Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Test paneli GS50 50W 62V. 36% wydajności. Nie warto.

20 Mar 2019 13:33 6906 46
  • #1
    User removed account
    User removed account  
  • #2
    FankyKoval
    Level 14  
    Sledziłem twój zresztą zabawny wątek. I ten pewnie będzie też niezły. Moje wnioski są takie że popełniłeś za wiele błędów żeby to podsumowywać. Po pierwsze kupiłeś zużyte panele, po drugie w szeregu z panelami były akumulatory więc ten mierniczek niebieski kłamał. Jeżeli chcesz prawdziwe wyniki to panele ustawiasz pod kątem 35-40 i podłączasz inwerter z prawdziwym mppt. Wtedy wnioski mają sens.
  • #3
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    User removed account
    User removed account  
  • #6
    Leon444
    Level 25  
    Znowu się zaczyna :(
    @pkorol zajął by się czymś sensownym a nie nabijaniem tematów aby wypłakać panele w BrukBecie za pół darmo.
  • #7
    FankyKoval
    Level 14  
    pkorol wrote:
    Dokładnie tak mówię, dziękuję że potwierdziłeś moje słowa

    I twierdzisz że miałeś przy każdym jednym panelu moduł mppt który go obciążał optymalnie w każdej sekundzie produkcji. Żyj dalej w swoim bajkowym świecie.
  • #8
    Kwazor
    Level 31  
    Pokaz to swoje MPPT bo to co widzę to dałeś nabrać się w butelkę i jest to zwykły PWM ( zresztą w temacie o el za 1500zł podałeś parametry wejsciowe i wyjściowe i z tego co pamietam na wejsciu było 600 a na wyjściu 300 W --- w każdym razie 50% sprawności to sugeruje PWM )

    I mówie to tu o zdjeciu środka...

    Bo moc realna do uzyskania na 18 panelach powinieneś mieć około 630W i to by się zgadzało jak jest porządne MPPT ( 35W ze sztuki bo te panele mają zaniżone Voc do 50V w stosunku do tabliczki )

    Kupił używki i płacze normalnie przypomina mi to pewnego zbanowanego usera elki co kupił używanego XS 3200 i uległ uszkodzeniu po tygodniu.. a ludzie mówili kup nówkę.. a ten płacz że go sprzedawca bez wazeliny wycyckał..zresztą więcej miał powodów do płaczu za swoją głupotę i "próbę oszczędności"

    Chciał tanio to ma co ma..
  • Helpful post
    #9
    ACCel
    Level 22  
    Sugeruję, żebyśmy podchodzili z rezerwą do tych wyników pomiarów. Kolega @pkorol ani nie zna zasady pracy mechanizmów MPPT ani optymalizatorów, a jego urządzenia pełnią różne bliżej nieokreślone funkcje, ale na pewno nie to co mają w nazwie lub powinny robić.

    Ale aby dodać odrobiny merytoryki do tego wątku to chwilowa moc 20 paneli GS-46 (nominalnie w sumie 920Wp), które posiadam jest taka:
    Test paneli GS50 50W 62V. 36% wydajności. Nie warto.

    Pomiary długotrwałe będą za miesiac, bo dopiero dostałem zgodę na podłączenie z PGE.
    Oczywiście jak wszędzie piszę, mi to pasowało zamiast dachówki, w innym wypadku nie warto się bawić tymi panelami.

