Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Moment rozruchowy silnika zasilanego falownikiem

28 Mar 2019 11:13 567 10
  • Poziom 8  
    Witam,
    Czy moment obrotowy silnika trójfazowego zasilanego z falownika może być większy od nominalnego momentu tego silnika?

    Konkretnie chodzi mi o przykład rozpędzania dużej bezwładności silnikiem o mocy 30 kW, którego moment wynosi 195 Nm. Załóżmy że znam bezwładność napędzanego bębna, zakładając stały moment obrotowy w czasie rozruchu równy 195 Nm otrzymuje z obliczeń czas ponad 3-krotnie dłuższy niż czas rampy, który jest nastawiony i który bez problemu falownik realizuje. Wynikałoby stąd, że faktycznie w czasie rozruchu falownik "daje" silnikowi 3 razy większy moment.

    Wyprowadziłem sobie jednak parametr wskazujący moment silnika w procentach na wyjście analogowe i zarejestrowałem jego przebieg podczas rozpędzania. Falownik twierdzi, że jest on stały i wynosi 100 %.

    Oczywiście może być tak, że moment bezwładności który zakładam jest błędny, choć to mało prawdopodobne bo jest to maszyna przeznaczona do badań, w których korzysta się z tego momentu bezwładności i powinien on być w miarę dokładnie podany.

    Będę wdzięczny za wszelkie porady i sugestie, jak faktycznie określić moment obrotowy podczas rozruchu falownikiem.
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Spec od Falowników
    Może zmień czas przyspieszania na mniejszy/większy i sprawdź wpływ na raportowany moment obrotowy.
  • Poziom 12  
    Falowniki mogą zwiększyć moment rozruchowy. (np. falownik siemensa G120 - 200% na 3S, 150% na 57S, 100% na 240S)
    Najlepiej ściągnąć instrukcje do falownika i sprawdzić jak są ustawione parametry.
    Wyjście analogowe przeważnie posiada parametr związany z skalowaniem wyjścia, domyślnie jest ustawiony na 0-100%, wartości powyżej dalej będą traktowane jako 100%
  • Poziom 8  
    Oto wyniki eksperymentów, w obu przypadkach start od 0 do 25 Hz, różne rampy

    Moment rozruchowy silnika zasilanego falownikiem
    Moment rozruchowy silnika zasilanego falownikiem


    Jak widać falownik potrafi raportować moment powyżej 100 % więc to nie to jest przyczyną rozbieżności. Jedyne co jest dziwne to wskazywanie zerowego momentu w początkowej fazie startu, gdy prędkość rośnie. Ten problem omijam obliczając pracę i przyrównując do zmiany energii dopiero za tym obszarem. W obu przypadkach wychodzi jednakowy moment bezwładności ponad 3 krotnie mniejszy niż podany w dokumentacji. Zastanawiam się czy skłaniać się ku temu że jest on błędnie podany, czy raczej wyskalowanie wyjścia analogowego nie pokrywa fizycznie realizowanego momentu?
  • Poziom 12  
    Falownik ustawiony na sterowanie skalarne czy wektorowe ?
  • Poziom 33  
    To, że na początku wskazuje moment na 0 może oznaczać, że jest to wartość uśredniana a nie chwilowa. Sterowanie raczej wektorowe bo moment jest stały. Badanie momentu to oparłbym o czujnik momentu a nie obliczenia falownika.
  • Poziom 8  
    Radzio M. napisał:
    Sterowanie raczej wektorowe bo moment jest stały.


    Sterowanie akurat było skalarne.

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    SKąd znasz moment bezwładności?


    Podany w dokumentacji, jednak dość starej - stąd moje eksperymenty. Wrzucam jeszcze test z innym falownikiem ABB ACS800, tamten był Siemens MIDIMASTER Vector. Wynik obliczeń niemal jednakowy jak poprzednio. Moment ograniczony na 100%.

    Moment rozruchowy silnika zasilanego falownikiem

    Ogólnie skłaniam się ku tezie że błędnie ten moment jest podany.
  • Poziom 8  
    Przecież właśnie o tym jest temat! Pytanie tylko o wiarygodność obliczeń, szczególnie o moment jaki działa przy rozpędzaniu, brany z falownika. Z obliczeń wychodzi 200 kgm^2, a podany ponad 800, stąd ten temat, a nie dlatego że nie wiem jak obliczyć.

  • Specjalista Automatyk
    Kiedyś testowałem falownik Delta Electronics z serii VFD-C2000 na kruszarce do betonu. Z tego co pamiętam to koło napędowe ważyło około 5 ton. Porównanie było z bezpośrednim załączeniem z sieci w trójkącie. Podczas pracy na falowniku po autotuningu, przełączeniu w heavy duty i pracy w wektorze udało mi się rozpędzić napęd kilka sekund szybciej niż z sieci.