Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie wskaźnikiem poziomu paliwa Honda S2000

01 Kwi 2019 19:53 297 29
  • Poziom 10  
    Witam.W swoim aucie rajdowym mam sportowy bak paliwa w którym umieszczony jest uniwersalny pływak. Kiedy bak jest pusty rezystancja na pływaku to 10 Ω, kiedy jest pełny jest to 98 Ω. Mam też zegary z Hondy S2000 w których pełen bak to ok. 12 Ω natomiast pusty to ok. 132 Ω.
    Więc jak widać jest to odwrotność tego co dostaje z pływaka. Z wyjścia w zegarach do mierzenia poziomu paliwa mam napięcie zasilania w aucie czyli 12V (14V jak pracuje alternator)(na wejściu zegarów 950 mV gdy bak jest pełny i 6,55V gdy jest pusty, mierzone po podstawieniu odpowiednich rezystorów). Prąd płynący na tym wyjściu do 65mA. Mam teraz problem jak zamienić wskazania z pływaka tak aby dogadywały się z zegarami, oraz chcę zbić trochę napięcie na pływaku bo te 12V to troche strach przy wyścigowym paliwie.
    Moja koncepcja jest taka aby zrobić dzielnik napięcia pływaka i rezystora 100 Ω zasilany przez wyjście 5V z Arduino. Mamy wtedy od ok. 2,5V do 4.5V na pływaku przy prądzie 25-45 mA więc myslę, że względnie bezpiecznie. Odczyty napięcia z wejścia arduino odwróciłbym przez wyjście PWM. I tutaj robi się problem, gdyż nie mam pomysłu co dalej. Kombinowałem ze wzmacniaczem operacyjnym, jednak on by się sprawdził w momencie gdyby zegary same z siebie nie dawały 12V. Zwieranie sygnału z zegarów tranzystorem do masy też chyba sie nie sprawdzi. Proszę o jakąs wskazówkę lub inne spojrzenie na problem. Pozdrawiam
  • PCBway
  • Poziom 38  
    mot4ba napisał:
    Z wyjścia w zegarach do mierzenia poziomu paliwa mam napięcie zasilania w aucie czyli 12V (14V jak pracuje alternator)(na wejściu zegarów 950 mV gdy bak jest pełny i 6,55V gdy jest pusty, mierzone po podstawieniu odpowiednich rezystorów).
    Wskazanie może być niezależne od wartości napięcia aku.
  • Poziom 38  
    mot4ba napisał:
    Pewnie nie jest. Chcialem jednak przedstawic jak sprawa wygląda.
    Bez włączonego silnika pokazuje inny poziom paliwa ?
  • PCBway
  • Moderator Projektowanie
    To wszystko można zrobić na uC, można analogowo.
    Analogowo; - rezystancję pływaka 10/98 Ohm zasilić ze źródła prądowego (sygnał będzie niezależny od Uzas) np. 10mA co da Uwy=100 - 980mV i ten sygnał (ewentualnie wzmocnić go np. 5x) konwertować wzmacniaczem różnicowym na sygnał 6,65V - 950mV.
  • Poziom 38  
    mot4ba napisał:
    oraz chcę zbić trochę napięcie na pływaku bo te 12V to troche strach przy wyścigowym paliwie.
    To bez sensu,bo wszystkie samochody tak mają i to nie zagraża. Potencjometr pływa w paliwie.
    Ja kiedyś takie coś robiłem. Chciałem rozciągnąć skale na rezerwie paliwa.(udało mi się to zrobić)
    Stad sie orientuję że nietypowo działają samochodowe wskaźniki.
    Prawdopodobnie także wskaznia nie są liniowe.
    Musi kolega zdjąć chakterystykę wskazań wskaźnika.
    Przy zasilaniu 10V jak i 15V.
    Kupić miernik paliwa na szrocie i tym to zdjąć.

    Cała zabawa to ogromna ilość inżynierskiej roboty.
  • Moderator Projektowanie
    CYRUS2 napisał:
    Prawdopodobnie także wskaznia nie są liniowe.

    Oczywiście, że nie są liniowe. To tylko wskaźnik.
    CYRUS2 napisał:
    Musi kolega zdjąć chakterystykę wskazań wskaźnika.

    Aby zrobić ze wskaźnika miernik? - można, ale po co?
    To ma być wskaźnik, który nie tyle mierzy (dokładnie) ale wskazuje że ma stan "około pełnego" i "około zera", zaś stany pośrednie są jeszcze mniej ważne.
    Poza tym, nawet znając charakterystykę - nieliniową - jak ją odwzorować przy analogowej konwersji? - nierealne, i zbędne bo ważne są tylko owe dwa stany.
    To byłoby realne tylko za pomocą uC - ale to zbędna robota, sztuka dla sztuki.
    CYRUS2 napisał:
    Przy zasilaniu 10V jak i 15V.

