Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Citroen C5 6FZ na Diego - Citroen C5 z KME Diego check na wolnych

29 Mar 2019 22:12 201 24
  • Poziom 20  
    Witam.
    Trafiłem okazyjnie staruszka C5-teczkę z silnikiem 6FZ w gazie na Diego G3. Na starcie wymieniłem reduktor (z Alaski dorżniętej na Alaskę po kilku tys. km z rozbitka) i filtry. Potem jakoś zaczęło to jechać, lecz nadal były problemy głównie z wolnymi obrotami. Wymieniłem zatem REG FAST-y (podobno od nowości nie zmieniane, ok. 200kkm) na Valteki 3Ohm (też zdobyczne). Wystroiłem, kultura pracy sakramencko lepsza. Nadal jednak występują dwa ważne problemy:
    1. Silnik na wolnych obrotach ma duże różnice w czasach wtrysku benzyna/gaz mimo podnoszenia mnożnika w niewielkich granicach (ok. 5ms na noPb, pod 6ms LPG).
    2. Lubi wywalić lampkę silnika głównie na wolnych obrotach.
    3. Świece białe jak mąka, mimo że na wolnych czuć było niedopalony gaz, a w czasie jazdy pod obciążeniem (jak jeszcze CHECK-a nie było) następuje poprawna reakcja układu, czyli testowe podnoszenie mnożnika powoduje spadek czasów wtrysku przy jeździe na LPG względem tych z z noPb.

    Gdzie szukać problemów z checkami i tymi anomaliami na wolnych obrotach?
    Dlaczego mimo tłustej mieszanki świece są białe?
    Paradoksalnie jak silnik złapie błąd i przejdzie na pętlę otwartą to pracuje spokojniej i chyba nieco żwawiej.

    Objaw dodatkowy: Przy niskich obrotach gwałtowny but zawsze objawiał się strzałem w wydech na gazie. Sprawę zwalczyło włączenie korekty względem ciśnienia i ustawienie wzbogacenia 6% dla ciśnień ok 1 bar (pełne otwarcie przepustnicy) - wówczas wywołanie strzału stało się bardzo trudne, ale nie niemożliwe.

    Silnik ma ciśnienia w garnkach zmierzone następujące: 14,5-14,5-14-15,25 (więcej niż 15, ale do pół brakło).
    Spręż wg fabryki 10,8:1
    Sonda nieoryginalna, kilka tysięcy temu wymieniana, zesztukowana przez zlutowanie. W programie diagnostycznym pracuje poprawnie, choć czasami zdarza się jej "zamarznąć" w okolicach 0,3V i wtedy w pamięci pojawia się błąd "defekt przelotny: sonda lambda przednia przerwa".
    Sonda tylna działa poprawnie, daje ok. 0,4V

    Moje podejrzenia padają w kierunku tej sondy, ale zabawa w Macajewa nie uśmiecha mi się, sonda kosztuje.
  • Poziom 17  
    Jaki pali się błąd jak auto pracuje na LPG na biegu jałowym?
  • Poziom 20  
    Pracuje prawie równo - niewielkie zachwiania prędkości tylko jak mocno gorący, np w korku. Natomiast niezależnie od tego czy smaży się na światłach, czy stanął na chwilę ze spokojnej trasy, zawsze daje za nim zapach niedopalonego gazu.
    Wtryski zmieniłem na AC W01 (też miałem) i jest poprawa w pracy na obrotach, ale te wolne i bardzo małe obciążenia dalej kuleją. Co do sondy tylnej, doszukałem się w necie wielu opinii że te 0,4V to wcale nie musi być tak dobrze, przy zdrowym układzie (gdy jest KAT) powinna pokazywać ok. 0,7 - 0,8 w czasie jazdy. Przy jego braku powinna mieć rozjechany prostokąt (podążanie nieco za pierwszą).
    Na moje oko przy pustej puszce stężenie mogłoby się tak uśredniać że prostokąta nie będzie wcale, ale czy moje 0,4 to nie za mało?
  • Poziom 17  
    czyli problemem jest zapach z wydechu? błędów żadnych nie ma?
  • Poziom 20  
    Właśnie błąd sondy jest, lampka wtedy świeci.
    Wczoraj na trasie 450km lampka wskoczyła dopiero pod koniec, jakieś 60km przed metą. Moje spostrzeżenia następujące:

    -gdy nie ma checka mieszanka jest wyraźnie lepsza (zapewne bogatsza) bo auto ma ciut więcej mocy (to na pewno) i chyba mniej się grzeje (to już subiektywne odczucie, że temperatura wolniej winduje).
    -gdy check jest silnik głośniej "pierdzi wydechem";
    -sterowanie krokowcem jest na innych zasadach gdyż przejście z jazdy na hamowanie silnikiem bez lampki jest płynne i przyjemne, a z checkiem towarzyszy mu brutalne szarpnięcie zespołu napędowego.

