

    Dodano po 16 [minuty]:

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Statyw serw układu kierowniczego i ograniczniki skrętu.

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Uchwyt linki hamulca i uchwyt serwa hamulca.

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Kosz akumulatora i mostek h czyli mechaniczny przełącznik faz silnika służący do zmiany kierunku jazdy.

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Główny zespół napędowy.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam. Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Przekładnia dostała pełne osłony i zastosowany został mój specjalny środek smarujący opisany trochę wyżej .

    Dodano po 30 [minuty]:

    A teraz to co tygrysy lubią najbardziej czyli montaż mostów.

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Most tylny wraz z wałem napędowym który został wykonany w następujący sposób:
    Pręt duralowy 7mm został docięty na wymiar a następnie zostały zatoczone końcówki od strony przekładni głównej w sposób tak jak na zdjęciu poniżej

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.


    Wały od strony mostów zostały wykonane nieco inaczej za względu na większą średnice tulejek przy mostach i wyglądają następująco.
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Wytoczona tuleja mosiężna "foto wyżej" została nabita na wcisk na końcówkę wału.
    Patrz foto poniżej.
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Następnie końcówki zostały odpowiednio przewiercone i na wcisk zostały wprasowane trzpienie poprzeczne. Ostatnim krokiem było pomalowanie całość na kolor hmmm... w sumie nie wiem jak to nazwać bo taki bordo albo czerwień no , nie ważne z resztą.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Teraz most przedni i całość zaczyna nabierać kształtów i wygląda imponująco.

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    drążki wodzące od serw wykonane z modelarskich uniwersalnych przegubów kulowych poskręcanych prętem gwintowanym M2,5

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Most przedni założony, serwa skrętu również.
    Na dzisiaj byłoby na tyle zostało już niewiele , na jutro plan przewiduje górne stężenie całości oraz resztę drobnych elementów takich jak np puszka odbiornika nom i ostateczny montaż wszystkiego , a tymczasem drukują się ostatnie części .

    Dodano po 3 [minuty]:

    Na chwilę obecną waga całości to 1207 gramów.
  • Pomocny post
    #7
    Zbig63
    Poziom 13  
    Czy płyta podłogowa nie będzie się wyginać? To w końcu płaska płytka, bez żadnych karbowań. Jakby co, może wystarczy dać płaskownik łączący tylny i przedni most od góry, powyżej podłogi (ja tak usztywniłem swojego fabrycznego GS SUT PRO 1:10, bo mimo że to "spalinka" zelektryfikowana na 3F, to "podłoga" wyginała się).
  • #8
    down
    Poziom 16  
    Oczywiście ,żę będzie bo taka blacha jest wiotka.
    Napisałem przecież ,że jutro będę to robił i nazwałem to stężeniem górnym. Jak się przypatrzysz to zauważysz na statywach dyferencjałów ,że są tam uchwyty przewidziane na półkę górna .
    Gdy zabieram się za konstrukcje to w życiu bym sobie nie pozwolił na pozostawienie takiej gafy .
    Widzę ,że jesteś uważny i znasz się na rzeczy , po niedzieli będą pierwsze próby albo może i nawet w niedzielę .
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
  • #9
    Zbig63
    Poziom 13  
    No tak, umknęło mi to. W takim razie trzymam kciuki za jazdę próbną (szczególnie za elementy drukowane 3D).
    p.s. Jestem pod dużym wrażeniem.
  • #11
    Zbig63
    Poziom 13  
    Jeszcze nie próbowałem drukować nylonem, tylko PLA, TPU i PET-G (z którym wiązałem duże nadzieje, niestety tylko po części spełnione). Trudno się drukuje nylonem?
  • #12
    down
    Poziom 16  
    Jedziemy dalej , na foto poniżej serwo hamulca , potężne ale musi takie być , a do tego linka wykonana ze struny gitarowej a pancerzyk to sam nie wiem , po prostu znalazł się w magicznym pudełku z rupieciami .
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Powiem szczerze ,że trochę pod presją ten projekt bo bardzo chcę skończyć na jutro dlatego sobie pozwolę na troszkę partyzantki.
    Te śmiszne białe tulejki i sprężyna na końcu linki hamulca to jakieś badziewia typu kółka pasowe z silniczków od magnetofonu i jakieś tam, ale jeśli całość spełni wszystkie założenia to zrobię to porządnie a , na razie musi wystarczyć jak jest bo jak bym chciał to teraz rozkminiać i toczyć to nie zdążę na jutro.

