Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBwayPCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

TDA7294 budowa subwoofera

11 Mar 2019 19:31 438 27
  • Poziom 3  
    Wiec tak jestem laikiem totalnym i prosze bardzo o pomoc i wytłumaczenie.
    prócz tego postu bede miał pare innych pytań. ale nie chce robic makaronu z tematu a wiedza sie moze innym poczatkujacym przyda.

    1. mam trafo toroidalne nistety i do tego 400W bo akurat dorwalem za 30zł. ma ono na wtórne uzwojenia 11.5V niestety i 17.39A xDD. no ale cóż. chce z niego zrobic zasilacz symetryczny może mi ktos obliczyc ile wyjdzie albo chociaz kalkulator jakis podeslac?

    2. mam 4 kondensatory 50V 4700 wiec to totalnie odpada bo strata częsci nawet jakbym dwa wykorzystał. Jak użyje 2x 25v 4700 to wystarczy? i po co za kondensatorami elekrolicznymi dodaje sie jeszcze ceramiczne?

    3. głośnik którego chcę zasilać ma 6.5" 6Ohm 50-60W na tej koncówce mocy i tak niskim zasileniu ile moge wyciagnac wat?
  • PCBwayPCBway
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    1. Za małe napięcie zasilania. Poszukaj noty katalogowej TDA 7294 i sprawdź jakie zasilanie wymagane jest dla Twoich założeń mocy (50W dla 6 omów).
    Można niby zastosować przetwornicę, ale... ale jest to dość ryzykowne w wypadku wzmacniacza audio i kiepskiej przetwornicy (zakłócenia w.cz.). A sam raczej nie zrobisz takiej...
    Można albo zakupić odpowiedni transformator, albo przewinąć ten co masz. W obu wypadkach będą to dodatkowe koszty - albo koszt nowego trafa, albo drutu nawojowego (i robocizna - jak sam tego nie nawijałeś).
    2.ZAWSZE można zastosować kondensatory na wyższe napięcie.
    3. po wyprostowaniu będziesz mieć ok. 17V napięcia stałego. Według DS TDA 7294 najniższe zasilanie to 20V. (przy zasilaniu asymetrycznym). Nie uzyskasz żadnej mocy...A nawet jak wzmacniacz będzie pracować przy tych 17V ( w praktyce będzie jeszcze mniej, chociażby na spadek napięcia na mostku) to moc wyniesie co najwyzej 3W...

    Zacząłeś od d... strony. Najpierw założenia (moc, oporność obciążenia) a dopiero potem wybór odpowiedniego zasilania).
  • Poziom 3  
    398216 Usunięty napisał:
    1. Za małe napięcie zasilania. Poszukaj noty katalogowej TDA 7294 i sprawdź jakie zasilanie wymagane jest dla Twoich założeń mocy (50W dla 6 omów).
    Można niby zastosować przetwornicę, ale... ale jest to dość ryzykowne w wypadku wzmacniacza audio i kiepskiej przetwornicy (zakłócenia w.cz.). A sam raczej nie zrobisz takiej...
    Można albo zakupić odpowiedni transformator, albo przewinąć ten co masz. W obu wypadkach będą to dodatkowe koszty - albo koszt nowego trafa, albo drutu nawojowego (i robocizna - jak sam tego nie nawijałeś).
    2.ZAWSZE można zastosować kondensatory na wyższe napięcie.
    3. po wyprostowaniu będziesz mieć ok. 17V napięcia stałego. Według DS TDA 7294 najniższe zasilanie to 20V. (przy zasilaniu asymetrycznym). Nie uzyskasz żadnej mocy...A nawet jak wzmacniacz będzie pracować przy tych 17V ( w praktyce będzie jeszcze mniej, chociażby na spadek napięcia na mostku) to moc wyniesie co najwyzej 3W...

