Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Szybka diagnostyka stanu akumulatorów?

magic9 27 Mar 2019 09:04 2487 28
  • Akumulatory są sercem każdego systemu zasilania rezerwowego i serce to nie może nagle stanąć! Okresowy pomiar akumulatorów jest bardzo istotnym elementem ich eksploatacji. Sprawność akumulatorów jest szczególnie ważna w przypadku, gdy stanowią one zasilanie awaryjne dla ważnych obwodów, np. zabezpieczeń stacji elektroenergetycznych lub zdalnego sterowania załączania obwodów energetycznych.

    Diagnostyka akumulatora – jak sprawdzić?

    Podstawowym badaniem i sprawdzeniem akumulatora jest pomiar pojemności ogniwa, jednak jest on stosunkowo czasochłonny, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z baterią akumulatorów o dużej pojemności. Pomiar ten polega na rozładowaniu akumulatora (lub baterii akumulatorów) prądem o stałej wartości i jednoczesnej obserwacji jego napięcia. Akumulator powinien zostać całkowicie rozładowany w celu ustalenia jego rzeczywistej pojemności. Powyższa metoda jest z pewnością bardzo dokładna i w 100% skuteczna, ale co zrobić w przypadku, gdy np. podczas przeglądu stacji energetycznej lub innego układu z zasilaniem akumulatorowym nie mamy czasu na pełne rozładowanie badanych akumulatorów?

    W takiej sytuacji przychodzi nam z pomocą miernik BITE 3, który wykorzystuje innowacyjną, szybką metodę badania sprawności akumulatorów przez pomiar ich rezystancji wewnętrznej. Wiadomo, że pojemność akumulatorów skorelowana jest z ich impedancją wewnętrzną, co zostało przedstawione na poniższym rysunku (Rys 1).

    Szybka diagnostyka stanu akumulatorów?


    Badania przeprowadzone przez renomowane instytuty badawcze, takie jak kalifornijski EPRI, wykazały, że wzrost impedancji akumulatora bezobsługowego o 50% w stosunku do wartości początkowej powoduje zmniejszenie jego pojemności do mniej niż 70% wartości znamionowej, a przy takim zużyciu zwykle podejmuje się decyzję o wymianie akumulatora na nowy. Wykorzystując miernik BITE 3 wraz z oprogramowaniem PowerDB jesteśmy w stanie śledzić trend degradacji ogniw przez porównanie bieżących wartości ich impedancji z wartościami wyjściowymi i podjąć właściwą decyzję o ich wymianie, nie tracąc czasu na konwencjonalny pomiar ich pojemności.
    Szybka diagnostyka stanu akumulatorów?


    Miernik impedancji i pojemności baterii stacjonarnych – BITE 3 Megger

    BITE 3 oprócz impedancji wewnętrznej akumulatorów mierzy również napięcie na ogniwach, rezystancję łączników międzyogniwowych, natężenie prądu buforowego (konserwującego) oraz prąd tętnień zasilacza. Ten ostatni parametr jest w stanie określić stan prostownika ładującego (podtrzymującego napięcie) akumulatory np. zasilania awaryjnego. Prąd tętniący o wartości powyżej 5 A na 100 Ah (5% pojemności akumulatora) może prowadzić do przedwczesnej awarii na skutek wewnętrznego przegrzania ogniw. Jeśli prąd tętnień jest kilkukrotnie wyższy od wyżej wymienionego kryterium, może to świadczyć o uszkodzeniu diod prostownika w zasilaczu i zalecana jest jego naprawa bądź wymiana.

    Szybka diagnostyka stanu akumulatorów?

    Więcej informacji o BITE3 pod linkiem
    Przygotował mgr inż. Darek Bratek, tel. +48 601 66 44 28; darek.bratek(malpa)megger.com
    Źródło: www.pl.megger.com

    Artykuł sponsorowany

    0 28
  • #2 07 Kwi 2019 13:55
    iku18
    Poziom 18  

    Możliwe, że sprzęt jest bardzo dokładny ale cena urządzenia przewyższa jego zastosowania.. ACT612 ma bardzo dokładny pomiar. Możliwe, że wyniki pomiarów pojemności lekko się różnią pomiędzy urządzeniami, ale na tym polega dążenie do dokładności.