    Dodano: inwerter kłamie o jakieś +100%, drugi inwerter pokazuje już poprawne wartości.
  • #10
    User removed account
    User removed account  
  • #11
    Leon444
    Level 25  
    Właśnie o to chodzi „ustawie jak chce”, MPPT tak nie działa, ustawia się samo do wartości napięcia optymalnego w danej sekundzie aby wyciągnąć maksymalną moc z paneli, widzę ze po 4miesiacach nawet tak podstawowej informacji nadal nie możesz przyswoić!!!
  • #12
    User removed account
    User removed account  
  • #13
    Leon444
    Level 25  
    Mam też sterownik PWM do grzałek i dokładnie tak reaguje na słońce jak to Twoje cudowne MPPT czyli skacze napięcie wyżej i podbija je nawet dość mocno gdy sygnał PWM zostanie wypełniony w 100% tak, że tak mam PWM a według Ciebie mam MPPT, genialne, rzeczywiście potrafisz z siebie robić ... na forum całej Polski.
    Nie wiem jak działa "moje" MPPT bo nie jest moje a w moim falowniku ale na pewno sterowane jest procesorem DSP czyli kryje się za tym bardziej skomplikowany algorytm, który firma produkująca falownik udoskonalała przynajmniej 30lat z tego co wiem, ale tak Ty jesteś lepszy.

    Na prawdę nie ma tutaj moderatora który może zablokować konto Pana @pkorol bo treści merytoryczne dyskusji są żenująco niskie i uwłaczają elektrodzie.
  • #14
    User removed account
    User removed account  
  • #15
    Michal_WWL
    Level 26  
    Chyba rozmówcy skupiają się nie na tej części tematu co potrzeba. Kolega kupił panele w zawrotnej cenie 32zł/szt, pewnie kilkunastoletnie, bez ramek, możliwe że jakaś degradacja zaczęła już je zjadać. Zgadzam sie z autorem tematu, biednych nie stać na tanie rzeczy i lepiej kilka razy przeliczyć koszta / korzyści przed zakupem.
  • #16
    User removed account
    User removed account  
  • #17
    gaz4
    Level 33  
    Michal_WWL wrote:
    Chyba rozmówcy skupiają się nie na tej części tematu co potrzeba. Kolega kupił panele w zawrotnej cenie 32zł/szt, pewnie kilkunastoletnie, bez ramek, możliwe że jakaś degradacja zaczęła już je zjadać. Zgadzam sie z autorem tematu, biednych nie stać na tanie rzeczy i lepiej kilka razy przeliczyć koszta / korzyści przed zakupem.


    Podstawowy problem to brak wiedzy i tyle. Te GS50 mają jeszcze 35W co zmierzyłem u sąsiadki która zrobiła z nich pokrycie dachowe na budynku gospodarczym. Jak wiele osób zauważyło to najrozsądniejsze zastosowanie tych paneli. Pod koniec lata może dojdą do 40W, po prostu w amorficznych jest pewien odwracalny efekt degradacyjny który najbardziej daje znać pod koniec zimy. W miarę wygrzewania paneli cofa się by kolejnej zimy znowu się pogłębić. Dodajmy do tego nieznajomość podstaw jak działanie MPPT, wpływ kąta padania czy współczynnika temperaturowego na osiągi PV i mamy komplet.

    Nie trzeba specjalnego hitech by z 30 starych GS50 wyciągnąć rozsądne moce. Sterownik 3 grzałek wykonany na 2 przekaźnikach już w marcu zapewnia całkiem dobre grzanie wody. W 140l bojlerze pionowym po słonecznych dniach miała 50 stopni. Co prawda gros zużywanego CWU pochodził z poziomego podłączonego do CO ale i tak latem powinna mieć gorącą wodę bez względu na pogodę. Koszt montażu był spory: stromy dach z dużą ilością spróchniałych elementów (wina popękanej dachówki jaka była wcześniej), nowy bojler... 1 kW (30 sztuk starych GS50) na płaskim "zdrowym" dachu da się zrobić 2x taniej (ok. 2 tys zł) wliczając w to wszystkie elementy. I to tak, że PV będą stanowiły szczelne pokrycie. Za podobną cenę może da sie zrobić instalację z ramowych PV ale nigdy nie będzie tak szczelna jak GS50.
  • #18
    User removed account
    User removed account  
  • #19
    anaba255
    Level 26  
    Mam te panele ustawione w pionie, zrobiłem z nich ściankę szopki na opał, 15 szt. połączone po 5 w rzędzie. Teraz, gdy słońce jest nisko dają max. 400W, latem 250W, mierzone po stronie paneli. Przed montażem, sprawdzałem każdy na napięcie bez obciążenia, miały ok 50V, jeden sprawdziłem na natężenie, prądem zwarciowym, ustawiłem go najpierw w pionie, a potem pod kątem prostym względem słońca. drugi pomiar pokazał natężenie niewiele odbiegające od nominalnego, sprawdzałem latem przy temperaturze ok 25'C. Panele grzeją wode w bojlerze, przez regulator, napięcie na regulatorze 200V, niższe od optymalnego dla paneli.
    Kupiłem je, bo były tanie, dają więcej prądu, niż ściana z desek ;) i o to chodziło. Na dach, bym ich nie dał, szkoda miejsca.
  • #20
    ACCel
    Level 22  
    @gaz4 masz jakieś zdjęcia? Mi nie udało się ich szczelnie położyć.