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Serwo zmiany kierunku jazdy.
    Jest małe bo musi tylko przełączać prosty przełącznik i nie będzie znosiło dużych sił .
    Sam przełącznik został również zabezpieczony rękawiczką lateksową przed brudem i wodą i jeszcze zapomniałem dodać na samym początku w założeniach , że cały model ma być wodoodporny.

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Drążki kierownicze powinny bazować na śrubie rzymskiej ale na razie będzie zwykły pręt M4 .
    Śruby rzymskie wydłubać to za dużo czasu i znowu nie zdążę na jutro z próbami.

    Dodano po 12 [minuty]:

    No i wszystko wypaćkane smarem niestety ale taki już jestem lepiocha , później się wyczyści

    Dodano po 6 [minuty]:

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Już tak blisko , górne stężenia założone a tak apropos Zbig63 miał wątpliwości co do chłodzenia silnika i regulatora .
    Po przemyśleniu tego stwierdziłem ,że silnikowi nic nic nie grozi ale regulator to tak nie jestem pewien więc wsadziłem regulator o numer większy niż dedykowany do tego silnika .
    Producent zaleca 60-80A wsadziłem więc 100A i na pewno się nie przegrzeje.
  • #13
    Zbig63
    Poziom 13  
    Możesz dorzuć regulatorowi mały wentylatorek na 12V, to dosyć powszechne rozwiązanie w regulatorach samochodowych. Planujesz jakiś zderzak z przodu choć odrobinę chroniący zawieszenie?
  • #14
    down
    Poziom 16  
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Tylny mostek amortyzatorów.

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Ze sprężyn odpada farba bo znowu wziąłem zbyt wcześnie po malowaniu.
    Przednie są troszkę za krótkie ale używam na razie gotowych , później wykonam od podstaw własciwe.

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.


    Przedni mostek amortyzatorów.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Mostki amortyzatorów powinny być duralowe ale chwilowo nie mam odpowiedniego materiału .
    za kilka dni coś się ukradnie z zakładu hehe....
    Na foto widać jak rozwiązałem regulacje wysokości zawieszenia są w mostkach otwory "fasolki"
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam. Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Amorki i już prawie gotowe.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Odnośnie kół to niestety ale nie posiadam żadnych więc zamówiłem na ebay bo przy takim poziomie całego projektu nie ma mowy o partyzantce na kołowej.

    Dodano po 5 [minuty]:

    JA PIER...... o rzesz ty w morde kopane tego nie przewidziałem
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Felgi za małe ale zaraz rozwiąże ten problem

    Dodano po 6 [minuty]:

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam. Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam. Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Więc jutro testy a później zrobimy pełne podsumowanie i od razu zaznaczam ,że testy potrwają kilka dni i na podsumowaniu będą relacjonowane wszystkie problemy jakie na testach wystąpią oraz zrobię zestawienie wad i zalet całej konstrukcji w porównaniu z profesjonalnym modelem w podobnej klasie i wielkości , ale najpierw ogarnę problem z zadużymi zwrotnicami hmm... albo z za małymi felgami zależy jak na to patrzeć.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Nowe zwrotnice o niższym profilu

    Dodano po 16 [minuty]:


    ZESTAWIENIE NAJWAŻNIEJSZEGO OSPRZĘTU

    - Aparatura Hitec Aurora 9
    - Silnik lotniczy Reely nie wiem jaki model ale ma 900W 1200kv
    - Serwa skrętu Reely s-0270 MG
    - Serwo hamulca s-0060 MG
    - Bateria lotnicza 2800 mah 14,8V 4s lipo

    MATERIAŁY KONSTRUKCYJNE

    - Filament nylonowy przeznaczony do druku 3d o bardzo malym skurczu i dużej wytrzymałości i elastyczności
    - Duraluminium gatunków PA9,PA38,AW-7076.
    - Mosiądz na drobne części
    - Stal C45

    Koszty :
    - 105zł za koła , cała reszta za darmo gdyż większość części miałem gdzieś tam uzbierane przez lata natomiast resztę materiałów pozyskałem z zakładu.
    Aparature posiadam od dawna .
  • #15
    down
    Poziom 16  
    Pierwsze próby wykonane niestety z prób podwórkowych filmu nie będzie bo jestem sam i muszę sterować więc nie mam jak filmować .
    Od razu wyszedł problem ponieważ drukowana zębatka obruciła się na bębnie sprzęgła i nie pojechalem dalej niż 5 metrów
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.


