Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mazda 626 1.8 1998r. - odma a zawór PCV - różnice w przeznaczeniu, zasada dział.

13 Mar 2019 23:04 1368 1
  • Level 14  
    Koledzy,
    Dwa pytania - proste i nieproste zarazem, może nawet niedotyczące konkretnego auta (626 1.8 z 1998 r.).

    Na boku pokrywy zaworów jest króciec połączony z dolotem (między przepływką, a przepustnicą), a na środku pokrywy jednokierunkowy zaworek ("PCV") połączony z kolektorem dolotowym (między przepustnicą, a głowicą silnika):
    Mazda 626 1.8 1998r. - odma a zawór PCV - różnice w przeznaczeniu, zasada dział.

    1. Jak działa zawór PCV?
    Po mojemu, jest to coś ala zaworek zwrotny. Tylko po co?
    Gdzieś czytałem, że działa tak: normalna jazda -> wciśnięty gaz > przepustnica uchylona, więc podciśnienie jest niewielkie. Silnik wtedy spokojnie odsysa gazy ze skrzyni korbowej. A jeśli puścimy gaz, to robi się duże podciśnienie i zrobiłby się zbyt duży przepływ, więc zaworek się przymyka. Ale to chyba jakaś lipa! Kupiłem dwa zaworki, jeden w celu rozwalenia i on działa jak zwykły zaworek zwrotny, z kierunkiem przepływu: od pokrywy zaworów do kolektora dolotowego. Dmuchając w niego, nie widzę żeby się blokował przy mocniejszym dmuchu. Jedynie co, to stawia większy opór (przy dmuchaniu od strony kolektora (co przecież w naturze nie występuje).
    Mazda 626 1.8 1998r. - odma a zawór PCV - różnice w przeznaczeniu, zasada dział. Mazda 626 1.8 1998r. - odma a zawór PCV - różnice w przeznaczeniu, zasada dział. Mazda 626 1.8 1998r. - odma a zawór PCV - różnice w przeznaczeniu, zasada dział.
    O co tu chodzi?


    2. Generalnie wiem do czego służy odma. - Są przedmuchy między cylindrem, a tłokiem i żeby nie wywaliło uszczelek, to nie odprowadza się ich do atmosfery, tylko ekologicznie zawraca do dolotu by je dopalić. Tylko czemu są dwie rurki? Jedna normalna, a druga z zaworkiem PCV.

    Czy osobno przewietrzana jest skrzynia korbowa, a osobno przestrzeń pod pokrywą zaworów? Tylko po co w ogóle przewietrzać wałki rozrządu? - Uszczelniaczami trzonków aż tak wieje??? A nie można połączyć tych dwóch przestrzeni?

    Jak na odpalonym silniku zdejmowałem węże, to wiało tylko z miejsca po zaworze PCV, a z tego króćca na boku już nie.

    Znalazłem film na sieci. Gość tłumaczy, że PCV odpowietrza głowicę (???), a króciec na boku skrzynię korbową. Tyle, że mi o wiele silniej dmuchało z PCV. On coś pomotał?
    https://youtu.be/meCxFZ8ScVA?t=398

    Chyba jednak nie pomotał, bo PCV jest połączony z kominkiem, który po prostu wisi nad przestrzenią między wałkami. A króciec na boku z kanałem idącym "gdzieś w dół silnika":
    Mazda 626 1.8 1998r. - odma a zawór PCV - różnice w przeznaczeniu, zasada dział.
    Mazda 626 1.8 1998r. - odma a zawór PCV - różnice w przeznaczeniu, zasada dział.
    https://www.youtube.com/watch?v=m42aW2-pMAw
    Tylko czemu "odwrotnie" wieje? W sensie, że z PCV, który nie jest połączony z dołem silnika, a nie z króćca na boku, który schodzi na dół.

    Czy ktoś będzie umiał to wytłumaczyć?
    Oczywiście uwzględniam to, że Kitajcy mogli coś tu pokombinować i w "normalnych" samochodach jest całkiem inaczej, ale liczę na jakąś podpowiedź by to rozgryźć albo wytknięcie gdzie robię błąd w myśleniu.
    [30.03.2021, darmowy webinar] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • Computers FAQ editor
    Jak znasz angielski to poczytaj tu: https://en.wikipedia.org/wiki/Crankcase_venti...n_system#Positive_crankcase_ventilation_(PCV) i tu: https://dannysengineportal.com/pcv-positive-crankcase-ventilation-valve-faq/
    Jeszcze taki szybki research, co prawda na przykładzie silnika FS (2.0) a nie na FP (1.8) ale to w miarę podobne silniki: https://www.youtube.com/watch?v=meCxFZ8ScVA

    xntxnt wrote:
    Jedynie co, to stawia większy opór (przy dmuchaniu od strony kolektora (co przecież w naturze nie występuje).

    Normalnie nie występuje, ale jak zapłon mieszanki byłby w nieodpowiednim momencie i strzeliło by w dolot to już by było ciśnienie w kolektorze. Można powiedzieć że jako tako działa w tą stronę jako zaworek zwrotny. W przeciwną stronę przepływ jest uzależniony od tego jakie panuje podciśnienie w kolektorze ssącym.
    Drugi wężyk odmy umożliwia swobodny przepływ o obie strony. Rozwiązania mogą być różne w zależności od silnika. Na filmiku YT chyba jest w miarę wyjaśnione jak to działa w tych konkretnych silnikach.