    Zacząłeś od d... strony. Najpierw założenia (moc, oporność obciążenia) a dopiero potem wybór odpowiedniego zasilania).


    supply range 10-40. Na 6ohm potrzebuje ok 31-33V. Szkoda ze nie mam 4ohm...
    BTW. czym sie rozni to 4 albo 8 ohm? lepiej gra czy jak

    aa i przypomnialo mi sie, ze mam booster taki:
    10-30 V do 12-35 V Step Up CV CC 150 W 10A DC DC
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    ArchitektPiramid napisał:
    supply range 10-40.
    +/- 10 do 40V. Czyli dla zasilania symetrycznego względem masy. Ty masz transformator z jednym uzwojeniem, czyli nie zrobisz zasilania symetrycznego a asymetryczne, a dla asymetrycznego napięcie powinno wynosić 2V do 80V. Dla 6 omów potrzebujesz więc zasilanie +/-31 do max +/-33V.

    ArchitektPiramid napisał:
    czym sie rozni to 4 albo 8 ohm?
    Oporność głośnika (a raczej impedancja) im niższa tym mniejsze napięcie potrzebne do uzyskania takiej samej mocy jak dla oporności większej. Typowe wartości impedancji głośników to 4 lub 8 omów. Dla specjalnych wykorzystań (na zamówienie fabryki np. produkującej zestawy KD - Kina Domowego) są robione inne impedancje głośników np 3 omy lub (jak u Ciebie) 6 omów.
    Korzystając z wzoru na moc możesz obliczyć jak zmieni się moc przy założeniu że wzmacniacz liczony jest na 8 omów a Ty podłączysz 6 omowy głośnik. Często też takie oporności były stosowane w wieżowych zestawach (w kolumnach zestawów) - w sumie z niejasnych powodów.
    Może miało to związek z łatwiejsza konstrukcją, z uzyskaniem większej (niż dla 8 omów) mocy, albo, żeby klientowi nie przyszło do głowy próbować podłączać inne niż dedykowane zestawy głośnikowe. Poza tym - niektóre firmy produkujące zestawy głośnikowe oznaczały taki swój zestaw 6 omami by można go wykorzystać zarówno w połączeniu ze wzmacniaczem o wyjściu na 4 jak i na 8 omowe obciążenie.

    Dodano po 7 [minuty]:

    P.S.
    ArchitektPiramid napisał:
    mam booster
    W sumie to również przetwornica. Jednak nadal dająca napięcie asymetryczne. Dla takiego napięcia jak deklarowane 35V uzyskasz 12W...
    Moim skromnym zdaniem komplikowanie sobie życia (i układu). Znacznie lepiej jednak byłoby zastosować zasilacz symetryczny (czyli transformator z dwoma takimi samymi uzwojeniami plus mostek prostowniczy i kondensatory filtrujące). Lepsze sterowanie głośnika (unikasz szeregowego kondensatora głośnikowego jak dla zasilania asymetrycznego), prostsza aplikacja i pewniejsze działanie (jak dla jakichś przetwornic).
    Dla mocy 50W możesz zastosować transformator o mocy od już 60 do 100W i to wystarczy - zyskujesz na mniejszej wielkości całego wzmacniacza, a cena transformatora 100W jest do przyjęcia.
  • Poziom 3  
    W takim razie do czego to toroidalne trafo mozna wykorzystać skoro wiekszosc wzmacniaczy ma i tak toroidalne. wiecej wyjsc i wiecej volt? a te zwykle trafa tez co maja duzo uzwojen to czym sie roznia od toroidalnych?

    btw. wlasnie przegrzebałem szafe i znalazlem wzmacniacz 60W 12V 5A. Podbiłbym moc step upem tym co pokazywalem do 35V tylko musialbym to jakos na zasilanie symetryczne przemielić. Da sie? jak? i czy to trudne jest oraz czy strata mocy bedzie ogromna?

