Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Kangoo 1,5dci - Czujnik prędkości / prędkościomierz - coś nie działa.

HotPepper 21 Mar 2019 22:10 3468 8
Optex
  • #1
    HotPepper
    Level 8  
    Witam
    Mój problem dotyczy niesprawnego prędkościomierza w Kangoo 1,5dci z 2004r. Prędkościomierz nie wskazuje prędkości, ale podczas zainicjowanego auto testu na tablicy, wskazówka wychyla się. Zakładam więc, że zegar jest sprawny. Mam pytanie dotyczące samego czujnika prędkości zamontowanego w skrzyni biegów.
    Renault Kangoo 1,5dci - Czujnik prędkości / prędkościomierz - coś nie działa.
    Chciałbym wiedzieć, jak podłączone są te trzy piny, które zasilają, a który wysyła impuls sterujący wskaźnikiem prędkości? Jeżeli dobrze zauważyłem, to z tego czujnika wychodzą przewody w kolorze czarnym i dwa żółte, w tym jeden jaśniejszy (mogę się mylić). Gdzie one są podłączone, w które miejsce trafiają? Pytam o to, bo nasunęło mi się jeszcze przypuszczenie, że może któryś przewód jest uszkodzony gdzieś w wiązce? w takim przypadku nie grzebałbym w przewodach, tylko je odciął i zamienił nowymi. Proszę o poradę.
  • Optex
  • #2
    genek1000
    Level 35  
    Jest czarny , żółty i cos jaśniejszego .
    Czarny masa, Zółty +12v .
    Czarny z zółtym są chyba ułożone w lini we wtyczce .
    Kable najczęściej są sprawne . Raczej wina czujnika.
  • Optex
  • #3
    castin
    Level 24  
    Być może czujnik, ale weź pod uwagę, że przy teście licznika sprawdzasz tor na odcinku PROCESOR - DRIVER - MOTOREDUKTOR, bo to procesor wtedy steruje "wskazówką". W normalnym trybie pracy sygnał prędkości "włązi" przez wtyczkę i kilka elementów w liczniku zanim dotrze do procesora. Taka mała uwaga, którą trzeba wziąźć pod uwagę.
  • #4
    HotPepper
    Level 8  
    Dziękuję za odzew. Teraz nie mam jak zobaczyć tego czujnika i podłączonych do niego przewodów. Gdy to nastąpi, to chciałbym już mieć pojęcie w temacie. Z tego co pisze kolega genek1000 wynika, że sygnał sterujący zegarem podany jest na pin A (dobrze myślę?) Pytanie mam takie, w jaki sposób ten sygnał jest generowany, co go wywołuje? Czy jest tam zastosowany układ optyczny, czy czujnik podobny do tego, jaki stosuje się w prędkościomierzach rowerowych? Proszę o wyjaśnienie, jeżeli ktoś to wie. Chciałbym też wiedzieć czego mógłbym się się spodziewać na pinie A? Czy wraz ze wzrostem prędkości zwiększa się na nim napięcie, a może częstotliwość? Da się to zmierzyć typowym multimetrem? Ponawiam pytanie o przewody biegnące od czujnika do... no właśnie - gdzie one są podłączone, gdzie ich szukać?
    Renault Kangoo 1,5dci - Czujnik prędkości / prędkościomierz - coś nie działa.
    Temat padniętego prędkościomierza nie jest nowy na elektrodzie, jednak nigdzie nie wyjaśniono go dogłębnie. Chciałbym naprawić swój samochód i pomóc innym zrozumieć to zagadnienie.
  • #5
    genek1000
    Level 35  
    HotPepper wrote:
    Pytanie mam takie, w jaki sposób ten sygnał jest generowany, co go wywołuje? Czy jest tam zastosowany układ optyczny, czy czujnik podobny do tego, jaki stosuje się w prędkościomierzach rowerowych? Proszę o wyjaśnienie, jeżeli ktoś to wie.

    Nie rozbierałem . Przypuszczam że budowa jest oparta o czujnik Halla.
    HotPepper wrote:
    Chciałbym też wiedzieć czego mógłbym się się spodziewać na pinie A?
    Sygnału prostokątnego unipolarnego
    HotPepper wrote:
    Czy wraz ze wzrostem prędkości zwiększa się na nim napięcie, a może częstotliwość?

    Częstotlliwość
    HotPepper wrote:
    Da się to zmierzyć typowym multimetrem?

    Sam sobie odpowiedz
    HotPepper wrote:
    Ponawiam pytanie o przewody biegnące od czujnika do... no właśnie - gdzie one są podłączone, gdzie ich szukać?

    Jak już wczesniej pisałem - jeden masa, drugi zasilanie po zapłonie , trzeci do licznika
  • #6
    HotPepper
    Level 8  
    Więc jest tak, że aby sprawdzić poprawność działania samego czujnika wystarczyłoby przyłożyć do niego napięcie zasilające, wprowadzić w ruch element obrotowy, a na wyjściu zmierzyć częstotliwość, która powinna być zależna od obrotów. Gdzieś na forum czytałem, że ktoś kręcąc palcami uzyskał wskazanie 30km/h. Z drugiej strony, aby sprawdzić sam zegar plus przewód doprowadzający do niego sygnał, należałoby zastosować jakiś generator z przebiegiem prostokątnym o niewielkiej częstotliwości. Dobrze myślę? Jak wspomniałem, teraz nie mam możliwości dostać się pod auto, ale gdy to nastąpi, to raczej to ogarnę. Samochód był u mechanika z inną bolączką i przy okazji sprawdził go na komputerze. Nie pamiętam teraz dokładnie, ale mówił o błędzie sugerującym jakieś zwarcie, dlatego pomyślałem o przewodzie sygnałowym. Gdyby było zwarcie zasilania z masą, to reagowałby bezpiecznik. Prędkościomierz działał nieregularnie, raz pracował kilkanaście kilometrów od momentu rozruchu, innym razem był martwy i ożywał po pewnym czasie. Efektem tego było natychmiastowe zamknięcie zamków w drzwiach, wychylenie wskazówki prędkościomierza i zgon.
    Gdy pisałem o szukaniu przewodów, to nie byłem precyzyjny. Chodziło mi konkretnie o ten przewód sterujący z pinu A. Chciałem wiedzieć, czy doprowadzony jest bezpośrednio pod półkę do zegara, czy może do komputera pod maską i dalej?
  • #7
    genek1000
    Level 35  
    HotPepper wrote:
    Dobrze myślę?

    Tak
    HotPepper wrote:
    Jak wspomniałem, teraz nie mam możliwości dostać się pod auto, ale gdy to nastąpi, to raczej to ogarnę.

    Przy odrobinie chęci , do czujnika mozna dostać sie od góry :D
    HotPepper wrote:
    Chodziło mi konkretnie o ten przewód sterujący z pinu A. Chciałem wiedzieć, czy doprowadzony jest bezpośrednio pod półkę do zegara, czy może do komputera pod maską i dalej?

    M.in. bezpośrednio pod półkę do zegara :D
  • #8
    brani
    Level 17  
    HotPepper wrote:
    nie mam jak zobaczyć tego czujnika
    zgnite piny
  • #9
    marekwodniak
    Level 16  
    To go wyjmij ze skrzyni.I wymień.