Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Gramofon Kenwood - Niestabilne obroty talerza gramofonu

27 Mar 2019 17:49 288 13
  • Poziom 3  
    Witam. Posiadam gramofon KENWOOD KD-50F automatyczny z napędem bezpośrednim. Problem polega na tym, że gramofon nie trzyma obrotów. Niby odtwarza płytę poprawnie , ale w dźwiękach piosenek słychać taki wydłużony dźwięk, coś jakby taśmę wciągało w magnetofonie. Czasem nie działa włącznik power, czasem talerz się nie chce kręcić, ale jak ręką dopomóc to kręci. nie reaguje na zmiany prędkości 33/45. Nie mam schematu, instrukcji serwisowej.
    Proszę o pomoc.
  • Poziom 3  
    Ok. Na razie dzięki. Będę działał.
  • Poziom 3  
    Zamienniki tranzystorów nie znalazłem ani w Polsce ani w Hiszpanii...gramofon raczej nie do uratowania.
  • Poziom 40  
    A jaki jest powód szukania i wymiany tych tranzystorów?
  • Poziom 24  
    jasiek2583 napisał:
    gramofon raczej nie do uratowania.

    To ja z chęcią przyjmę ten "złom".
    A na poważnie, najpierw przegląd i konserwacja.
  • Poziom 3  
    Witam ponownie. Wyczyściłem styki w gramofonie i ogólnie cały gramofon. Odpaliłem...działał dobrze 3 minuty potem dalej odtwarzał jak dawniej niczym magnetofon który wciąga taśmę. Czasem talerz wogóle się nie rozkręca. Nie zapalają się diody. Cały układ elektroniczny na pierwwzy rzut oka bez zarzutu. Jeśli do wymiany są tranzystory , które podejrzanie się za mocno grzeją to ich nie można kupić tutaj w hiszpańskim sklepie (niby sklep duży ale nic nie ma i bardzo drogo). Nie wiem jak można go uratować?
    Co może odpowiadać za takie niestabilne obroty? Kosztował mnie tylko 20E jego stan wizualny jest bardzo dobry. Poprzedni właściel o niego dbał i mało słuchał. Fajny gramofon no ale...
    Pozdrawiam.
  • Poziom 40  
    jasiek2583 napisał:
    Nie zapalają się diody


    Jakie diody, pisz konkretnie
  • Poziom 31  
    jasiek2583 napisał:
    Czasem nie działa włącznik power,

    Jaki włącznik power? Rozumiem, ze chodzi o przycisk PLAY/CUT ? Czy to znaczy, że po jego wciśnięciu nic się nie dzieje, ramię się automatycznie nie podnosi i nie przesuwa nad płytę? Jeśli tak to trzeba w pierwszej kolejności sprawdzić i przeczyścić mikroswitche w module automatyki. Przez jeden z nich jest też podawane zasilanie na elektronikę sterującą obrotami silnika DD.
  • Poziom 3  
    Witam. Tak przycisk PLAY/CUT. Na srodku panelu jest quartz lock...cztery diody led...przy uruchamianiu czasem się zapalają diody, czasem nie. Ramię samo się ustawia, lecz czasem talerz się kręci a czasem nie. Więc mikroswitche? Mam spray kontakt 61 jest na nim napisane smar antykorozyjny dla styków. Czy byłby odpowiedni? Czasem układ czerwonych diod led miga. A więc zaczynamy od czyszczenia styków mikroswitche? Jaki sposób jest dobry?
    Z góry dzięki. Pozdrawiam. Gramofon Kenwood - Niestabilne obroty talerza gramofonu Gramofon Kenwood - Niestabilne obroty talerza gramofonu
  • Poziom 31  
    Widzę, że coś już próbowałeś robić w tym temacie, bo napisałeś:
    jasiek2583 napisał:
    Wyczyściłem styki w gramofonie i ogólnie cały gramofon. Odpaliłem...działał dobrze 3 minuty