    Czy jest możliwe że na check-u związanym z sondami silnik ma inny program mapy zapłonu? To przypuszczenie wysnuwam na podstawie skojarzeń - przy dobrej iskrze nie może być za ubogo i bogato jednocześnie, przy spóźnionej zaś inna rozmowa...
  • Poziom 17  
    DJ_Opornik napisał:
    Czy jest możliwe że na check-u związanym z sondami silnik ma inny program mapy zapłonu?

    bardzo możliwe, auto przechodzi wtedy w tryb awaryjny nie korzysta z odczytów z sondy wtedy zapłon też może przestawiać
  • Poziom 20  
    Problem nadal nie rozwiązany, na ten moment równolegle poszukuję w swej okolicy używanego kata, czasem myślę nad jakąś emulacją sygnału drugiej sondy. Zastanawiam się czy to przegrzewanie nie ma też jakiegoś źródła w funkcji dopalania kata - ubogość połączona ze smrodem paliwa z wydechu sugeruje jakoby on miał funkcję podobną do diesli z DPF - zmieniał proces spalania na potrzeby wypalenia kata. Ale czy jest to w ogóle w takim roczniku możliwe?
  • Poziom 17  
    jaki masz konkretnie błąd P0171, P0172 a może P0420 ?
  • Poziom 12  
    Wydaje mi się że coś masz tam źle wyregulowane. Za ubogo. Sterownik bierze sygnał z sondy że ubogo i wydłuża czas wtrysku benzyny na gazie. Daj mu większe ciśnienie lub większe dysze.
  • Poziom 17  
    czechuxx napisał:
    Daj mu większe ciśnienie lub większe dysze.

    łatwiej będzie podnieśieniem mnożnika, jeżeli faktycznie jest za uboga mieszanka
  • Poziom 42  
    Do G3 można podpiąć sądę dla dokładnej regulacji. Montaż nowych a co dopiero używanych Valteków to strzał w kolano.
    Strzał w wydech to z bogato. Auto ma lepszego kopa na uboszej mieszance.
  • Poziom 20  
    Sprawdzam Lexią, tam nie ma kodów P....
    Wg sterownika jest ok, gaz jest ustawiony na jednakowe czasy. jedynie jak jest coś nie tak, to wydłuża czas wtrysku na LPG o ok 1ms w stosunku do Pb. I tylko na wolnych. Oczywiście czuć wtedy za autem niespalony gaz.
    Cytat:
    Montaż nowych a co dopiero używanych Valteków to strzał w kolano.

    Jak wspomniałem wyżej, dlugo nie posiedziały. Obecnie jest AC W01
  • Poziom 12  
    1. Jakie są czasy pb na pb?
    2. Jakie są czasy pb na LPG?
    3. Jakie są czasy LPG na LPG?
  • Poziom 17  
    DJ_Opornik napisał:
    jedynie jak jest coś nie tak, to wydłuża czas wtrysku na LPG o ok 1ms w stosunku do Pb. I tylko na wolnych.

    to dobrze że czas LPG jest dłuższy od PB, czas otwarcia PB musi zostać taki sam w momencie zasilania LPG. Podsumowując np czas otwarcia wtryskiwacza PB na benzynie wynosi 4ms w momencie włączenia LPG czas ten się wydłuża znaczy się że mieszanka jest za uboga jeżeli czas się skraca mieszanka za bogata.
  • Poziom 20  
    Źle mnie zrozumieliście, mówiłem o czasach Pb że rosną - a te jak wiadomo powinny być jednakowe na obu paliwach po odpowiedniej kalibracji.

    Gdy jest OK, czasy Pb są ok. 5ms na wolnych (na obu paliwach). Przy wyłączonych odbiornikach potrafią nawet lekko zejść poniżej 5. W stanie awarii czasy na LPG windują na 6ms, po powrocie na Pb spadają z powrotem w okolice 5.2-5.4
  • Poziom 12  
    Jeszcze raz:
    1. Jakie są czasy pb na pb?
    2. Jakie są czasy pb na LPG?
    3. Jakie są czasy LPG na LPG?

