Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa tokarki do drewna jaki silnik z regulacja obrotów

piterek1403 12 Apr 2019 09:48 1203 6
  • #1
    piterek1403
    Level 9  
    Witam wszystkich. Mam pytanie do znawców silników elektrycznych. Chcę zamontować silnik do tokarki, w pomieszczeniu gdzie będzie się znajdowała mam tylko napięcie 230V. Chciałbym żeby tokarka miała lewe i prawe obroty oraz płynną regulację obrotów bez straty siły obrotu na wolniejszych obrotach gdy przyłożę papier ścierny do obrabianego materiału silnik nie stanął w miejscu. Moc silnika chciałbym żeby była około 0,75kW Jakie rozwiązanie polecacie? Jaki typ silnika? czy falownik czy coś innego do sterowania. Wyczytałem że silnik trójfazowy z falownikiem jednofazowym ale nie wiem i chcę sie was poradzić. Nie mam nic kupionego więc szukam rozwiązania i wtedy zakupić elementy. Z góry dziękuje za pomoc i pozdrawiam :)
  • #2
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    piterek1403 wrote:
    Wyczytałem że silnik trójfazowy z falownikiem jednofazowym ale nie wiem

    Jak najbardziej. Masz regulację obrotów, i zmianę kierunku. Silnik musi być 3x230V( nie 400V).
    piterek1403 wrote:
    bez straty siły obrotu na wolniejszych obrotach gdy przyłożę papier ścierny do obrabianego materiału silnik nie stanął w miejscu

    Przecież i tak przekładnia musi być.
  • #3
    piterek1403
    Level 9  
    Chodzi mi żeby była płynna regulacja obrotów po przez potencjometr. Obroty lewo prawo z tego co się orientuje to można zastosować przełącznik krzywkowy L 0 P.
    Są różne rodzaje silników i teraz rodzi się moje pytanie jaki typ silnika co zastosować żeby płynnie regulować obroty bez spadku siły na wolnych obrotach. Dobrać tak urządzenia żeby jak najlepiej współgrały ze sobą. I to wszystko pod zasilanie 230V bo siły nie posiadam.
  • #4
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    piterek1403 wrote:
    Chodzi mi żeby była płynna regulacja obrotów po przez potencjometr.

    Falownik. On wszystkiego pilnuje.
    piterek1403 wrote:
    Obroty lewo prawo z tego co się orientuje to można zastosować przełącznik krzywkowy L 0 P.

    Falownik. O ile przełącznikiem przełączasz fazy, to falownik robi to elektronicznie. Możesz podczas pracy zmienić L/P, falownik wyhamuje silnik, zmieni obroty i płynnie rozpędzi.
    piterek1403 wrote:
    Są różne rodzaje silników i teraz rodzi się moje pytanie jaki typ silnika co zastosować żeby płynnie regulować obroty bez spadku siły na wolnych obrotach.

    Patrz wyżej.
    piterek1403 wrote:
    Dobrać tak urządzenia żeby jak najlepiej współgrały ze sobą

    Silnik, jak sam piszesz 0,75kW np.: https://elmetmotors.pl/sklep/13-silniki-3-faz...apiecie_znamionowe-230_400/moc_znamionowa-075
    W Twoim przypadku uzwojenia trzeba połączyć w trójkąt.


    Falownik np. taki: https://www.plcs.net.pl/index.php/katalog-aut...ownik-atv320u07m2c-1x230a-3x230v-0.75-kw.html
    I tak musi być przekładnia, bo napęd bezpośrednio z silnika to zły pomysł.
  • #5
    User removed account
    Level 1  
  • #6
    piterek1403
    Level 9  
    Ok to przyjmijmy że użyjemy koła pasowe wielostopniowe i rezygnujemy z falownika. Przypominam że mam napięcie w garażu tylko 230V chyba muszę kupić silnik jednofazowy i teraz jak regulować obroty w lewo prawo w tym silniku? albo jak podłączyć silnik trójfazowy pod jedną fazę z przełącznikiem L 0 P aby zmieniać obroty. W falowniku jest pewnie wolny start a bez falownika jak wolny start rozwiązać?
  • #7
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    piterek1403 wrote:
    bez falownika jak wolny start rozwiązać?

    SoftStart. Miękki rozruch.
    piterek1403 wrote:
    przyjmijmy że użyjemy koła pasowe wielostopniowe i rezygnujemy z falownika

    Przed każdą zmianą przełożenia i kierunku silnik na "0".
    piterek1403 wrote:
    Przypominam że mam napięcie w garażu tylko 230V chyba muszę kupić silnik jednofazowy i teraz jak regulować obroty w lewo prawo w tym silniku?

    Trzeba przełączać uzwojenie pracy, lub rozruchowe. Da się zrobić, oby tylko silnik był do tego przystosowany.
    piterek1403 wrote:
    jak podłączyć silnik trójfazowy pod jedną fazę z przełącznikiem L 0 P aby zmieniać obroty

    Da się, tylko z np. 4kW mocy na 3x400V uzyskasz około 1/3 tej mocy na jednej fazie 230V.