    Takie ładne było i się porysowało przy ściąganiu starej zębatki.
    Ale do rzeczy, wydłutowałem na tokarce rowki na klin i wydrukowałem nową zębatkę . Teraz będzie git.

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam. Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Dodano po 3 [godziny] 16 [minuty]:

    Zbig63 napisał:
    Jeszcze nie próbowałem drukować nylonem, tylko PLA, TPU i PET-G (z którym wiązałem duże nadzieje, niestety tylko po części spełnione). Trudno się drukuje nylonem?


    Dość trudny materiał ale bardzo dokładny jak się ustawi dobrze maszynę .
    Zaznaczyć trzeba , że niektóre nylony są tak kiepskie , że szkoda odpalać maszynę.
    Ogólnie rzecz biorąc najważniejsze są temperatury , ja mam ustawione ok 270 i robię to zawsze z poziomu maszyny bo tak się przyzwyczaiłem , a stół to 52 do 80 stopni.

    Dodano po 1 [godziny] 56 [minuty]:

    Działa rewelacyjnie . Silnik ma potwornego kopa i gdy rusza na pełnym gazie to cały przód podrywa do góry .
    Na dniach wrzucę jakieś filmy z testów , a tymczasem model zaliczył pierwszy mocny dzwon , i to bardzo mocny ponieważ zahaczyłem o drzewo lewym przednim kołem tak , że aż się całość obróciła dwukrotnie .
    Urwało półośke , zadziałały mechanizmy ochrony serw i tu wyszła pewna niewiadoma , a mianowicie elementy drukowane .
    Szok bo nic się nie urwało a straty są w częściach metalowych.
    Poniżej foto
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam. Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Cały mechanizm skrętu wyszedł poza swój zakres skrętu i wprasował się w tuleje napędu mostu i wyszły przez to na jaw za niskie ograniczniki skrętu

    Dodano po 3 [minuty]:

    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
  • #16
    Zbig63
    Poziom 13  
    Tylko trzy rowki na wieloklinie? Chociaż z drugiej strony to strona silnika, więc raczej obroty a nie moment.

    270 stopni, czyli ekstruder full metal. Mam teraz z wkładem z teflonu, przy tej temperaturze raczej by popłynął razem z filamentem. Chyba poczekam z nylonem, aż rzeczywiście będę potrzebował ekstra wytrzymałości. Jestem pod wrażeniem (braku) uszkodzeń w częściach drukowanych.
  • #17
    down
    Poziom 16  
    Te 3 rowki załatwiły sprawę na amen i teraz już się nic nie dzieje.
    Dalsze testy będą w sobotę bo niestety mam tu małą fuszkę i się tym zajmuję , a w weekend będzie trochę więcej czasu.
    Testy odbędą się na polu golfowym gdzie są fajne hopki sprubóje poskakać trochę.
  • #18
    nanab
    Poziom 27  
    Silnik się nie zapala? Taki silnik potrafi parzyć nawet jeśli całą moc wkłada w chłodzenie samego siebie śmigłem, tutaj jest bez niczego.
    Nie lepiej było zamiast serwa i przełącznika użyć przekaźnika?
    Czego używasz do projektowania? Jaki filament użyłeś(firma)?
    Na stół zamiast taśmy spróbuj zmatowioną szybę.
  • #19
    down
    Poziom 16  
    Ostatnio wyczerpałem baterie w dobrym terenie i był ciepły , ale nie parzył , a regulator całkiem zimniutki.
    Druga sprawa to taka , że sprzęgło się grzeje i dziś stopiłem zębatkę z PLA niestety ponieważ nylon mi się skończył , a zależało mi aby wydrukować z niego elementy zawieszenia przede wszystkim ze względu na jego elastyczność i wytrzymałość .
    Nie zgodzę się z tym , że ten silnik ma lepsze chłodzenie w samolocie ponieważ większość modelarzy go zabudowuje szczególnie w elektroszybowcach piankowych gdzie montuje się kołpak większy od średnicy silnika , a dodatkowo wszystko zabudowane pianką i prędkość takich pierdolotow też nie powala .
    Kiedyś taki silnik zagotowałem na amen , ale założyłem do niego maksymalny pakiet Li-Po i za duże śmigło . Tak poza tym nigdy nie miałem problemów z tymi silnikami żeby się grzały.
    Jeszcze innym argumentem jest fakt , że ten silnik jest całkowicie otwarty w tym projekcie więc dobrze się chłodzi , a w mojej fortunce do szlifowania walków na tokarce również taki chodzi i wcale nie ma przepływu powietrza działając na pełnej mocy i również grzeje się do nie więcej jak 50 stopni czego nigdy nie mierzyłem termometrem , ale wnioskuję to z tego , że dotknięty jest niby gorący ale nie parzy , a dla człowieka temperatura graniczna poparzenia to 50 albo 50 kilka stopni nie pamiętam dokładnie. Dziś również jeździłem w grubym terenie i zaraz wrzucę filmik jak mi się uda bo w sumie jeszcze nie wiem jak to zrobić , więc muszę poczytać poradnik.

