Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Pytanie - rozmowa na radyjku za granicą

23 Mar 2019 20:10 1257 38
  • Poziom 7  
    Kupiłem sobie używane radio CB na Allegro, Midland Alan 48 Plus (Non Multi). I teraz tak, bo ponoć za granicą można rozmawiać z Polakami na 28. kanale w zerach na AM - pytanie jest takie:

    Czy ludzie mają wyłączone radio CB, mają inne kanały, czy po prostu ja mam coś nie tak z radiem? Widziałem pełno Polaków na drodze i nic, jedynie mi się udało z dwoma osobami pogadać w krótkim czasie (mała antena jeszcze, na autostradzie w stronę Lyonu - Francja). W wrześniu, kiedy wujek przyjechał ze swoim CB, to gadaliśmy bez problemu

    Zadaję to pytanie też dlatego, że widziałem tematy mówiące o kanale 28. w zerach na AM, ale to stare tematy dlatego "odświeżam". Jeśli ktoś z was jest kierowcą ciężarówki i nie tylko, to niech napisze, na jakim kanale najczęściej gadacie i czy w polskim systemie, czy europejskim.
  • Poziom 7  
    rosak napisał:
    Ale jak jedzie kilku chłopaków z jednej firmy, to zazwyczaj gadają na swoim kanale


    No cóż, może tak być, ale mimo to, nikogo nie ma na kanale 28., a mam włączony tryb Scan na CB. Nawet w Polsce, kiedy byłem w grudniu, było pełno aut z CB (standard w Polsce), gadałem na kanale 19. i nikt nie odpowiadał, co dla mnie było zaskakująco dziwne (małe jak i duże miasta).

    PS. Nawet w Polsce włączałem Scan i tylko jedna osoba gadała w drodze właśnie do domu. Z powrotem do Francji z nową dłuższą dostrojoną anteną również włączałem Scan i oprócz szumu nic nie było słychać.
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Dokładnie, kanał 28 nie służy do prowadzenia rozmów. Różnica między naszymi kanałami CB, a zachodnimi polega na tych "zerach" i "piątkach". Nasi kierowcy pracujący na sprzęcie zakupionym w kraju będą dla Ciebie słyszalni normalnie.
  • Pomocny post
    Poziom 19  
    Może masz coś ze sprzętem? Podejrzewam, że gdy wołasz na kanale 28. w zerach i jesteś np. w Niemczech, to na pewno ktoś by się odezwał, bo kanał ten jest kanałem wywoławczym. Musisz spróbować z jakimś kolegą zrobić próby np. na parkingu i wtedy "wyjdzie szydło z worka".
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    Witam.

    Koledzy, zdajmy sobie sprawę z tego że era popularności CB_radia dawno odeszła do lamusa, przecież nawet w Polsce jest problem aby z kimś zagadać lub posłuchać. :cry:

    Pozdrawiam.
  • Poziom 7  
    robson42 napisał:
    Może masz coś ze sprzętem,podejżewam


    Może i tak, ale z wujkiem normalnie gadaliśmy i on miał w zerach. Nawet zdarzyło mi się usłyszeć fracuzów i inne języki na moim CB, więc nie wiem o co chodzi. Bo przecież oni w piątkach są no nie(Francja)?

    Jestem pewien w 100% że wujek miał ustawione CB na polski system. Jak gościu mi sprzedawał, pisał mi że to multiband, skoro nie ma, podejrzewam tez, że CB może automatycznie zmieniać zera i piątki, co wątpię. Wiec o co tu chodzi?

    Dodano po 1 [minuty]:

    gumisie napisał:
    zdajmy sobie sprawę z tego że era popularności CB_radia dawno odeszła do lamusa, przecież nawet w Polsce jest problem aby z kimś zagadać lub posłuchać.


