Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
LegrandLegrand
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa akumulatora na napięcie 230V z ogniw 18650. Ma sens?

11 Mar 2019 19:28 2463 15
  • Level 4  
    Witam
    Chciałbym zbudować akumulator z ogniw 18650. Jak zrobić najlepiej pakiet? Ile cel?
    Lepiej połączyć ogniwa szeregowo, żeby uzyskać napięcie w granicach 240V ? Czy robić na niższe napięcia?
    Prąd ciągły jaki mnie interesuje to tylko 6A przy 230. Akumulator ma służyć jako bufor w sytuacji braku zasilania:)

    Mam do dyspozycji 210 ogniw sanyo ga 3450mAh 3.7V 10A
    maksymalne napięcie ładowania: 4,2V
    minimalne napięcie rozładowania: 2,5V
    napięcie: 3,7 V
    pojemność typowa: 3450mAh
    pojemność minimalna: 3350mAh
    prąd ładowania standardowy: 1475mA
    maksymalny prąd rozładowania-ciągły: 10A
    [Szkolenie 22.06.2021, g.9.30] Zabezpieczenia Internetu Rzeczy (IoT) programowe i sprzętowe. Zarejestruj się za darmo
  • LegrandLegrand
  • Computers FAQ editor
    Tylko 6A przy 230V?? TYLKO? :D
    Nie ma sensu, bez falownika 230V DC będzie miało problem z zasileniem urządzeń na AC.
    Jak chcesz bufor polecam UPS z akumulatorem żelowym... Stosowany od dawna sprawdza się znakomicie ;) Albo jak chcesz się pobawić możesz próbować UPS zasilić z tych ogniw, jednak konieczny będzie dodatkowy układ (balancer).
  • LegrandLegrand
  • Level 4  
    Zasilanie musi mi utrzymać na min. 1 godzinę:) Akumulatory żelowe zajadę. Przerwy w dostawie energii są prawie codziennie:)
    To ma służyć jako bufor.
  • Level 43  
    Urządzenia obowiązkowo wymagające AC ostatnio nie są aż tak powszechne jak przyjęło się sądzić. Stało się to głównie dzięki wyparciu zasilaczy transformatorowych przez impulsowe, te mają na wejściu prostownik i im żadna różnica. Urządzenia wymagające AC to przede wszystkim silniki indukcyjne i transformatory sieciowe, zasilone DC po pierwsze nie będą działać, po drugie szybko zamienią się w zwęglone szczątki, także metoda prób i błędów nie jest wskazana.

    Z technicznego punktu widzenia przetwarzanie 240VDC na AC było by korzystniejsze po pozbywamy się przetwarzania z niskiego napięcia na 240V. Ale to czysto teoretycznie jakbyś miał budować falownik, jeśli chcesz kupić to pewnie dostępność i cena zadecydują i może sie okazać że lepiej kupić UPS.

    240V to takie, nie wiadomo jakie, napięcie, bo sinusa 230V z tego nie zrobisz (sinus ma w szczycie 325V) poza tym skoro akumulator może mieć od 2,5V do 4,2V to np 57 akumulatorów da od 142V do 240V niektóre urządzenia z przetwornicami na wejściu mogą pracować w tak szerokim zakresie, ale jest wiele urządzeń dla których 142V to będzie mało.
  • Computers FAQ editor
    A zasilacze z aPFC nie będą miały problemów? Choć może i by działały, ale sam nie sprawdzałem.
    Ogólnie ja bym odradzał takie kombinacje zwłaszcza jak nie będzie łatwe zrealizowanie detekcji momentu zaniku zasilania i przełączenia na backup.
  • Level 4  
    Ja wiem, że się bezpośrednio z 230V DC nie będzie działać na 230V AC.
    No właśnie z 12Vna 230V będę miał spore straty. Lepiej nawet zrobić te 325V i falownik DC na AC. Tylko jest problem z balansowaniem tego. Ogólnie łączenie szeregowo ogniw w takiej ilości raczej się nie poleca. Duży spadek napięcia i inne problemy.

    Jakie macie inne pomysły?
  • Level 37  
    elektrodq wrote:
    Mam do dyspozycji 210 ogniw sanyo ga 3450mAh 3.7V 10A

    Czyli masz do dyspozycji w idealnych warunkach 2680 Wh.

    elektrodq wrote:
    Zasilanie musi mi utrzymać na min. 1 godzinę
    elektrodq wrote:
    Prąd ciągły jaki mnie interesuje to tylko 6A przy 230