    Dodano po 34 [minuty]:

    Lepiej byłoby użyć przekaźnika , ale nie mam pojęcia jak to podłączyć i wykonać .
    Do projektowania używam FreeCada.
    Szyby nienawidzę bo często zmieniam filamenty i nie każdy się do szyby klei a nylon szczególnie lubi taśmę i to lekko przeszlifowaną .
    Filament nie wiem z jakiej jest firmy , bo przychodzi w białym kartonie z Ebaya i nie ma nic nadrukowane , jest tylko Nylon filament black 1,75mm 250-270 stopni i nic więcej.


    [film=450.370]
    [/film]

    Film z jakiegoś powodu nie wszedł cały , dlatego dołączam jako załącznik do pobrania w całości .
    Film z dzisiejszych prób w terenie .
    Jazda po przekopanym po budowie terenie oraz próby wjazdu na wielką łyłe usypaną z kamieni , gruzu , ziemi i rożnych innych rzeczy.
    Na filmie są momenty w których silnik się rozłącza ponieważ kable od silnika się wplątują w koło i muszę coś z tym zrobić .
    w tym momencie już jest gdzieś przerwane i jak się poruszy to działa . Jutro zrobię z tym porządek .
    Foto poniżej
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Dodano po 1 [godziny] 33 [minuty]:

    Pod koniec filmu wystąpił problem z gorącym bębnem sprzęgła i stopiła się zębatka atakująca z PLA ponieważ jest to beznadziejny materiał i zaraz powyżej 50 stopni robi się gumowaty i miękki
    dlatego urwało kliny , a później się całkiem stopiło . Foto poniżej.
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Nowa już się drukuje.
    Mam troszkę badziewia plastikowego typu Hips,Pa,Pc itd.
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.
    .

    Dodano po 7 [minuty]:

    Jak wszystko dobrze pójdzie to w sobotę i niedzielę będą trwały intensywne próby asfaltowe i terenowe .
    Spróbuję też zmierzyć prędkość max i wyjdą też na jaw ostatnie niedoróbki , a później w tygodniu będziemy powoli robić podsumowanie i zestawienie wad i zalet konstrukcji oraz pomału zamykać ten temat.
    Wejdą nowe filmy z zabawy i zapewne jakieś nowe dzwony bo moje umiejętności w sterowaniu samochodami są marne raczej.
    Zapraszam również do komentowania co byście na przykład zmienili lub ulepszyli w tym projekcie ponieważ nawet po zakończeniu tematu projekt będzie być może się rozwijał jak będą jakieś fajne pomysły , a ja tymczasem zawijam się na dzisiaj więc do jutra.
  • #20
    down
    Poziom 16  
    Pierwsze 2 baterie dziś poszły próby idą świetnie i powiem , że jestem zaskoczony bo na jednej baterii jest prawie 40 min dobrej zabawy w terenie , a jeśli o problemy chodzi to cały czas rozkręca się całe przednie zawieszenie i zaczyna mnie to wnerwiać troszkę.
    Nowa zębatka atakująca wydrukowana z PC nie topi się .
  • #21
    down
    Poziom 16  
    To już ostatni epizod z tym projektem.
    Opiszę teraz kilka problemów które wyszły w trakcie wszystkich prób.
    1. Z jakiegoś powodu cały czas odkręcało się tylne i przednie lewe koło i po jakimś czasie w trakcie badania tematu doszedłem do wniosku , że wynika to z faktu , iż duży promień koła wywiera ogromne siły na hexa i zaczyna się to luzować pomimo , że były specjalne wytoczone podkładki zwiększające powierzchnie styku i dodane sprężynujące podkładki pod nakrętki kół.
    Problem znikną dopiero gdy dokupiłem komplet metalowych hexów gdyż te drukowane po prostu się miażdżyły i robił się luz i nie pomogły różne materiały .
    Próbowałem drukować hexy z nylonu , abs-u , hips i kilku innych filamentów , ale była niestety lipa.

