Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sprzęgła w skrzyni biegów DSG

stomat 02 Kwi 2019 20:54 597 5
  • #1
    stomat
    Poziom 35  
    Czołem, od pewnego czasu nurtuje mnie pewien problem, chętnie poznam zdanie kolegów.
    W normalnym samochodzie z manualną skrzynią biegów zawsze mówią żeby nie trzymać nogi na sprzęgle. Podczas oczekiwania na zmianę świateł wyłączać na luz a nie stać na biegu z wciśniętym sprzęgłem. Tłumaczą to tym, że zużywa się łożysko wyciskowe. A w skrzyniach dwusprzęgłowych DSG jedno ze sprzęgieł cały czas jest rozłączone, przez "całe życie". I co? tam łożyska wyciskowe nie siadają? Są jakoś inaczej skonstruowane? A może z tym zużywaniem się łożyska to ściema? Ktoś ma jakieś przemyślenia?
  • #2
    _Megamax_
    Poziom 16  
    Witam kolegę . W DSG "całe życie" cierne, mokre sprzęgła są zwolnione . Są one hydraulicznie sterowane i robią , to co sterownik nakarze .
    zamiast łożysk wyciskowych jest tłoczysko hydrauliczne sterujące .

    Nie zapominajmy że dsg , to manualna skrzynia ze sterowaniem programowym.
  • #3
    kwok
    Poziom 39  
    _Megamax_ napisał:
    W DSG "całe życie" cierne, mokre sprzęgła

    Gdzie mokre to mokre ale tu "Sprzęgło suche (DSG 7) LuK 602 0002 00 " jest suche, podwójne z dwoma łożyskami i zawsze jedno z nich wciska sprzęgło.
    @stomat twoja praktyczna rada prowadzi do tego że sprzęgło się zdąży zużyć a łożysko zostaje dobre, nie ma oczywiście nic w tym złego ale i tak je się wymienia. Producenci o tym wiedzą i ich inżyniery pracują nad tym żeby zużyło się wszystko jednocześnie - najlepiej całe auto😟. Ja trzymam praktycznie cały czas nogę na sprzęgle i nic się nie dzieje a i nawet stare mechanizmy były tak zrobione że łożysko było dociśnięte do docisku cały czas, kręciło się tyle że bez naporu sprężyny docisku.
  • #4
    ociz
    Moderator Samochody
    stomat napisał:
    nie trzymać nogi na sprzęgle

    To bardziej chodzi o trzymanie nogi na nie wciśniętym pedale, wtedy są największe szanse uszkodzić powierzchnię łożyska i "słoneczka" docisku.
  • #5
    stomat
    Poziom 35  
    _Megamax_ napisał:
    Są one hydraulicznie sterowane i robią , to co sterownik nakarze .

    No robią, a w manualu sprzęgło robi to co noga nakaże. Sterownik przecież przekazuje siłę przez zupełnie podobne łożysko jak w manualu.
    Sprzęgła w skrzyni biegów DSG Obrazek zapożyczony ze strony "autokult.pl"
    A was nie uczyli na kursie "nie trzymać długo na biegu i wciśnięte sprzęgło, tylko wyrzucać na luz"?
  • #6
    Albertomek
    Poziom 19  
    Jeśli chodzi o łożysko oporowe w manualnej skrzyni biegów (bo choć ma osłonę przeciwpyłową, to nie jest hermetyczne), to bardziej ulega ono degradacji przez produkty zużycia z okładziny tarczy sprzeglowej. Najbardziej wpływ ma na to nieumiejętne operowanie sprzęgłem, a w szczególności tzw „palenie sprzęgła” czyli regularne utrzymywanie go w nadmiernym uślizgu.
    O czym jednak się zapomina, to fakt, że notoryczne trzymanie wciśniętego pedału sprzęgła, ma negatywny wpływ także na silnik. Występujące wtedy siły po osi wału korbowego wpływają na nadmierne zużycie panewki oporowej wału korbowego, co w konsekwencji prowadzi do pojawienia się nadmiernego luzu po jego osi.