    Czyli potrzebujesz min. 1380 Wh.
  • Level 4  
    Teoretyczne 2680 Wh jest przy pełnym naładowaniu. Żeby przedłużyć żywotność, chcę je ładować niższym napięciem.
    Tu jest rozpiska jak to wygląda na przykładzie innych ogniw.
    Napięcie (V) Ilość cykli rozładowania Pojemność po pełnym naładowaniu (mAh)
    4.3 ------ ------250 ------ ------ ------ ------ 3300
    4.2 ------ ------500 ------ ------ ------ ------3000
    4.1 ------ ------1000 ------ ------ ------ ------2700
    4.0 ------ ------2000 ------ ------ ------ ------2100
    3.9 ------ ------ 4000 ------ ------ ------ ------1500
  • Level 15  
    Zagadaj do Manekinena. On jakiś czas temu zrobił coś podobnego (60 ogniw szeregowo) i bardzo chwalił - podłączał różne narzędzia. Tu jest wspomniany temat:
    https://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=21195
    A cały jego blog (mdiy.pl) gdzieś szlag trafił i nie mogę znaleźć... A było tam krok po kroku.
  • Level 19  
    elektrodq wrote:
    Zasilanie musi mi utrzymać na min. 1 godzinę:) Akumulatory żelowe zajadę. Przerwy w dostawie energii są prawie codziennie:)
    To ma służyć jako bufor.


    W tym roku robiłem zasilanie awaryjne do pieca C.O. , użyłem przetwornicy z 12V na 230V sinus (szwagier kupił rok wcześniej) , automatycznego przełącznika zasilana na dwóch przekaźnikach, oraz trochę podupadły akumulator 55Ah z auta mojej żony. Średnio piec pobiera mi około 108W na tym akumulatorze wytrzyma 3,5 godziny pracy. Aku ładuje prostownikiem.

    W necie znalazłem też kalkulator jaki potrzebna akumulator do zasilania awaryjnego przy danym poborze prądu. Założenia aku naładowane do 12,6V , wyłączenie przetwornicy przy 12,00V
    Ty chcesz minimum 1 godzinę pracy przy poborze 1380W ,
    dla 1 godziny pracy aku musiało by mieć 154Ah
    dla 1 godziny i 30 min aku 231Ah
    dla 2 godzin około 308Ah

    Wg mnie kup UPS do zasilania awaryjnego piecy C.O. w nich możesz podłączyć duży akumulator, są przystosowane do dłuższej pracy i mają wbudowany prostownik.
    Tylko jedna wada, cena ze wzgledu na prace ciągłą 1400W.
    Widze że są UPS dla pracu ciągłej 1400W zasilanie 24V cena ponad 700zł za takiego UPSa

    Dla dwóch aku połączonych szeregowo każde po 78Ah dla 1 godziny pracy przy 1380W
    po 116Ah dla 1godziny i 30 min pracy
    po 154Ah dla 2 godzin pracy
  • Level 4  
    automobilklub wrote:
    cały jego blog (mdiy.pl) gdzieś szlag trafił i nie mogę znaleźć... A było tam krok po kroku.

    Tu jest jego strona

    To może kupić UPS pełny sinus i przerobić go zamiast żelówek na pakiet z lion?
    Wszystko co ma zasilacz impulsowy to mu obojętne napięcie. Nawet poprawnie pracuje przy niskim napięciu:)
  • Level 19  
    I jak sam autor tamtego wynalazku napisał, że lepszym rozwiązaniem jest pakiet 12 V lub 24 V plus przetwornica na 230 V:
    Quote:
    Aby pozbyć się problemu łuku elektrycznego i jego negatywnego wpływu na wyłączniki urządzeń, można zbudować pakiet li-ion 12V który będzie o wiele prostszy w eksploatacji (ładowanie, zabezpieczenie, monitorowanie) i dokupić przetwornicę na 230V. I jeśli powstanie kolejna wersja walizki, to zapewne właśnie z przetwornicą. No ale eksperyment dowiódł dwóch rzeczy. Że się da, i że ma na tyle poważne wady dla których nie stosuję się prądu stałego do takich celów.


    Przy zwykłym UPS byś musiał dodać wentylator. No i UPS z pracą ciągłą 1400 W nie będzie tani. Do tego prostownik wbudowany w UPS raczej nie nadaje się do ładowania ogniw 18650.

    Jak koniecznie chcesz ogniwa 18650 to kup samą przetwornicę:
    automatyczny przełącznik zasilania
    Oraz ładowarka do pakietu.

    Tylko ja inaczej podłączyłem automatyczny przełącznik nie jak na ich schemacie, ja podłączyłem pod włącznik przetwornicy a nie na + aku.
    Czyli podłączyłem to tak:
    Budowa akumulatora na napięcie 230V z ogniw 18650. Ma sens?

    Wada - sam musisz podłączyć ładowarkę jak pakiet się wyczerpie. Ale zaleta dodatkowa taka, że jak Ci padnie pakiet lub wyczerpie, to podłączysz akumulator z auta i masz zasilanie awaryjne nadal.
  • Level 4  
    Może zrobić to na inwerterze solarnym UPS? W zaczepy inwertera wpiąć pakiety ogniw?
    Są inwertery solarne z kompensacją mocy. Gdybym zamiast panela PV wpiął pakiet ogniw to będzie to działać?
  • Computers FAQ editor
    Jak by wystarczył 1000W to można by było kupić APC Smart UPS 1500i. Są dość tanie, mają złącze USB, sinusa na wyjściu. Sam mam Smart-UPS 1000i i działa bez zarzutu. Do tego dajesz 2 12V akumulatory i jazda.