    1
  • #3 08 Kwi 2019 08:02
    noel200
    Poziom 25  

    Akurat ACT612 pojemność akumulatora podaje niedokładnie i to dość mocno w niektórych przypadkach.
    Ale nawet chiński miernik bt360 podaje rezystancję akumulatora. A jeżeli jest potwierdzona zależność pomiędzy pojemnością/kondycją akumulatora a jego rezystancją wewnętrzną to jest to wystarczający przyrząd.

    0
  • #4 08 Kwi 2019 08:30
    ogi8
    Poziom 12  

    Jeżeli mógłbym o coś zapytać to kupiłem sobie miernik impedancji wewnętrznej akumulatora. Interesuje mnie dlaczego mierząc dwa akumulatory z czego jeden ma 22mohm a drugi 70ohm nie pokazuje w ubytku pojemności. Oba mają 1ah jeden tylko więcej o 80mah. Testowane ładowarka varty. Czemu ta oporność się nie ma jak do pojemności. Wiem że większe akumulatory można prawidłowo zmierzyć i potwierdzaja się parametry producenta. Mierzone miernikiem fluka. Czy to chodzi o moc oddana w małym czasie? Akumulatorki enoloop


    .

    0
  • #5 08 Kwi 2019 10:24
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 34  

    Miernik wygląda bardzo obiecująco. Jednak jego stosowanie wymaga wysokiej kultury technicznej. Bo gdy jej brak, to za "miernik" stanu akumulatorów służy okresowy pomiar za pomocą grzałki i woltomierza. :-D

    0
  • #6 08 Kwi 2019 17:22
    iku18
    Poziom 18  

    Kolego noel, wszystko zależy od warunków w jakich odbywa się pomiar, Na upartego można twierdzić, że ani jeden ani drugi nie jest magikiem posiadającym wszechstronną wiedzę bo jak dla mnie nie ma idealnego miernika. Ale Twój tekst że ACT jest niedokładny jest rzucaniem słów na wiatr..

    0
  • #7 08 Kwi 2019 17:29
    noel200
    Poziom 25  

    iku18 napisał:
    Twój tekst że ACT jest niedokładny jest rzucaniem słów na wiatr..

    Nie jest. Na filmie mrAkumulator sprawdzane było to urządzenie i różnica w tym co pokazał, a rzeczywistą pojemnością akumulatora sięgała 30%. Najgorsze jest to, że nie wiesz kiedy on kłamie.

    0
  • #8 08 Kwi 2019 17:38
    iku18
    Poziom 18  

    Produkuję te urządzenia i wiem wszystko na temat act612. Wszelakie błędy pomiarowe są spowodowane brakiem zachowania warunków określonych w instrukcji. mrAkumulator również ich nie zachował.

    0
  • #9 09 Kwi 2019 08:21
    lukashb
    Poziom 39  

    A jakież to tajemnicze warunku trzeba zachować? chyba, że nie możesz ich przytoczyć, bo sam nie wiesz aktualnie dlaczego Panu Robertowi z AkuBiz wyszły pomiary inaczej, i tak piszesz. Dla mnie jednak liczą się wyniki, a to urządzenie przedstawiono mi w takim sobie świetle jako osobie która potencjalnie może je kupić. Skontaktuj się z Robertem, niech sprawdzi raz jeszcze wg Twoich wytycznych, a na pewno będzie chętny dograć materiał. Pozdrawiam!

    1
  • #10 09 Kwi 2019 09:22
    eurotips
    Poziom 35  

    Przy pomiarach niskich rezystancji krokodylki powinny budzić śmiech na sali.
    Porządny pomiar wymaga zaciśnięcia klem na badanym akumulatorze i tyle w temacie.
    Na zdjęciu przyrząd, akumulator, a gdzie kable, czym zakończone , dlaczego tego nie pokazują ?