    Trzeba wyczyścić styki dwóch mikroswitchy wewnątrz gramofonu oraz styki włączników PLAY/CUT i REPEAT. Ten kontakt 61 na początek będzie ok, tylko nie próbuj psikać nim bezpośrednio na włączniki PLAY/CUT i REPEAT od góry bo nieodwracalnie uszkodzisz/zmatowisz/odbarwisz plastik i powierzchnię samych klawiszy lub obudowy gramofonu. Trzeba ostrożnie dotrzeć preparatem tylko do samych styków.
    Czy masz multimetr i potrafisz się nim posługiwać? Na ile potrafisz czytać schemat elektroniczny i instrukcje serwisową? Bo należałoby też na początek pomierzyć napięcia zasilające +/- 15V i +/-7,2V na płytce elektroniki sterującej silnikiem DD.
    Jeśli nie potrafisz tego zrobić to lepiej oddaj gramofon w fachowe ręce, szkoda byłoby go bardziej uszkodzić.
  • Poziom 3  
    Witam. Mam instrukcję serwisową. Umiem posługiwać się miernikiem i dokonywać pomiarów, czytać schematy....z zawodu jestem elektronikiem, lecz po dawnoooo skończonej szkole został mi tylko dyplom...
    Będę próbował. Z góry dzięki.

    Dodano po 3 [godziny] 42 [minuty]:

    Witam. Czyszczenie styków nic nie dało. Dalej jest tak samo. Czasem jak włączy się gramofon, talerz się nie obraca, to jak pomóc palcem to zaczyna się kręcić z dużą prędkością. Na zmiany 33/45 nie reaguje. Pomierzyłem napięcia. Na głównym układzie scalonym napięcia ogólnie są poprawne. Są jeszce dwa mniejsze układy scalone, takie same. Jeden pośrodku płytki jest ok. napięcia zgodne ze schematem 7.2V i -7,2V ale na drugim układzie ten , który jest tuż przy wyjściu układu napięcia już poprawne nie są. Na końcowych tranzystorach (a jest ich 4 ) powinno być napięcie +15V i -15V tylko na jednym tranzystorze jest ok. na pozostałych napięcie 11V lub 2,5V....jeden z tranzystorów mocno się grzeje. Aż parzy!
    Ciężko jest znaleźć te tranzystory i ich zamienniki. Gramofon Kenwood - Niestabilne obroty talerza gramofonu Gramofon Kenwood - Niestabilne obroty talerza gramofonu Gramofon Kenwood - Niestabilne obroty talerza gramofonu Gramofon Kenwood - Niestabilne obroty talerza gramofonu Gramofon Kenwood - Niestabilne obroty talerza gramofonu
  • Poziom 31  
    Wylutuj te cztery tranzystory (Q2..Q5) i zmierz ponownie napięcie zasilające +/-15V. Coś źle mierzysz, bo jeśli na kolektorze tranzystora Q2 jest poprawne napięcie +15V, to na kolektorze Q5 też powinno być +15V. Podobnie w przypadku napięcia -15V i kolektorów tranzystorów Q3 i Q4. Tak czy inaczej wylutuj te tranzystory i zmierz napięcia zasilające. Jeśli będą ok to sprawdź każdy z tych tranzystorów przed ponownym wlutowaniem. Zwróć uwagę, że to są różne tranzystory (npn i pnp). Bez problemu dostaniesz ich zamienniki, to są zwykłe tranzystory średniej mocy, małej częstotliwości, o dopuszczalnym prądzie kolektora 1A i mocy strat 0,9W. Mogą w to miejsce być użyte komplementarne pary: BD135 i BD136 lub BD137 i BD138 co nawet będzie lepszym rozwiązaniem z punktu widzenia odprowadzenia ciepła.
    Jest to mało prawdopodobne, ale oczywiście możesz też sprawdzić ciągłość ścieżek pomiędzy kolektorami tranzystorów Q2..Q5
    Niekoniecznie mogły ulec uszkodzeniu same tranzystory, ale od tego można zacząć naprawę. Kup więcej sztuk tranzystorów, są stosunkowo tanie.
    Podając wartości zmierzone nie pisz "główny układ, mniejsze układy, środek płytki" tylko podawaj konkretne oznaczenia elementów zgodnie ze schematem. Podaj też który konkretnie tranzystor się mocno nagrzewał.
  • Poziom 3  
    Ok. Rozumiem. Będę próbował. Jak coś to będę pisał. Z góry dzięki.