    2. Nylonowe elementy zawieszenia i mostów są bardzo wytrzymałe lecz nie niezniszczalne i zawsze gdy model wypadł z trasy i zaczynał koziołkować to urywało tylny mostek amortyzatorów więc było 5 minut zabawy i 2 godziny warsztatu .
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Na foto widać naprawę włóknem węglowym i klejem CA bo to w warunkach polowych sensowne rozwiązanie , a po kilkunastu zepsutych mostkach nie miałem siły tego dalej drukować i zacząłem naprawiać stare bo tak jest szybciej.
    Dodać należy również , że przedni mostek także się łamał ale o wiele rzadziej więc go troszkę przeprojektowałem i jest teraz niższy więc nie zahacza tak mocno o glebę z rozpędu gdy dachuje i problem został rozwiązany .
    Tylny mostek dostał osłonę w postaci kloca ze styroduru doczepianego rzepem i również spełnia swoją funkcję i od kąt jest , to ani razu nie złamałem tylnego mostka.


    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.


    Nie wygląda to pięknie , ale niestety nie mogę dopasować żadnej karoserii do niego ponieważ model wyszedł nieskalowy i ani z 1/10 ani z 1/8 nie pasują , jest coś pomiędzy dlatego tak już zostanie i powiem tyle , że mi to nie przeszkadza bo lubie taki techno styl maszyny bez obudowy gdzie widać pracujące mechanizmy i te sprawy.

    3. Za słabe serwa skrętu i tu dodam , że niekoniecznie za małe , bo przy w miarę normalnej jeździe dają radę i braki momentu są odczuwalne jedynie w sytuacjach ciężkiej terenowej jazdy dlatego za idealne rozwiązanie uważam wymianę ich na jakieś markowe cyfrowe i będzie optymalnie.

    4.Szybko zacierający się hamulec .
    Rozwiązaniem okazało się naklejenie na plaskikową zębatkę okadzin z laminatu węglowego i plastik się już nie topi.

    Ogólnie rzecz biorąc konstrukcja okazuje się być zaskakująco bezawaryjna oprócz odporności na wypadki w związku z problemami mostków amortyzatorów lecz po rozwiązaniu tych problemów konstrukcja osiągnęła pełny poziom rozwoju i projekt ten uznaję za ukończony.

    Zaskakująca jest wytrzymałość elementów zawieszenia , a miałem co do tego pewne obiekcję na początku , lecz okazuje się , że nawet gdy model wielokrotnie koziołkuje to nic złego się nie dzieje poza ww mostkami które obecnie są dobrze chronione.

    Najgorszym typem uderzeń jest upadek pod kątem 45 stopni na koło który prawie zawsze towarzyszy koziołkowaniu modelu lecz duże opony tłumią w takiej sytuacji znaczną część siły przenoszonej na wahacze.

    Do tej pory pomimo wielu "dzwonów" i wywrotek nie udało mi się zniszczyć wahaczy ,
    jedynie powyrywały się śrubki z gwintów , ale nie uznaję tego za niedopracowanie gdyż uderzenia którym towarzyszyło to zjawisko były bardzo silne , a jakaś granica wytrzymałości zawsze istnieje.

    Dodano po 1 [godziny] 25 [minuty]:

    Popełniony został również pewien błąd konstrukcji przedniego zawieszenia .
    W samochodach terenowych osie obrotu przednich wahaczy nie są równoległe do płaszczyzny poziomej konstrukcji , lepszym rozwiązaniem jest umieszczenie ich pod kątem dodatnim do tej płaszczyzny.
    Budowa samochodu rc od podstaw, ze starych gratów oraz tego co już mam.

    Strzałka pokazuje kierunek ruchu pojazdu , a niebieska linia to oś obrotu wahacza umieszczona pod pewnym kątem .

    Zawieszenie przednie wraz z przednim mostem zostanie przeprojektowane w przyszłości .

