Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Rejestracja ciągnika typu SAM zakończyłem budowę ciągniczka.

lukasz19901990 26 Mar 2019 17:46 10722 17
Bosch
  • #1
    lukasz19901990
    Level 2  
    Witam serdecznie..

    Zimą zakończyłem budowę ciągniczka typu - SAM, a teraz chciałbym go zarejestrować, czy ktoś z Państwa mógłby mnie pokierować w tym kierunku? Jak się do tego zabrać i od czego zacząć?

    Na Internecie wyczytałem, że do rejestracji potrzebny jest:

    - wniosek o rejestrację pojazdu
    - wniosek o nadanie nr podwozia/nadwozia oraz tabliczki znamionowej
    - dowód osobisty
    - oświadczenie, że jesteśmy właścicielem zespołów i części służących do zbudowania pojazdu SAM
    dopuszczenie jednostkowe pojazdu

    O co chodzi z tym oświadczeniem, że jesteśmy właścicielem zespołów i części? Jak napisać takie oświadczenie?

    Kolejne moje pytanie "dopuszczenie jednostkowe pojazdu". Najpierw muszę pojechać na stację diagnostyczną gdzie wypiszą mi jakiś papier, dopiero z tym mam pojechać do Urzędu wydziału komunikacji? Czy najpierw do Urzędu powinienem się udać?

    Ciągniczek zrobiłem na podzespołach UAZA, a silnik jest od c-330. W załączniku dodaje zdjęcia.
    Proszę o pomoc, pozdrawiam ;) Rejestracja ciągnika typu SAM zakończyłem budowę ciągniczka. Rejestracja ciągnika typu SAM zakończyłem budowę ciągniczka. Rejestracja ciągnika typu SAM zakończyłem budowę ciągniczka.
  • Bosch
  • #2
    płetwa
    Level 31  
    Obawiam się, że nigdzie poza swoim podwórkiem tym nie pojedziesz. Poczytaj o "jednostkowym dopuszczeniu". Taki badani robi PIMOT.
  • Helpful post
    #3
    elektro16
    Level 16  
    Witam
    https://www.prawodrogowe.pl/informacje/kronik...cyjna/pojazdy-typu-sam-zmian-prawa-nie-bedzie

    Bodajże od roku 2013 nie zarejestrowano żadnego tego typu pojazdu. Ze względu na interpretację przepisów w PL można wymagać badań których koszt może wielokrotnie przekroczyć wartość pojazdu. Wiem, że w Czechach i Niemcach rejestrują te pojazdy - tam jeżdżą nasi rejestrować np. trike. Bardzo smutne ale prawdziwe. Ale istnieje możliwość zgłoszenia jako pojazd wolnobieżny (max 25 km/h), nie trzeba rejestrować a OC można płacić. Poczytaj o tym. Przepraszam nie dotyczy ciągników rolniczych:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Pojazd_wolnobie%C5%BCny

    Pozdrawiam
  • Bosch
  • #4
    lukasz19901990
    Level 2  
    No jestem wręcz załamany, kurczę byłem wręcz przekonany, że pojazd typu SAM można zarejestrować. Przejade się do wydziału komunikacji i zapytam co i jak. Dziękuję za zainteresowanie. Pozdrawiam.
  • #5
    Mobali
    Level 39  
    Niestety, z rejestracją tego typu pojazdów jest bardzo pod górkę. Podobnie wygląda sytuacja z popularnymi kiedyś przyczepkami typu SAM. Obecnie koszt "papierów" jest taki, że zupełnie nie ma sensu się w to bawić. Traktorek SAM absolutnie nie może być rejestrowany jako pojazd wolnobieżny, co reguluje Prawo o ruchu drogowym.

    Podstawa prawna: Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 9 października 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy - Prawo o ruchu drogowym.

    W Art.2 Ustawy, w pkt. 34 czytamy: "pojazd wolnobieżny – pojazd silnikowy, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, z wyłączeniem ciągnika rolniczego"

    Niestety, urzędnicy są bardzo rygorystyczni i nie chcą rejestrować SAMów jako pojazdy wolnobieżne inne niż ciągniki rolnicze. A więc można nimi jeździć właściwie wyłącznie koło chałupy.
  • #6
    Strumien swiadomosci swia
    Level 43  
    Mobali wrote:
    Traktorek SAM absolutnie nie może być rejestrowany jako pojazd wolnobieżny, co reguluje Prawo o ruchu drogowym.