    btw. Link ten booster by mi do 60volt podniósł. wiec chyba by juz troche wiecej wyszlo mocy?
  • PCBwayPCBway
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    ArchitektPiramid napisał:
    W takim razie do czego to toroidalne trafo można wykorzystać
    Jak mniemam ten transformator pierwotnie służył do zasilania 12V halogenów oświetleniowych zanim nadeszłą era "żarówek" LED i w związku z tym zdecydowanie mniejsze zapotrzebowanie na moc.
    ArchitektPiramid napisał:
    większość wzmacniaczy ma i tak toroidalne.
    Oczywiście - lwepsza sprawnosć w porównaniu do klasycznych transformatorów EI, mniejszy ciężar dla takich camych mocy, bardziej "pakowne" (w niewielkiej przestrzeni wzmacniacza to ważne), i mniejsze pole elektromagnetyczne wywołujące zakłócenia. Nie mniej jednak te transformatory (we wzmacniaczach) są z założenia symetryczne .
    ArchitektPiramid napisał:
    Podbiłbym moc step upem tym co pokazywalem do 35V tylko musialbym to jakos na zasilanie symetryczne przemielić. Da sie?
    Wszystko się da. Zbudować jacht pełnomorski z zapałek również, ale czy ma to sens?
    Straty może nie będą duże w samym zasilaczu z takim |bosterem|, ale ... czytałeś co pisałem wyżej o przetwornicach i zakłóceniach jakie emitują? A tak w ogóle - ten "boster" dedykowany jest raczej do zasilania wstępnego wzmacniaczy samochodowych, które już mają i tak wewnątrz przetwornicę (symetryczną) np. do samochodowych końcówek mocy. Taka wewnętrzna przetwornica już zbudowana jest w sposób minimalizujący zakłócenia a boster pozwala na uniknięcie spadków mocy związanych ze spadkami napięcia w samochodowej instalacji gdzie zasilanie może w czasie jazdy wahać się od nawet 11,6V do 14,4V.
  • Poziom 3  
    398216 Usunięty napisał:
    ArchitektPiramid napisał:
    W takim razie do czego to toroidalne trafo można wykorzystać
    Jak mniemam ten transformator pierwotnie służył do zasilania 12V halogenów oświetleniowych zanim nadeszłą era "żarówek" LED i w związku z tym zdecydowanie mniejsze zapotrzebowanie na moc.
    ArchitektPiramid napisał:
    większość wzmacniaczy ma i tak toroidalne.
    Oczywiście - lwepsza sprawnosć w porównaniu do klasycznych transformatorów EI, mniejszy ciężar dla takich camych mocy, bardziej "pakowne" (w niewielkiej przestrzeni wzmacniacza to ważne), i mniejsze pole elektromagnetyczne wywołujące zakłócenia. Nie mniej jednak te transformatory (we wzmacniaczach) są z założenia symetryczne .
    ArchitektPiramid napisał:
    Podbiłbym moc step upem tym co pokazywalem do 35V tylko musialbym to jakos na zasilanie symetryczne przemielić. Da sie?
    Wszystko się da. Zbudować jacht pełnomorski z zapałek również, ale czy ma to sens?
    Straty może nie będą duże w samym zasilaczu z takim |bosterem|, ale ... czytałeś co pisałem wyżej o przetwornicach i zakłóceniach jakie emitują? A tak w ogóle - ten "boster" dedykowany jest raczej do zasilania wstępnego wzmacniaczy samochodowych, które już mają i tak wewnątrz przetwornicę (symetryczną) np. do samochodowych końcówek mocy. Taka wewnętrzna przetwornica już zbudowana jest w sposób minimalizujący zakłócenia a boster pozwala na uniknięcie spadków mocy związanych ze spadkami napięcia w samochodowej instalacji gdzie zasilanie może w czasie jazdy wahać się od nawet 11,6V do 14,4V.



    Eh no żyłem w niewiedzy i nakupiłem masę różnego gówna co teraz do niczego się nie przyda. może jest rozbiorę na części i chociaż elementy z tego będę miał. Tylko nie wiem czy te elementy nie sa watłej jakości.