    2
  • #11 09 Kwi 2019 10:07
    ogi8
    Poziom 12  

    Miernikiem flluka robilemJa rozumie że 20mohm to jest ciężko zmierzyć ale ja mam 5 takich baterii i wyskie zdrowe a ta jedna pokazuje źle. Pomiar robiony 5razy. Kable 4 żyłowe. Chodzi o to czemu w takim wypadku tak samo pokazuje pojemność. Mogę zrobić zdjęcia jak trzeba

    Dodano po 11 [minuty]:

    Za tą kasę miernik powinien pokazywać prawdę. Kupiłem też chiński i tak samo pokazuje. Tolerancja ok 2mohm. Wydaje mi się że najlepiej ładujesz do full i rozladujesż ale 200ah to trudno. Mam swoją budowę solarna i 300ah ciężko rozładować dlatego się sprzeczamy co do rezystancji

    0
  • #12 10 Kwi 2019 21:25
    Grzegorz740
    Poziom 30  

    iku18 napisał:
    Produkuję te urządzenia i wiem wszystko na temat act612. Wszelakie błędy pomiarowe są spowodowane brakiem zachowania warunków określonych w instrukcji. mrAkumulator również ich nie zachował.


    Możesz wyjaśnić nam szerzej jakie to trzeba spełnić warunki aby błędy pomiarowe nie wystąpiły.

    Sam jestem ciekaw jakie to trzeba spełnić warunki .

    0
  • #14 11 Kwi 2019 08:26
    chudybyk
    Poziom 28  

    Mała dygresja: Certyfikowane zasilacze buforowe do systemów pożarowych (EN-54-4) muszą mieć i mają mechanizmy szacowania rezystancji obwodu akumulatorów.
    Impedancja wewnętrzna jako kryterium poziomu naładowania sprawdza się słabo, bo zależy od zbyt wielu czynników, w tym tak charakterystycznych jak technologia produkcji, budowa wewnętrzna ogniwa, itp. W efekcie identyczne naładowane akumulatory dwóch producentów mogą mieć impedancję różniące się o kilkadziesiąt procent.
    Natomiast to co jest charakterystyczne, to mocny wzrost impedancji wewnętrznej akumulatora który ulega degradacji ze względu na starzenie. Dlatego też mierniki impedancji są w zasadzie wskaźnikami niezmienności parametrów akumulatora. To również powoduje, że pomiar impedancji wbudowany w zasilacz buforowy ma sporo sensu - zasilacz sam upomni się o wymianę akumulatora.

    0
  • #15 11 Kwi 2019 12:09
    Grzegorz740
    Poziom 30  

    lukashb napisał:
    Ja pytanie zadałem, lecz odpowiedzi brak. Ciekawi mnie co na to Mrakumulator z którym jestem w kontakcie na fb na grupie. Czy wie o jakich to warunkach mowa. Jak dla mnie spełnił wszystkie warunki prawidłowo.


    Może brak odpowiedzi jest tym spowodowane ,że po prostu na nie nie potrafi odpowiedzieć.

    Dodano po 52 [sekundy]:

    chudybyk napisał:
    Mała dygresja: Certyfikowane zasilacze buforowe do systemów pożarowych (EN-54-4) muszą mieć i mają mechanizmy szacowania rezystancji obwodu akumulatorów.
    Impedancja wewnętrzna jako kryterium poziomu naładowania sprawdza się słabo, bo zależy od zbyt wielu czynników, w tym tak charakterystycznych jak technologia produkcji, budowa wewnętrzna ogniwa, itp. W efekcie identyczne naładowane akumulatory dwóch producentów mogą mieć impedancję różniące się o kilkadziesiąt procent.
    Natomiast to co jest charakterystyczne, to mocny wzrost impedancji wewnętrznej akumulatora który ulega degradacji ze względu na starzenie. Dlatego też mierniki impedancji są w zasadzie wskaźnikami niezmienności parametrów akumulatora. To również powoduje, że pomiar impedancji wbudowany w zasilacz buforowy ma sporo sensu - zasilacz sam upomni się o wymianę akumulatora.


    Moim zdaniem słusznie napisałeś.