    A jakby dał pakę i zrobił wózek transportowy?
    Albo lemiesz i zrobił spychacz?
  • #7
    Mobali
    Level 39  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    A jakby dał pakę i zrobił wózek transportowy?
    Albo lemiesz i zrobił spychacz?


    Nie wiem czy autorowi chodziło o jakiekolwiek wozidło, czy jednak o traktorek SAM? A w tym wypadku konstrukcja jest dość typowa, wyposażenie też - na przykład podnośnik (nawet widać na zdjęciu), wyjście WOM, koła "jodełki", itp.
  • #8
    Tommy82
    Level 41  
    Podobno w Czechach łatwiej, rozpoznać temat, sprzedać komuś do Czech zarejestrować i sprowadzić.
    Ludzie z branży zabytkowych traktorów mogliby mieć jakieś kontakty branżowe do chętnych do pomocy w Czechach bo zetory restaurują.

    @Mobali
    Jak będzie mieć zarejestrowane woziło to będzie mieć, inaczej "kupa wachy psu w ...". Jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma.

    Drogi autorze opublikuj traktorek w dziale DIY. Chętnie poznamy szczegóły bo widzę że 4x4
  • #9
    Mobali
    Level 39  
    Tak, Czeska Republika to jest jakieś rozwiązanie, ale... Autor pytania jest z Kielc, jak widzę. W tym wypadku temat może być jeszcze trudniejszy do ogarnięcia. Do rozwiązania jest transport, a przede wszystkim legalne przewiezienie ciągnika przez granicę. Sprzęt "przemycony" do Czech będzie trudno zarejestrować.
  • #10
    Tommy82
    Level 41  
    @Mobali
    A jaki problem legalnie do Czech przewieść praktycznie nic bo to jakaś kosiarka do trawy inny wózek dla dziecka czy coś?
  • #11
    User removed account
    Level 1  
  • #12
    Tommy82
    Level 41  
    Stwarzasz problemy które dla mnie nie istnieją. Jak się zakręcisz tak będziesz mieć.
  • #14
    Mobali
    Level 39  
    atari_robbo wrote:
    Przecież rejestracja samochodu (czy SAM) to nie kupno batonika w kiosku. Aby cokolwiek zarejestrować w Czechach to trzeba tam mieszkać (być rezydentem, mieć pobyt tymczasowy lub stały) albo prowadzić tam działalność gospodarczą...


    Czytaj proszę ze zrozumieniem. Kolega proponował zupełnie inne rozwiązanie:
    Tommy82 wrote:
    rozpoznać temat, sprzedać komuś do Czech zarejestrować i sprowadzić.

    To znacznie prostsza i przetarta już droga urzędowa, zapewniam.

    atari_robbo wrote:
    Ludzie chyba nikt z Was nie mieszkał nigdy poza granicami Polski.

    To chyba pozostawię bez komentarza. Poza tym, że stwierdzenie niczego do dyskusji nie wniosło.
  • #15
    lukasz19901990
    Level 2  
    Zrobiłem takiego bzika żeby przywieźć drewna z lasu, muszę przejechać jakieś 2km przez wieś, żeby do własnego lasu dojechać. Na główne drogi raczej nie będę wyjeżdżał.
    Chciałem go zarejestrować ponieważ ja mogę przepisowo jechać, ale "ktoś" życzliwy żeby do kolizji nie doprowadził.
    Może kiedyś przepisy się zmienią :)
  • #16
    Tommy82
    Level 41  
    @lukasz19901990

    Jak tylko do tego pozostaje wytyczenie trasy drogami niepublicznymi i odpowiednie ustalenia z właścicielami gruntów.
  • #17
    Mobali
    Level 39  
    Dokładnie! Skoro masz takie potrzeby, to nie ma sensu pchać się w całą urzędniczą procedurę. Nie dość, że droga przez mękę, to jeszcze koszty absurdalne. A więc nie rejestrować, unikać kłopotów i robić swoje. Pewnie we wsi można się jakoś dogadać? Być może lokalna policja przymknie oko na okazjonalny przejazd?

    A swoją drogą to taki paradoks. Bo żeby przejechać przez wieś całkiem niezłym SAM-em trzeba świadomie łamać prawo. Za to furmanką konną może jechać każdy. Bez papierów, bez kwitów, bez rejestracji. I bez "promili" chyba też?
  • #18
    lukasz19901990
    Level 2  
    Jakby nie patrzeć jest to Ursus c-330 tylko pomniejszony, no i ma napęd 4x4 i oczywiście pełne oświetlenie :)