    To dlaczego osoby dalej mają je na autach skoro nie używają? To jest dobre pytanie.
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Alexon100 napisał:
    Jestem pewien w 100% że wujek miał ustawione CB na polski system. Jak gościu mi sprzedawał, pisał mi że to multiband, skoro nie ma, podejrzewam tez, że CB może automatycznie zmieniać zera i piątki, co wątpię. Wiec o co tu chodzi?
    Nie rozumiesz chyba co to jest multiband? To nie to samo co multistandard. Multiband to wielobandowe radio pokrywające swoim zakresem kilka band czyli ponad 40 kanałów, przeważnie x40 gdzie x to liczba czterdziestek. Często jest to np. 10x40 albo inaczej pisząc 400 Channels.Natomiast multistandard to jest radio wielostandardowe, czyli mające więcej niż jeden standard .Standard to pewien układ częstotliwości przewidziany dla np.danego kraju i ułożony pod obowiązujące w danym kraju przepisy. I tu masz wtedy standard dla Polski PL ( lub PO), dla Włoch I, dla Niemiec De (lub podobne oznaczenie) itd. Poza tym nie ma czegoś takiego, że radio automatycznie zmienia samo z zer na piątki przy odbiorze, bo niby co miałoby ten impuls wyzwalający tę zmianę wywoływać? To, że Francuzów odbierałeś w zerach to zwyczajny "przesiew", a zawdzięczamy to często ogromnym mocom dopalaczy przez co radio idzie sygnałem w eter po kilka kanałów na boki jeszcze.
    Alexon100 napisał:
    o dlaczego osoby dalej mają je na autach skoro nie używają? To jest dobre pytanie.
    Dobre , chyba raczej proste. Odpowiedź, bo każdy uj w Polsce przynajmniej chce wiedzieć "gdzie stoją" ale sam nie chce NIC Z SIEBIE DAĆ innym i komukolwiek pomóc , tylko chce aby jemu ktoś pomagał. Wynika to z tego że w Polsce obecnie 90% CB radyjek to tzw."dupochrony drogowe" i mają jeden cel, ostrzec i zabezpieczyć przed mandatem na drodze. Zawdzięczamy to po części też złośliwości naszych "glin", bo nadzwyczaj chętnie walą nam mandaty, a ponieważ nie jesteśmy społeczeństwem zamożnym, to taki 500zł-owy mandat to często jest "gwóźdź do trumny" domowego budżetu przeciętnej polskiej rodziny. Dlatego większość "Januszów" tych "zaradnych" "inwestuje" te 100-300zł ( bo kupuję najtańsze ale za to NOWE) w zestaw CB radio co jest i tak połową byle jakiego mandatu i często zwraca się już po kilku kursach na drodze.
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    Alexon100 napisał:
    To dlaczego osoby dalej mają je na autach skoro nie używają?
    Nie wiem, może dlatego:
    rosak napisał:
    Ale jak jedzie kilku chłopaków z jednej firmy, to zazwyczaj gadają na swoim kanale,
    Swego czasu właściciel pewnej firmy przewozowej zlecił mi zrobienie w kilku CB_radiach, tzw: "dziur".

    Pozdrawiam.


    Edit:

    Novile napisał:
    Odpowiedź, bo każdy uj w Polsce przynajmniej chce wiedzieć "gdzie stoją" ale sam nie chce NIC Z SIEBIE DAĆ innym i komukolwiek pomóc , tylko chce aby jemu ktoś pomagał.
    Adam, nie wiedziałem jak to ująć, ale potwierdzam Twoją wypowiedź w stu procentach.
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    To że ktoś ma antenę nie znaczy że ma radio.
    Głownie na ciężarowych CB pracuje ale też przecież nie cały czas.
  • Poziom 7  
    Novile napisał:
    Nie rozumiesz chyba co to jest multiband? To nie to samo co multistandard.


    Wiem, chodziło mi o multistandard.

    Novile napisał:
    Polsce przynajmniej chce wiedzieć "gdzie stoją" ale sam nie chce NIC Z SIEBIE DAĆ innym i komukolwiek pomóc , tylko chce aby jemu ktoś pomagał. Wynika to z tego że w Polsce obecnie 90% CB radyjek to tzw."dupochrony drogowe" i mają jeden cel, ostrzec i zabezpieczyć przed mandatem na drodze.


    Moim zdaniem już każdy wie o tym, niestety taka Polska ;-;

    Tommy82 napisał:
    To że ktoś ma antenę nie znaczy że ma radio.


    Hmm, trochę bez sensu by było, ale może tak jest.

    Tommy82 napisał:
    Głownie na ciężarowych CB pracuje ale też przecież nie cały czas.