    1
  • #16 11 Kwi 2019 20:39
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 34  

    @chudybyk zgadzam się. To jest pewniejsza metoda oceny stanu. Za jednym zamachem mamy też sprawdzanie ciągłości obwodu akumulatorów. W pożarówce zazwyczaj dwa 12V w szereg. Z tym, że tutaj raczej powinno się mówić o rezystancji, a nie impedancji.
    Nawet pewien znany producent samochodów w danych technicznych przestał podawać pojemność akumulatora a zaczął używać pojęcia w stylu "zasób energii na tyle i tyle godzin" oraz oczywiście prąd rozruchowy.

    0
  • #17 11 Kwi 2019 21:28
    Grzegorz740
    Poziom 30  

    Za pozwoleniem kolegi iku18 wstawię odpowiedź jakiej udzielił mi odnośnie postu 8.

    Są pewne zagadnienia o których wie tylko producent danego urządzenia tzw tajemnica handlowa, ale z grubsza mogę powiedzieć, że wynik pomiaru jest bardzo zależny od temperatury otoczenia i prawidłowego docisku do klem akumulatora bo najmniejsza rezystancja znacznie wpływa na wynik pomiaru np chociażby długość przewodu już ma jakiś wpływ.

    Po dokładnym przeanalizowaniu tego co napisał iku18 ja się z tym zgadzam. Bo to sa na prawdę małe rezystancje.

    0
  • #18 12 Kwi 2019 11:53
    PESYMISTA
    Poziom 15  

    ogi8 napisał:
    Jeżeli mógłbym o coś zapytać to kupiłem sobie miernik impedancji wewnętrznej akumulatora. Interesuje mnie dlaczego mierząc dwa akumulatory z czego jeden ma 22mohm a drugi 70ohm nie pokazuje w ubytku pojemności. Oba mają 1ah jeden tylko więcej o 80mah. Testowane ładowarka varty. Czemu ta oporność się nie ma jak do pojemności. Wiem że większe akumulatory można prawidłowo zmierzyć i potwierdzają się parametry producenta. Mierzone miernikiem fluka. Czy to chodzi o moc oddana w małym czasie? Akumulatorki enoloop


    Ta zależność nie jest stała dla wszelkich rodzajów chemii ogniw. Ona nawet nie jest stała dla technologii ołowiowej, bo zdarzają się akumulatory które posiadają rezystancję na poziomie karty katalogowej a mają np. 50% pojemności. Swoją drogą Eneloop'y to bardzo dobre ogniwa i jestem zaskoczony, że trafiłeś odstające od reszty ogniwo. Czy ono jest nowe czy już po jakiś testach?

    Szyszkownik Kilkujadek napisał:
    Z tym, że tutaj raczej powinno się mówić o rezystancji, a nie impedancji.

    Tutaj sytuacja niestety nie jest jasna ponieważ pomiaru dokonuje się prądem przemiennym 1kHz.
    Z czego część urządzeń pozostawia wynik w takiej formie więc impedancja, a część np Hioki wylicza tylko składową rezystancyjną i taką prezentuje.

    Grzegorz740 napisał:
    Są pewne zagadnienia o których wie tylko producent danego urządzenia tzw tajemnica handlowa, ale z grubsza mogę powiedzieć, że wynik pomiaru jest bardzo zależny od temperatury otoczenia i prawidłowego docisku do klem akumulatora bo najmniejsza rezystancja znacznie wpływa na wynik pomiaru np chociażby długość przewodu już ma jakiś wpływ.


    Owszem pomiar jest zależny od temperatury otoczenia ,ale w ogólnie przyjętej temperaturze pokojowej można go pominąć.
    Co do rezystancji to przy takich wartościach tylko pomiar 4 przewodowy wchodzi w grę, metoda 2 przewodowa to jak wróżenie z fusów.
    Dla przykładu Hioki BT3554 ma zakres pomiarowy 3 mOhm, a pomiary wychodzą bardzo powtarzalne.

    0
  • #19 13 Kwi 2019 08:04
    ^ToM^
    Poziom 34  

    eurotips napisał:
    Przy pomiarach niskich rezystancji krokodylki powinny budzić śmiech na sali.
    Porządny pomiar wymaga zaciśnięcia klem na badanym akumulatorze i tyle w temacie.
    Na zdjęciu przyrząd, akumulator, a gdzie kable, czym zakończone , dlaczego tego nie pokazują ?