    Też zbędne - jak pisałem wyżej, wystarczy zasilać pływak stabilizowanym prądem co uniezależni wskazania od Uzas, a dodatkowo linearyzuje skalowanie Uwy=f(R) i zwiększa zakres Uwy.
  • Poziom 10  
    trymer01 napisał:
    To wszystko można zrobić na uC, można analogowo.
    Analogowo; - rezystancję pływaka 10/98 Ohm zasilić ze źródła prądowego (sygnał będzie niezależny od Uzas) np. 10mA co da Uwy=100 - 980mV i ten sygnał (ewentualnie wzmocnić go np. 5x) konwertować wzmacniaczem różnicowym na sygnał 6,65V - 950mV.


    Własnie chciałem to zrobic za pomoca arduino i wzmacniacza operacyjnego, jednak podawanie tych napiec na wejscie zegarów nic mi nie da bo one same daja z siebie 12V. Bardziej mysle aby zrobic jakos zwieranie tego sygnaly z zegarów do masy za pomoca tranzystora aby uzyskac wymagane napiecie na wejsciu, jednak nie wiem czy to ma sens
  • Moderator Projektowanie
    mot4ba napisał:
    chciałem to zrobic za pomoca arduino i wzmacniacza operacyjnego

    Jeśli uC - to wzm. operacyjny jest zbędny.
    mot4ba napisał:
    podawanie tych napiec na wejscie zegarów nic mi nie da bo one same daja z siebie 12V.

    A tego to nie rozumiem.
    Wg mnie to masz tam zasilanie
    mot4ba napisał:
    Z wyjścia w zegarach do mierzenia poziomu paliwa mam napięcie zasilania w aucie czyli 12V

    oraz wejście sygnału z pływaka
    mot4ba napisał:
    na wejściu zegarów 950 mV gdy bak jest pełny i 6,55V gdy jest pusty

    Analogowo bez problemu da się zrobić konwersję sygnału 0,1-0,98V na 6,55-0,95V (czyli 0,1V ->6,55V i 0,98V ->0,95V oraz liniowo wszystkie stany pośrednie).
    Nie rozumiem tylko tego:
    mot4ba napisał:
    mierzone po podstawieniu odpowiednich rezystorów). Prąd płynący na tym wyjściu do 65mA.

    Dobrałeś rezystory zasilając z 12V wejście zegara aby uzyskać jego wskazania "zero" i "pełny" ? - i wtedy zmierzyłeś te napięcia 6,55V i 0,95V ?
    Co oznacza "Prąd płynący na tym wyjściu do 65mA." ? - prąd płynący przez te oporniki, które dobierałeś dla pomiaru?

    Obawiam się, że tego sam nie zrobisz (to widać po sposobie opisywania przez Ciebie problemu).
  • Poziom 43  
    Jak mam taki problem to po prostu zmieniam skalę na liczniku i po kłopocie.
  • Poziom 10  
    trymer01 napisał:
    Dobrałeś rezystory zasilając z 12V wejście zegara aby uzyskać jego wskazania "zero" i "pełny" ? - i wtedy zmierzyłeś te napięcia 6,55V i 0,95V ?
    Co oznacza "Prąd płynący na tym wyjściu do 65mA." ? - prąd płynący przez te oporniki, które dobierałeś dla pomiaru?


    Dokładnie tak.

    Natomiast plywak jest zrobiony bardzo topornie i slizg przesówajacy sie po "podziałce" nie jest w zaden sposób odizolowany od "otoczenia" w baku i nie jest tez zanuzony w paliwie. Dlatego mysle o zmniejszeniu tego napiecia z 12V na 5V.
  • Poziom 43  
    mot4ba napisał:
    Dlatego mysle o zmniejszeniu tego napiecia z 12V na 5V.

    To bez znaczenia tam nie ma powietrza, są pływaki na 5 na 10 i na 12V i jakość auta nie wybuchają od tego.
  • Moderator Projektowanie
    mot4ba napisał:
    mysle o zmniejszeniu tego napiecia z 12V na 5V.

    Strumien swiadomosci swia napisał:
    auta nie wybuchają od tego.