    No właśnie wiem, ale żeby wszyscy mieli wyłączone? Sporo polaków widzę na drogach, na 28 gadam, i nic z tego.
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    Mobile najczęściej mają nasłuch na 19.
  • Poziom 40  
    Zastanowił się któryś z nowo_posiadaczy CB, dlaczego starzy CB_iracy nie mają ochoty odpowiadać na natrętne pytania typu: "sprawdzam radio, jak mnie słychać" lub "jak dróżka do Olsztyna", będąc powiedzmy; sto kilometrów od danej miejscowości.

    Pozdrawiam.

    73

    Edit:

    Należ upewnić się że TRX działa w rastrze zerowym (wykonać pomiary a nie: "tak myślę"), zapoznać się z "gałkologią" (MIC GAIN, RF GAIN, przełącznik DX/LOCAL).
  • Poziom 7  
    gumisie napisał:
    Należ upewnić się że TRX działa w rastrze zerowym (wykonać pomiary a nie: "tak myślę"),


    W Francji mało osób zna co to cb radio. Dlatego nie ma też dużo sprzętu do pomiaru, testu itp. A jak bym chciał na allegro to nie bo za granicę nie wysyłają, tak było z moim CB, że musialem po niego jechać w wrześniu.

    gumisie napisał:
    zapoznać się z "gałkologią" (MIC GAIN, RF GAIN, przełącznik DX/LOCAL


    Jeszcze takim za przeproszeniem idiotą nie jestem żeby nie wiedzieć co do czego służy.
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    Alexon100 napisał:
    W Francji mało osób zna co to cb radio. Dlatego nie ma też dużo sprzętu do pomiaru, testu itp. A jak bym chciał na allegro to nie bo za granicę nie wysyłają, tak było z moim CB, że musialem po niego jechać w wrześniu.
    Kolego nie pie.... jak nie masz pojęcia. We Francji jest chyba najwięcej CB-stóW poza Hiszpanią na świecie. Tylko większość pracuje na SSB. Ale sprzętu jest tyle, że na każdej ulicy w Lionie, Paryżu czy Marsylii by cię zasypało po uszy. Takie legendarne grupy jak India Fox czy Florida Alfa Tango to są strikte francuskie kluby a poniżej monitora Alfa Tango, bo na kanale 4-tym( o ile pamiętam ) był monitor DX-owy krajów francuskojęzycznych.Totalnie nie masz pojęcia, że mieszkasz w praktycznie chyba w jednym z kolebkowych krajów CB w Europie, poza Italią , Hiszpanią to właśnie Francja. Jak byś widział jaka sieć DX-manów kiedyś pracował w samej Alzacji, to by ci szczęka opadła. Nie piszę nawet więcej ale kart QSL z Francji z dawnych lat to ma trochę i to z robionych na 11-tu metrach na CB.

    Jak nie masz jak sprawdzić tego złoma, bo nic innego nie kupiłeś na Allegro jak totalnego złoma, to możesz mi go przesłać do Polski to ci go sprawdzę i odeślę.Pokrywasz koszta przesyłki i NO PROBLEM.
  • Poziom 7  
    Novile napisał:
    Kolego nie pie.... jak nie masz pojęcia. We Francji jest chyba najwięcej CB-stóW poza Hiszpanią na świecie.


    Chodziło mi o tym, że Francuzi nie mają w ogóle cb radia w autach. Oczywiście nie raz byłem w Lyonie, bo mieszkam 100km od Lyonu, to sam szum, chyba że bym musiał mieć sprzęt z SSB.

    Jeśli znają cb więcej od Polaków, to się dziwię dlaczego nie ma żadnego sklepu z cb lub porządnych stron internetowych.

    Jeżeli chodzi o sprawdzenie złomu to chyba mi się nawet nie opłaca go wysyłać na sprawdzenie, no ale się jeszcze zastanowię...
  • Poziom 40  
    Alexon100 napisał:
    Jeszcze takim za przeproszeniem idiotą nie jestem żeby nie wiedzieć co do czego służy.
    Nie miałem zamiaru nikogo obrażać a o ile poczułeś się urażony moją wypowiedzią (#13), to: PRZEPRASZAM. :please:

    Alexon100 napisał:
    W Francji mało osób zna co to cb radio. Dlatego nie ma też dużo sprzętu do pomiaru
    Ale są krótko_falowcy, oraz serwisy posiadające chociażby częstotliwościomierz. :wink:

    Pozdrawiam.
  • Poziom 7  
    gumisie napisał:
    Nie miałem zamiaru nikogo obrażać a o ile poczułeś się urażony moją wypowiedzią (#13), to: PRZEPRASZAM


    To nie było obraźliwe, po prostu napisałem że nie jestem idiotą żeby nie wiedzieć co oznaczają napisy Mic Gain, Squelch itp

    Dodano po 1 [minuty]:

    gumisie napisał:
    Ale są krótko_falowcy


    No właśnie, i to jest słabe :/
  • Poziom 42  
    Alexon100 napisał:
    No właśnie, i to jest słabe :/


    Dlaczego obecność krótkofalowców jest "słaba"? :-) Tu mnie Kolega zaintrygował.
  • Poziom 7  
    yogi009 napisał:
    Dlaczego obecność krótkofalowców jest "słaba"?


    Chodzi mi oto że słaba znajomość jeżeli chodzi o klasyczne cb w aucie
  • Poziom 40  
    Alexon100 napisał:
    Chodzi mi oto że słaba znajomość jeżeli chodzi o klasyczne cb w aucie
    Wybacz, ale zastanawiam się nad tym co Ty piszesz, moim zdaniem to jakieś bzdury. :cry:
    Licencjonowany krótkofalowiec, w twoim mniemaniu niema pojęcia o tym tak "wyspecjalizowanym" :D , paśmie 11m (CB) i zapewne nie posiada takiego częstotliwościomierza.

    Przepraszam za sarkazm, pozdrawiam, odpadam.

    R.
  • Pomocny post
    Poziom 34  
    Wiesz, że na antenie-szmelcu (jak to ująłeś małej jeszcze) nie poszalejesz i tak drążysz temat na upartego. Tym bardziej, że skończyły się czasy jak można było minąć choćby namiastkę cywilizacji bez konieczności ciągłego kręcenia squelch-em, bo ten szerokopasmowy jazgot rozprzestrzenia się jak nieuleczalna zaraza, na którą jedynym lekarstwem będzie w przyszłości wprowadzenie kodowanej bramki szumu w najlepszym układzie. Jeszcze do niedawna można było tym squelch-em pokręcić na tyle, aby nie zagrażało to kierowaniu samochodem. Ale obecnie utrzymanie tego ustawienia na takim poziomie jakbyś sobie życzył Ty i korespondent zapewne też jest w trakcie jazdy niewykonalne, bo można skończyć na cmentarzu.
  • Poziom 7  
    Hektar Zahler napisał:
    Wiesz, że na antenie-szmelcu (jak to ująłeś małej jeszcze) nie poszalejesz i tak drążysz temat na upartego


    Pisałem że miałem mała, potem znalazłem działającą większą antenę, i potem se kipiel Sirio Titanium 1500 Black Do dostrojenia. Aktualnie mam właśnieie ta dłuższą od Hustlera chyba.
  • Moderator HydePark/Samochody
    Alexon100 napisał:
    Chodzi mi oto że słaba znajomość jeżeli chodzi o klasyczne cb w aucie