    Nic bardziej mylnego. Klemy stosuje się wyłącznie w odbiornikach a nie w urządzeniach pomiarowych. Krokodyle są powszechnie stosowane dla takich pomiarów przez zawodowe firmy, które produkują urządzenia pomiarowe.

    Przyrząd do pomiaru niskich rezystancji HIOKI 3550 i on ma w zestawie dwa rozwiązania:

    1. Krokodyle w układzie Kelvina
    Szybka diagnostyka stanu akumulatorów?hioki-500..00.jpg Download (29.58 kB)

    2. Igły w układzie Kelvina - odizolowana igła w ściętej rurce
    Szybka diagnostyka stanu akumulatorów?Hioki_9461..._Probe.jpg Download (53.69 kB)

    Oba rodzaje mierzą jednakowo dobrze, aczkolwiek do pomiarów baterii z typowymi czopami ołowianymi wolę używać igły ale do baterii z UPSów krokodyli.

    Przykładowy pomiar impedancji baterii za pomocą złoconych krokodyli Kelvina kosztujących coś koło 300-500 $
    Szybka diagnostyka stanu akumulatorów?mul389..jpg Download (400.77 kB)

    Powyższy miernik w obecnie produkowanej wersji 3554 kosztuje około 10 tyś zł. Posiadam wcześniejszą jego wersję 3550.
    Dla referencji podam, że porównywałem go z miernikiem Lancol MICRO-200 (zakupionym na AE za około 30 $) i wyniki są dość zbliżone. Zatem jak najbardziej chińskie, tanie przyrządy są funkcjonalne i dokładne a przy tym tanie i dostępne dla każdego.

    Szybka diagnostyka stanu akumulatorów?Micro2..jpg Download (69.84 kB)

    0
  • #20 13 Kwi 2019 14:46
    tzok
    Moderator Samochody

    Ten micro-200 też ma zaciski w układzie Kelvina (czyli po ludzku pomiar 4-ro przewodowy). Co nie zmienia faktu, że na jego "diagnozach" zbytnio polegać nie można... albo inaczej - jego diagnozy nie mają związku z pojemnością akumulatora. Testuje wyłącznie rezystancję wewnętrzną i na jej podstawie szacuje prąd rozruchowy i SoH (czyli stopień "zużycia"). SoC jest szacowany w oparciu o napięcie spoczynkowe. Zrobiłem kiedyś test akumulatora który krótko "trzymał" i tester stwierdził "good battery" (zarówno SoC jak i SoH powyżej 95%), a pomiar pojemności metodą techniczną (czyli "uczciwe" rozładowanie akumulatora w trybie CC) wykazał 45% pojemności nominalnej.

    2
  • #21 13 Kwi 2019 20:26
    Grzegorz_madera
    Poziom 32  

    Grzegorz740 napisał:
    Są pewne zagadnienia o których wie tylko producent danego urządzenia tzw tajemnica handlowa

    Ja proponuję, żeby producent nie rozpowszechniał tych zagadnień, bo potencjalni nabywcy zbyt dużo by wiedzieli. Klient ma tylko kupić i więcej się nie odzywać. W ogóle jeszcze lepiej by było jakby producent w ogóle nie sprzedawał tych urządzeń. Wtedy na pewno nikt nie dowiedziałby się jak działają, a producent mógłby być spokojny o tajemnicę handlową.

    1
  • #22 15 Kwi 2019 08:56
    PESYMISTA
    Poziom 15  

    tzok napisał:
    Ten micro-200 też ma zaciski w układzie Kelvina (czyli po ludzku pomiar 4-ro przewodowy). Co nie zmienia faktu, że na jego "diagnozach" zbytnio polegać nie można... albo inaczej - jego diagnozy nie mają związku z pojemnością akumulatora. Testuje wyłącznie rezystancję wewnętrzną i na jej podstawie szacuje prąd rozruchowy i SoH (czyli stopień "zużycia"). SoC jest szacowany w oparciu o napięcie spoczynkowe. Zrobiłem kiedyś test akumulatora który krótko "trzymał" i tester stwierdził "good battery" (zarówno SoC jak i SoH powyżej 95%), a pomiar pojemności metodą techniczną (czyli "uczciwe" rozładowanie akumulatora w trybie CC) wykazał 45% pojemności nominalnej.