    Poza tym w układzie opisywanym przeze mnie
    trymer01 napisał:
    rezystancję pływaka 10/98 Ohm zasilić ze źródła prądowego (sygnał będzie niezależny od Uzas) np. 10mA co da Uwy=100 - 980mV

    napięcie na pływaku nie przekroczy 1V, dodatkowo można to zabezpieczyć diodą Zenera np. 3,3V.
    Strumien swiadomosci swia napisał:
    Jak mam taki problem to po prostu zmieniam skalę na liczniku i po kłopocie.

    Kolega wybaczy ten termin, ale to jest "chamska" partyzantka. I nie na temat.
  • Poziom 10  
    Ok. To przyjmimy, ze wykorzystamy 12V idace z wejscia zegarów. W jaki sposób "odwrócic" wskazanie ? Juz mozemy nawet pominąc rozciagniecie wskazan do 132ohm. (Chociaż jesliby się dało, byloby super)
    Bede miał tylko zakres od pustego do 3/4 wzkaznika na zegarach.
  • Moderator Projektowanie
    mot4ba napisał:
    W jaki sposób "odwrócic" wskazanie ? Juz mozemy nawet pominąc rozciagniecie wskazan do 132ohm.

    Konwertować trzeba napięcia, bo bezpośrednio konwertować rezystancji się nie da.
    Napisałem jakim sposobem, teraz trzeba to zaprojektować, policzyć, następnie zbudować (zaprojektować PCB, zmontować, uruchomić i sprawdzić).
    Nikt tu w dyskusji tego koledze nie zaprojektuje, a nawet gdyby - to kto to później zbuduje?
  • Poziom 43  
    Tak realnie jak upadł pomysł naklejki blatu zegarów, elektronika autorowi jest obca, to pozostaje kupić ori wskaźnik z hondy, z jakimś tam błędem ale będzie wskazywał.
  • Poziom 10  
    trymer01 napisał:
    mot4ba napisał:
    W jaki sposób "odwrócic" wskazanie ? Juz mozemy nawet pominąc rozciagniecie wskazan do 132ohm.

    Konwertować trzeba napięcia, bo bezpośrednio konwertować rezystancji się nie da.
    Napisałem jakim sposobem, teraz trzeba to zaprojektować, policzyć, następnie zbudować (zaprojektować PCB, zmontować, uruchomić i sprawdzić).
    Nikt tu w dyskusji tego koledze nie zaprojektuje, a nawet gdyby - to kto to później zbuduje?


    Juz mam policzony wzmacniacz operacyjny aby przy zmianach na plywaku dawał mi 0,95-6,55V jednak nie "czuje" tego ze podawanie wygenerowanego napiecia na wejscie zegarów ktore samo z siebie juz daje 12V coś da. Wg. Mnie podawanie zakresu napiec 0,95-6,55V na to wejscie zegara nic da. Wskazania nie bedą sie zmieniac, jednak jeszcze nie zbudowałem układu i nie testowałem. Dlatego pytam tutaj aby rozwiac moje wątpliwosci.

    Zegary natomiast są w pełni cyfrowe i nie ma mowy o jakichs innych "blatach".
  • Moderator Projektowanie
    mot4ba napisał:
    Juz mam policzony wzmacniacz operacyjny aby przy zmianach na plywaku dawał mi 0,95-6,55V

    Odwrotnie - on ma dawać 6,55V (pusty) - 0,95V (pełny). Co to znaczy policzony?
    mot4ba napisał:
    jednak nie "czuje" tego ze podawanie wygenerowanego napiecia na wejscie zegarów ktore samo z siebie juz daje 12V coś da. Wg. Mnie podawanie zakresu napiec 0,95-6,55V na to wejscie zegara nic da.
    .
    A ja też nie jestem pewien, gdyż nie jestem pewien Twego opisu. Opisujesz to chaotycznie bo nie rozumiesz elektroniki.
    Np. piszesz
    mot4ba napisał:
    wejscie zegarów ktore samo z siebie juz daje 12V

    Wejście daje 12V? Na wejście się podaje napięcie, ewentualnie wyjście daje napięcie.
    Poza tym pisałeś, że
    mot4ba napisał:
    Z wyjścia w zegarach do mierzenia poziomu paliwa mam napięcie zasilania w aucie czyli 12V