    A jesli chodzi o te chinskie to jakim cudem jest 120W x 2 + zasilanie 12-24v
    i dodatkowo tylko + i - bez gnd? jak to niby funkcjonuje i takie male

    tutaj rozne przyklady:

    Link
    Link
    Link
    Link

    edit: naprawilem. te dwa ostatnie wydaja sie byc chyba lepsze ale w te 1 to cos nie wierze ze nawet polowy mocy wyciagnie. btw. preamp lepiej tez samemu robic czy kupowac z chin?
  • Poziom 43  
    ArchitektPiramid napisał:
    A jesli chodzi o te chinskie to jakim cudem jest 120W x 2 + zasilanie 12-24v

    Z dwóch powodów.
    Pierwszy - im więcej mocy w opisie tym łatwiej sprzedać (naiwnym)...
    Drugi - to wzmacniacze cyfrowe w dodatku pracujące w mostku. Zupełnie inna konstrukcja.
    P.S. Linki nie działają.
  • Poziom 28  
    Nie prosiciej Ci będzie kupić wzmacniacz z subwoofera Tonsil Aktiv 200? Albo cały subwoofer i wziąć to na warsztat?
    Żeby zbudować jakikolwiek wzmacniacz - nawet z kitu, trzeba mieć pojęcie, choćby skromne na temat napięcia, natężenia i zasilaczy symetrycznych.
  • Poziom 3  
    RAFi X napisał:
    Nie prosiciej Ci będzie kupić wzmacniacz z subwoofera Tonsil Aktiv 200? Albo cały subwoofer i wziąć to na warsztat?
    Żeby zbudować jakikolwiek wzmacniacz - nawet z kitu, trzeba mieć pojęcie, choćby skromne na temat napięcia, natężenia i zasilaczy symetrycznych.


    ta, zeby zaplacic 3x drozej? albo i wiecej
  • Poziom 43  
    ArchitektPiramid napisał:
    ta, zeby zaplacic 3x drozej? albo i wiecej
    Skoro z góry zakładasz, że drożej... Kombinuj. Tylko nie zdziw się jak podczas twoich kombinacji okaże się, ze spalisz parę razy jakiś element, że układ nie będzie działać, albo, że moc Ci nie będzie się podobać, bo za mała.
    Nie chcę tu ironizować - po prostu nie wziąłeś pod uwagę, dość istonej rzeczy: Jak to pisał Kolega RAFi X - ile czasu (i ewentualnie pieniędzy) zajmie Ci złożenie i uruchomienie takiego wzmacniacza.
    I Tu również Kolega RAFi X ma rację, że by to zbudować nie wystarczy chcieć. Trzeba też wiedzieć jak - a sam przyznasz, że wiele jeszcze przed Tobą - mimo, że pewne rzeczy już Ci wyjaśniłem.
    ArchitektPiramid napisał:
    ta, zeby zaplacic 3x drozej? albo i wiecej

    Już to zdążyłeś obliczyć? To policz jeszcze raz, tym razem uwzględniając powyższe uwagi.

    Wiesz, co innego budować coś dla frajdy i żeby się czegoś nauczyć, a co innego budować żeby oszczędzić. Możesz mi wierzyć - elektronika to wspaniałe hobby, ale o oszczędzaniu bardzo często nie ma mowy. A mówię to z perspektywy tych 50 prawie lat od kiedy po raz pierwszy wziąłem lutownicę do ręki.
    Jeżeli chcesz się czegoś nauczyć - chętnie pomogę, ale musisz być przygotowany, że nie wszystko zadziała od pierwszego razu, że z racji braku doświadczenia możesz coś niechcący uszkodzić, że ogólny koszt może przekroczyć kupienie "używki", że jakość samodzielnie zrobionego układu nie konieczni będzie lepsza od fabrycznego. No i, że nie wystarczy wiedzieć co chcesz zrobić, ale jeszcze mieć możliwość to zrobić - chociażby PCB.
  • Poziom 3  
    A jak chodzi o czesci z chin? duzo gorsza jakosc czy oplaca sie brac tam masowe zestawy kondensatorow, rezystorow i innych bo tanie jak barszcz w porownaniu w elektronicznym w polsce. W sumie zadania dzialania sklepow w pl polega ze kupuja hurtowo z aliexpress i sprzedaja w chorych cenach.

