Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Bosch GSR 18V-50 ProfessionalBosch GSR 18V-50 Professional
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Briggs 12,5hp krzywy wałek rozrządu podczas zerwania korbowodu doszło do kolizji

14 Mar 2019 09:36 351 9
  • Poziom 7  
    Witam, pękł mi korbowód w silniku Briggs 12,5 jak sprawdzić czy wał korbowy i wałek rozrządu nie uległy skrzywieniu? Wiadomo że podczas zerwania korbowodu doszło do kolizji elementów ze sobą a szkoda mi pieniędzy na naprawę jeżeli miało by się okazać że coś jest krzywe i nie będzie działać. Z góry dziękuję za pomoc.
  • Bosch GSR 18V-50 ProfessionalBosch GSR 18V-50 Professional
  • Pomocny post
    Poziom 35  
    Kolego masz silnik dość "mocny" a więc i szkody mogą być spore. Nie podajesz w jakim miejscu pękł korbowód tj. czy pomiędzy główkami, czy rozpadła się główka korbowodowa na wale sinika, bo ewentualne szkody bywają nieco inne. Zazwyczaj
    po uderzeniu tłoka w zawory pękają one lub ulegają skrzywieniu. Wał jest stalowy i utwardzony, więc nie powinien ulec skrzywieniu. W przypadku zatarcia się korbowodu np. z braku oleju potrafi się "oblepić" materiałem, z którego wykonany był korbowód, np. stopem aluminiowym dość trudnym do usunięcia. Bywa i tak, że odkręcą się lub urwą śruby korbowodowe, w wyniku czego zostaje uszkodzony cylinder w jego dolnej części i wałek rozrządu.
  • Bosch GSR 18V-50 ProfessionalBosch GSR 18V-50 Professional
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    Tomasz Gór napisał:
    Witam, pękł mi korbowód w silniku Briggs 12,5 jak sprawdzić czy wał korbowy i wałek rozrządu nie uległy skrzywieniu?


    Rozebrać silnik i sprawdzić elementy.
  • Poziom 7  
    Mam rozebrane, ale jak to sprawdzić? Przecież nie wprowadzę w obroty bo to nie jest osiowe, na wałku rozrządu na krzywce jest wgniecenie po uderzeniu
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    Najczęściej do pomiarów odchyłek wymiarów lub osiowości wykorzystuje się:
    1/ pryzmy pomiarowe Link
    2/ przyrządy kłowe Link.

    Oba typy przyrządów można wykonać w warunkach domowych w wersji tzw. prymitywnej, wykorzystując np. odpowiednio obrobione klocki drewniane lub kątowniki metalowe (pryzmy), albo np. dwie wkrętarki (przyrządy kłowe). Odczyty odchyłek będą jednak mało wiarygodne, bądź wymagające sporego doświadczenia w ich interpretacji.

    Zawsze dobrym sposobem jest wizyta u tokarza, który w kłach tokarki bez trudu dokona pomiaru osiowości. Nieco droższa może być usługa specjalistycznego warsztatu regeneracji wałów. Zaletą jest większa dokładność pomiaru, większy zakres badania odchyłek i ewentualna pomoc w regeneracji.
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    Kolego - jeśli na krzywce wałka rozrządu widzisz gołym okiem wgniecenie po uderzeniu, a jest ono zapewne na wzniosie (bo tylko wtedy mogło na niego pójść uderzenie od zaworów), to ja czarno widzę jego przydatność. Pokaż to np. tokarzowi, albo komuś rozeznanemu, to ci powie na poczekaniu, czy jest sens robienia dokładniejszych pomiarów.
    Ubytek wymiaru na wzniosie dyskwalifikujący wałek (w porównaniu do wymiaru producenta) jest bardzo mały. Jak mówię, pokaż to komuś zanim zaczniesz wydawać jakiekolwiek pieniądze na tę naprawę.
  • Poziom 7  
    Czyli jak Dobrze rozumiem najczęściej przy zerwaniu korbowodu dochodzi do uderzenia w wałek rozrządu oraz cylinder żądło dochodzi do skrzywienia wału?
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    Trudno powiedzieć, co najczęściej się uszkadza. Z twojego opisu wynika, że uderzenie poszło poprzez uchylone zawory na wałek. Wał korbowy jest mocniejszy, bo przenosi duże siły - mogło mu się nic nie stać.
    Należy po takim wypadku zweryfikować wszystkie elementy, tzn wał, tłok, wałek rozrządu, głowicę z zaworami (korbowód wiadomo że wymiana). Trochę zgadując powiem, że głowica z zaworami do roboty, tłok i korbowód do wymiany, wałek wątpliwy właśnie. To przy założeniu, że na dole nic się nie stało, tzn wał i cylinder są ok. Na odległość zrobić tego się nie da.
  • Poziom 18  
    Kolego Tomaszu, w Brzesku masz serwis ogrodniczy np. ten Link. Proponuję podjechać tam z częściami i poprosić o ocenę stanu uszkodzeń i ew. wycenę nowych części. Może też serwis wie coś na temat szlifierni w Brzesku.

    Jeżeli chodzi o regenerację części silnikowych w Krakowie, to zawsze dobrą renomą cieszyły się:
    1/ Link;
    2/ Link
    Przed laty korzystałem z ich usług i można było liczyć na życzliwe doradztwo i fachowe wykonanie usługi.

    We wszystkich tych firmach odpowiedź na pytanie: "Co z tym można zrobić ?" udzielana była bezpłatnie.
  • Poziom 7  
    Dziękuję wszystkim za porady zamykam temat