    Rozumiałem, że pomyliłeś się pisząc "wyjście" (bo wyjście zegara to wyświetlacz albo miernik wskazówkowy) i miało to być "wejście".
    Rozumiałem że to gniazdo wejścia zegara to:
    - wejście sygnału z potencjometru,
    - zasilanie +12V - wyjście do zasilania potencjometru pływaka,
    - masa.
    Zrozum wreszcie, że nie da się konwertować rezystancji. Można tylko konwertować napięcie - i to jest odpowiednia droga, bo przecież Twój potencjometr pływaka zmieniając rezystancję zmienia też napięcie (i prąd) płynący przez elektronikę zegara.
    N.b. do projektu konwertera trzeba by też wiedzieć jaki prąd pobiera wejście zegara sterowane napięciem w zakresie 6,55V-0,95V (ale wejście, a nie oporniki, które dołączałeś do pomiaru).
  • Poziom 10  
    Jest tylko jeden pin w wiązce przeznaczony do pomiaru paliwa w baku i tak z niego wychodzi od razu 12V. Więc jest to wejście pomiarowe dla zegarów, ale jednoczesnie jest wyjsciem własnie z tego powodu ze daje od razu 12V. Doskonale wiem ze nie da sie konwertowac rezystancji, dlatego chce stworzyc na tym wejściu odpowiednie napięcie, czyli 0,95-6,55V. I tak jak już pisałem prąd płynący przez pływak (w moim teście rezystory 10-130Ω) wynosi 65mA.
    Więc oryginalny układ w Hondzie S2000 wyglądał tak, że z tego wejscia-wyjścia szło 12V na rezystor pływaka i za rezystorem była już masa. Potrzebuje więc wg. tego stworzyć układ który będzie masował odpowiednią część napięcia, pozostawiając go tyle ile ma wskazywać w danym momencie licznik.
    Dlatego w głowie mam układ w którym pływak zasilany jest przez dzielnik napięcia z wyjścia 5V arduino i odczyt z dzielnika wchodzi na wejscie analogowe arduino. I teraz myslę czy sprawdziła by się opcja z zasilaniem wyjsciem PWM arudino jakiegoś tranzystorka który zwierał by nam te 12V do masy przez kondensator częściej lub rzadziej w zależności od ilości paliwa w baku.
  • Poziom 43  
    Pytanie podstawowe jaka jest rezystancja wyjściowa zegarów. Lub czy tak wyjście jest ze źródła prądowego w co wątpię.
  • Moderator Projektowanie
    mot4ba napisał:
    (w moim teście rezystory 10-130Ω) wynosi 65mA.

    Nic to nie mówi, bo potrzebny jest schemat połączeń.
    mot4ba napisał:
    Jest tylko jeden pin w wiązce przeznaczony do pomiaru paliwa w baku i tak z niego wychodzi od razu 12V. Więc jest to wejście pomiarowe dla zegarów, ale jednoczesnie jest wyjsciem własnie z tego powodu ze daje od razu 12V.

    Prawdopodobnie jest to źródło prądowe - trzeba to obadać.
    mot4ba napisał:
    układ w którym pływak zasilany jest przez dzielnik napięcia z wyjścia 5V arduino i odczyt z dzielnika wchodzi na wejscie analogowe arduino.

    Można i tak, ale trzeba oprogramować uC.
    mot4ba napisał:
    czy sprawdziła by się opcja z zasilaniem wyjsciem PWM arudino

    Co kolega uparł się tak na to PWM? To bez sensu, PWM nie jest do tego.
    Układ o którym ja myślę (analogowy) podłączamy do potencjometru pływaka, do masy i do +12V (zasilanie). W zależności od rezystancji pływaka Rp układ daje Uwy:
    Rp=10 Ohm (bak pusty), Uwy=6,55V,
    Rp=98 Ohm (bak pełny), Uwy=0,95V.
    Pytanie tylko jaki prąd pobiera zegar z tego Uwy=6,55-0,95V ? - bo taki prąd mój układ musiałby dostarczyć.
  • Poziom 43  
    Zmierz przy pustym i pełnym baku ten prąd.
  • Moderator Projektowanie
    mot4ba napisał:
    I tak jak już pisałem prąd płynący przez pływak (w moim teście rezystory 10-130Ω) wynosi 65mA.

    "przez pływak"
    mot4ba napisał:
    trymer01 napisał:
    Pytanie tylko jaki prąd pobiera zegar z tego Uwy=6,55-0,95V ? - bo taki prąd mój układ musiałby dostarczyć.

    65mA.


    ??
    Która odpowiedź jest prawdziwa?
    Nie rozumiesz pytania? - przeczytaj je jeszcze raz.
    Nie dogadamy się.
  • Poziom 43  
    mot4ba napisał:
    Przeciez prad plynacy w obwodzie jest dla wszystkich elementow taki sam, chyba ze o czyms nie wiem.


    Ale twoje pomiary są sprzeczene i piszesz że licznik na wyjściu ma źródło prądowe i mierzy tylko napięcie na tym pinie a prąd jest stały co z pewnością prawda nie jest.