    Zeby czegos nie spalic i dobrze dobrze dobra moglbym Ci pisal zapytania na priv czasem?
  • Poziom 43  
    Na pewno tanie są podejrzane.
    Ostatnio miałem taki przypadek - 4 szt LM3886 (atrakcyjna cena) i ŻADEN nie był sprawny. Konkretnie zwarcie zasilania - z masą. Leżą...
    Tak więc - jeśłi już się decydujesz z Alliexpres to na własna odpowiedzialność.
  • Poziom 3  
    Końcówki mocy nigdy nie kupuje sie z chin bo to podroby ostre. Bardziej bazowe rzeczy jak kondensatory, rezystory, jakies diody, arduino i podzespoly do nich, rozne mikrokontrolery, uklady scalone, potencjometry i tak dalej mozna wymieniac. Wszystko dziala i nawet jak mierzylem multimetrem to byly prawidlowe wartosci, takze polecam.

    Trafa są drogie jak w polsce plus chora cena za przesylke. Ale takie:
    - 10szt NE555 - 3zl,
    - 13 Attiny13A - 10zl,
    - 10 74HC595 - 2zł,
    - 300 sztuk kondensatorow ceramicznych - 4.50zł
    I oczywiscie darmowa wysyłka. Janusze biznesu nieźle kasy natrzepią.

    Co do traf to najlepiej na olx uzywane bo idzie nieraz za 2-4x taniej dorwać.
  • Poziom 43  
    ArchitektPiramid napisał:
    A jak chodzi o czesci z chin?

    Nie rozumiem więc po co to pytanie powyżej skoro sam sobie odpowiedziałeś...?
    ArchitektPiramid napisał:
    Bardziej bazowe rzeczy jak kondensatory, rezystory, jakies diody, arduino i podzespoly do nich, rozne mikrokontrolery, uklady scalone, potencjometry i tak dalej mozna wymieniac. Wszystko dziala i nawet jak mierzylem multimetrem to byly prawidlowe wartosci, takze polecam.
  • Poziom 3  
    Cytat:
    Nie rozumiem więc po co to pytanie powyżej skoro sam sobie odpowiedziałeś...?


    Byłeś zrazony do chin i poprostu z doswiadczenia potwiedzilem ze wszystko tam dziala tak jak tutaj. A w sklepach elektronicznych prawie zawsze sprowadzaja z chin bo ogromnej przebitce cenowej, pewnie jeszcze hurtowo i interes sie kreci :P
    Lepiej np. kupic 100 kondensatorow ceramicznych tam niz tutaj z 20.
  • Poziom 43  
    Akurat kondensatorów ceramicznych nie kupowałem, ale LED owszem. I na 50 szt z jednego koloru (zestaw 5 kolorów) co najmniej 5 ma wady - albo soczewka z jakąś plamką, albo inna jasność. Na 20 kondensatorów elektrolitycznych 47uF/25V tylko JEDEN był sprawny - pozostałe miały po kilkanaście NANO.
    Dlatego też pisałem:
    398216 Usunięty napisał:
    Na pewno tanie są podejrzane.

