Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Vectra C Z18XE 1.8 122KM - Dławienie i nierówna praca na zimnym silniku

11 Kwi 2019 08:23 2286 10
  • Poziom 15  
    Witam.
    Problem z autem był taki że na zimnym silniku nierówno pracował, potrafił gasnąć, ciężko było ruszyć z miejsca, praktycznie nie reagował na pedał gazu. W końcu silnika nie można było uruchomić. Wykonałem diagnostykę były następujące objawy:
    - czujnik temperatury pokazywał 60C na zimnym silniku,
    - błąd w ECU
    Code:
    P0170 - Za bogaty system adaptacji paliwa
    
    (11)  - Obecny
    - brak aktywności 1 sondy (ciągle 80mV i stan ubogi),
    -2 sonda stan ubogi (~100mV).

    Samochód posiada instalację LPG ale jest ona wyłączona (zawór w butli zakręcony). Wymieniłem czujnik temperatury na nowy. Samochód odpalał bez problemu, ale nadal był problem z pracą na zimnym silniku, jazdą na zimnym i brakiem aktywności sond. Po nagrzaniu praca silnika ulegała poprawie. Wykonałem logi przepływomierza i zmierzyłem ciśnienie paliwa na listwie:
    - ciśnienie paliwa 4bar na wentylu listwy,
    - przepływomierz zaniżał odczyty (6-7kg/h jałowy, 150kg/h pełne obciążenie).

    Wymieniłem przepływomierz na nowy oryginalny 5WK9606. Aktualnie sytuacja wygląda tak:
    - brak błędów w sterowniku silnika (P0170 już się nie pojawia),
    - 1 sonda ładnie oscyluje, szybko reaguje stanem bogatym na podanie plaka w dolot,
    - 2 sonda stoi na poziomie 400-500mV,
    - przepływomierz na jałowym ~10kg/h a przy pełnym obciążeniu dochodzi do około 310kg/h,
    - czujnik temperatury wskazuje poprawnie,
    - zdemontowałem i dokładnie umyłem przepustnicę (włącznie z małym otworkiem),
    - silnik nie posiada EGR,
    - zamontowane nowe świece zapłonowe.

    Objawy które teraz występują:
    - na zimnym silnik ładnie odpala, raz pracuje bardzo równo a innym razem potrafi nim szarpać, nie ma reguły...
    - podczas jazdy na zimnym silniku przy gwałtownym wciśnięciu pedału przyspieszenia silnik dławi się 1-2s po czym zaczyna przyspieszać (trochę niebezpieczna sytuacja przy wjeżdżaniu na ronda itd. gdzie samochód chwilę stoi zamiast jechać).

    Już brakuje mi pomysłów. Co jeszcze może mieć wpływ na takie zachowanie? Czyżby nieszczęsny sterownik Simteca już umierał? Proszę o jakieś sugestie co jeszcze mogę sprawdzić. Jak potrzeba to mogę zrobić logi konkretnych podzespołów.
  • Poziom 18  
    Jaki masz tam sterownik? bo jak piszesz że nie masz EGR-a to chyba Simtec 71.6
    Sprawdziłbym jeszcze czy w blokach nie masz wypadania zapłonów na cylindrach.
    Sprawdź dodatkowo przewód od czujnika wałka rozrządu :)
  • Poziom 15  
    Fabrycznie w tym silniku nie było EGR. Sprawdzę jaki jest dokładnie sterownik.

    Niestety w op-com nie ma dla tego silnika licznika wypadających zapłonów (albo nie wiem gdzie jest?). Sterownik nie rejestruje błędu wypadania zapłonów.

    Zgodnie z Twoją sugestią sprawdzę przewód czujnika wałka rozrządu.
  • Poziom 16  
    misiek_89 napisał:
    a przy pełnym obciążeniu dochodzi do około 310kg/h,

    To nie jest normalne. Co to za przepływomierz?
  • Poziom 15  
    waski821 napisał:
    misiek_89 napisał:
    a przy pełnym obciążeniu dochodzi do około 310kg/h,

    To nie jest normalne. Co to za przepływomierz?


    Nowy oryginał VDO Siemens 5WK9606Z. W tym momencie na przepływomierzu jest napięcie 4,5V i z tego co doczytałem jest prawidłowe? Na jałowym około 0,6-0,7V.

    Podkładałem też przepływkę ze sprawnej Astry G z tym samym silnikiem, dokładnie te same numery przepływki i też było ponad 300kg/h przy pełnym obciążeniu.
  • Poziom 16  
    Mój błąd, teraz zauważyłem ze to kg/h a nie g/s.
    Odczytaj korekty długoterminową i krótkoterminową.
  • Poziom 15  
    waski821 napisał:
    Mój błąd, teraz zauważyłem ze to kg/h a nie g/s.
    Odczytaj korekty długoterminową i krótkoterminową.


    Przed zmianą przepływki były +15%. Po zmianie na nowy przepływomierz korekty są wręcz idealne +-3%.
  • Poziom 14  
    Moje poprzednie auto to Vectra C a w zasadzie Signum, z tym silnikiem. U mnie podobne objawy robił zapchany katalizator. Po wymianie jak ręką odjął
  • Poziom 9  
    Sprawdź układ zapłonowy świece cewke czujnik wałka rozrzadu.
  • Poziom 18  
    Mój KAT przy przebiegu 240 wyzionął ducha a na gazie to chyba wcześniej pada
    Objawem był podwieszony EGR
  • Poziom 15  
    Okazało się, że nowy oryginalny przepływomierz przekłamywał... Po wymianie na 2 nowy oryginał problemy ustąpiły.