    Ostatnią rzeczą na próbach był pomiar prędkości max.
    Niestety nie mam sprzętu żeby to sprawdzić dokładnie więc spróbowaliśmy z kolegą zmierzyć jadąc za modelem samochodem i na gładkim asfalcie było ok 64 więc jest to wartość dość daleka od założeń lecz w czasie zabawy aż nadto duża więc tak już zostanie.


    PODSUMOWANIE .





    Założenia :
    -Skala 1 do nie wiem . Jak wyjdzie tak będzie. - TAK
    -Napęd na 4 koła. -TAK
    -Pośredni mechanizm różnicowy z możliwością blokady. -TAK
    -Napęd bez-szczotkowy elektryczny. -TAK
    -V-max=ok 80 kph. -NIE
    -Napęd za pomocą silnika lotniczego 900 W. -TAK
    -Bateria 14.4 V. -TAK
    -Konstrukcja łatwo modyfikowalna. -TAK
    -Hamulec mechaniczny oraz bieg wsteczny również co wynika z użycia lotniczego regulatora obrotów który
    działa w jedną stronę. -TAK
    -Pełne regulacje zawieszenia. -TAK

    Jak widać jedno z założeń nie zostało spełnione.


    ZESTAWIENIE WAD I ZALET


    WADY :

    -brak karoserii i kurz się oblepia wszędzie
    -duża masa własna
    -skomplikowana konstrukcja
    -brak zderzaków
    -dość hałaśliwa przekładnia główna która zawiera żębatki drukowane pracuje dosyć topornie
    -skomplikowany system sterowania (aż 4 kanały)


    ZALETY :


    -możliwość zablokowania centralnego dyferencjału
    -możliwość regulacji tarcia na tylnym dyferencjale
    - bardzo duży moment i przyspieszenie
    -znaczna prędkość maksymalna
    -dobre prowadzenie
    - wytrzymałość ponad założenia
    -niska awaryjność
    -pełna wodoodporność
    -możliwość dorabiania części w zasadzie kosztem prądu i kilku dosłownie groszy za materiał
    -łatwość wprowadzania zaawansowanych modyfikacji
    - bardzo tani napęd (silnik lotniczy i regulator w porównaniu z samochodowym to nawet 1/5 ceny)
    -wybitnie niskie koszty napraw i eksploatacji


    Osiągi są porównywalne z komercyjnymi modelami a dostępność części zapasowych prawie za darmo czyni tę konstrukcję bardzo tanią w eksploatacji co nie jest bez znaczenia szczególnie gdy ktoś lubi ostrą zabawę.
    Ciągłe wymienianie wahaczy i innych połamanych części w modelach komercyjnych potrafi pożreć gigantyczne środki .

    Czterokanałowe sterowanie uważam za zaletę ale jest to tylko moja subiektywna oopinia .
    Podoba mi się to , że jest to inne niż wszystko , a ten mechaniczny hamulec w połączeniu ze zmianą kierunku na osobnym kanale daje pewne nietypowe możliwości lecz trochę utrudnia sterowanie aczkolwiek jest to wyłącznie kwestia nawyków i przyzwyczajeń.



    Tym akcentem uważam cały temat za zamknięty.
    Dodam jeszcze , że wrzucę trochę porządnych filmów , ale już tylko filmów na dniach z jazd w ciekawych miejscach , a może nawet jakieś skoki jak się nauczę w końcu panować nad radiem.
    Choć jestem na 99 procent pewien , że nikt nie będzie chciał zbudować z gotowego projektu tego modelu to dorzucę pliki w stl wszystkich części do druku gdyż obiecałem to na samym początku . Dodam jeszcze , że gdyby jednak się ktoś zainteresowany znalazł to musi wiedzieć , że pewnych drobnych elementów tam będzie brakowało , ale wystarczy do mnie napisać to zrobię z dnia na dzień gotowe projekty stl brakujących elementów oraz dostarczę rysunek z kształtem i rozmieszczeniem otworów w płycie głównej podwozia. Elementy metalowe toczone i dorabiane mogę dostarczyć gotowe pocztą za niewielką opłatą.

    Na sam koniec jeszcze ocena projektu : 8,5 na 10 przy czym 10 być nie może bo to musiało by być absolutnie perfekcyjne , a takie coś nie istnieje natomiast do 9 też nie podchodzi ze względu na pewne wady ww.

    Cura 4..zip Download (1.11 MB)

    4WD.zip Download (9.56 MB)