    Skoro masz inne doświadczenia pozostaje jedynie pozazdrościć. Widocznie ja fartu nie mam.
    A co do sklepów krajowych - podobnie. Jeśłi sprzedają wyraźnie taniej niż inni - zapala się czerwona lampka ostrzeżenia. Niestety, ale cena zależy (w większości wypadków, bo zawsze można trafić wyjątek) od jakości.
    Zresztą co tu dużo mówić:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=17839553#17839553
    Podobny przypadek, z tym, że dotyczy scalaka.
  • Poziom 3  
    @398216 Usunięty
    Ja miałem jeszcze dziwniejszy przypadek. Kupiłem z 7 rożnych arduino z chin - wszystko śmigało. Co prawda dwa padły ale przez moją głupotę. A z polskiego sklepu 2-3x (nie pamiętam) droższy nagle umarł, cholera wie czemu, napięcie dobre, wszystko 3x sprawdzane. Widocznie wszędzie jest czasami niezła loteria. Ten polski był co prawda inny, ale na pewno nie oryginalny.
  • Poziom 3  
    Dorwałem głośnik 4Ohm. Dokumentacja mi mówi, że do 20W powinienem wyciągnąć na nim niskim napięciu. Po mostku jakie dać kondensatory? 2x 25v 4.7k uF starczy?

    edit.
    O co chodzi z tymi ceramicznymi kondensatorami wstawianymi tak gęsto jak na tym obrazku?
    TDA7294 budowa subwoofera
  • Poziom 43  
    ArchitektPiramid napisał:
    Dokumentacja mi mówi, że do 20W powinienem wyciągnąć na nim niskim napięciu.
    Czyli jakim konkretnie, bo wątek się nieco rozmydlił przez OT.
    ArchitektPiramid napisał:
    Po mostku jakie dać kondensatory? 2x 25v 4.7k uF starczy?

    4.700uF starczy, a co do napięcia nie wiem - patrz zdanie wyżej.
    ArchitektPiramid napisał:
    O co chodzi z tymi ceramicznymi kondensatorami wstawianymi tak gęsto jak na tym obrazku?

    Schemat pochodzi najprawdopodobniej z zamierzchłych czasów gdy diody prostownicze były kiepskie. Takie kondensatory poprawiały działanie mostka. Obecne elementy nie maja już takich wad i można się obyć bez kondensatorów równolegle do diod połączonych. Co do pozostałych (równoległych do kondensatorów elektrolitycznych - zostaw jak jest. To akurat korzystne elementy w tym miejscu.
  • Poziom 3  
    @398216 Usunięty
    Trafo to R400-2011. Dwa wtórne 11.5V po 17A. Jak zrobię symetryczne to powinno te 15~V wyjść.
    Jak go wtórnie nawinę to obecne wyprostowanie wykorzystam przy innym trafie a gotową końcówkę mocy wystarczy przepiąć.
    btw. jakoś prosto można zabezpieczyć taki układ przed short circuit?

