Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Generator z silnika DC a sterownik, potrzebny?

07 Kwi 2019 15:44 201 19
  • Poziom 12  
    Witam Wszystkich,
    borykam się z problemem.
    Nie chce zdradzać do czego mi to potrzebne.
    Potrzebuję zrobić z silnika DC generator prądu. A więc duży silnik spalinowy będzie napędzał silnik elektryczny https://www.electricmotorsport.com/ev-parts/m...708-pmdc-motor-24-48v-8-hp-cont-15-hp-pk.html
    Silnik przez diode i do 4x akumulator 12V. Całość będzie zasilała dwa inne silniki 48V i będą pracowały te dwa silniki przerywanie(raz tak raz nie, raz na pół mocy itd.).
    Teraz pytanie co będzie z wartością napięcia z generatora? Czy dużo będzie "skakać" zależnie od obciążenia? W podobnym projekcie które znalazłem w internecie nie widzę żadnego regulatora napięcia..
    I druga sprawa to silnik spalinowy, typowy od kosiarki traktora obroty będą w okolicy 3000 obr./min więc czy wystarczą aby uzyskać napięcie 48? W tym projekcie podejrzanym w necie widzę, że stosują ten silnik dokładnie https://www.electricmotorsport.com/ev-parts/m...709-pmdc-motor-24-72v-8-hp-cont-19-hp-pk.html i również bazują na napięciu 48V z niego. Nie widzę żadnego regulatora u nich ani nic. Może to ze względu na nieco niższe obroty w silniku spalinowym(brak zwiększania obrotów poprzez przełożenia itd.)?
    Wiem, że trochę zagwozdka i trochę namieszałem ale tak jak wspominałem nie chce zdradzać do czego to :-)
    Dzięki za pomoc i pozdrawiam
  • Poziom 12  
    Zdaje się że tak. W tym podejrzanym projekcie dokładnie takie silniki stosują
  • Poziom 30  
    Z silnika DC będzie kiepska prądnica. Nie lepiej przewozić alternator 24 v albo zastosować dwa.
  • Poziom 12  
    Gdzieś wyczytałem że niby to dobrze się sprawdza jako generator. To będzie urządzenie na sprzedaż także musi być to robione jak na masówkę. Znalazłem alternator 48V 100A ale jednak tamta firma stosuje dokładnie te silniki jako generator. Sądząc po obudowie bo się trochę różnią to dokładnie ten 72V
  • Poziom 30  
    Silnik DC a prądnica różni się ustawieniem szczotek z wirnikiem. Silnik jest zoptymalizowany na wytworzenie jak największego momentu. Druga sprawa że taka prądnica jest i tak mało efektywna oraz pozbawiona stabilizacji napięcia. Nie da się utrzymać stałego napięcia niezależnego kg obrotów i obciążenia. W silniku DC część uzwojeń wirnika nie pracuje bo jest nie połączonych do wyjścia przez szczotki. Prądnice tego typu były stosowane tylko dlatego z diody prostownicze dawniej były drogie. A komutator w silniku DC je zastępował. Wg mnie najlepszy będzie alternator ,da stabilne napięcie bez wpływu na nie obrotów i obciążenia. Lepszy już by był silnik bldc i zestaw sześciu diod prostowniczych do wyprostowania napięcia wyjściowego. Tylko że wraz ze wzrostem i obrotów napięcie będzie rosło a przy obciążeniu spadało.
  • Poziom 12  
    Rozumiem, już się rozglądam za alternatorem. A czy jest możliwość np takiego silnika DC przystosować do pracy jako generator? To znaczy czy może w tym projekcie co podejrzalem w necie to może przez producenta silnika jest coś zmienione i dlatego oni go używają jako generator
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    blukasz111 napisał:
    A czy jest możliwość np takiego silnika DC przystosować do pracy jako generator? To znaczy czy może w tym projekcie co podejrzalem w necie to może przez producenta silnika jest coś zmienione i dlatego oni go używają jako generator


    Jedyne co tam można zmienić to kąt szczotek w odniesieniu do osi biegunów magnetycznych, pod warunkiem że stojan da sie obracać względem szczotkotrzymaczy.
    Co do regulatora w takim przypadku - regulować możesz prędkość obrotową przez przymykanie przepustnicy w przypadku gdy napięcie na akumulatorze jest zbyt duże i gdy prąd pobierany przekracza nominalny prąd generatora.
  • Moderator
    sigwa18 napisał:
    Z silnika DC będzie kiepska prądnica. Nie lepiej przewozić alternator 24 v albo zastosować dwa.

