Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel Meriva B 1.4 - gaśnie przy zwalnianiu / hamowaniu - ograniczona moc silnika

11 Mar 2019 14:51 1299 8
  • Poziom 9  
    Od kilku miesięcy borykam się z potencjalnie niebezpiecznym dla zdrowia i życia problemem w 3-letnim Oplu Meriva B - rocznik 2016, przebieg ok. 46000, silnik A14NEL 4 cylindry 1.4 litra 1364cm3 88kW 120KM, fabryczna instalacja LPG. Od około 5. miesięcy występuje zupełnie losowo problem z gaśnięciem silnika na wolnych obrotach lub przy hamowaniu silnikiem, najczęściej na 1 biegu, gdy auto jedzie bardzo wolno lub się toczy. Występuje losowo, czasami ok. 3 razy w tygodniu, czasami 1 raz na 3 tygodnie, czasami 2 razy pod rząd w przeciągu 1-2 minut, przeważnie przy zimnym silniku choć 1 raz zdarzyło się przy rozgrzanym, zaraz po uruchomieniu auta i ruszeniu z parkingu podziemnego w centrum handlowym. Problem występuje tylko na benzynie, NIGDY po przełączeniu i jeździe na LPG. Najczęściej występuje w temperaturach oscylujących w granicach 0 stopni, ale to chyba z racji tego że mamy zimę, ale zdarzało się również kilka razy w temperaturze > 10 stopni C. Na początku uznałem że problem jest przy przełączaniu na gaz bo pierwsze kilka razy auto zgasło po przejechaniu około 2 kilometrów, jeszcze przed przełączeniem na gaz, przy dojeżdżaniu do skrzyżowania, a chwilę później centralnie na środku ruchliwego skrzyżowania. Jednakże w kolejnych dniach/tygodniach auto gasło również rano przy zimnym silniku już po przejechaniu 50-100 metrów, co wykluczało zupełnie LPG. Mimo wszystko filtry fazy lotnej i ciekłej został wymienione.

    Gdy auto gaśnie, na ekranie przy zegarach jest informacja 'Moc silnika ograniczona' po wyłączeniu silnika brak jakiejkolwiek reakcji na ponowne próby zapłonu przez około 30 sekund. Po przeczekaniu tego czasu auto odpala normalnie i jedzie jakby nigdy nic. Jedyna pozostałość po awarii to świecąca żółta kontrolka silnika na desce rozdzielczej, która zniknie po kolejnym 3 krotnym uruchomieniu silnika. Kilka razy zdarzyło się że auto po zgaśnięciu i ponownym uruchomieniu silnika gasło ponownie po przejechaniu 10-50 metrów, zawsze przy zwalnianiu. Według instrukcji kontrolka ta oznacza że "Wystąpiła usterka w układzie kontroli emisji spalin. Może nastąpić przekroczenie dopuszczalnych norm emisji spalin. Należy niezwłocznie skorzystać z pomocy warsztatu."

    Posiadam na stałe wpięty interfejs diagnostyczny Vgate iCar Pro elm327 V2.1 działający po WiFi. Kod błędu jaki odczytuję jest zawsze ten sam - P2101 - Throttle Actuator Control Motor Circuit Range/Performance. Świadczyłoby to chyba o problemie z przepustnicą, czyli najbardziej na logikę, przepustnica nie otwiera się wtedy kiedy potrzeba i nie zasysa odpowiedniej ilości powietrza do mieszanki. Ale również na logikę, dlaczego problem występuje tylko na benzynie, a nie na LPG? Poza tym, czy jest to możliwe że przepustnica psuje się po zaledwie 45 tyś. kilometrów? Wrzucam zrzuty z trzech aplikacji diagnostycznych na telefonie.

    Opel Meriva B 1.4 - gaśnie przy zwalnianiu / hamowaniu - ograniczona moc silnika Opel Meriva B 1.4 - gaśnie przy zwalnianiu / hamowaniu - ograniczona moc silnika Opel Meriva B 1.4 - gaśnie przy zwalnianiu / hamowaniu - ograniczona moc silnika Opel Meriva B 1.4 - gaśnie przy zwalnianiu / hamowaniu - ograniczona moc silnika

    Następne podejrzenie padło na świece zapłonowe gdyż od nowości nie były wymieniane. Wymieniłem na najwyższej klasy świece irydowe od NGK. Jedna stara świeca lekko śmierdziała benzyną po wyjęciu, nie wiem czy to normalne czy świadczyło to o problemie z działaniem świecy, ale problem ustąpił na około 2 tygodnie. Potem znowu auto zgasło.

