Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

- Podłączenie silnika wentylatora na 440V

XAdam1975 26 Mar 2019 14:49 1095 14
  • #1
    XAdam1975
    Level 5  
    Witam, posiadam silnik z tabliczką jak na zdj. Zabezpieczenie na obwodzie jest ustawione na 9A, jak podłączyć ten silnik przy napięciu 440V 60Hz? Na gwiazdę czy trójkąt?

    - Podłączenie silnika wentylatora na 440V
  • #2
    bumble
    User under supervision
    Trójkąt oczywiście i chyba chodzi o 50Hz. Zabezpieczenie ustawione ok.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Silnik sporej mocy i chyba potrzebny będzie przełącznik rozruchowy Y/D.

    Dodano po 42 [sekundy]:

    Znaczy dobrze byłoby zastosować taki wyłącznik lub softstart.
  • #3
    Andrzej42
    Level 28  
    Ostatnia pozycja: A460 Y795 60Hz - więc trójkąt...
  • #4
    bumble
    User under supervision
    Tak trójkąt. Skąd masz 60HZ? Jest zasilany z falownika?

    Dodano po 43 [sekundy]:

    Jeśli nie to przed ostatnia pozycja. 400V trójkąt.
  • #5
    XAdam1975
    Level 5  
    Hmm, podłączyłem na trójkąt i silnik pracuje na około 18A... I momentalnie się rozgrzał, znacznie więcej niż podane znamionowe na tabliczce dodam że nie ma żadnych oporów, bez napięcia obraca się swobodnie. Bezpiecznie będzie go podłączyć w gwiazdę?
  • #6
    bumble
    User under supervision
    Zmierzyłeś silnik? Jest ok? Trójkąt jest dobrze podłączony.
  • #7
    XAdam1975
    Level 5  
    A 60hz mam na statku 😉
  • #8
    bumble
    User under supervision
    Musi pracować w D. Dobrze by było zmierzyć go induktorem. Zmierz rezystancję uzwojeń i ich do korpusu zwykłym miernikiem. Ten prąd na wszystkich fazach jest 18A?
  • #9
    XAdam1975
    Level 5  
    Silnik pomierzony, jest sprawny, podłączone zostało jak na zdj. Tylko oczywiście wszystko było przykręcone na na mocno, na chwilę obecną miałem pozdejmowane dlatego takie foto 😉

    - Podłączenie silnika wentylatora na 440V


    Dodano po 33 [sekundy]:

    Prąd jest taki sam na wszystkich fazach, induktorem sprawdzałem do masy i jest bardzo dobrze, rezystancja miedzy u1-u2 itd. około 5 omów, wszystko ok, wentylator na tyle gładko chodzi że od ciągu w tunelu sam się obraca bezproblemowo... Wiec czemu pobiera znaczenie większy prąd? Może faktycznie podłączyć na gwiazdę? Czy to może mu zaszkodzić?
  • #10
    bumble
    User under supervision
    Nie zaszkodzi mu na pewno. Możesz rozstrzępić silnik i spróbować na jałowo?
  • #11
    XAdam1975
    Level 5  
    No jest taka opcja, pracochłonna ale jest, może jutro spróbuję, ale najpierw wolę sprawdzić tą gwiazdę bo nawet jak się okaże że na jałowo daje te 8A to i tak po zainstalowaniu będzie niedopuszczalne 18... A może on pracować na gwieździe trwale? Na bank nie dostanie po tyłku?
  • #12
    bumble
    User under supervision
    Nic mu nie bedzie ale wtedy przy niższym napięciu na uzwojeniu będzie miał mniejszą moc. A wentylator nie obciąża go za dużo?
  • #13
    XAdam1975
    Level 5  
    No same łopaty są dosyć ciężkie, ale oprócz nich na wale nie ma nic zainstalowanego, poprzedni silnik był trochę inny parametrami bo był na 440v na gwiazdę właśnie, ale był podłaczony zgodnie ze swoją tabliczką i działał elegancko parametry prądu były takie jak miał na tabliczce więc wentylator go jakoś specjaljie nie obciążał. A ten podłączony zgodnie ze swoją tabliczką i jest lipa.
  • #14
    bonanza
    Power inverters specialist
    Jak połączy się w gwiazdę, to moment (także rozruchowy) będzie znacznie mniejszy. Silnik będzie miał duży poślizg przy znamionowym obciążeniu (jeśli jest to wentylator, to ruszy na pewno, jeśli obciążenie stałomomentowe - może nie ruszyć). Prąd - można sobie wyobrazić - będzie wtedy duży, nawet w gwieździe. Zabezpieczenie ustawione na trójkąt, a do gwiazdy powinno mieć wartość 1,7x mniejsze - w końcu cały prąd fazowy płynie przez jedno uzwojenia, a nie dwa. Nie byłbym taki pewny bezpieczeństwa próby. Oczywiście w parę sekund nic się nie powinno stać.
  • #15
    czesiu
    Level 35  
    XAdam1975 wrote:
    ...poprzedni silnik był trochę inny parametrami bo był na 440v na gwiazdę właśnie, ale był podłaczony zgodnie ze swoją tabliczką i działał elegancko parametry prądu były takie jak miał na tabliczce więc wentylator go jakoś specjaljie nie obciążał. A ten podłączony zgodnie ze swoją tabliczką i jest lipa.

    Jakie obroty miał poprzedni silnik, może był wolniejszy, to by tłumaczyło sytuację.