    Przy wyłączonych odbiornikach i na rozgrzanym silniku.
  • Poziom 17  
    5ms na biegu jałowym to dość wysokie czasy, wrzuć może jakieś zrzuty z ekranu ustawień sterownika LPG
  • Poziom 37  
    Nie doczytałem zbytnio. Czy jazda na pb generuje checka? Jeśli nie to masz dwie opcje - stroić korektami po rpm i coś lekko pomoże albo zajechać do kogoś kto wie w czym problem i wystroi to kme. Korekt rpm to cudo nie posiada i w dodatku ma buga w sofcie - da sie z tym żyć o ile fura 10000p% sprawna na pb. Warto sprawdzić czujnik położenia pedału sprzęgła o ile jest. Sprawdz czy nie masz ustawionej opcji pracy na wolnych rpm ze stałym czasem wtrysku lpg noe zależnym od czasu wtrysku pb.
  • Poziom 20  
    psooya napisał:
    Sprawdz czy nie masz ustawionej opcji pracy na wolnych rpm ze stałym czasem wtrysku lpg nie zależnym od czasu wtrysku pb.


    Sprawdzę na pewno.
    Wczoraj odniosłem wrażenie że ta tłusta mieszanka to głównie problem wolnych obrotów, pod obciążeniem nie ma tego zjawiska.
  • Poziom 37  
    Bo w diego syfie można w niektórych zdefiniować czas wtrysku pb od x do y dla których czas wtrysku gazu jest stały. Tak jak się robiło idle w kuchenkach gazowych. Powiem tak, po dodaniu takiej funkcji można siebie wyobrazić stopień wiedzy projektantów instalacji lpg - po prostu dramat.
  • Poziom 17  
    DJ_Opornik napisał:
    Wczoraj odniosłem wrażenie że ta tłusta mieszanka to głównie problem wolnych obrotów, pod obciążeniem nie ma tego zjawiska.

    Ciężko to zdiagnozwoać bez odczytów parametrów pracy silnika, wiadomo że pod obciążeniem trudno coś takiego zauważyć.
  • Poziom 37  
    Sprawdziles ustawienia sterownika lpg? Pisalem o cudzie jako tam jest.
  • Poziom 20  
    Sprawdziłem i wyłączyłem osobne sterowanie mieszanką na wolnych. Nie jest to tak całkiem sztywny parametr, a dwupunktowa deklaracja MinPb - MinLPG oraz MaxPb - MaxLPG. Było to włączone, obecnie wyłączyłem. Na wolnych pozostało niewielkie wzbogacenie (jak pracuje w closed loop to skraca czas o jakieś 0,2ms noPb przy LPG). Pozostawiłem jednak to bo w czasie jazdy gdy takie czasy się pojawiają jest OK.

    Z ciekawych obserwacji:
    Zrobiłem w weekend dłuższą trasę z lapem na stanowisku pasażera i przyłapałem go że gdy napięcie sondy tylnej było nieco wyższe (około 0,48 -0,5 zamiast normalnie tam wyświetlanych 0,429-0,449) to silnik szedł na ubogo - pierwsza sonda miała między 0,15 a 0,25. Poza tymi sytuacjami sonda pierwsza normalnie oscyluje nawet za 0,8V.

    Widząc to próbowałem zrozumieć dlaczego sterownik tak świadomie zubaża (to wyjaśniałoby świece białe i grzanie) wyszedłem z założenia że może "wydaje mu się" że ma za bogato za katalizatorem i chwilowo odchudza żeby to wypalić. No to podjąłem decyzję o przewietrzeniu wydechu.
    Przewietrzanie odbyło się metodą wygaszenia stacyjki w czasie jazdy, bez rozpinania biegu. Gaz w podłogę (pełne napełnianie cylindra) i po kilku sekundach zapięcie zapłonu ponownie. Nie wyzywajcie mnie od samobójców, w Cytrynach to jest bezpieczne, bo kiermana blokuje się dopiero po wyjęciu klucza, a wspomaganie jest bo jest klasyczne, z paska.
    Efekt był pozytywny, sonda tylna zeszła w dół, a przednia znowu oscylowała.
  • Poziom 37  
    Wyreguluj po zdjeciu homonta z wolnych rpm instalacje ponownie. Odjazdy w dawce do 15 % są mozliwe z racji skopanej instalacji juz w fabryce. Jesli zas dziala jakos takos to nie ruszaj. 0.2 ms wynika z rozmagnesowywania wtrysku pb. Maly prad i tego nie widac a duzy prad i juz widac.
  • Poziom 20  
    psooya napisał:
    Wyreguluj po zdjeciu homonta z wolnych rpm instalacje ponownie.


    tak też zrobiłem. Minimalna korekta w przedziale do 6ms miała miejsce.