    Następne co zrobiłem to dotankowałem do pełna benzynę 95 (było pół zbiornika 98). Wcześniej zalany miałem bak po raz pierwszy 98. Wszystko tankowane na BP. Jest duża szansa że gaśnięcie auta zaczęło się dopiero po zatankowaniu 98 do baku gdzieś w listopadzie 2018. Wcześniej auto jeździło cały czas na 95. Czy jest to możliwe że benzyna 98 zaczęła wypłukiwać z baku jakieś syfy i zatkał się filtr paliwa? Po zalaniu 95 autko nie gasło przez około 2-3 tygodnie ale 3 dni temu znowu się zaczęło i już 3 razy zgasło. Dzisiaj rano jak jechałem do pracy to zgasło po przejechaniu 30 metrów od rozruchu a następnie po przejechaniu około 100 metrów. Następne co planuję zrobić to wymiana filtra paliwa, ale napotkałem na problem z zakupem - w internecie nie mogę go znaleźć, jest tylko filtr do silników CDTI. Czekam na info z ASO odnośnie dostępności części.

    Proszę o pomoc i sugestie co może powodować usterkę gasnącego silnika? Nie jestem mechanikiem ale coś tam potrafię zrobić przy samochodzie.
    Autko już od roku po gwarancji. Nie chcę na chwilę obecną korzystać z serwisów ASO i innych. Boję się że będzie to strata czasu i pieniędzy a mechanicy będą działali po omacku i wymieniali coraz to inne części aby znaleźć przyczynę.

    Załączam instrukcję obsługi auta.
  • Poziom 39  
    A wtryski paliwa ?
    Zdarza się w czasie instalowania lpg uszkodzenie wtyku wtrysku, co prawada wtedy miałbyś komunikat na obd, chyba że jest taki stan " niejasny" Wystarczy że obłamali wtyk wtrysku ( miałem takie coś co prawda w renówce, ale objawy były podobne,) Możliwe że też wpinając instalację gazową coś sknocili ( nadłamali przewód od przepustnicy czy w BSI)
    Pozdr. J.
  • Poziom 9  
    Instalacja LPG jest fabryczna, montowana na linii montażowej i zintegrowana z komputerem pokładowym samochodu. Nigdy nie było problemu i nic nie było przy niej grzebane, więc to nie to. Właśnie dostałem odpowiedź z ASO że w moim aucie nie ma filtra paliwa jako wymiennej części. Hmmm... pewnie mam to tak rozumieć że sam filtr jest, bo być musi, tylko pewnie jest zintegrowany w zbiorniku paliwa.
  • Poziom 39  
    Mamy dwie astry z fabryczną instalacją gazową i ich montaż to porażka....
    Pozdr. J.
  • Poziom 9  
    Problem dalej nie rozwiązany, wygląda na to że nikt na forum nie wie gdzie może leżeć przyczyna.

    Udało mi się wykluczyć problemy z filtrem benzyny, złej jakości benzyną czy też ewentualną wodą w baku. Dzisiaj auto zgasło również kilkanaście sekund po przełączeniu na LPG co świadczy o tym że problem nie występuje tylko na pb ale również na gazie. Kluczowy jest tutaj zimny silnik, na rozgrzanym nigdy nie zgasło.

    Znajomy podrzucił mi cenną informację i prawdopodobnie będzie ona trafna. Winny jest zabrudzony lub uszkodzony silniczek krokowy sterujący przepustnicą. Postanowiłem zdemontować przepustnicę i wszystko dokładnie przeczyścić.
    I tu moja gorąca prośba. Potrzebuję instrukcję serwisową do Opla Meriva B. Przepustnica umieszczona jest w bardzo trudno dostępnym miejscu, chciałbym mieć ogląd jak się za to zabrać. Nigdzie nie jestem w stanie tej instrukcji znaleźć, w internecie jest jedynie opcja kupienia jej w formie PDF za około 100zł.

    https://www.emanualonline.com/Cars/Opel/Meriv...-OPEL-MERIVA-B-Service-and-Repair-Manual.html
  • Poziom 2  
    Witam Pana

    Czy zlokalizował pan tą przepustnice oraz wykonał to czyszczenie . Posiadam również podobne objawy u siebie i jestem ciekawy czy u Pana ustąpiło to gaśniecie . A może się okazało coś jeszcze innego . Pozdrawiam i powodzenia życze.
  • Poziom 24  
    Przepustnica na rysunku nr8 , nie za bardzo wiem o co chodzi z tym "trudno dostępna " , tam nie ma żadnych problemów żeby ją zdemontować ,,, Opel Meriva B 1.4 - gaśnie przy zwalnianiu / hamowaniu - ograniczona moc silnika

    Dodano po 3 [minuty]:

    No i po czyszczeniu warto zresetować nastawy przepustnicy np . poprzez MDI ..
  • Poziom 2  
    Witam
    Dziekuje bardzo za załączone zdjęcie pomogło mi odnaleść i wyczyścić. Natomiast po złożeniu pojawił się kod 86 oznacza on ograniczoną moc silnika .

    Czy wie ktoś jak wykasować ten błąd poza podpieciem komputera . I czy to tak musiało się stać z tym kodem ?
  • Poziom 24  
    W tym samochodzie przed rozpinaniem czegokolwiek z silnika należy wyjąć klucz ze stacyjki (nie wystarczy wyłączenie zapłonu ) bo inaczej mamy zarejestrowane błędy , ponadto przepustnica po czyszczeniu powinna być ponownie przyuczona , ale to zrobi większość dobrych testerów np.oryginał MDI czy np. Delphi DS150E ....