    To jest to o czym pisałem wcześniej, iż nie da się określić ze 100% prawdopodobieństwem stanu akumulatora tylko na podstawie jego rezystancji.

    Cadex ma taki tester który jest bardzo bliski tego aby selekcjonować akumulatory 0 / 1 lecz jest mały niuans, a mianowicie najpierw trzeba zbudować macierz na bazie akumulatorów których stan znamy.

    Do prawdziwego określania stanu akumulatorów niestety trzeba dokonać i pomiaru rezystancji i testu pojemności.

    Teoretycznie da się ocenić akumulator za pomocą analizatora impedancji akumulatorów, lecz jest to sprzęt stricte laboratoryjny ,a i wykresy trzeba umieć poprawnie zinterpretować i dobrać częstotliwości pomiaru. Nie wspominając już o cenie tego ustrojstwa :(

    0
  • #23 15 Kwi 2019 09:04
    eurotips
    Poziom 35  

    ^ToM^ napisał:

    eurotips napisał:
    Przy pomiarach niskich rezystancji krokodylki powinny budzić śmiech na sali.
    Porządny pomiar wymaga zaciśnięcia klem na badanym akumulatorze i tyle w temacie.
    Na zdjęciu przyrząd, akumulator, a gdzie kable, czym zakończone , dlaczego tego nie pokazują ?



    Nic bardziej mylnego. Klemy stosuje się wyłącznie w odbiornikach a nie w urządzeniach pomiarowych. Krokodyle są powszechnie stosowane dla takich pomiarów przez zawodowe firmy, które produkują urządzenia pomiarowe.
    [/quote][/quote]

    Bo tu się mierzy impedancję akumulatora przy f=1000Hz, to jest ładnie to nazywając, metoda pośrednia, a nazywając to wprost to jest odpowiedź księgowych na konieczność stosowania klem i przewodów o dużym przekroju w metodzie bezpośredniej.
    Producenci robią was w bambuko a wy się cieszycie jakie to niezawodne urządzonka nabyliście w okazyjnych cenach. A przy takiej metodzie to nawet przewody 4-zaciskowe nie są potrzebne, zwykły kabelek od multimetru się sprawdzi. A potem jakieś pretensje że akumulator złom a przyrząd pokazuje 95% sprawności. Niech ktoś mi wskaże dostępny na rynku miernik rezystancji akumulatora który to robi w sposób bezpośredni czyli faktycznie mierzy jego rezystancję.

    1
  • #24 15 Kwi 2019 09:35
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 34  

    PESYMISTA napisał:
    Szyszkownik Kilkujadek napisał:
    Z tym, że tutaj raczej powinno się mówić o rezystancji, a nie impedancji.

    Tutaj sytuacja niestety nie jest jasna ponieważ pomiaru dokonuje się prądem przemiennym 1kHz.
    Z czego część urządzeń pozostawia wynik w takiej formie więc impedancja, a część np Hioki wylicza tylko składową rezystancyjną i taką prezentuje.

    No tak, tylko akumulator ma rezystancję. Co daje pomiar impedancji układu, którego tylko częścią składową jest akumulator?
    Cytując klasyka: A na ...uj mnie ten kaktus? :-D

    0
  • #25 15 Kwi 2019 21:54
    paszczakq
    Poziom 22  

    Krokodylki pomiarowe ACT 612 mają takie iglaste "jeżyki" wstawki, które wbijają się mocno w terminale ołowiowe. Pewnie dlatego pomiar tych akumulatorów jest miarodajny w miarę. Na razie nie znam urządzenia co potrafi w 10 sekund podać taki wynik. Mam wersję prostszą ACT Gold. Podstawa to czyste i dokładnie podłączone te krokodylki. Bo faktycznie wtedy wynik może być nawet losowy.

    0
  • #26 16 Kwi 2019 08:14
    ^ToM^
    Poziom 34  

    Temat był już wałkowany ze 101 razy.