    Dlaczego ma być kiepska? Jeśli silnik z magnesami trwałymi, to sam kiedyś stosowałem zamiennie te maszyny o mocy 19 kW prądnica i silnik 17 kW. Miałem trzy komplety stacji w układzie silnik 3-fazowy, prądnica DC oraz silnik DC. Użytkowane były dwa, czasem któraś z maszyn odmawiała posłuszeństwa i bez problemu dało się je stosować zamiennie podczas przezwajania tej właściwej.
  • Poziom 30  
    Kiepska pod względem gabarytów a uzyskiwana moc. Szczotki to zawsze słaby punkt. Szcztkotrzymacz musi być przestawny ( a tego rozwiązania nie widziałem w nowym silniku DC już że dwie dekady.) Niestety jest to rozwiązanie z poprzedniej epoki gdzie tak jak pisałem wcześniej półprzewodniki były droższe od miedzi albo w ogóle nie istniały jeszcze o takich parametrach jak były potrzebne. Teraz miedź jest droższa a diody prostownicze szybkie i to o sporym prądzie przewodzenia można kupić już w rozsądnej cenie. Podobny trend jest w różnego rodzaju zasilaczach na spawarkach kończąc dawniej był transformator i elementy prostownicze. Teraz mamy mały transformator ferrytowy i układ elektroniczny. Bo układ cen się zmienił. Transformator był pancerny ale nie niezniszczalny i miał nieraz spore straty. Przetwornica jest niby wrażliwsza ale można dodać układy ,zabezpieczenia i zyskujemy wyższa sprawność ,stabilność napięcia ,mniejsza masę i gabaryty.
  • Poziom 12  
    Dzięki za zainteresowanie. Alternator 48V 200A kosztuje około 1500 dolarów także cena jest dużo większa niż takiego silnika jak wyżej.
    Prawdopodobnie dlatego w projekcie znalezionym w sieci ktoś stosuje taki silnik jak pisałem wyżej - 30% ceny alternatora.
  • Poziom 12  
    No i duży prąd. Ktoś orientuje się ile może skakać napięcie z takiego silnika DC 48V ? Ta firma z neta jakoś tak z tym funkcjonuje. Tak jak mówiłem taki generator ma napędzać dwa inne silniki po 4kw każdy i na napięcie 48V. Całość sterowana sterownikiem który pracuje bodajże do 60 V i ma ograniczenia przed za wysokim napięciem. Tylko czy 4x Aku 12 V nie dostaną za wysokiego napięcia
  • Poziom 12  
    Ale czy to nie jest tak że da generator powiedzmy te 80% i jak już nie będzie wyrabiał to resztę silniki pobiorą z akumulatorów aż w końcu się rozładują ? Wszystko jest ze sporym zapasem i oczywiście bezpieczniki będą
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    blukasz111 napisał:
    Ale czy to nie jest tak że da generator powiedzmy te 80% i jak już nie będzie wyrabiał to resztę silniki pobiorą z akumulatorów aż w końcu się rozładują ?


    No będzie tak, z tym że jak napięcie akumulatorów będzie spadać to prąd pobierany z pradnicy będzie rósł...
  • Poziom 12  
    Rozumiem. mam na stanie silnik od wózka inwalidzkiego, 320W 24V obroty 3200 obr./min. Chyba go przetestuje powiedzmy przy obrotach 2800-3200 co się będzie działo z napięciem. Ma to sens?
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    blukasz111 napisał:
    Rozumiem. mam na stanie silnik od wózka inwalidzkiego, 320W 24V obroty 3200 obr./min. Chyba go przetestuje powiedzmy przy obrotach 2800-3200 co się będzie działo z napięciem. Ma to sens?


    Ma sens, do tego akumulator przez diodę, równolegle do akumulatora woltomierz, w szereg amperomierz.
  • Poziom 12  
    Jaką diodę się zaopatrzyć? Sklepu elektronicznego brak w okolicy, może w jakimś złomie elektronicznym typu zasilacze ATX wydłubię?