    Wiesz, akurat krótkofalowiec aby uzyskać licencję musi zdać egzaminy na których musi wykazać się odpowiednią wiedzą techniczną.
    W przeciwieństwie do zwykłego CBsty, który montuje sprzęt i go używa nie znając choćby podstaw działania radia.
    CB w porównaniu do radiostacji, to jak maluch do Tesli.
  • Poziom 42  
    Chociaż nawet do montażu CB trzeba się wykazać podstawowym zakresem wiedzy. To jest niby prosta czynność, ale diabełek jak zawsze tkwi w szczegółach. A to zakłócenia od alternatora, a to plastikowy dach...
  • Poziom 33  
    arturavs napisał:
    W przeciwieństwie do zwykłego CBsty, który montuje sprzęt i go używa nie znając choćby podstaw działania radia.
    CB w porównaniu do radiostacji, to jak maluch do Tesli.
    Teraz to i może tak. Ale kiedyś tak nie było. W latach 90-tych każdy , podkreślam każdy CB-sta posiadał sporą wiedzę przynajmniej operatorską. Poza tym ogromna część z tych ludzi szła na egzaminy na licencję KF-u i nie miała praktycznie ( poza telegrafią) problemu ze zdaniem takiego egzaminu. Dodatkowo braki rynkowe wymuszały na wielu CB-stach budowanie sobie osprzętu jak choćby zasilacze co podnosiło ich wiedzę z zakresu elektroniki. Wielu rozbudowywało swoje skromne radyjka ja Alan 18 czy Alan 28 o dodatkowe 40-tki dzięki KIT-om a wielu innych za minimum uważało posiadanie choćby tzw dziur! Jak bym dziś zapytał 100 osób mających CB w aucie co to są owe "dziury" to nie wiem czy 2 osoby by mi odpowiedziały poprawnie. Dziś jest laicyzm w tej materii, jak bym dziś powiedział, że czekałem co roku na 2-3 dni( i to nie pokolejne) w maju na przebitkę propagacji Polskiej aby polecieć ponad 1000km po Polsce i usłyszeć tysiąc stacji z Pomorza to by chyba nikt prawie nie zrozumiał z obecnych CB-stó o czym ja piszę. Ale wtedy My wszyscy na CB byliśmy takimi "mikrokrótkofalowcami" tylko bez uprawnień. Za to równie mocno szlifowaliśmy nasze umiejętności operatorskie i godzinami nawet i po nocą się siedziało przy radiu nasłuchując albo organizując tzw.stacje terenowe. Człowiek wkładał w to całą duszę i to wszystko na słowo honoru było, podobnie jak QSL-ki na "555"- "patykiem na wodzie pisane" ale przychodziły i się wysyłało mimo braku nakazu prawnego.
  • Pomocny post
    Moderator HydePark/Samochody
    Novile napisał:
    Ale kiedyś tak nie było. W latach 90-tych każdy , podkreślam każdy CB-sta posiadał sporą wiedzę przynajmniej operatorską. Poza tym ogromna część z tych ludzi szła na egzaminy na licencję KF-u i nie miała praktycznie ( poza telegrafią) problemu ze zdaniem takiego egzaminu. Dodatkowo braki rynkowe wymuszały na wielu CB-stach budowanie sobie osprzętu jak choćby zasilacze co podnosiło ich wiedzę z zakresu elektroniki. Wielu rozbudowywało swoje skromne radyjka ja Alan 18 czy Alan 28 o dodatkowe 40-tki dzięki KIT-om a wielu innych za minimum uważało posiadanie choćby tzw dziur! Jak bym dziś zapytał 100 osób mających CB w aucie co to są owe "dziury" to nie wiem czy 2 osoby by mi odpowiedziały poprawnie. Dziś jest laicyzm w tej materii, jak bym dziś powiedział, że czekałem co roku na 2-3 dni( i to nie pokolejne) w maju na przebitkę propagacji Polskiej aby polecieć ponad 1000km po Polsce i usłyszeć tysiąc stacji z Pomorza to by chyba nikt prawie nie zrozumiał z obecnych CB-stó o czym ja piszę. Ale wtedy My wszyscy na CB byliśmy takimi "mikrokrótkofalowcami" tylko bez uprawnień. Za to równie mocno szlifowaliśmy nasze umiejętności operatorskie i godzinami nawet i po nocą się siedziało przy radiu nasłuchując albo organizując tzw.stacje terenowe. Człowiek wkładał w to całą duszę i to wszystko na słowo honoru było, podobnie jak QSL-ki na "555"- "patykiem na wodzie pisane" ale przychodziły i się wysyłało mimo braku nakazu prawnego.


    W całej rozciągłości się z Kolegą zgadzam. Była też inna kultura w eterze, nie to co teraz.
  • Poziom 42  
    Ba, zdarzyło mi się na 6W mocy porozmawiać z Polakiem w autku znajdującym się pod... Lyonem. Był zdziwiony jakością łączności. A to zwykła Supercheetah była...
  • Moderator HydePark/Samochody
    yogi009 napisał:
    zwykła Supercheetah

    Nie taka "zwykła". Ja z Alana 18 z polskim mobilem w centrum Berlina się złapałem.
  • Poziom 42  
    No, starsza wersja Alana87 :-) O dużo lepszej selektywności. Tą czułością biła na głowę Jacksona i Lincolna.