    Wczoraj z nominalnego 920Wp było max 430W
  • #21
    gaz4
    Level 33  
    ACCel wrote:
    @gaz4 masz jakieś zdjęcia? Mi nie udało się ich szczelnie położyć.

    Wczoraj z nominalnego 920Wp było max 430W


    Z nominalnego czyli 46W z tabliczki znamionowej? Przy założeniu, że Słońce dawało ok. 800W/m2 mamy niecałe 30W "prawdziwej" wartości nominalnej. Trochę gorzej niż uzyskałem z GS50 bo licząc proporcję dla 50-tek wychodzi ok. 32W, ja zmierzyłem 35W. Jednak poczekałbym do jesieni i zobaczył jak w rzeczywistych warunkach wygląda cofanie się efektu degradacyjnego. Z tego co czytałem jest zauważalne chociaż w laboratoriach do pełnej regeneracji używano temperatur >100 stopni. Prawdopodobnie w miarę jak będzie coraz cieplej moc zacznie wracać i przekroczy 30W, od czasu do czasu podawaj rekordy ;)

    Niestety nie mam zdjęć, chyba poproszę kogoś o ich pstryknięcie. Pod panelami jest porządna membrana dachowa więc specjalnie się nie wysilaliśmy w uzyskiwaniu idealnej szczelnosci. Dekarz który przygotowywał dach był naprawdę dobry, na 20m2 niemal nie było "skoszenia" i PV stykały się ze sobą idealnie. W pionie są po 3 sztuki czyli tylko 2 miejsca do uszczelnienia. Pierwotnie planowałem sklejanie ich uszczelniaczem dekarskim lub silikonem ale to zarzuciliśmy. Dekarz dawał uszczelniacz tylko tam gdzie pojawiały się większe szczeliny, w większosci wypadków wystarczały uszczelki w PV. PV są położone na 5 cm profile gk z naklejonymi uszczelkami o profilu P. Od góry są przyciśnięte profilami aluminiowymi (wyoblony płaskownik 30 mm) z uszczelkami o profilu E. Doskonale izoluje on od wody, wcześniej była zrobiona prowizorka która po 3 miesiącach pracy była sucha. A jakby boki zaczęły przeciekać woda powinna spłynąć po profilach gk, przy 45 nachyleniu nie ma szans na to by gdzieś stała. Uszczelki z polskiego Stomilu, doskonała robota - nie dało się oderwać tych z prowizorki chociaż profile po demontażu przeleżały kilka tygodni w deszczu.
  • #22
    User removed account
    User removed account  
  • Helpful post
    #23
    kj1
    Electrician specialist
    pkorol wrote:
    Przykładałem amperomierz przy akumulatorach, to napięcie skacze co sekundę +250/-250mA.