    edit. ah jeszcze dodam, że te wtórne na kanał mają po 2 dość grube druty - jak będę łączył 4 w GND to nie wsadzę tego nigdzie. Mogę to po prostu przylutować do normalnego kabla?
    Skoro nie będę używać pełnej wydajności 17Amperów to z nawet cieńszymi kablami nie powinno się nic stać, tak?
  • Poziom 43  
    11,5V to napięcie transformatora obciążonego nominalnym prądem. Na "jałowo" (bez obciążenia, przy mniejszym obciążeniu) napięcie na pewno będzie nieco większe. Jednak 25V= nie przekroczy, więc te kondensatory o które pytałeś mogą być.
    ArchitektPiramid napisał:
    jakoś prosto można zabezpieczyć taki układ przed short circuit?
    Jaki układ? Wzmacniacza? Ten ma zabezpieczenia wewnętrzne i raczej nie ma potrzeby ich dublować. Czy zasilacza? W nim wystarczy zastosować odpowiedniej wartości bezpieczniki topikowe PO MOSTKU I KONDENSATORACH - nie przed mostkiem i kondensatorami; na wyjściu zasilacza.
    ArchitektPiramid napisał:
    Mogę to po prostu przylutować do normalnego kabla?
    Nie widzę przeciwwskazań.
    ArchitektPiramid napisał:
    Skoro nie będę używać pełnej wydajności 17Amperów to z nawet cieńszymi kablami nie powinno się nic stać, tak?
    Co stać? Prąd popłynie taki jaki będzie potrzebny dla uzyskania pełnej mocy wzmacniacza. Więcej może popłynąć wyłącznie w wypadku zwarcia/uszkodzenia, a od tego masz bezpieczniki (patrz wyżej). No i zależy też jak cieńsze miały by być te przewody... Zasadniczo im większy przekrój przewodnika tym mniejsza jego rezystancja, mniejszy spadek napięcia na nim, a więc i mniejsze straty; a te z kolei zależą od prądu... Grubość 9i długość) przewodów zasilających powinna być więc dostosowana do konkretnego zastosowania. W audio panuje zasada - im krócej tym lepiej (mniejszy spadek napięcia a przez to mniejsza możliwość powstawania np. "pętli masy"), ale bez przesady. Dla uzyskania 20W nie ma potrzeby dawać przewodów grubszych niż 0,5mm2. - z zapasem i dla Twojego spokoju możesz zastosować 1mm2.
    (jednak radzę aby długości przewodów były możliwie krótkie)
  • Poziom 3  
    A jak wygląda sprawa z mostkiem prostowniczym? bo mam KBU810 8A i KBPC2506W. W sumie już ten duży przylutowałem ale gdy nie używam w pełni mocy wzmacniacza to można dać słabsze diody prostownicze?
  • Poziom 43  
    ArchitektPiramid napisał:
    ale gdy nie używam w pełni mocy wzmacniacza to można dać słabsze diody prostownicze?
    Ja wszystko rozumiem - Twój pierwszy projekt, mała znajomość elektroniki, ale czy w szkole nie było fizyki? Zdolność logicznego myślenia się wyłączyła czy co?
    Prawo Ohma chyba znasz (w każdym razie powinieneś...) oblicz prąd dla tych 20W i będziesz wiedział.
    Mogę pomagać, ale nie będę cię wyręczać w takich rzeczach.
  • Poziom 3  
    Dobra zrobiłem mostek wraz z kondensatorami. Trochę bałaganu tu jest bo nie chciałem ucinać nóżek (obecnie jest tylko do testów) i wyszedł lekki pająk. Może ktoś potwierdzić, że dobrze to polutowane jest?

    TDA7294 budowa subwoofera

    TDA7294 budowa subwoofera

    TDA7294 budowa subwoofera
  • Poziom 43  
    Dobrze jest.
    A swoja drogą - skoro połączenie ze sobą TRZECH elementów wymaga sprawdzania czy dobrze... może się mylę, ale chyba za mało wiary w siebie masz?
  • Poziom 3  
    @398216 Usunięty
    Z zawodu jestem informatykiem więc zawsze miałem metodę typu albo coś kompilator wyrzuci albo program się zepsuje a hardware będzie cały.
    Gdy przy pierwszych próbach w elektronice kondensator elektrolityczny mi 'wybuchł' albo inne rzeczy się paliły - od tego czasu jestem ostrożny, do tego stopnia, że wolę wrzucić jakiś banał na forum niż się przeliczyć i stracić części.

    btw. 17.25V mi pokazuje mi multimetrze jak - podłączę do masy. Teraz się wezmę chyba na wzmacniacz
  • Poziom 43  
    ArchitektPiramid napisał:
    17.25V mi pokazuje mi multimetrze jak - podłączę do masy.
    Rozumiem, że taki wynik masz na szynie plusowej i na minusowej względem masy?
    ArchitektPiramid napisał:
    Z zawodu jestem informatykiem więc zawsze miałem metodę typu albo coś kompilator wyrzuci albo program się zepsuje a hardware będzie cały.
    Od myślenia to chyba jednak nie zwalnia? A fizykę w podstawówce każdy miał.
    Ja rozumiem - wybuch elektrolita może spowodować traumę, ale chyba bez przesady. Mnie gdy tak się stało zamiast się strachać zacząłem szukać co zrobiłem źle.