    Nie ma jednej metody, która potrafi określić stan techniczny akumulatora.
    Aby dokładnie określić stan techniczny trzeba wykonać badanie większej ilości parametrów.

    1. Napięcie spoczynkowego, po naładowaniu i odczekaniu minimum 24 h.
    2. Gęstość elektrolitu po naładowaniu do 100% i odczekaniu minimum 24 h.
    3. Impedancję za pomocą jednego z dostępnych na rynku testerów.
    4. Czas rozładowania przy stałym prądzie np. 30 A.
    5. Spadek napięcia biegunach baterii pod znanym obciążeniem np. 100 A.
    6. Zdjęcie charakterystyki podczas ładowania.
    7. Zdjęcie charakterystyki podczas rozładowania.

    Dopiero kompilacja ww. metod może pomóc w ustaleniu jakości baterii.
    Nie ma prawdopodobnie na świecie urządzenia, który wykonywałby te wszystkie pomiary automatycznie, zatem trzeba połączyć kilka metod i kilka urządzeń i konkretne badania wykonywać oddzielnie.
    Zatem, żaden miernik, tester rezystancji wewnętrznej czy impedancji nie jest miarodajnym wyznacznikiem jakości baterii. Natomiast na pewno takim testerem można odsiać ziarno od plew. Jak akumulator będzie ewidentnie uszkodzony, to tester z całą pewnością to wykryje. Niemniej jednak częściowa utrata pojemności nie jest w sensie stricte awarią baterii ale normalnym procesem jej zużywania się, stąd nie ma ostrej granicy od kiedy należy uznać baterię za uszkodzoną, stąd nic dziwnego, że tester wskazuje good battery podczas kiedy bateria ma już tylko 60% swojej pojemności. Czy utrata 10% pojemność jest awarią, a może dopiero 50% świadczy o konieczności jej wymiany. To z całą pewnością zależy od zastosowania oraz sposobu eksploatacji. Na pewno nie da się tego ustalić testerem impedancji czy konduktancji.

    1
  • #27 16 Kwi 2019 08:30
    Szyszkownik Kilkujadek
    Poziom 34  

    Warto jeszcze dodać, że przy pracy buforowej, ładowarka (prostownik) może badać ładunek wprowadzony i pobrany z aku. i na tej podstawie też monitorować na bieżąco stan baterii akumulatorów.
    http://medcom.com.pl/download-the-file/15

    0
  • #28 20 Kwi 2019 11:52
    Grzegorz7
    Poziom 11  

    Abstrahując od dotrzymania jakichś elementarnych reguł; napisał o nich m.in. ^ToM^ trzeba wskazać, że tego typu badania stanu aku mają sens w odniesieniu do tego samego aku. Badanie jego "historii" tym samym układem badawczym może dać informację o stanie aku.
    Takich cudów co to po przyłożeniu kabeków do klem pokazuje się prawda... nie ma!

    0
  • #29 22 Kwi 2019 17:18
    dariuse
    Poziom 10  

    Mało kto zauważył, że wykres został tak skonstruowany aby dowodził, z góry założonej tezy.

    Szybka diagnostyka stanu akumulatorów?
    3-cia linia to numery ogniw
    gdy usuniemy z wykresu ostatnie 3 ogniwa to wykres teoretycznie jest asymptotyczny i skorelowany,
    ale wymaga testów na 1000 ogniwach, ładowanych i rozładowanych w różnych cyklach pracy i obciązenia, aby
    można było cokolwiek dowodzić.

    Napięcie 2V na ogniwie sugeruje akumulator ołowiowo-kwasowy

    Ale tutaj mamy co najmniej 3 technologie aku żelowych i wiele kwasowych, choćby z dodatkiem Ca
    poza tym istotne jest starzenie się ogniw, czy zasada ma obowiązywać dla nowych ogniw, rocznych 2-10 letnich,
    w pełni naładowanych, czyli temat rzeka
    a odpowiedzi może udzielić producent aku, który takie pomiary wykonuje na tysiącach aku miesięcznie.

    Wykres dotyczy pomiaru 24 ogniw.
    Jakie jest ich pochodzenie i jak było połączone i w jakich akumulatorach i o jakiej pojemności ?

    0