    Napięcie ??????
    Dla przypomnienia, z Twojej stopki:
    pkorol wrote:
    Pamiętaj baranie! Prąd to Ampery a napięcie to Volty
    pkorol wrote:
    (w ciągu 12H)

    Co to jest 12H. Jeżeli to godzina , to oznaczamy ją małąliterą "h".
    pkorol wrote:
    (podaję wskazania licznika) 115.39/116.37= 1kW

    Jeżeli to jest licznik energii to powinno być kWh. Podobnie w pozostałych przypadkach.
  • #25
    słonecznypower
    Level 14  
    Również mam gs50 i gs46 w stosunku 60% do 40% tak z grubsza licząc.
    36 sztuk mam na dachu altany wschód-zachód ,a ostatnio zakupione 12szt (są wpięte w instalację) leżą na trawie pod kątem około 15 st i czekają na montaż bo właśnie rozbudowuję dach altany.
    Stringi mam spięte po 6szt i w tej konfiguracji którą opisałem , dwa dni temu o godzinie 13 miałem na DC 1160W a na AC było jakieś 1080W. Inwerter to Mastervolt XS 3200 który działa już dwa miesiące a niespełna miesiąc jest wpięty do ZE
    Jak wiadomo wschód zachód nie ma dużych pików ale wstaje wcześniej i kładzie się później niż konfiguracja południowa.
    Paneli w sumie jest teraz 48szt więc teoretycznie jakieś 2,2kWp i wiem że to żadne parametry , ale i po prawie 7 kWh dziennie już było , a fakt że pełnią rolę samowystarczalnego i naprawdę szczelnego dachu altany to uważam ,że jest nieżle biorąc pod uwagę położenie słońca o tej porze roku i daleką od doskonałości mieszaną konfigurację ułożenia paneli względem słońca.
    Do tej instalacji chcę jeszcze dołożyć kilkanaście gs50 , a później będę robił drugą instalację na innym zestawie na dachu i ścianie domu ale już nie na amorfikach .
    Jestem ciekaw Waszych wyników co do GS50 tak że piszcie jakie macie konfiguracje i wyniki , a kolega pkorol też niech się pochwali jak już kupi jakiś wiarygodny inwerter :D.
    Czekam na dłuższe dni ze słońcem w pionie, żeby zobaczyć wydajność tych paneli ale wg mnie jako samonośny dach lub ściana szopki, ewentualnie elewacja domu , nie jest to taka zła inwestycja .
  • #26
    User removed account
    User removed account  
  • #28
    ACCel
    Level 22  
    pkorol wrote:
    Ale ponieważ mam dopalacz, to moja instalacja 1.5kWp ma wydajność 1kW co z kolei o 50% więcej od twojej.

    A jak to się ma do twoich pomiarów mówiących o 36% mocy nominalnej.

    pkorol wrote:
    Tu jest zarąbisty przykład jakie macie super inwertery. Potrafią przekłamywać nawet o 100% jak twierdzi ekspert co łazi za mną po tematach i zgłasza je jako szkodliwe, owszem szkodliwe ale dla niego bo nie może bezkarnie oszukiwać nic nie świadomych ludzi szukających wiedzy.

    Po pierwsze nie jestem ekspertem, ale dla obalenia twoich wymysłów wystarczy ktokolwiek logicznie i rozsądnie myślący.
    Po drugie masz chyba manię prześladowczą, bo doszukujesz się na siłę tego, że jedna osoba zgłasza twoje posty. To trochę cię uświadomię, robią to wszyscy na tym forum. A ja przy zgłaszaniu nie zaznaczam opcji wysłania powiadomienia, więc nawet byś o tym nie wiedział.

    pkorol wrote:
    @ACCel przez miesiąc przechwalał jak się okazało zepsutym inwerterem.


    Wracając do merytoryki, skoro już mnie zmusiłeś:
    Natychmiastowo poddawałem w wątpliwość wyniki tamtego inwertera. Podałem też wynik 440W z licznika EMU3. Wszystko było przedstawione czarno na bialym. Każdy kto poświęcił dwie minuty i odrobinę rozsądku wiedział że te wyniki są niepoprawne. I dlatego podłączyłem drugi inwerter po dwóch tygodniach. Żadnego krycia się, wymyślania wymówek, tworzenia teorii spiskowych.

    Dodano po 30 [minuty]:

    Dalszą merytoryczną dyskusję zapraszam do wątku:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=17898951

    Bo co chwilę widzę, że kolega @pkorol zgłasza moje wypowiedzi o GS-46 jako niezgodne z tematem watku.
  • #29
    słonecznypower
    Level 14  
    pkorol oczywiście myli pojęcia, bo podłączenie do sieci jest darmowe , a to że trzeba zapłacić za załatwienie całej papierkowej roboty firmie mającej uprawnienia to inna sprawa.
    Co do wiarygodności akurat mojego inwertera to jestem pewny że mój ma prawidłowe wskazania mocy chwilowej , jak i produkcji dziennej i całkowitej ponieważ logicznie koresponduje to ze zużyciem prądu przez grzałkę w bojlerze która jest pod dodatkowym podlicznikiem , jak i spadkiem zużycia prądu w porównaniu do okresu z przed podłączenia instalacji. Statystyki zużycia prowadzę od 6 lat.
    Dodatkowo w liczniku ZE jest również zliczanie energii do wykorzystania która została wyprodukowana zarówno wspólnie jak i osobno dla każdej taryfy.
    Jest również pozycja pod którą widać aktualną produkcję z uwzględnieniem aktualnego poboru w domu.
    pkorol wolę stracić 20% swojej energii na rzecz akumulacji prądu w sieci niż kombinować jak koń pod górkę i obcierać du.. szkłem jak Ty. A mój offgrid dalej działa jako podsieć ongrida. Pozatym instalację mam na tej samej fazie co 99% urządzeń w domu tak więc prąd jest praktycznie konsumowany w 80% na bieżąco mimo algebraicznej metody bilansowania międzyfazowego.
  • #30
    gaz4
    Level 33  
    słonecznypower wrote:
    Jestem ciekaw Waszych wyników co do GS50 tak że piszcie jakie macie konfiguracje i wyniki , a kolega pkorol też niech się pochwali jak już kupi jakiś wiarygodny inwerter :D.
    Czekam na dłuższe dni ze słońcem w pionie, żeby zobaczyć wydajność tych paneli ale wg mnie jako samonośny dach lub ściana szopki, ewentualnie elewacja domu , nie jest to taka zła inwestycja .


    O porównaniach wydajności starych i nowych GS50 juz pisałem. Niestety tekst trafił w środek pyskówek i obecnie siedzi w koszu. Ale niedawno zrobiłem test przekonfigurowanej instalacji off grid do CWU (nieco podwyższyłem napiecie pracy). W bezchmurny dzień ok. 1-szej (instalacja trochę przesunięta na zachód, dopiero wtedy Słońce świeciło prostopadle) dała niemal dokładnie 1.6 kW - obciązona 4.8 kW/230V czyli 11 Ω miała napięcie 132.5V. Było bardzo bliskie Umpp gdyż przy obciążeniu 4.5 kW (12 Ω) moc była niższa o ok. 50W czyli wyraźnie wyszedłem poza Umpp. W tej instalacji gros stanowią amorficzne, reszta to 2 i 5-cio letnie CIGS. Jeżeli uznać że amorficzne >2 lat mają 35W sumaryczna moc wynosiłaby 1940W. Gdy uznamy, że po 4-5 latach osiagają moc znamionową i później tracą po 1% rocznie, a szrot z Niemiec ma 35W całkowita moc PV wynosiłaby 2200W. Było ciepło, PV nagrzała się do ok. 50 stopni co daje ok. 7% spadku mocy czyli rzeczywiste P=2050W. 1600W uzyskałoby się przy promieniowaniu słonecznym 780W/m2. Moim zdaniem na 99% PV z Niemiec ma ok. 35W, a 4-ro letnie GS50 mają moc zbliżoną do nominalnej.